Kemiaa luokanopettajille

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Työturvallisuus täydennyskoulutus.
Fysiikan ja kemian perusteet ja pedagogiikka Kari Sormunen Kevät 2012
Mustikkatrio.
Ranskan etäopetus alakoulussa
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Veden kovuuden määritys kompleksometrisellä titrauksella
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Ongelmajätteet ja niiden käsittely
Kemikaaliturvallisuuden ABC
S2-tiimin muistiinpanot
KEMIA T1.
Tulevaisuuden auto Kemianluokka Gadolin Huhtikuu 2010 kuukaudentyö
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
Kemian opetuksen työtavat
pH:n matemaattis-kemiallinen tulkinta
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
SUOJAINMATERIAALIEN KEMIKAALIKESTÄVYYS JA SUOJAIMIEN VALINTA
Sähköinen kirja oppimisympäristönä
HARJOITUSTEHTÄVIÄ TkT Sakari Halmemies
HARJOITUSTEHTÄVIÄ SUOJAIMIEN VALITSEMISEKSI TkT Sakari Halmemies
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
KiVa Koulu koulukiusaamisen ehkäisijänä
KEMIA lisämateriaalit
Tiia Hämäläinen Emmi Kankaanpää Sanna-Mari Pulkkinen
Kestävään kehitykseen kasvattaminen kemian opetuksessa DI, FM, Marianne Juntunen Kemian opetuksen keskus, Helsingin Yliopisto.
KANSALLISET PERUSKOULUPÄIVÄT 2012 HELSINKI
Monipuolista alakoulun kemian opetusta.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Oppilaan sukupuoli ja fysiikan opetuksen työtavat Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos
Vesi Veden kiertokulku Puhdas vesi Veden pintajännitys Kapillaari-ilmiö Noste (Arkhimedeen laki) Paine Veden olomuodot Simulaatio olomuodoista.
Tytöt teknologian taitajiksi
Tilat, välineet ja työturvallisuus fysiikan opetuksessa
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen.
Mitä opetan ammatillisessa koulussa? Mariitta Savolainen
Muovien kierrätys.
Ajatteluhatut Teeman tarkastelua eri näkökulmista
Työturvallisuus kouluissa – hyviä malleja ja haasteita
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
VERKKOMATERIAALI KEMIAN OPETUKSESSA Maija Aksela & Mari Juuti
Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Aineen oma paino aiheuttaa paineen
Kemikaalit ja työturvallisuus
KEMIKAALEIHIN LIITTYVÄ TYÖTURVALLISUUS
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
LUMA-viikko Kuitinmäen koulussa LUMA-viikon aiheita Lumaviikolla tehtiin demoja fysiikkaan ja kemiaan liittyen, toiminnallisia matematiikan.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Lukion KE1 kurssin toteutuminen opetussuunnitelman mukaan Ulla Vesterinen, FM Kemian laitos Jyväskylän yliopisto Kemian opetuksen.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Fysiikan ja kemian sanaston luomiseen ja käsitteiden selventämiseen tähtäävä harjoitus. VUOSILUOKILLE 7-9 OTSO JARVA, SAARNILAAKSON KOULU AVAINSANAT Euroopan.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Kemia 1ov sosiaali- – ja terveysala
painotuslinjan esittely
Tiivistelmä 2. Laboratoriotyöskentely ja työturvallisuus
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
KESTÄVÄ KEHITYS ANTTOLAN YHTENÄISKOULUSSA
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Vesi Yleistä Astel-sivusto Aiheita: veden ominaisuudet, vesi liuottimena, veden puhdistaminen, luonnonvesien tutkiminen Vesijalanjälki -testi Vesikoulu.
1.Kemiaa kaikkialla Kemia on kokeellinen luonnontiede, jossa tutkitaan aineiden ominaisuuksia, rakennetta ja aineiden välisiä reaktioita Tutkimuksia tehdään.
Ilmoita heti opettajalle vahingosta
Lämpimästi tervetuloa Kumpulan tiedekampukselle!
Kemian opetuksen päivät
Animaatiot ja simulaatiot matemaattisten aineiden opetuksessa
KÄYTTÖTURVATIEDOTTEET
Kasvinsuojeluaineiden varastointi ja hävittäminen
Esityksen transkriptio:

Kemiaa luokanopettajille 4.10.2013 Veli-Matti Ikävalko DI, koordinattori Kemian opetuksen keskus, Kemma | Kemian laitos Valtakunnallinen LUMA-keskus Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto

Kokeellisen työskentelyn merkitys Kokeellisuus on olennainen osa kemiaa ja tärkeä osa kemian opetusta lisää oppilaiden tietoa luonnontieteistä kehittää luonnontieteellistä ajattelua kehittää työskentelytaitoja tukee sosiaalisuutta lisää oppilaiden kiinnostusta ja ymmärrystä luonnosta on oppilaiden mielestä hauskaa Ihmettely, havainnointi & tutkimuksellisuus

Kokeellisen työskentelyn merkitys Perusopetusikäiset oppilaat tarvitsevat konkreettisia apuvälineitä ja havainnollistamista abstraktin oppiaineksen hahmottamiseksi

Käytännön konkretisointeja Agge, 2009 Veden tilavuus kasvaa noin kymmenesosan, kun vesi jäätyy (oppikirjan teksti) -> käytännössä opettaja voi laittaa pulloon vettä, pakastaa sen ja tarkastella oppilaiden kanssa, mitä vedelle on sen jäätyessä tapahtunut Näemme vedestä poistuvan kaasun astian sisäpinnalle muodostuvina kuplina -> vesilasi jätetään pöydälle yöksi Vedellä on suuri pintajännitys. Se saa veden pinnan toiminaan ikään kuin kalvona. -> ripotellaan veden pinnalle esimerkiksi kanelia ja lasketaan neula kanelin päälle

Kokeellisuuden haasteet alakoulussa? (Herranen, 2012) ajan puute, aikatauluongelmat resurssien puute, vähyys tai soveltumattomuus (tilat, välineet, materiaalit) liian suuret ryhmät työläys taitojen riittämättömyys muut, kuten oppilaiden levottomuus

Miten turvallisuus on otettu sinun koulussasi huomioon?

Työturvallisuus alakoulussa Oppimisympäristön tulee olla monipuolinen ja turvallinen Alakoulun oppilaat eivät saa asetuksen 302/2007 pykälän 2 mukaisesti käyttää vaarallisia aineita, koneita, laitteita tai työvälineitä. (Anttalainen & Tulivuori, 2011. Luonnontieteiden opetustilat, työturvallisuus ja välineet.)

Luokkatilan turvallisuus Paloturvallisuus Sähköturvallisuus Suojavarusteet Turvalaitteisto Kemikaalien käsittely Ensiapu

Työturvallisuus alakoulussa Alakoulussa oltava alkusammutusvälineet (sammutin, sammutuspeite) luokassa vesipiste ja riittävän isot työtilat Lisäksi tarvitaan Varastohuone Tarvikkeiden kemikaalien säilytys opettajan työskentely Kokoelmahoitaja

Työturvallisuus alakoulussa Vaatteiden suojana Työtakit Essut Pitkät hiukset on hyvä sitoa Syöminen kemian tunneilla on hyvä kieltää poikkeuksena molekyyligastronomia Kuumennusta kestävät astiat pihdit hanskat

Mitä kemikaaleja sinun koulustasi löytyy?

Työturvallisuus alakoulussa Alakoulun töissä käytetään lähinnä keittiökemikaaleja muista huolellisuus ei vaarallisia aineita oppilaille (varoitusmerkit) Vaaralliset aineet demoina Kemikaalit tulee säilyttää asianmukaisesti välinevarastossa omassa kaapissa merkittyinä Muista, että esimerkiksi pesuaineet ovat haitallisia, ja niiden käyttö ja varastointi on opettajan vastuulla

Kemikaaleista Kemikaalien käyttöturvallisuustiedotteet Esim. ISVET: http://www.isvet.fi/tiedotteet/etikkahappo.pdf tarkista mitä kemikaaleja voit käyttää (esim. väkevä etikkahappo) Varoitusmerkit: http://www.tyosuojelu.fi/fi/uudetvaroitusmerkit

Mitä tehdä, jos sinusta tuntuu, että työ on oppilaille liian vaarallinen?

Jätteistä Tee vain töitä, joista ei synny käsiteltävää jätettä! Viemäriin voi laskea: laimeita liuoksia (vrt. kotona käytetyt pesuaineet) neutraloituja happoja ja emäksiä (apuna pH-paperi) vesiliuokoisia aineita (ruokaöljyä voi laskea pieniä määriä) ruoka-aineet nestemäisinä Viemäriin ei voi laskea: neutraloimattomat hapot liuottimet (asetoni esim. kynsilakanpoistoaineessa) kiinteät aineet Raskasmetallit tuntemattomat aineet

Mitä välineitä sinun koulustasi löytyy?

Materiaalit alakoulussa Oma oppikirja Lisämateriaalit Rinnakkaisoppikirjasarjat ja opettajaoppaat Verkko (edu.fi, MAOL, Jippo ja luova –verkkolehdet, vettä verkossa –materiaali jne…) Opinnäytetöihin kehitetyt materiaalit (http://blogs.helsinki.fi/kem-ope/tutkimus/julkaisut/pro-gradu-tutkielmat/) Kollegan keräämä materiaali Koulutusten materiaali Soveltava materiaali kerhokeskuksen oppaat, kemiaa keittiössä, Suurin tiede (kemian historia) Luonto ja ympäristö Muita materiaaleja Yläkoulun kirjat esimerkiksi opettajalle lisätiedoksi tai kuvamateriaaliksi

Välineet alakoulussa Mitä välineitä koulussa vähintään tulisi olla?

Visualisointi Tärkeä osa kemian opetusta  hahmottaminen helpottuu Askartelu Piirtäminen Leikit Tarinat Värityskirjat Piilokuvat

Visualisointi Sähköinen materiaali Puuhasivut http://www11.edu.fi/astel/ Simulaatiot http://phet.colorado.edu/en/simulations/category/chemistry Verkkoarkistot http://www.edumol.fi/ Animointi http://chemsense.sri.com/computer/studio.html Ohjelmat http://www.acdlabs.com/download/ Pelit http://www.creative-chemistry.org.uk/funstuff/tetris/tetris.htm

Sokerisateekaaret

Sokerisateenkaaret LIUOSTEN VALMISTUS: Punainen sis. 70 ml vettä ja 8 rkl sokeria Keltainen sis. 70 ml vettä ja 6 rkl sokeria Vihreä sis. 70 ml vettä ja 4 rkl sokeria Sininen sis. 70 ml vettä ja 2 rkl sokeria Violetti sis. 70 ml vettä ja ei sokeria