Anu Gretschel 2008: n-toimen peruspalvelut Nuorisotila- toiminta Nuoriso- valtuusto Rantarock Pienryhmät, yöttömät yöt, ennaltaehkäisevä päihdetyö yms.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
NUORTEN SYÖMISHÄIRIÖT
Advertisements

AVARTTI – NUORET SEN TEKEVÄT THE INTERNATIONAL AWARD FOR YOUNG PEOPLE
www.nuorisokanuuna.fi1 KANUUNAN TOIMINTAPERIAATTEET TOIMINTAPERIAATTEET ON HYVÄKSYTTY KANUUNA- SEMINAARISSA KOTKASSA
Nuorten vapaaehtoisten rekrytointi
Internet ja ehkäisevä päihdetyö
Väkivaltatyön kokonaisuus ja eri toimijoiden roolit
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
Unelma hyvästä urheilusta Lasten ja nuorten urheilun eettiset linjaukset Kuva: Suomen Palloliitto.
Yhteisöllisyyden uusi tuleminen
Psykologi- ja perheneuvontapalvelut. Esityksen otsikko tähän Etunimi Sukunimi Terveyskeskus - johtava ylilääkäri Avohoidon ylilääkäri Keskitetyt.
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Minä oppijana 1 ov..
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Holma 23.9 –  Mitä alueelle kuuluu?  Mitä päihdeaiheisia asioita alueella on?  Mitä hyvää alueella jo tehdään?  Mitä pitäisi vielä tehdä nuorten.
Sosiaalialan asiantuntijapäivät Vanha Satama
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Harrasteliikuntatuote Poweraction Nuorten liikuttamista vuodesta 2003 Liikuntapalvelukeskus Blomberginaukio 4, Turku Lasten ja nuorten.
Lastensuojelu nuoren tukena
Kunnallisen nuorisotyön toimintasuositukset Laatijana Opetusministeriöstä Nuorisoasiain Neuvottelukunta Suositusten laatimiseen painava syy: nuorisotyölain.
Nuorisoalan kehittäjä Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma Mikkelin ammattikorkeakoulu.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
sosiaalialan käytäntötutkimus porvoossa
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Työpajojen tehtävä nuorten ohjaus- ja palveluverkoston kehittämisessä Lapin lääninhallitus
NUORTEN ASEMA Päihdepoliklinikka Mielenterveyspalvelut
LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot
Lasten suojelu – jokaisen tehtävä AMK
Nuorisovaltuustotoiminta ja nuorten osallisuus Suomessa
Hankasalmi, Jyväskylä, Keuruu, Laukaa, Muurame, Petäjävesi, Toivakka ja Äänekoski Nuorten nettilehti Painovirhe.
LASTEN SUOJELU – JOKAISEN TEHTÄVÄ Varhaiskasvatuksen mahdollisuudet lasten suojelussa, KELTO Pirjo Harjupatana LTO Riitta Sinko.
www.nuorisokanuuna.fi1 Toimintasuunnitelmasta 2014 poimittua Seinäjoki.
Kehittämishanke: Nuorten tupakan ja alkoholin käyttöön vaikuttaminen Akateeminen terveyskeskus / STM Perustana Mari Heikkisen ja Kaarina Järvenpään tutkimukset.
Kehittävän asiantuntija-verkostotyön malli TATU – tartu tutkintoon!
Vältä koukkua – Nuorten tupakan ja alkoholin käyttöön vaikuttaminen
Allianssin hyvinvointifoorumi Hanna.Mari Manninen VISIONA NUORET VOIVAT HYVIN - Mitä tavoittelemme, kun puhumme hyvinvoinnista?
NUORTEN ITSEARVIOINTI- JA AUDITOINTIKRITEERIT NUORISOTALOTOIMINTAAN.
Nuoren näkyminen ja nähdyksi tuleminen sekä yhteistyö laadun varmistajana Nuori Kulttuuri -toiminnassa Sari Rehèll , Turku.
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Nuorisotyö Oulussa kouluissa. Yhdessä tekemisen tavoite kehittää yhteistyötä ja tiedonkulkua perheen ja koulun kanssa kehittää ja monipuolistaa nuorisotyön.
Nuorten tieto- ja neuvontatyön auditointi- ja itsearviointimalli Heta Malinen Lähde: Mervi Ahola.
Lastensuojelun perhetyö Imatran kaupunki Hyvinvointipalvelut.
NUOREN SISÄINEN KAMPPAILU LAPSEN MAAILMA -lyhytjänteisen toiminta - leikin ja holhouksen suoman turvallisuuden maailma NUORI AIKUISEN MAAILMA - pitkäjänteinen.
TORNION KAUPUNKI NUORISOTOIMI  TOIMINTAKERTOMUS 2015.
Monikulttuurinen osallisuus. Miten monikulttuurinen ympäristö muuttaa osallisuuden tukemista? Taustaa osallisuusajattelulle Anu Gretschel Tutkija, FT Nuorisotutkimusverkosto.
Etsivä nuorisotyö Kemissä Argos. Taustaa ja tuloksia Argos -etsivän nuorisotyön hanke aloitti Kemissä heinäkuussa 2008 Työparitoiminta Tuloksia 2008 hanke.
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa Esimerkkinä yhteistyöstä: HUPIA-päihdekasvatusrata HUPIA-päihdekasvatusrata.
Varhaisen vaiheen moniammatillinen yhteistyö
Nuorisolain uudistaminen
Kokemuksia pilottikouluista
Etelä-Pohjanmaan sosiaalipsykiatrinen yhdistys ry
Mitä Veturointi on? Veturointi-toiminnassa valmennetut kokemusasiantuntijat (Veturit) toimivat nuorten tukena itsenäistymisen elämänvaiheessa. Kohderyhmät:
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
TET =Työelämään tutustuminen
Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus
Rahoitus Opetus- ja kulttuuriministeriö
Eveliina Karjalainen.
Kanuuna Kuopio 13. perjantai.
Tavoitteet Tarjota nuorelle myönteisiä kokemuksia, kivaa tekemistä ja kavereita Tukea nuoren kasvua ja vahvistaa luottamusta omiin kykyihinsä ja mahdollisuuksiinsa.
TET =Työelämään tutustuminen
Oman elämän raiteilla!.
Hyvinvointikoulua rakennetaan Oulussa kumppanuudella Arto Willman hyvinvointipäällikkö, sivistys- ja kulttuuripalvelut Oulun kaupunki.
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
Nuorisotyön auditointi- ja itsearviointimalli
Terveyslautakunta Hyvinvointi- ja vapaa-aikalautakunta
Avoimen nuorisotyön arviointiväline: käyttöönotto Lounais-Suomessa (I aalto) Anu Gretschel, Erikoistutkija, FT, Nuorisotutkimusverkosto Pori,
Esityksen transkriptio:

Anu Gretschel 2008: n-toimen peruspalvelut Nuorisotila- toiminta Nuoriso- valtuusto Rantarock Pienryhmät, yöttömät yöt, ennaltaehkäisevä päihdetyö yms. Lasten ja nuorten osallisuus ja vaikuttaminen Järjestöjen toiminnan tukeminen KASVATUKSELLINEN OHJAUS ON KUNNALLISEN NUORISOTYÖN YDIN (tarjotaan nuorille vastuullisia rooleja ja vaikutus- mahdollisuuksia, monipuolista tekemistä päihteettä sekä tukea ja vahvistusta aikuisilta ja muilta nuorilta.) Nuorisokahvila alavhvhv Nuorten nettilehti Talotoimi- kunta Oppilaskunt a-koulutus Lasten Parlamentt i Kehittämistarve esim.: Leirikeskuksen kehittäminen! (utopiaako?) Kehittämistarve esim.: Pätevä nuoriso-ohjaaja aina paikalla, nuorisotalojen remontointitarve suuri. Kehitetään nuorisotalojen matalaa kynnystä, yhteisöllisyyttä ja roolitarjoumia entisestään. Kehittämistarve esim.: Moniammatillisen yhteistyön työnjaon kehittäminen. Harrastusryhmä t: omaehtoiset - ohjatut Muut tehtävät Työyhteisön hyvinvointi: sisäinen harmonia, pätevyyden tunne Kehittämistarve esim.: Työn perustehtävien selkiyttäminen yhteistyötahoille (vrt. esim. ”julkisuus- perustyö”), työn kuormittavuuden vähentäminen, päivittäisen johtamisen kehittäminen esim. priorisoinnissa (eli uutta nuoriso- toimenjohtajaa todella tarvitaan). Kehittämistarve esim.: Entisten aktiivien ja nuoriso- ohjaajien suhde, uusien nuor-ten kädenjälkien mahdollistu-minen; julkisuus - arki Kehittämistarve esim.: Rekisterit moderneiksi ja järjestötapaamiset vuorovaikutteiseksi.

Nuori käy talolla sään- nöllisesti. Moniammatillinen Verkostotyö Nuori alkaa käydä talolla. Osallisuus talon toimin- taan. Ensimmäinen kohtaaminen tervehtiminen Nuori ei enää tule talolle. Käynnit vähenee, ilmenee huolta Irtautumis- vaihe Talotoimi- kunta Kävijä Jäsen Osallistuja Vaikuttaja apuohjaaja nuva valtuusto Toimija Nuoriso-ohjaaja tervehtii uutta tulijaa ja esittelee itsensä sekä yleisesti talon ja toiminnan. Kerrotaan talon säännöt. Ohjaajan tehtävä on varmistaa että uusi tulokas saa hyvän vastaanoton muilta nuorilta Ohjaaja kertaa sääntöjä ja kertoo enemmän toimintamahdollisuuk sista. Pyritään löytämään kommunikointiin ”yhteinen sävel.” Talo tutuksi nuorelle. Ohjaaja aktiivinen mahdollistaja. Vuorovaikutussuhde nuoreen syvenee. Ohjaaja huomio yksilöllisiä tarpeita enemmän. Nuori koettelee rajoja. Talolla ohjaajan tehtävä on pysyä johdon- ja oikeudenmukaisena kaikkia nuoria kohtaan. Ohjaaja kartoittaa nuoren vahvuudet ja heikkoudet, ja tunnistaa huolet. Tukee ja kannustaa nuoren vahvuuksia, apuna moniammatillinen verkosto. Vastuullinen porukka nuoria. Ohjaaja tukee talotoimikunnan toimintaa ja kannustaa nuoria toimimaan yhdessä. Talosta on tullut harrastus jossa nuori on aktiivinen. Ohjaaja tukee oma- alotteisuutta ja itseohjautuvuutta. (Keskustelun) vuorovaikutus syvenee. Ohjaajan rooli on kannustaa nuorta ja tukea sekä keskustella nuoren kanssa hänelle tärkeistä asioista. On mukana suunnittelussa ja toteutuksessa. Nuori vähentää käyntejä. Mukana tyttö/poikaystävä. Ohjaajan tehtävä on hiljalleen ”irroittaa” nuori vastuutehtävistä ja tukea nuorta siirtymään uuteen vaiheeseen elämässään. Nuori harventaa käyntejään - herättää ohjaajan huolen. Ohjaaja selvittää miksi käynnit harvenneet. Harrastukset, uudet kaverit? Onko huolta? Huolen kartoitus. Yhteydessä kotiin/ perhetyöhön/kouluun/ oppilashuoltoon/ sosiaalitoimeen yms. Pyritään kartoittamaan parhaimmat tuki keinot. Kotkan nuoriso-ohjaajat : nutaprosessi

Mittareita ( ) • Käyntikerrat tietyissä toimipaikoissa – Nuorten määrä suhteessa vakinaisten työnt. määrään • Yksilöllisesti ryhmässä tavoitetut nuoret – Siten että ohjaaja kykenee kasvun tukemiseen – Nuorten / prosessien määrä suhteessa vakinaisiin • Avustettujen ryhmien ja yhdistysten määrä – Aktiivisten, säännöllisesti toimivien määrä / av. Summa • Avustettujen ryhmien nuorten käynnit – Osallistumiskerrat / ryhmien alle 29v määrä • Työllistymisen edistäminen: useita tunnuslukuja

Kohti laadun mittaamista (PKS) • Arviointialueet: – Työyhteisön / työntekijän toiminta (22) – Nuorten toiminta (7) – Välittömät voimavarat, toiminnan puitteet (8) (Arviointikriteerit, ”mittarit”) • Tavoitetason määrittely joka kriteerille – Asiakaspalaute ja sen käyttö – Tunnusluvut ja niiden käyttö – Tasot: erinomainen, hyvä, tyydyttävä, heikko Nuorisotyön arviointityökalu 2009  Auditointi