Kurssilla käytettävät työkalut

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Moodle verkko- oppimisympäristö Lyhyt johdatus kuvien avulla Lähde: Tem Valtosen PP-esitys Vetu 7 -koulutuksessa.
Advertisements

Kotisivukoulutus Kirjastotalo Metso Osa 2 Kuvan lisäys ja muokkaaminen.
SMART Board Interaktiivinen esitystaulu -> yhdistää perinteisen liitu- ja tussitaulun sekä tietokonekuvan Sormesi on hiiri! Laura Viljamaa 2011.
AT-STARTTI OPPILAAN OPETUSVERKON JA INTRAN PERUSTOIMINTOJA.
treeni.fi harjoituspäiväkirja
SIVUAINEKURSSIT TIEDEKUNTIEN OPINTO-OPPAAT • PAINETUT OPPAAT → student center, kirjasto, tiedekuntien palvelupisteet • PAINETTUJEN OPPAIDEN.
Peliohjelmointia Jypelillä
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
© 2010 IBM Corporation1 Sisältö  Uusi sisältö luodaan aina sisällönhallinnassa –Uusi -> Sisältö –Tallenna nimellä olemasta olevasta sisällöstä  Tavallinen.
Julkaisukielet ja - tekniikat tMyn1 Julkaisukielet ja -tekniikat •Verkko-ohjelmointi voidaan jakaa kahteen osaan: asiakaspuolen ja palvelinpuolen ohjelmointiin.
Pelin suunnittelu Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 /
Nuorten peliohjelmointi 2011
WORDPRESS -KOULUTUS Juha Konttinen – Miksi Wordpress?  on ilmainen  on helppo asentaa ja käyttää  omalle tai vuokratulle palvelimelle 
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Ohjelmointi Vesa Lappalainen jyu class Hello { public static void main(String[] args) { System.out.println("Hello world!"); } }
Peliohjelmointia Jypelillä Tero Jäntti Tomi Karppinen Vesa Lappalainen Jonne Itkonen Jyväskylän yliopisto/Tietotekniikan laitos Helsinki
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Matematiikan oppiminen.
Kurssilla käytettävät työkalut
Käytännön ohjelmointi ja käytännön ketterä testaus
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
Laitosneuvojien tapaaminen Opetusohjelmaprosessi, vaihe mennessä –Päivitetyt moduulisisällöt ja moduulien vastuuhenkilöt –Kurssien päivitetyt.
Antti-Jussi Lakanen Jyväskylän yliopisto. Tervetuloa ohjelmoimaan pelejä Kurssin esittely Kurssipäivien ohjelma Ohjaajat esittäytyvät Osallistujat esittäytyvät.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Windows Presentation Foundation UxE:n näkökulmasta
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON KIRJASTO Kirjastoinfot uusille opiskelijoille Tutorit ilmoittavat ryhmänsä infoihin Korpin kautta Infoja ke pe 5.9. ja ma.
Tehosta työskentelyä tutuilla toimisto-työkaluilla (MS Office)
1. Avaa omat tiedostot Pakatut tiedostot vievät vähemmän tallennustilaa ja ne voi siirtää toiseen tietokoneeseen nopeasti. Pakattuja ja pakkaamattomia.
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
T / PPT / Jari Mäntylä1 IOBASE PPT Menetelmäesitys : Konfiguraatiohallintasuunnitelma.
GNU-ohjelmointityökalut Jussi Raunio TI09OHJ
Mikä ihmeen Office 365? Office 365
Visual Basic -ohjelmointi
Ohjelmointi Vesa Lappalainen jyu class Hello { public static void main(String[] args) { System.out.println("Hello world!"); } }
AT-STARTTI OPPILAAN OPETUSVERKON JA INTRAN PERUSTOIMINTOJA.
Pelien -ohjelmointi Syksy 2007 Vapaavalintainen opintojakso 3 op. ITP8TM003.
Algoritminen ajattelu
Peliohjelmointia Jypelillä Tero Jäntti Tomi Karppinen Syksy 2009.
Matematiikkaa tietokoneella mikko opettaa Sagen avulla matematiikkaa ja ohjelmointia 2011,2012.
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka Tuokio – 3.12 Tuukka Kivioja | Samuel Rahikainen |
ARTIKKELI- JA LEHTITIETOKANNAT
Palveleva tietoarkisto. Tietoarkisto arkistoi ja välittää sähköisiä tutkimusaineistoja tutkimukseen, opetukseen ja opiskeluun edistää tieteen avoimuutta.
Aihe: J2ME Log4J Esittäjä: Lokki-projekti Pvm: Loppuesittely.
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka
PELIEN SUUNNITTELUA ALGORITMIT JA NIIDEN SUUNNITTELU Jussi RaskuSeinäjoen Kansalaisopisto Aki Sirviö2014.
Lyhyt johdanto CVS:ään (ict1td002 - Ohjelmointitaito)
1 © Jukka Juslin ict02d ohjelmointitaito (12 op) Päiväopiskelijat.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Software product lines. Suomeksi ohjelmistotuotelinja Kuvaa metodeja ja työkaluja tuottaa yhteiskäytettävää koodia samankaltaisissa sovelluksissa Tarkoituksena.
Antti-Jussi Lakanen Jyväskylän yliopisto. Tervetuloa ohjelmoimaan pelejä Kurssin esittely Kurssipäivien ohjelma Ohjaajat esittäytyvät Osallistujat esittäytyvät.
Moodlen opetus, projekti- ja intrakäyttö samassa organisaatiossa Pauliina Veräväinen, TaY.
Peliohjelmointikurssi koululaisille
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2011 / Jyväskylän yliopisto.
Symbian ohjelmointi Ti Symbian ohjelmointi 2.2 harjoitus Juha Turunen
TVT101 - Johdatus tieto- ja viestintäteknologiaan
OneDrive -palvelussa Suoraan Office ohjelmasta Online
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.
Oulunsalon lukion ohje unohtuneen salasanan vaihtamiseen FIM-palvelussa (Microsoft Forefront Identity Manager) Sisältää ohjeet seuraaviin tilanteisiin:
Mari Åman Department of Applied Mechanics Aalto University.
PELIOHJELMOINTI SEINÄJOEN KANSALAISOPISTO Jussi Rasku Aki Sirviö.
Yksikkötestaus ● Yksikkötestauksella tarkoitetaan lähdekoodiin kuuluvien yksittäisten osien testaamista. Termi yksikkö viittaa ohjelman pienimpiin mahdollisiin.
Abitti-tikku Saat tikun käyttöösi lukion ajaksi. Sen avulla harjoittelet Abitti- järjestelmän käyttöä. Abittia käytetään koko lukion ajan kurssikokeissa.
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa
Lasten ja nuorten kulttuurikeskus metku
Symbian-työkaluja Kurssilla käytettävä ympäristö
Algoritminen ajattelu
Tervetuloa kirjastoon Suomessa
Mene osoitteeseen kulttuurikortti.edu.lahti.fi
Kokeile uutta Celianetiä testiympäristössä
Esityksen transkriptio:

Kurssilla käytettävät työkalut Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2011 / Jyväskylän yliopisto

Lista kurssilla käytettävistä työkaluista Ohjelmointiympäristö: Microsoft Visual Studio 2010 Ohjelmointikieli: C# Ohjelmointikirjasto: Jypeli Versionhallinta: TortoiseSVN

Microsoft Visual Studio 2010 Ohjelmointiin tarkoitettu ”monitoimiympäristö” Koodin kirjoittaminen, virheiden jäljittäminen, jne. Express-versio löytyy ilmaiseksi netistä, voit asentaa kotikoneelle ja jatkaa tehtäviä siellä Pro-versio Dreamspark-koodilla

Jypeli-kirjasto Pelikurssin ohjaajien kehittämä koodikirjasto Koodikirjastoon on koottu paljon valmiiksi kirjoitettua ohjelmakoodia Koodi on koottu kokonaisuuksiksi, joita voidaan helposti käyttää Visual Studiosta käsin

Jypeli-kirjasto Esimerkki (kuvitteellinen): Auto Autossa on pyörät (yleensä 4 kpl), kori, jne. Nämä kaikki pitää ohjelmoida erikseen Kirjastoon tehdään Auto-niminen kokonaisuus, joka sisältää kaikki vaadittavat osaset Visual Studiossa voidaan luoda näytölle uusi ”Auto”-olio ilman, että meidän tarvitsee luoda kaikkia osia ja toimintoja erikseen  Nopeuttaa työskentelyä  ”Pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen!”

Jypeli-kirjasto Esimerkki (kuvitteellinen): Kävely Jokainen meistä osaa kävellä Usein ei tule ajatelleeksi, mitä kaikkea kävelyyn liittyy: eteenpäin nojaaminen, vasemman jalan liikutus, oikean jalan liikutus, vastaavasti kädet, … Voidaan ajatella, että käsky Kävele on ”valmiiksi ohjelmoitu” meihin, me voimme keskittyä siihen, mihin kävellään, ja miten nopeasti jne. Ohjelmointikirjasto toimii täysin vastaavasti ohjelmakoodin kirjoittamisen suhteen  Nopeuttaa työskentelyä  ”Pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen!”

TortoiseSVN Ohjelma, jolla voi pitää kirjaa, mitä muutoksia koodiin on tehty Kätevä isommissa ohjelmointiprojekteissa Toimii myös varmuuskopiona

Kurssin verkkosivut https://trac.cc.jyu.fi/projects/npo_pelit Lukujärjestys ja harjoitustehtävät Oman pelin suunnitelma Ajankohtaista asiaa kurssista https://trac.cc.jyu.fi/projects/npo Ohjeet ja vinkit tehtävien ratkaisuun, sekä oman pelin tekemiseen Päivittyvä ”opaskirja”

Ensimmäinen esimerkki Ladataan oma kansio versionhallinnasta Ladataan kirjasto versionhallinnasta Avataan Visual Studio ja tehdään Pong-esimerkin vaihe 1

Tehtävät Tunnus: Agora09 salasana: !Aj01ssa! Siirrytään mikroluokkiin, avaa npo_pelit wiki ja päivän tehtävät Koneille pareittain tai yksin Käyttäkää yleistunnusta. Tunnus: Agora09 salasana: !Aj01ssa! ”Kirjoittaja” vaihtuu n. 15 minuutin välein Käynnistäkää ENSIN Visual Studio