Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-OPI.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Advertisements

Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Avoinyliopisto.fi-palvelukonsortion johtoryhmä
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto OPI:n arkkitehtuurityö,
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Ajankohtaista
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA.
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-XDW Käsitemäärittely,
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen TKI-käsitemallinnustyöpaja klo Esittäytyminen 5 min Käsitemallin.
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Aikataulu 09:00-09:30Mallin kehitys versioon 1 ja tästä eteenpäin; UML-notaatio.
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Arkkityön.
Valmistelevan työryhmän ehdotus ja 3.6. käydyt keskustelut Pekka Linna,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Mitä.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
W w w. h a m k. f i Uuden kirjastojärjestelmän valmisteluryhmän Sinikka Luokkanen Valmisteluryhmän pj
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Opiskelun ja opetuksen tuen viitearkkitehtuuri Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa tulee olla Työstänyt Synergiaryhmä Toimittanut.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Uusi kirjastojärjestelmä Tuula Haavisto puheenjohtaja Yleisten kirjastojen neuvosto.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Viestintäsuunnitelma
Viitearkkitehtuurityön tilanne
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto JURE.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
TUTKI Tietomallityöryhmä RAKETTI-TUTKI Tietomallityöryhmä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietohallinto-ohjausryhmän.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
UKJ-valmistelutyö ja –raportti lyhyesti UKJ-ohjausryhmä Ari Ahlqvist.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto OILI.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
TIPTOP-projektin kartoituksen vaihe korkeakoulujen tietomallin muutostarpeiden osalta Petri Heinonen Juha-Pekka Pihlajakoski Lauri Stigell Opi-Synergia.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Siis mitä olemmekaan tekemässä?
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Opiskelijaksi-ilmoittuatumis-
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Tulevaisuudennäkymiä: yliopistouudistus, Oodi ja RAKETTI -hanke IH/oprek.
Kati Kettunen Palvelujohtaja Opetus- ja opintopalvelut
Arkkitehtuurityön jatkovalmistelu
Palveluiden tunnistaminen Pekka Linna Synergiaryhmä,
Dokumentointipohjat 1-5 milj. € hankkeiden hankearviointiin (kevennetty vaihtoehto word-arviointikehikolle) JulkICT 10/2016.
Verskostojen huomioita yhteistyöryhmän vierailuilta (KOOTuki) Kati Kettunen, Tuomas Orama, Antti Mäki , KOOTuen kokous.
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Prosesseista palveluihin
Tutkimuksen viitearkkitehtuuri – Tutkimuksen tuen ja hallinnan näkökulma Mari Riipinen Turun yliopisto.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Opiskelun ja opetuksen sekä niiden tuen ja hallinnon toiminta-arkkitehtuuria eli Prosessit Pekka Linna, CSC.
I Selja Luostarinen ja Maarit Rajala YSR-kokous
Anne Kauhanen-Simanainen
I Selja Luostarinen KMR-kokous
Osatyökykyisille tie työelämään
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
"Kyseessä ei ole hyvä ja merkittävä korkeakoulutuksen parissa työskentelevä ryhmä tai verkosto. Vaan paras ja tärkein."
Maatalous-lomituksen valmistelu-projekti
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Esityksen transkriptio:

Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-OPI –osahanke: ARKKI-työ Katsaus opintoasioiden ja tietohallinnon johdolle Pekka Linna, CSC

Tausta: työ vuonna 2010 –TIETO ja TEKNOLOGIA –ryhmät työstivät kansallista opintohallinnon kokonaisarkkitehtuuria –Ryhmät määrittelivät opintohallinnon toiminta-, tieto- ja tietojärjestelmäarkkitehtuuria suhteessa osahankkeen tavoitteeksi määriteltyjen palvelujen toteuttamiseen. –arkkitehtuurikuvauksia on tarve syventää ja koostaa, jotta –syntyy näkemys, mistä toiminnallisista osista (moduuleista) tuleva järjestelmäarkkitehtuuri koostuu –saadaan kokonaiskuva, mitä arkkitehtuuriin soveltuvia kehittämishankkeita korkeakoulut voivat yhteistyössä lähteä viemään eteenpäin –tuotettavat uudet järjestelmät voidaan liittää sovittavia rajapintoja hyödyntäen olemassa oleviin järjestelmiin –syntyy järjestelmäportfolio, josta korkeakoulut voivat koota itselleen soveltuvan kokonaisuuden Opintoasian ja tietohallinnon johto, Pekka Linna (CSC / RAKETTI-OPI –ohjausryhmä)

Toimeksianto 2011: tehtävä –tuotettava ehdotus opintohallinnon kansallisesta kokonaisarkkitehtuurista –tuottaa kuvaus opintohallinnon alueen kokonaisarkkitehtuurista (palvelut ja prosessit, keskeiset tiedot ja tietovarannot, järjestelmäarkkitehtuuri sekä rajapintavaatimukset) –syventää XDW-käsitemallia operatiivisen toiminnan tarpeiden mukaisesti –tuottaa ehdotus kansalliseksi opinto-hallinnon moduulijaoksi –tuottaa alustavat rajapintamääritykset Opintoasian ja tietohallinnon johto, Pekka Linna (CSC / RAKETTI-OPI –ohjausryhmä)

Toimeksianto 2011: toimijat –työryhmä ja sen kokoonpano: –CSC kokoaa ryhmän –OPI-ohjausryhmä vahvistaa sen –kokoonpanossa tulee huomioida molempien korkeakoulusektoreiden sekä nykyisten järjestelmäratkaisujen tasapuolinen ja tarkoituksenmukainen edustus –koottava ryhmä valitsee keskuudestaan puheenjohtajan, ja sihteerinä toimivat CSC:n edustajat –muut toimijat –toteutuksessa voidaan tarvittaessa hyödyntää ulkopuolista konsulttityötä Opintoasian ja tietohallinnon johto, Pekka Linna (CSC / RAKETTI-OPI –ohjausryhmä)

Toimeksianto 2011: rahoitus, ohjaus ja seuranta –kustannusten kattaminen –leirin kustannukset katetaan kokonaisuudessaan RAKETTI-hankkeen rahoituksesta (asiantuntijoiden palkka- ja matkakustannukset sekä kokouskustannukset) työskentelyn seuranta ja tulosten käsittely –ryhmät raportoivat toimeksiantojen edistymisestä säännöllisesti OPI- ohjausryhmälle. –ehdotukset jalkautetaan kattavalle kommenttikierrokselle korkeakouluihin. Kommenttikierroksen jälkeen ryhmä työstää ehdotuksia edelleen, jonka jälkeen toukokuussa järjestetään OPI- osahankkeen seminaari työskentelyn tulosten arvioimiseksi. Opintoasian ja tietohallinnon johto, Pekka Linna (CSC / RAKETTI-OPI –ohjausryhmä)

ARKKI-työ 2011: valmistelu –valmistelun ydinryhmä on ollut Sami Hautakangas (TaY), Pekka Linna (CSC) ja Antti Mäki (CSC) –koko työryhmä on otettu mukaan valmisteluun –tulevaa leiriä on suunniteltu yhdessä työpajoissa –työtapojen suunnittelussa on käytetty konsulttina Pekka Pirhosta Humap Oy:stä Opintoasian ja tietohallinnon johto, Pekka Linna (CSC / RAKETTI-OPI –ohjausryhmä)

ARKKI-työ 2011: aikataulu –arkkitehtuurikuvauksen tuottaminen 02/2011 – 04/2011 –I työpaja (Tampere) –II työpaja (Helsinki) –leiri (Tvärminne) –tiedotustilaisuus (Tampere) –arkkitehtuurikuvausta koskeva päätöksenteko 05/2011 – –korkeakoulujen edustajat ottavat kantaa tuotettuun ehdotukseen –Raketti-hanke organisoi tämän käsittelyvaiheen –perustelu –ARKKI-työ on asiantuntijatyötä Opintoasian ja tietohallinnon johto, Pekka Linna (CSC / RAKETTI-OPI –ohjausryhmä)

Valmistelutyön tavoite –leirin käynnistyessä osallistujilla on jaettu käsitys seuraavista asioista: –miksi leirille on tultu eli mikä on koko työn motivaatio –mitkä leirin konkreettiset tavoitteet ovat –kuinka tavoitteisiin on tarkoitus päästä eli mitkä ovat valitut työskentelytavat Opintoasian ja tietohallinnon johto, Pekka Linna (CSC / RAKETTI-OPI –ohjausryhmä)

Alkuperäinen ajatus työpajoista: (lähinnä) paja I –tavoite –mikä on työn tavoite eli mikä on se tarve mihin ollaan vastaamassa –minkä vuoksi työ tehdään leirimuotoisena eli mitä lisäarvoa tästä haetaan –rajaukset –mikä on kuvauksen kohdealue –mikä on kuvauksen syvyys –työskentelytavat –millä tavoin Suomessa ja muualla jo tehtyä työtä päästään parhaimmin hyödyntämään –mitkä ovat tuloksellisimmat työskentelytavat leirillä Opintoasian ja tietohallinnon johto, Pekka Linna (CSC / RAKETTI-OPI –ohjausryhmä)

Alkuperäinen ajatus työpajoista: : (lähinnä) paja II –työnjako –kuinka pienryhmät muodostetaan –onko leirillä selkeästi toisistaan poikkeavia roolituksia –työsuunnitelma –mikä on järkevin etenemistapa –millaisia tarkistuspisteitä tarvitaan –kuinka ajankäyttöä säädellään järkevimmin –välineet ja tuotokset –kuinka työn tuloksia dokumentoidaan leirin kuluessa –millä tavalla tulokset ilmaistaan (sovellus, formaatti) Opintoasian ja tietohallinnon johto, Pekka Linna (CSC / RAKETTI-OPI –ohjausryhmä)

Tilanne –tavoite –tavoitteesta jaettu käsitys –rajaukset –kuvauksen syvyys on vielä auki –työskentelytavat –työskentelytavoista on riittävä käsitys –työnjako –tämä päätetään valmisteluryhmässä –työsuunnitelma –tämä päätetään valmisteluryhmässä –välineet ja tuotokset –notaation valinta on vielä auki Opintoasian ja tietohallinnon johto, Pekka Linna (CSC / RAKETTI-OPI –ohjausryhmä)

Työpajan II tämänhetkiset tavoitteet –löytää sopiva kuvauksen syvyys Arkki-työn tekemiseen ja tuloksille (tavoite 1) –käytetään muutamaa tosielämän kuvausesimerkkiä havainnollistamaan eri kuvaustasoja ja -tarkkuuksia ja –näkökulmia –esimerkkeinä ovat ainakin •Peppi-projekti (Metropolia ja TAMK) •Täydennyskoulutustiedon kulku (TaY) –valita kuvauksen tavoitteiden kannalta perusteltu kirjaustapa eli notaatio Opintoasian ja tietohallinnon johto, Pekka Linna (CSC / RAKETTI-OPI –ohjausryhmä)

Aamupäivän aikana tehdyt valinnat Opintoasian ja tietohallinnon johto, Pekka Linna (CSC / RAKETTI-OPI –ohjausryhmä)

Kiitos. Pekka Linna Opintoasian ja tietohallinnon johto, Pekka Linna (CSC / RAKETTI-OPI –ohjausryhmä)