Kemiaa luokanopettajille 4.10.2013 Veli-Matti Ikävalko DI, koordinattori Kemian opetuksen keskus, Kemma | Kemian laitos Valtakunnallinen LUMA-keskus Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto
Kokeellisen työskentelyn merkitys Kokeellisuus on olennainen osa kemiaa ja tärkeä osa kemian opetusta lisää oppilaiden tietoa luonnontieteistä kehittää luonnontieteellistä ajattelua kehittää työskentelytaitoja tukee sosiaalisuutta lisää oppilaiden kiinnostusta ja ymmärrystä luonnosta on oppilaiden mielestä hauskaa Ihmettely, havainnointi & tutkimuksellisuus
Kokeellisen työskentelyn merkitys Perusopetusikäiset oppilaat tarvitsevat konkreettisia apuvälineitä ja havainnollistamista abstraktin oppiaineksen hahmottamiseksi
Käytännön konkretisointeja Agge, 2009 Veden tilavuus kasvaa noin kymmenesosan, kun vesi jäätyy (oppikirjan teksti) -> käytännössä opettaja voi laittaa pulloon vettä, pakastaa sen ja tarkastella oppilaiden kanssa, mitä vedelle on sen jäätyessä tapahtunut Näemme vedestä poistuvan kaasun astian sisäpinnalle muodostuvina kuplina -> vesilasi jätetään pöydälle yöksi Vedellä on suuri pintajännitys. Se saa veden pinnan toiminaan ikään kuin kalvona. -> ripotellaan veden pinnalle esimerkiksi kanelia ja lasketaan neula kanelin päälle
Kokeellisuuden haasteet alakoulussa? (Herranen, 2012) ajan puute, aikatauluongelmat resurssien puute, vähyys tai soveltumattomuus (tilat, välineet, materiaalit) liian suuret ryhmät työläys taitojen riittämättömyys muut, kuten oppilaiden levottomuus
Miten turvallisuus on otettu sinun koulussasi huomioon?
Työturvallisuus alakoulussa Oppimisympäristön tulee olla monipuolinen ja turvallinen Alakoulun oppilaat eivät saa asetuksen 302/2007 pykälän 2 mukaisesti käyttää vaarallisia aineita, koneita, laitteita tai työvälineitä. (Anttalainen & Tulivuori, 2011. Luonnontieteiden opetustilat, työturvallisuus ja välineet.)
Luokkatilan turvallisuus Paloturvallisuus Sähköturvallisuus Suojavarusteet Turvalaitteisto Kemikaalien käsittely Ensiapu
Työturvallisuus alakoulussa Alakoulussa oltava alkusammutusvälineet (sammutin, sammutuspeite) luokassa vesipiste ja riittävän isot työtilat Lisäksi tarvitaan Varastohuone Tarvikkeiden kemikaalien säilytys opettajan työskentely Kokoelmahoitaja
Työturvallisuus alakoulussa Vaatteiden suojana Työtakit Essut Pitkät hiukset on hyvä sitoa Syöminen kemian tunneilla on hyvä kieltää poikkeuksena molekyyligastronomia Kuumennusta kestävät astiat pihdit hanskat
Mitä kemikaaleja sinun koulustasi löytyy?
Työturvallisuus alakoulussa Alakoulun töissä käytetään lähinnä keittiökemikaaleja muista huolellisuus ei vaarallisia aineita oppilaille (varoitusmerkit) Vaaralliset aineet demoina Kemikaalit tulee säilyttää asianmukaisesti välinevarastossa omassa kaapissa merkittyinä Muista, että esimerkiksi pesuaineet ovat haitallisia, ja niiden käyttö ja varastointi on opettajan vastuulla
Kemikaaleista Kemikaalien käyttöturvallisuustiedotteet Esim. ISVET: http://www.isvet.fi/tiedotteet/etikkahappo.pdf tarkista mitä kemikaaleja voit käyttää (esim. väkevä etikkahappo) Varoitusmerkit: http://www.tyosuojelu.fi/fi/uudetvaroitusmerkit
Mitä tehdä, jos sinusta tuntuu, että työ on oppilaille liian vaarallinen?
Jätteistä Tee vain töitä, joista ei synny käsiteltävää jätettä! Viemäriin voi laskea: laimeita liuoksia (vrt. kotona käytetyt pesuaineet) neutraloituja happoja ja emäksiä (apuna pH-paperi) vesiliuokoisia aineita (ruokaöljyä voi laskea pieniä määriä) ruoka-aineet nestemäisinä Viemäriin ei voi laskea: neutraloimattomat hapot liuottimet (asetoni esim. kynsilakanpoistoaineessa) kiinteät aineet Raskasmetallit tuntemattomat aineet
Mitä välineitä sinun koulustasi löytyy?
Materiaalit alakoulussa Oma oppikirja Lisämateriaalit Rinnakkaisoppikirjasarjat ja opettajaoppaat Verkko (edu.fi, MAOL, Jippo ja luova –verkkolehdet, vettä verkossa –materiaali jne…) Opinnäytetöihin kehitetyt materiaalit (http://blogs.helsinki.fi/kem-ope/tutkimus/julkaisut/pro-gradu-tutkielmat/) Kollegan keräämä materiaali Koulutusten materiaali Soveltava materiaali kerhokeskuksen oppaat, kemiaa keittiössä, Suurin tiede (kemian historia) Luonto ja ympäristö Muita materiaaleja Yläkoulun kirjat esimerkiksi opettajalle lisätiedoksi tai kuvamateriaaliksi
Välineet alakoulussa Mitä välineitä koulussa vähintään tulisi olla?
Visualisointi Tärkeä osa kemian opetusta hahmottaminen helpottuu Askartelu Piirtäminen Leikit Tarinat Värityskirjat Piilokuvat
Visualisointi Sähköinen materiaali Puuhasivut http://www11.edu.fi/astel/ Simulaatiot http://phet.colorado.edu/en/simulations/category/chemistry Verkkoarkistot http://www.edumol.fi/ Animointi http://chemsense.sri.com/computer/studio.html Ohjelmat http://www.acdlabs.com/download/ Pelit http://www.creative-chemistry.org.uk/funstuff/tetris/tetris.htm
Sokerisateekaaret
Sokerisateenkaaret LIUOSTEN VALMISTUS: Punainen sis. 70 ml vettä ja 8 rkl sokeria Keltainen sis. 70 ml vettä ja 6 rkl sokeria Vihreä sis. 70 ml vettä ja 4 rkl sokeria Sininen sis. 70 ml vettä ja 2 rkl sokeria Violetti sis. 70 ml vettä ja ei sokeria