MAASEUDUN KEHITTÄMINEN 2007-2013 Maa- ja metsätalousministeriö 11.8.2006.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ESAELY, Maaseutu ja energia
Advertisements

Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman tilanne MMM/Maaseudun kehittämisyksikkö.
Uuden ohjelmakauden valmistelu Arviointiseminaari - eväitä uudelle ohjelmakaudelle Tiina Malm.
Elämää ja elinvoimaa maaseudulla
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
ESR AJANKOHTAISTA ESR –OHJELMASTA YTR:n HANKESEMINAARI ylitarkastaja Leena Uskelin, työministeriö.
Sivu VALINTAKRITEERIT. Ohjelman varojen kohdennus Sivu 2 Julkinen rahoitus yhteensä miljoonaa euroa kaudella.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Kansantaloutemme menestystekijät, uhat ja mahdollisuudet Tammikuun kihlaus –seminaari Pääjohtaja.
Maaseutualueiden kehittämishankkeiden rahoitus toiminnanjohtaja Kirsti Oulasmaa Rieska-Leader ry.
Rakennerahasto-ohjelman toimintalinjat TL 1 Pk-yritystoiminnan kilpailukyvyn edistäminen (EAKR) TL 2 Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen.
2 Etelä-PohjanmaaOsaa-Uskaltaa-Menestyy Etelä-Pohjanmaan liitto - Merkittävimmät EU-ohjelmat Etelä-Pohjanmaalla ohjelmakaudella : Länsi-Suomen.
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma
Kuntakulttuuri kohtaa 2013 Mahdollisuuksia kulttuurille
Elämää ja elinvoimaa maaseudulla.  Pohjois-Savossa 3 Leader- ryhmää, joilla jokaisella oma, paikallinen kehittämisohjelmansa  Rahoitus kohdentuu sekä.
MAASEUDUN KEHITTÄMISOHJELMA Maa- ja metsätalousministeriö Tuki- ja valvontakoulutus Lokakuu 2006.
MAASEUDUN KEHITTÄMINEN Kirsi Viljanen, maa- ja metsätalousministeriö Joensuu.
Manner-Suomen maaseutuohjelma Tilannekatsaus 1/2009
Maaseudun kehittämisohjelmat ohjelmakaudella Pohjois-Karjalassa
Työvoima- ja elinkeinokeskus -rrp Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma Etelä-Pohjanmaan alueellinen maaseudun kehittämissuunnitelma.
Itä-Suomen ESR-päivät Opetusministeriön puheenvuoro Merja Niemi Opetusministeriö.
Maaseudun kehittämisohjelman tilannekatsaus EAKR, Itä-Suomen seurantakomitea Sirpa Karjalainen Maa- ja metsätalousministeriö RO / maaseudun kehittämisyksikkö.
Kainuun maaseutusuunnitelma
Linnaseutu ry •Hämeenlinnan seudun maaseudun kehittämisyhdistys •Leader -rahoitus.
Hanke- ja hakuinfo Länsi-Suomen EAKR -ohjelma Pirjo Peräaho Keski-Suomen liitto.
Elinkeinokalatalouden strategian ja toimintaohjelman valmistelu
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
EP:n keskeiset kehittämisalat ja EAKR-ohjelma niiden tukemisessa Asko Peltola
Hankerahoitus ja sosiaalipalvelujen kehittäminen - EAKR-ohjelma - ESR-ohjelma - maaseutuohjelma Heli Rintala.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
EAKR-seurantakomiteoiden kokoukset Etelä-Suomi & Länsi-Suomi Itä-Suomi & Pohjois-Suomi Paasitorni, Helsinki Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena.
Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen joensuun kaupunkialueilla kaupunginsihteeri Jari horttanainen
Nuorisoalan kehittäjä Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma Mikkelin ammattikorkeakoulu.
Sivu 1 Tilannekatsaus Maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman tilanne MMM/Maaseudun kehittämisyksikkö.
Maaseuturahasto Satakunnassa
Kemi ALO-luokka 14 kyl, 3 pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl: 31, 26, 9, 3, 18, 20, 5, 13, 14, 4, 12, 14, 7,
MANNER-SUOMEN MAASEUTURAHASTO
Leader-rahoitus Yhdistysten hanke- ja rahoitusinfo
EAKR-toimenpideohjelmat Tilannekatsaus kevät 2014 Pohjois-Suomen EAKR-seurantakomitean kokous Kokkola, TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
EU-Aluepolitiikka Rakenne- toimenpiteet Agenda Euroopan aluekehitysrahasto Tehtävä: “myötävaikuttaa alueellisen epätasapainon poistamiseen.
ENI CBC –ohjelmakauden mahdollisuudet ENPI CBC –ohjelmien ohjelmakauden päätöstilaisuus Finlandia-talo, Neuvotteleva virkamies Petri.
Rakennerahasto-ohjelman toimeenpanon tilannekatsaus Maakunnan yhteistyöryhmä
HANKKEIDEN VALINTAMENETTELY JA PÄÄTÖKSENTEKO KUOPIO IISALMI VARKAUS Timo Ollila, Itä-Suomen lääninhallitus.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Sivu 1 Manner-Suomen maaseutuohjelman toimeenpano Tilannekatsaus
Tilinpäätös 2004.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Maakuntajohtaja Anita Mikkonen
Työ- ja elinkeinokeskus ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS – TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA 2007 –
Maaseudun kehittämisohjelman mahdollisuudet maaseudun ympäristön hoidossa Tiina Malm.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUSTILANNE JA HAASTEET Itä-Suomen EAKR-ohjelman seurantakomitean kokous Neuvotteleva virkamies Aila Ryynänen.
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS –TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA
Pohjois-Savon ELY-keskus Euroopan kalatalousrahasto Pohjois-Savossa Tuleva ohjelmakausi Pohjois-Savon maakunnan yhteistyöryhmä
EAKR-rahoitusta ympäristöhankkeisiin Anna-Liisa Tanskanen EU-koordinaattori Pohjois-Karjalan ympäristökeskus Carelicum.
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
Alueellinen kilpailukyky ja työllisyys – tavoite Pohjois-Suomen toimenpideohjelma EAKR Terttu Väänänen Aluekehityspäällikkö Pohjois-Pohjanmaan.
Juha Pulliainen Etelä-Savon ELY-keskus Etelä-Savon maaseutupäivä Mikkeli
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
Maaseutuohjelman yritys- ja hanke-rahoitus Iltakoulu 7. 11
Maaseuturahasto Leader
Seurannassa olleet rahoituslähteet
Esityksen transkriptio:

MAASEUDUN KEHITTÄMINEN Maa- ja metsätalousministeriö

2 Ohjelmatyön yksinkertaistaminen NYKYTILANNE 5 ohjelmatyyppiä - tukiosasto - tukiosasto, tavoite 2 - tukiosasto, uudet jäsenmaat - ohjausosasto, tavoite 1 - ohjausosasto, LEADER + 3 rahoitus- ja valvontajärjestelmää - tukiosasto - tukiosasto, uudet jäsenmaat - ohjausosasto Maaseudun kehittämiselle - yksi rahasto - yksi ohjelma - yksi rahoitus- ja valvontajärjestelmä

3 Ohjelmat ja strategiat EU:ssa ja Suomessa TYÖL- LISYYS & KILPAILUKYKY MAASEUTUKALATALOUS Neuvoston asetus (EY) N:o 1698/2005 Euroopan maaseudun kehit- tämisstrategia (2006/144/EY) Komission asetukset Kansallinen maaseudun kehittämisstrategia Manner-Suo- men maaseu- dun kehittä- misohjelma Ahvenan- maan maa- seudun kehit- tämisohjelma Alueelliset ja paikalliset maaseudun kehittämis- suunnitelmat (TE-keskukset ja toimintaryhmät) Neuvoston asetus (valmisteilla) Euroopan koheesiostrategia Komission asetukset Kansallinen koheesiostrategia Aluekehitysra- hasto (EAKR) Sosiaalira- hasto (ESR) Alueelliset ohjelmat: Itä-, Etelä-, Pohjois- ja Länsi-Suomi (maakunnan liitot) Neuvoston asetus (valmisteilla) Euroopan elinkeino- kalatalouden strategia Komission asetukset Kansallinen elinkeino- kalatalouden strategia Suomen elinkeinokala- talouden ohjelma sis. Manner-Suomen ja Ahvenanmaan osiot Kalatalousrahasto EKR Maaseuturahasto EMR Valtakun- nallinen ohjelma, jossa alueelliset osiot (TE- keskuksien työvoima- osastot)

4 EU:n säädökset - Neuvoston rahoitusasetus 1290/2005 (OJ L 209) - Neuvoston maaseutuasetus 1698/2005 (OJL277) - Neuvoston päätös yhteisön strategisista suuntaviivoista 2006/144/EY (OJ L 55) - Komission asetukset (toimeenpano, valvonta, siirtymäkausi, rahoitusmenettelyt)

5 EU:n säädösten ohjaustavoitteet •Maaseutuasetus -> maaseuturahaston tuen käyttötarkoitus ja soveltamisala •Yhteisön strategiset suuntaviivat -> EU-tason ensisijaiset tavoitteet maaseutu- asetuksen puitteissa, erityisesti keskittymällä kestävään kehitykseen (Göteborg) sekä kasvuun ja työllisyyteen (Lissabon) -> kansallinen maaseudun kehittämisstrategia

6 Toimintalinjat •Linja 1: Maa- ja metsätalousalan kilpailukyvyn parantaminen •Linja 2: Ympäristön ja maaseudun tilan parantaminen •Linja 3: Maaseutualueiden elämänlaadun parantaminen ja taloudellisen toiminnan monipuolistamiseen kannustaminen •Linja 4 (Leader): Paikallisten valmiuksien kehittäminen työllisyyden parantamiseksi ja toiminnan monipuolistamiseksi

8 •Maatalouden rakennetuet mm. nuorten viljelijöiden aloitustuki, maatalouden investoinnit •Horisontaalinen maaseudun kehittämisohjelma mm. luonnonhaittakorvaukset (LFA) ja maatalouden ympäristötuki •Tavoite 1 ohjelman maaseutuosiot (EMOTR-O), ALMA- ohjelma •LEADER+ ja POMO+ -ohjelmat sekä ALMA- ja tavoite 1- ohjelmien toimintaryhmät Maaseudun kehittämisohjelman toimintalinjat Maa- ja metsätalousalan kilpailukyvyn parantaminen 2. Ympäristön ja maaseudun tilan parantaminen 3. Maaseutualueiden elämän- laatu ja maaseudun elinkei- noelämän monipuolistaminen 4. Leader- toimintatapa Ohjelmakaudella maaseudun kehittämisvälineet Maaseudun kehittäminen keskitetään yhteen ohjelmaan, jossa on neljä toimintalinjaa ja Leader- toimintatapa

9 Toimintalinja 1 (1/2) Ohjelmassa -koulutus ja tiedotus -nuorten viljelijöiden tuki -varhaiseläkejärjestelmän ”hännät” -Manner-Suomessa osa maatalouden investoinneista, Ahvenanmaalla kaikki maa- ja metsätalouden investoinnit -jalostus ja markkinointi -innovatiivinen yhteistyö

10 Toimintalinja 1 (2/2) Kansallisesti rahoitettuina, ei ohjelmassa -osa Manner-Suomen maatalouden investoinneista -Manner-Suomen metsätalouden investoinnit -varhaiseläkejärjestelmä -maa- ja metsätalouden neuvontapalvelut -elintarviketalouden laatustrategiatyö

11 Toimintalinja 2 Ohjelmassa •luonnonhaittakorvaukset •maatalouden ympäristötuki, sis. tuet maatalousmaan Natura 2000 –alueille •eläinten hyvinvointituki •ei-tuotannolliset investoinnit Kansallisesti rahoitettuina, ei ohjelmassa •metsätalouden ympäristötuki, sis. Manner- Suomessa tuet metsämaan Natura 2000 – alueille

12 Toimintalinja 3 Ohjelmassa -maatalouden monipuolistaminen -mikroyritysten perustaminen ja kehittäminen -matkailuelinkeinojen edistäminen -maaseudun elinkeinoelämän ja väestön peruspalvelut -kylien kunnostaminen ja kehittäminen -maaseutuperinnön säilyttäminen ja edistäminen -linjan 3 toimijoiden koulutus ja tiedotus -Toimenpidettä 341 ei oteta käyttöön

13 LEADER •Leader lähestymistavalla voidaan toteuttaa kaikkia toimintalinjojen 1-4 toimia •Periaatteena on paikallisten asukkaiden, toimi- joiden ja organisaatioiden valmistelema kehittä- misstrategia, jonka toteutuksesta paikallinen toimijoiden ryhmä vastaa •alhaalta ylöspäin lähestymistapa – päätöksen- tekovalta strategiasta ja toimeenpanosta ryhmällä •paikallisen julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuus

14 Maaseutuverkosto •tiedottaa ohjelman toimenpiteistä •järjestää tapaamisia ja koulutuksia •kokoaa ja välittää tietoa •laatii yhteistyössä hallintoviranomaisen kanssa koulutussuunnitelman toimintaryhmille ja niiden sidosryhmille •avustaa koulutusten, seminaarien ja tapahtumien suunnittelussa, järjestelyissä ja koulutusaineiston tuottamisessa •kerää, analysoi ja levittää tietoa maaseudun kehittämisestä

15 Rahoitus •Rahoitus alustava ja tarkistetaan euromääräiseksi komission päätöksen jälkeen •Valtioneuvoston rahavaliokunta puolsi esitystä Manner- Suomen maaseudun kehittämisohjelmaksi edellyttäen, että ”Ohjelmaan sisältyvien toimintalinjojen 1, 3 ja 4 rahoitusta tarkennetaan vuonna 2008, ohjelman alkuvaiheen toteutumisesta saatujen tietojen perusteella. Tarkennuksen yhteydessä edellä mainittujen toimintalinjojen rahoitusta vähennetään mahdollisimman lähelle neuvoston asetuksen (EY) N:o 1698/2005 vähimmäisosuuksia (toimintalinjalla 1 ja 3 vähimmäisosuus on 10% ja toimintalinjalla 4 vähimmäisosuus on 5%). Kehyspäätöksen mukaisesti vähennyksiä ei kohdisteta viljelijöiden tuloihin vaikuttaviin ohjelmakohtiin. Vähennysten toteuttamisesta aiheutuvat säästöt käytetään siten, että toimintalinjan 2 rahoituksen kansallista osuutta vähennetään.”

16 Maaseuturahaston rahoitus vuosi maaseutu- rahaston rahoitus (milj. euroa) 332,291313,524289,902293,832285,445278,224269,384

17 Rahoitussuunnitelma toimintalinjoittain ToimintalinjaJulkinen rahoitus yht. (milj. euroa) Maaseutu- rahaston rahoitusosuus (%) Maaseutu- rahaston rahoitus (milj.euroa) Toimintalinja 1 toimintalinja 2 toimintalinja 3 toimintalinja 4 Tekninen apu 514, , , ,000 40, , , , ,900 18,000 Yhteensä6 626, ,602

18 Rahoituksen alustava jako toimenpiteittäin (1/5) Toimenpide/ toimintalinja Julkinen rahoitusYksityinen rahoitus Kokonais- kustannukset Toimenpide 111 Toimenpide 112 Toimenpide 113 Toimenpide 121 Toimenpide 123 Toimenpide , ,000 68, , ,000 30,000 3, , ,704 78,525 12,254 43, ,000 68, , ,525 42,254 Toimintalinja 1 yhteensä 514,204357,439871,643 rahoitus vuosina , milj. euroa

19 Rahoituksen alustava jako toimenpiteittäin (2/5) Toimenpide/ toimintalinja Julkinen rahoitusYksityinen rahoitus Kokonais- kustannukset Toimenpide 211 Toimenpide 212 Toimenpide 214 Toimenpide 215 Toimenpide 216 Toimenpide , , , ,000 14,000 10, , , , ,000 14,000 10,000 Toimintalinja 2 yhteensä 5 416,000 rahoitus vuosina , milj. euroa

20 Rahoituksen alustava jako toimenpiteittäin (3/5) Toimenpide/ toimintalinja Julkinen rahoitusYksityinen rahoitus Kokonais- kustannukset Toimenpide 311 Toimenpide 312 Toimenpide 313 Toimenpide 321 Toimenpide 322 Toimenpide 323 Toimenpide , ,000 76,000 62,000 89,000 10,000 25,000 90,677 82,558 4,000 3,263 4,684 0,526 2, , ,558 80,000 65,263 93,684 10,526 27,473 Toimintalinja 3 yhteensä 592,000188,181780,181 rahoitus vuosina , milj. euroa

21 Rahoituksen alustava jako toimenpiteittäin (4/5) Toimenpide/ toimintalinjaJulkinen rahoitus Yksityinen rahoitus Kokonais- kustannukset Paikalliset kehittämisstrategiat: •Toimenpiteet TL:lla 1: 411 •Toimenpiteet TL:lla 2: 412 •Toimenpiteet TL:lla 3: 413 Toimenpide 421 Toimenpide ,000 9, ,000 24,000 40,000 1,263 10,000 9, ,000 25,263 40,000 Toimintalinja 4 yhteensä242,0001,263243,263 rahoitus vuosina , milj. euroa

22 Rahoituksen alustava jako toimenpiteittäin (5/5) Toimenpide/ toimintalinjaJulkinen rahoitus Yksityinen rahoitus Kokonais- kustannukset TL:t 1, 2, 3 ja 4 yhteensä6 586,204546, ,087 Tekninen apu 511, josta kansallinen maaseutuverkosto •hallintokustannukset (a) •toimintasuunnitelma (b) 40,000 13,000 40,000 13,000 KAIKKI YHTEENSÄ6 626,204546, ,087 rahoitus vuosina , milj. euroa

23 Kansallinen lisärahoitus toimintalinjoittain rahoitus vuosina , milj. euroa Toimenpide/ toimintalinjaKansallinen lisärahoitus Toimenpide 112 Toimenpide ,000 Toimintalinja 1 yhteensä Kaikki yhteensä 140,000