Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.6.2007. Lentomatkustus kasvussa, infrastruktuuri koetuksella Eurooppalaisten lentoyhtiöiden suorite kasvoi alkuvuonna.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Alalla varaudutaan kilpailun kiristymiseen •Kilpailu jatkui kovana, varsinkin Pohjoismaissa •Kaikilla.
Advertisements

Finnair-konserni Osavuosikatsaus Vaikeuksista huolimatta valoa näkyvissä Alan tappioennuste kuluvalle vuodelle oli 5,6 miljardia dollaria,
Toimitusjohtajan katsaus. Liikevaihto Kotimaa Vienti.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Järki palaa pätkittäin, lentoalallekin •Monet lentoyhtiöt edelleen hatarassa taloudellisessa kunnossa.
Finnair-konserni Tilinpäätös oli rakennejärjestelyjen vuosi •Reittiliikenne muotoutumassa kasvavan Aasian- liikenteen ehdoilla •Keväällä.
Osavuosikatsaus Q Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Osavuosikatsaus Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Rohkaiseva alkuvuosi Reittiliikenteen kysyntä vahvaa, erityisesti Aasia vetää Finnairin markkinaosuus.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-03/2010 •Tulikivi-konsernin liikevaihto oli 10,7 me (11,0 me 01-03/2009). •Konsernin tulos.
Reinforcing your business
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimiala kriisissä Matkustaja- ja rahtikysyntä selvästi alle viime vuoden Keskihinnat alamaissa liikematkustuksen.
Liikevaihdon muutos Pirkanmaalla 2001/2010 Kaikki toimialat (vuosimuutos-%)
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Tilinpäätöstiedote
Tilinpäätösinfo M Honkala TILINPÄÄTÖS 2000 Matti Honkala
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
KONE Positiivisella ja kasvumahdollisuuksiin tarttuvalla asenteella eteenpäin Pörssiaamu, 1. marraskuuta 2012 Toimitusjohtaja Matti Alahuhta.
Kevät 2003 Pörssi-illat 1 Jaakko Pöyry Group yritysesittely.
Finnair konserni Osavuositulos Alalla voimakas käänne huonompaan - Finnair edelleen eturivin eurooppalainen.
Reijo Käki Luomuneuvoja ProAgria Kymenlaakso
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimialalla varovaista kasvua Kysyntä palannut vähin erin kuluvan vuoden aikana Liikematkustus lähtenyt.
Osavuosikatsaus Q3/2008 Exel Oyj Toimitusjohtaja Vesa Korpimies
Liikevaihto13,113,3-1,9 Liikevoitto0,30,8-65,0 Prosenttia liikevaihdosta2,36,5 Voitto ennen veroja0,30,8-69,6 Prosenttia liikevaihdosta1,96,3 Katsauskauden.
Liikevaihto27,726,16,1 Liikevoitto1,81,76,5 Prosenttia liikevaihdosta6,56,4 Voitto ennen veroja1,71,63,0 Prosenttia liikevaihdosta6,16,2 Katsauskauden.
1 Apteekkien ansiokehitys 10/08-10/09 ilman tulospalkkioita Työaika vähintään 34 t/vko.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimiala toipumassa Toimiala toipuu nopeimmin Aasiassa ja hitaimmin Euroopassa Alan voittoennuste kuluvalle.
Tulos ennen satunnaisia eriä Me 7,1 6,5 3,3 4,3 4,
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Alan tilanne haasteellinen vaikka öljy halpeni Pidemmällä tähtäimellä öljyn halpeneminen parantaa tuloksen.
Osavuosikatsaus tammi-maaliskuu Alkuvuoden kasvu suunnitellun mukainen Liikevaihto 294 M€ (236 M€), kasvua 25 % Liikevoitto 35 M€ (23 M€),
Suomen Posti Oyj:n osavuosikatsaus Q1-Q3 / 05
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-06/2010 Tulikivi-konsernin liikevaihto toisella vuosineljänneksellä 14,7 me (13,0 me 04-06/2009),
Juha Sivonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto19,216,318,1 Liikevoitto0,71,7-61,6 Prosenttia liikevaihdosta3,410,6 Voitto ennen veroja0,51,7-69,3 Prosenttia.
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Lentoyhtiöiden tulokset punaisella Koko toimiala on kriisissä, heikkoja tuloksia tiedossa Kysynnän heikentyminen.
Finnair konserni Tilikausi KRIISISTÄ KASVUUN 1999: Totuuden hetki 2000: Sopeutus ja eväät tulevaisuuteen 2001: Uusien rakenteiden sisäänajo.
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
Liikevaihto55,353,63,1 Liikevoitto5,04,219,2 Prosenttia liikevaihdosta9,17,9 Voitto ennen satunnaisia eriä4,94,314,4 Prosenttia liikevaihdosta8,87,9 Katsauskauden.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. -Tulikivi-konsernin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 13, 5Meur (16,6 Meur 07-09/2008 ja tulos.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Omakotirakentaminen hidastui voimakkaasti ja kuluttajien epävarmuus lisääntyi entisestään syyskuun aikana. Tämä.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Juha Sivonen 2006 Tulikivi Oyj. Liikevaihto37,227,734,2 Liikevoitto3,41,892,0 Prosenttia liikevaihdosta9,26,5 Voitto ennen veroja3,31,793,8 Prosenttia.
Juha Sivonen 2006 Tulikivi Oyj. Liikevaihto57,741,140,5 Liikevoitto5,83,561,4 Prosenttia liikevaihdosta10,08,7 Voitto ennen veroja5,43,456,3 Prosenttia.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
LT Q1 2007, Lännen Tehtaat Oyj OSAVUOSIKATSAUS Q1/2007 Matti Karppinen Toimitusjohtaja.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-09/2010 Tulikivi-konsernin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 13,9 me (13,5.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Vuosi Tulos/osake , euroa IFRS.
Lännen Tehtaat Vuosi Tulos/osake , euroa IFRS.
Tilinpäätös 2004.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto66,569,9-4,8 Liikevoitto3,21,0236,4 Prosenttia liikevaihdosta4,91,4 Voitto ennen veroja2,10,21189,4.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto69,682,1-14,9 Liikevoitto1,08,2-88,3 Prosenttia liikevaihdosta1,410,0 Voitto ennen veroja0,27,8-97,9.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto31,636,6-13,6 Liikevoitto0,61,5-63,4 Prosenttia liikevaihdosta1,84,2 Voitto ennen veroja0,21,3-87,2.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto14,619,2-24,2 Liikevoitto-0,30,8-133,2 Prosenttia liikevaihdosta-1,74,0 Voitto ennen veroja-0,60,6-191,7.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Tilinpäätös
YIT-konserni Osavuosikatsaus 1-3/2008
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Varsinainen yhtiökokous 2018
Esityksen transkriptio:

Finnair-konserni Osavuosikatsaus

Lentomatkustus kasvussa, infrastruktuuri koetuksella Eurooppalaisten lentoyhtiöiden suorite kasvoi alkuvuonna keskimäärin viisi prosenttia, Finnairin kasvu yli 20 % Aasian-liikenteen kasvu alle viisi prosenttia, Finnairin Aasian-liikenne kasvoi 30 % Eurooppalaisten yhtiöiden kasvu painottuu nyt Etelä- Amerikkaan Polttoaineen hinta korkealla tasolla ja noussut hieman Toimialalla tulossa ensimmäinen kannattava vuosi sitten vuosituhannen alun Järjestelmäinvestoinnit jääneet vaikeina vuosina jälkeen liikenteen kasvusta

Matkatavarakaaos Euroopassa Lisääntynyt matkustus ja turvatoimet ruuhkauttanut matkatavaroita Euroopan suurille kentille => heijastunut myös Finnairin asiakaspalveluun Voimakkaasti kasvava Aasian-liikenne luo haasteita Helsinki-Vantaan lentoaseman palvelutasoon => tilapäisjärjestelyjä yhdessä Finavian kanssa Kesän haasteisiin varauduttiin, yllätyksenä rajut turvamääräysten kiristykset Englannissa Pitkiä viivästyksiä ja runsaasti ongelmia ja mielipahaa asiakkaille Alkuvuodesta 2009 valmistuva terminaalilaajennus nostaa infrastruktuurin ajanmukaiselle tasolle Finnairin kotipesässä

Finnair etenee oikeaan suuntaan Vahva kysyntä reittiliikenteessä jatkuu Aasian lisäksi myös Euroopan-liikenne kasvaa Finnairin markkinaosuus Suomesta lähtevässä kansainvälisessä liikenteessä kasvussa Yksikkötuotot edellisvuoden tasolla Yksikkökustannukset laskivat tehostamistoimien ansiosta Reittiliikenteen kannattavuus parani FlyNordic osaksi Norwegian Air Shuttlea, tuloksena vahva Skandinaavinen lentoyhtiö

Finnair myi FlyNordicin Norwegianille Sopimus allekirjoitettiin kesäkuun lopussa Vastikkeena osakkeita, Finnairin osuus Norwegian Air Shuttlesta nousi yli viiteen prosenttiin Optio mahdollistaa omistuksen nostamisen noin kymmeneen prosenttiin vuoden 2008 loppuun mennessä FlyNordicin tilauslentoliikenteen tuottojen jako 50/50-suhteessa lokakuuhun 2008 Yhteistyösopimus Finnairin ja Norwegianin välillä Aasian-syöttöliikenteessä

Tulos parani odotetusti Q2/2007Q2/2006Muutos% Liikevaihto, milj.€ 538,1 494,68,8 EBITDAR ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 74,068,28,5 EBIT ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 27,218,249,5 Järjestelykulut--15,2 Myyntivoitot5,01,9 - Johdannaisten käyvän arvon muutos4,90,6- Liikevoitto/-tappio (EBIT)37,15,5- Tulos ennen veroja 34,43,3 -

Reittiliikenne ja Tekniikka petrasivat Reittiliikenteen kannattavuus parani Yksikkötuotot vakiintuivat Yksikkökustannukset laskivat Myös Finnair Tekniikka ja FlyNordic petrasivat selvästi Northport edelleen tappiollinen Rahdin keskihinnat laskussa kiristyneen kilpailun vuoksi

Yksikkökulut laskeneet -tuottoja enemmän Muutos edelliseen vuoteen %Yksikkötuotot (EUR c/RTK)Yksikkökustannukset (EUR c/ATK)

Tehostamisohjelma konkretisoituu Tavoite 80 MEUR, josta puolet henkilöstökuluista Kohteet määritelty kokonaisuudessaan Säästöt painottuvat loppuvuodelle Tulosvaikutus vuodelle 2007 yli 40 MEUR Täysi tulosvaikutus 2008 alkaen Henkilöstövähennykset noin 600 henkeä Lentotoimintaryhmään rekrytoitu yli 300 henkeä

Kasvusta huolimatta henkilöstömäärä lähes ennallaan Henkilöstö keskimäärin Henkilöä

Keskeisimmät tehostamiskohteet Tekniikan kilpailukykyohjelma Lentävän henkilöstön sopimukset Säästöt tukitoiminnoista Laivaston käytön tehostuminen verkoston uudistuksella Poikkeustilanneprosessien hallinta Syöttöliikenneuudistus Yhdistämiset matkatoimistoverkostossa (SMT+Area) Jakelukustannusten leikkaus

Yksikkökustannukset laskussa Q2/ Lentotoiminnan yksikkökulut* c/ATK-3,8%+1,8 % Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja* c/ATK-5,3%-3,5 % Palkat ja henkilösivukulut c/ATK-5,0%-4,1 % Polttoaineet c/ATK+1,3%+24,1 % Liikennöimismaksut c/ATK-3,1%-3,9 % Maaselvitys- ja catering-kulut €/matkustaja+3,3%-1,0 % Myynti- ja markkinointikulut €/matkustaja+7,3%-7,9 % Lentokoneiden lease-maksut ja poistot c/ATK-14,4%+1,9 % Muut kulut c/ATK-2,9%-3,1 % * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ATK = Available Tonne Kilometer = tarjottu tonnikilometri

Tuottavuus parantunut

Polttoainehinnat nousseet

Polttoaineen osuus viidennes liikevaihdosta 2003: 10,2 % liikevaihdosta 2004: 12,5 % liikevaihdosta 2005: 15,6 % liikevaihdosta 2006: 19,4 % liikevaihdosta 2007: ~20 % liikevaihdosta (yli 400 milj. euroa) Reittiliikenteen polttoaineostoista suojattu 66 % seuraavalta kuudelta kuukaudelta, siitä alenevasti 24 kuukautta. Lomalentojen kesäkauden ohjelman mukaisesta kulutuksesta suojattu yli 60 %.

Kassaa pienennetty investoinneilla Rahavirtalaskelma (milj. euroa)Q1-Q2/2007Q1-Q2/2006 Liiketoiminnan rahavirta11424 Investointien rahavirta Investoinnit Ennakkomaksujen muutos/muut Rahoituksen rahavirta4672 Likvidien varojen muutos Likvidit rahavarat kauden alussa Likvidit rahavarat kauden lopussa Rahavirrat tammikuu - kesäkuu

Pääomarakenteen vahvistamista tutkitaan Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste OmavaraisuusasteOikaistu nettovelkaantumisaste, Adjusted Gearing%

Aasian kasvu jatkuu hyvällä tasolla Kysyntä kasvoi tammi-heinäkuussa 30,5 %, matkustajamäärä 24,6 % ja rahdin määrä 18,9 % Matkustajakäyttöaste 77,7 % Kesäkuussa liikenne Intiaan nelinkertaistui, uutena kohteena Mumbai 59 lentoa viikossa Aasiaan Suorat lennot 10 kohteeseen, kuuteen päivittäin Aasian-liikenteen kasvu usealla erilaisella markkinalla hajauttaa riskiä Loppuvuoden tarjonta kasvaa yli 30 % Soul uutena kohteena ensi vuonna

Aasian tarjonta on kasvanut nopeasti Kiinaan 2001: 3 vuoroa/vko 2007: 22 vuoroa/vko Japaniin 2001: 2 vuoroa/vko 2007: 15 vuoroa/vko Intiaan 2006: 3 vuoroa/vko 2007: 12 vuoroa/vko

Kaukoliikenneverkosto - kesä New York Tokyo 4 Nagoya 4 Osaka 7 Beijing 7 Shanghai 7 Guangzhou 4 Hong Kong 7 Bangkok 7 Delhi 7 Mumbai 5 Helsinki

Yli kolmannes tuotoista Aasiasta AasiaAmerikkaKotimaaEurooppa Reittiliikenteen matkustaja- ja rahtituotot tammi-kesäkuu (Finnair Oyj)

Uudet kaukoliikenteen koneet mahdollistavat kasvua jatkossakin Vuosina •yhteensä enintään 15 koneen A330/A340-laivasto Vuosina •yhteensä enintään 15 koneen A350-laivasto

Modernein Eurooppa-laivasto Finnairin Eurooppa-laivaston keski-ikä neljä vuotta 29 Airbus A320-perheen konetta Kymmenen pienempää Embraer 170- ja neljä isompaa 190-mallin konetta jo laivastossa, kuusi tulossa myöhemmin Uudet koneet lisäävät joustavuutta, parantavat käyttöastetta, vähentävät kustannuksia ja ovat ekotehokkaita

oneworld vahvistui oneworld on laatuyhtiöiden muodostama ja ainut voittoa tuottava allianssi. Kolme uutta jäsentä liittyi huhtikuun 2007 alussa. •Japan Airlines, suurin Aasiassa ja Tyynenmeren alueella •Royal Jordanian, täydentää verkostoamme Lähi- idässä •Unkarin Malev on partnerimme Keski-Euroopassa

Arvioita tulevasta kehityksestä Korkea suojausaste ja dollarin kurssi vakauttaa polttoaineen kustannuksia loppuvuonna Laajarunkolaivaston uudistaminen käynnistynyt Uudet avaukset asettavat paineita käyttöasteille ja hintatasolle Yksikkökustannukset edelleen laskussa Rakennemuutos etenee Kuusi seitsemästä Finnair-konsernin työehtosopimuksista umpeutuu syyskuussa Koko vuoden toiminnallisen tuloksen arvioidaan olevan yli 70 miljoonaa euroa

Liitteet

Kannattavuuden kehitys MEUR Liikevoiton muutos vuosineljänneksittäin (ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja)

Keskituotot ja -kulut eur c/RTK & eur c/ATK Yksikkötuotot (EUR c/RTK)Yksikkökustannukset (EUR c/ATK)

Liiketoiminta-alueiden tulokset Q2 MEUR Reittiliikenne27,7 21,7 Lomaliikenne1,1 Lentotoimintapalvelut1,3 -1,3 Matkapalvelut 1,20,9 Kohdistamattomat erät-4,1-4,2 Yhteensä27,218,2 Liikevoitto ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja

Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta Liiketoiminnan nettorahavirtaInvestoinnit MEUR

Lentokoneiden vuokravastuut MEUR Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste ,6 %

Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk % ROE oman pääoman tuottoROCE sijoitetun pääoman tuotto

Päästökauppa tulee lentoliikenteeseen EU:n lentoliikenteen osuus maailman kaikista CO2 päästöistä on 0,5 % Finnair suhtautuu myönteisesti päästökaupan periaatteisiin Tulisi olla maailmanlaajuinen Kilpailuneutraali Tehdyt investoinnit tulee huomioida Avoin päästökauppa

Asiakas voi tehdä lentäessään ympäristömyötäisiä valintoja Valitsemalla lentoyhtiön jolla on moderni laivasto Tekemällä suoria reittivalintoja ilman turhia välilaskuja – lyhyimmät lentoreitit saastuttavat vähiten Välttämällä isoja ruuhkaisia lentokenttiä Näillä valinnoilla polttoainetta säästyy ja päästöt vähenevät parhaimmillaan jopa 30 %!

Finnair taloudelliset tavoitteet ”Kestävä, arvoa luova kasvu” Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => yli 120 milj. € EBITDAR EBITDAR-% vähintään 17% => yli 350 M€ EBITDAR-tason saavuttaminen Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina Oikaistu netto- velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 8,5 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja)

Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus Liikevoitto (EBIT) EBITDAR Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Oikaistu netto- velkaantumisaste Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos

Finnair-konserni sijoittajasuhteet puh: fax: