Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management INSSI-hanke.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management ServiTrans.
Advertisements

Insinöörien osaamistarpeita PK- yrityksissä - alustavia tuloksia EK:n kyselystä Inssi-seminaari
ELPiPL – European Language Portfolio on student’s journey through studies into professional life Seinäjoki Heli Simon, Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Yksittäisten irrallisten asioiden opiskelusta työelämän tarvitsemaan osaamiseen Opetustoiminnan kehitysjohtaja Outi Hyry-Honka KOTA-talkoot.
INSSI-hanke = Tekniikan alan ammattikorkeakoulutuksen kehittämishanke INSSI Arenen tekniikan ja liikenteen alan kehittämisryhmän yhteishanke. Rahoittajina.
Henkilöstön osaaminen kilpailutekijänä
11. tammikuuta 2010 Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU AMK-tutkinto Laajuus opintopistettä Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat vaihtoehto.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
TAMPEREEN AMMATTIKORKEAKOULU TAMK TAMKIN RESURSSIT opiskelijaa 187,29 milj. mk 31,5 milj. euro 18 koulutus- ohjelmaa henkilöstö opetushenkilöstö.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Hämeen ammattikorkeakoulu AMK-tutkinto Laajuus opintopistettä Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat vaihtoehto.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences KYLÄMAISEMAT KUNTOON Taide, kulttuuri ja ympäristö Tomi Kuusimäki.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Esittelyvideo. Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita Henkilökuntaa 500.
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
Kielten vastuuopettajapäivät, Rovaniemen amk TkT Marjatta Huhta Master’s Thesis –tuki Industrial Management -ohjelmassa.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Tulevaisuus … Tieto – tiedon käyttö Oppiminen Yksilölliset opintopolut Elinikäisen oppimisen avaintaidot Geneerinen kyvykkyys Verkostoyhteiskunta.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Antaa arvoa sinulle. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Osaava kouluttaja ja kehittäjä Toiminta-ajatus Rakennamme Lapin tulevaisuutta asiakaslähtöisesti.
Antaa arvoa sinulle. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Osaava kouluttaja ja kehittäjä Rakennamme Lapin tulevaisuutta asiakaslähtöisesti ja aktiivisesti.
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita noin Henkilökuntaa noin 500.
, 60 op = 25 op kandidaatin tutkintoon, = 35 op maisterin tutkintoon Aineenopettajan pedagogiset opinnot Filosofinen tiedekunta.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
Syventävät ammattiopinnot 40 op
Restonomi, ylempi AMK Matkailu- ja palveluliiketoiminta, 90 op
Esitys Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy:n TKI-organisaatioksi
Insinööri (ylempi AMK), ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma
Restonomi (ylempi amk)
Sosionomi (ylempi AMK)
RESTONOMI 210 OP Opetussuunnitelman rakennekuva
Tradenomi, ylempi AMK Liiketoiminnan kehittäminen, 90 op
Agrologi (ylempi AMK) Maaseudun kehittämisen tutkinto-ohjelma, 60 op
Opinnäytetyö 15op , Erikoistumisprojekti 2 5op
Muotoilija (ylempi AMK)
YHTEISOPETTAJUUS YRITTÄJYYTTÄ EDISTÄMÄSSÄ
Insinööri (ylempi AMK), ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma
Musiikkipedagogi (ylempi amk) / Tanssinopettaja (ylempi AMK)
Logistiikkakoulutus Keski-Suomessa
Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK)
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
Musiikkipedagogi (AMK), 240 op
Bioanalytiikan/radiografian kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma Bioanalyytikko (ylempi AMK)/Röntgenhoitaja (ylempi AMK) 30 op Alakohtaiset ammatilliset.
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Koulutusta, tutkimusta, kehittämistä
Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
RAKENTAMISTEKNIIKAN TUTKINTO-OHJELMAT
Bioanalyytikko (ylempi AMK) / Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Esityksen transkriptio:

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management INSSI-hanke Matti Lähdeniemi, vararehtori

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management INSSI-hanke, koulutusrakenne Mats Albäck Rauli Haataja Pauli Huhtamäki Markku Huhtinen Juhani Keskitalo Tapio Kostamo Antti Lehmusvaara Mervi Karikorpi Risto Kimari Kari Lehtomäki Markus Lindqvist Aleksi Martikainen Olli Mertanen Jukka Nivala Reijo Rasmus Hannu Saarikangas Timo Turunen Tapani Äijänen Matti Lähdeniemi

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management Suomi tarvitsee maailman parasta insinööriosaamista Mielityinen

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management Suomi tarvitsee maailman parasta insinööriosaamista Mielityinen

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management TEKNOLOGIAN SOVELLUS- ORIENTAATIO INSSI koulutusrakenne (lähtökohta): Opintojen rakentuminen ja eteneminen Sähkötekniikka Konetekniikka Rakentaminen Prosessiosaaminen Logistiikkaosaaminen Informaatioteknologia Energiaosaaminen INNOVAATIO 7/24, TYÖELÄMÄN VUOROVAIKUTUS, KANSAINVÄLISYYS, JOUSTAVA HARJOITTELU 7 dynaamisilla moduulirakenteilla toteutettua insinööriprofiilia • Poikkitieteellinen osaaminen • Tekniikan ydinosaaminen • Vuorovaikutus, kansanvälisyys ja organisaatio-osaaminen • Arvot ja asenteet

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management ORIENTOIVAT/YLEISET JA LAAJA-ALAISET OPINNOT ORIENTAATIO TEKNOLOGIASOVELLUKSIIN, OPINTOJEN ALUSTAVA PROFILOIMINEN YLEISOPINNOT JA TEKNOLOGIAN TYÖKALUAINEET TEKNISMATEMAATTINEN JA LUONNONTIETEELLINEN PERUSTA VIESTINTÄOSAAMINEN, KIELITAITO, HOPS, YKSILÖLLISYYS/YHTEISÖLLISYYS OPETUSMENETELMÄT JA OPPIMISYMPÄRISTÖT 7/24 OPISKELUMALLI, SOSIAALINEN MEDIA, TIIMI- JA PROJEKTITYÖSKENTELY, ALOITTEELLISUUS TYÖELÄMÄN VUOROVAIKUTUS, JOUSTAVA HARJOITTELU, KANSAINVÄLISYYS INNOVAATIO, T&K JA TALOUSOSAAMINEN POIKKI/MONIALAISUUS, VERKOSTOITUMINEN, INNOVATIIVISUUS, LUOVUUS JA INNOSTUS TUTKIVA OPPIMINEN, TUTKIMUSOSAAMINEN, TIEDONHANKINTA JA MENETELMÄOSAAMINEN AMMATILLISET JA ERIKOISTUMISOPINNOT DYNAAMISILLA MODUULIRAKENTEILLA TOTEUTETUT INSINÖÖRIPROFIILIT (10 PÄÄALAA) TEKNIIKAN YDINOSAAMINEN +OMAN ALAN ERIKOISOSAAMINEN, EKSPERTTIYS LAAJA-ALAISUUS, VASTUULLISUUS, POIKKITIETEELLINEN/MONIALAINEN OSAAMINEN TUOTE- JA TUOTANTO-OSAAMINEN, SUUNNITTELU JA KEHITYS, ELINKAARIAJATTELU, EKOLOGISUUS SOVELTAVA JA TÄYDENTÄVÄ/SYVENTÄVÄ OSAAMINEN OSAAMISEN JOHTAMINEN, YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN, ORGANISAATIO-OSAAMINEN YRITTÄJYYS, JOHTAMISTAIDOT, YRITYS- JA LIIKETOIMINTAOSAAMINEN TYÖELÄMÄLÄHTÖISYYS, MARKKINOINTI, ASIAKKUUDENHALLINTA, TUOTTEISTAMINEN ARVOT JA ASENTEET, EETTISYYS, KESTÄVÄ KEHITYS, SYSTEEMIAJATTELU A. Opettajan näkökulma (”auki kirjoitettu kaavio”): Opintojen ja osaamisen rakentuminen PERUSOSAAMINEN ASIANTUNTIJIUUS TYÖELÄMÄLÄHEISYYS

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management KANSAINVÄLISYYS A. Opettajan näkökulma (pelkistetty kaavio): Opintojen ja osaamisen rakentuminen AMMATILLISET JA ERIKOISTUMISOPINNOT INNOVAATIO, T&K JA TALOUSOSAAMINEN OPETUSMENETELMÄT JA OPPIMISYMPÄRISTÖT YLEISOPINNOT JA TEKNOLOGIAN TYÖKALUAINEET ORIENTOIVAT/YLEISET JA LAAJA-ALAISET OPINNOT PERUSOSAAMINEN, OMAEHTOISUUS erikoisosaaminen ja muuttuva tietämys painottuvat opintojen loppupäässä yleinen ja stabiili osaaminen painottuvat opintojen alkupäässä SOVELTAVA JA TÄYDENTÄVÄ/SYVENTÄVÄ OSAAMINEN ASIANTUNTIJIUUS, LAAJA-ALAISUUS TYÖELÄMÄLÄHEISYYS YHTEISÖLLISYYS VASTUULLISUUS, EETTISYYS YRITTÄJYYS, INNOSTUS,LUOVUUS valinnaiset ja metodologiset (TKI) opinnot etenemisen tai vuositeeman mukaan

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management INNOVATIIVISUUS TALOUS- JA JOHTAMISOSAAMINEN Asiantuntija- painotteinen insinööri OMAN ALAN TEKNOLOGIA-ASIANTUNTIJUUS PERUSOSAAMINEN YDINOSAAMINEN LÄHTÖPORTIT: n. 10 AMMATTI- PROFIILIA (luettelo tähän?) TULOPORTIT 4-5 ORIENTOIVAA POLKUA => n. 10 KOULUTUSALAA VIESTINTÄ- JA TIIMITYÖTAIDOT ALAKOHTAINEN ERIKOISOSAAMINEN JA TEKNINEN SOVELLUSOSAAMINEN B. Työnantajan näkökulma: Opintojen ja osaamisen painottuminen YRITTÄJYYS ARVOAJATTELU TYÖELÄMÄLÄHTÖISYYS, ALUEELLISUUS TYÖELÄMÄLÄHTÖINEN ASIANTUNTIJUUS & HUIPPUOSAAMINEN T&K- painotteinen insinööri Yrittäjyys- painotteinen insinööri KANSAINVÄLISYYS, KULTTUURIOSAAMINEN POIKKI/MONIALAISUUS

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management C. Opiskelijan näkökulma (”tilasiirtymäkaavio”): Opintojen rakentuminen ja eteneminen 4-5 TULO- PORTTIA N. 10 KOULUTUS- ALANIMIKETTÄ TÄHÄN, YLEISOPINNOT OPTIO: VÄLITÖN KOULUTUS- ALAN VALINTA: PERUSTEIDEN OPISKELU ORIENTOIVAT OPINTOJAKSOT & PERUSTEIDEN OPISKELU TEKNIS- TIETEELLISET PERUS- OPINNOT OSAAMIS- PERUSTAINEN HOPS YLEISOPINNOT: KIELET, VIESTINTÄ TYÖVÄLINEET, TKI-MENETELMÄT, MAHD. SILTAOPINNOT ALAKOHTAISET AMMATILLISET OPINNOT & LOPULLINEN ALAVALINTA TYÖELÄMÄ- HARJOITTELU KV. VAIHTO JOUSTAVA ERIKOISTUMINEN TEKNOLOGIAAN, YRITTÄJYYTEEN, INNOVAATIO/TKI- TOIMINTAAN … TÄYDENTÄVÄT JA SUUNTAAVAT OPINNOT: ”SIVUAINEET”, MUUT MODUULIT LOPPUTYÖ INSINÖÖRI, AMK TUTKINTO ohjaus, koordinointietenemisjärjestys muualta siirtyvät opiskelijat uudet opiskelijat