Luther, regimenttioppi, lähetys Suomen teologinen instituutti 15.10.2008 Juhani Koivisto
1. Johdanto 1.1. Luther ja lähetystyö Löytöretket Lutherin aikana Lutherin raamattuopetuksessa missionaarinen motiivi Luther antoi virikkeitä raamatunkäännöstyölle Ei organisoitua lähetystyötä
1. Johdanto 1.2. Uskonpuhdistuksen suhde valtaan Keskiajan kirkon vallan kritiikki maallisen ja hengellisen vallan ero: CA 16 ja 28
2. Luther ja regimenttiopin motiivi Kristuksen valtakunta Kristus lunastus kirkko evankeliumi Maallinen valtakunta luominen laki esivalta lain 1. käyttö rakkaus lähimmäiseen
2. Luther ja regimenttiopin motiivi Lain ja evankeliumin erosta johtuva regimenttioppi haluaa säilyttää evankeliumin puhtauden. Esivalta nähtiin Jumalan luomistyöstä johtuvana myönteisenä asiana. Kristityn ja esivallan välillä on myös kriittinen jännite Room. 13/Ilm.13.
Lähetys ja regimenttioppi Lähetyskäskyä ja luomistyöhön liittyvää tehtävää viljellä ja varjella maata ei saa sekoittaa. Luuk. 10: 25-37
4. Kohtaamisen aikoja a. 1928: ”Sosiaalisen evankeliumin malli” . Opponentit Saksalaiset mm. Karl Heim b. 1968: ” Missio Dei ja vallankumouksen malli”: Opponentit mm, Lausannen liikkeen synty c. 2008: Nykyinen keskustelu
5. Ajankohtaisia kipupisteitä Regimenttioppi edellyttää kakseuden Entä, jos esivalta ei toimi? Lähetys ja sosiaalisen vastuun rajat
Teesejä 1. Kristillinen lähetystyö on kristillisen seurakunnan ainutlaatuinen tehtävä, joka perustuu Kristukseen ja hänen sovitustyöhönsä. 2. Kristillisen lähetystyön tehtäväksianto on määritelty kirkkaimmin lähetyskäskyssä. 3. Lähetystyössä tulee usko ja etiikka pitää yhdessä. Etiikan varaan rakentuva missio johtaa legalismiin 4. Yhteiskunnallinen uudistus tapahtuu normaalisti lain piirissä lain ensimmäisen käytön alueella. 5. Kristillinen lähetystyö kohtaa lähimmäisen tavalla, jossa todistus ja palvelu ovat yhdessä.