Sosiaalinen media organisaatioissa, kirjallisuudessa ja käytännössä Henri Pirkkalainen Global Information Systems
Mission Statement Creating and validating new solutions for Information Systems in a global context - this includes the support of individuals and organizations to improve competitiveness, performance, and mutual understanding Topics Designing work and learning processes in globally distributed organizations Design & development methods for global information systems Culture analysis and awareness Support tools for knowledge intensive processes in global organizations ICT4D: ICT for development E-Learning and knowledge management in global organizations
Global Information Systems, University of Jyväskylä The Team Kati Clements Denis Kozlov Jan M. Pawlowski Philipp Holtkamp Henri Pirkkalainen
Social Media / …Software / Web 2.0/ Groupware / Collaboration tools… Sosiaalinen media käytännössä Ongelmia Projektinäkökulmaa Sisältö
Sosiaalinen media Konsepteja sekä määritelmiä valtava määrä Ei oikeata tai väärää ….. tai ehkä paremmin ja huonommin kuvaavia kuitenkin …
Sosiaalinen media (Zheng et al. 2010)
Sosiaalinen media (Zheng et al. 2010)
Sosiaalinen media (Zheng et al. 2010)
Sosiaalinen media Kietzmann et al. 2011
Sosiaalinen media Kaplan et al …Hyvin usein jätetään kokonaan yleisön tehtäväksi määritellä Sosiaalinen media
Social Software “Social Software enables an interactive way of collaboration, managing content and connecting to online networks with other people. It supports the desire of users to be pulled into groups in order to achieve their personal goals” (Wever, Mechant, Veevaete & Hauttekeete 2007)
4 Cs of Social Software (Cook 2008) Social Software
4 Cs of Social Software (Cook 2008) Social Software
Carmichael & Burchmore 2010 Lihua & Jiacheng 2010
Groupware Message systems Multiuser editors Group decision support systems (GDSSs) Computer conferencing systems Shared information spaces Workflow management/coordination systems …Huomattavasti vanhempi käsite…. Harvemmin käytetty nykyään… Yhtäläisyyksiä edelliseen luokitteluun? Ellis, Gibbs & Rein 1991)
Collaboration tools Onyechi & Abeisinghe 2009 Refs to Social Media, Social Software, Groupware, Web 2.0…
Web 2.0 Usein määritelty tekniikoiden ja teknologioiden kollaasiksi, jolle Sosiaalinen Media pohjautuu Tieteellisessä kirjallisuudessa vielä käytetty.
Termien käyttö Epäselvää kirjallisuudessa sekä arkikäytössä Edes kaikki tieteelliset julkaisut eivät perustele tai selvennä termejä Samalla konseptille löytyy jopa lukuisia synonyymeja (hyvä esimerkki Social networking, social networking services, online social networks, social media sites, personal networking jne.)
Luokittelun vaikeus Miten luokitella uusia sovelluksia, sivustoja, palveluita?
learn.openscout.net Palvelujen niputtaminen
Ydintoiminnallisuuden laajentaminen …ja muokattavuus Esim. Blogit
Wiki Tuhansia toiminnallisuuksia samassa paketissa
(….minkä takia tarve luokitella?.... ketä hyödyttää?...) Kohdeyleisö Kollegat Muodikasta Yhtenäinen sanasto Uuden luominen Brändi Tuotteistaminen Tiedetään mistä puhutaan Konteksti
Sosiaalinen media organisaatioissa …moninaisiin tarkoituksiin… Kärkkäinen et al. (2010)
Sosiaalinen media organisaatioissa Akateemissa kontekstissa maineenhallinta yksi tärkeimmistä –Blogit –Mikrobloggaus (twitter yms) –Verkottumispalvelut Opetuksen työvälineenä yhä useammin - Suljetut ja avoimet ympäristöt, käyttö usein laitoksien käytänteisiin sidottua
Matesic et al. 2010
Tietämyksen hallinnassa Yksilöt, prosessit/kulttuuri, teknologia Usein yleistetään sosiaaliseen mediaan liittyvä tietämyksen hallinta tarpeettomasti Esim. “social media is essentially a social networking site, with subsribing” Keskusteltu tuesta eri tietämyksen hallinnan tasoille: Knowledge evolution, knowledge use/reuse, knowledge sharing/transfer Ei korvaamaan vaan tukemaan? Puhutaanko yleiselle tasolla internetistä vai tietyistä palveluista?
Tietämyksen hallinnassa “it’s the interaction with customers that social media provides”
Tietämyksen hallinnassa Social networking as awareness support for Knowledge Management (Groth 2002)
Yhteistyön mahdollistajana Eri moodeja: Motivaattorina usein helppokäyttöisyys, saatavuus ja vaivattomuus Hyvin eriäviä strategioita Onyechi & Abeisinghe (2009) Sisäinen Organisaatioiden välinen Avoin/suljettu Osastojen välinen … Kehitetään itse Rooli Käytetään mistä on ennalta kokemuksia Valintaprosessi / arviointi? Tukemaan Korvaamaan
Yhteistyön mahdollistajana projekteissa Sisäinen kommunikaatio: • Wiki • Viikottaiset videokonferenssit • • Skype • …
Yhteistyön mahdollistajana projekteissa Sisäinen kommunikaatio: • Videokonferenssit • Projektinhallintajärjestelmä • Wiki (tekninen dokumentointi) • Foorumi (ei-tekniset käyttäjät) • • Skype • …
Ongelmia Paljon puhuttu aihe tällä hetkellä Samoista ongelmista puhutaan eri nimillä (Social Software, Social Media jne) Liittyen yhteistyöhön, verkottumiseen, markkinointiin jne. Yliopistoissa, yksityinen sektori, B2B… Tällä hetkellä selkeästi yritetään tunnistaa ongelmakohtia. Ei selkeää kontekstisidonnaista näkemystä isoimmista sudenkuopista Sosiaalinen media organisaatioissa
Ongelmia Hahmotelma ongelmakohdista ja niiden linkittymisestä Sosiaalinen media organisaatioissa (Pirkkalainen & Pawlowski 2011) … 119 ongelmaa kirjallisuudesta
Ongelmia Financial (resources, time) Sosiaalinen media organisaatioissa Management/Coordination/support Technology fit Organizational culture Social Relational, knowledge sharing, skills, cognitive, background, preferences Technical Availability, Interoperability, Functionality, Usability, conceptual, privacy/security, misuse Quality Legal (IPR, copyright)
Ongelmia Lähestyttäessä Sosiaalista mediaa yhteistyön mahdollistajana, unohdetaan usein tavanomaiset ongelmat, joita on havaittu viimeiset 30 vuotta …Puhutaan sadoista tunnistetuista ongelmista… Sosiaalinen media organisaatioissa Cultural distance Coordination breakdown Geographic dispersion Differences in communication styles Language Personal preferences Personal background Unwillingness to contribute Lack of trust Lack of commitment Lack of time
Omia tutkimustuloksia Kalb, H & Pirkkalainen, HInfluence Factors for Sharing Open Science and Open Educational Resources through Social Networking Services - Hendrik Kalb Avoimien oppimateriaalien ja tutkimusmateriaalien jakaminen verkottumispalveluissa (hypoteettinen) - Tutkittiin vaikuttavia tekijöitä - Kohteena tutkijat korkeakouluissa Tuloksia Maine, vastavuoroisuus, johdon tuki, helppokäyttöisyys tärkeimmät vaikuttavat tekijät Sisäinen ja ulkoinen tuki käyttämiseen ja teknologian valintaan eivät olennaisia tässä tapauksessa
Sosiaalisen media hyödyntäminen projekteissa Edellä mainittu sisäinen yhteistyö Markkinointi Verkottuminen Omien sovellusten luonti sekä olemassa olevien hyödyntäminen learn.openscout.net
Sosiaalisen media hyödyntäminen projekteissa Toiminnallisuuden laajentaminen olemassa oleviin alustoihin, sovelluksiin ja sivustoihin
40 Sosiaalisen media hyödyntäminen projekteissa
Sovelluskehitys projektin tarpeisiin
Kiitos
Lähteitä Carmichael, P., & Burchmore, H. (2010). Social software and academic practice: Postgraduate students as co-designers of Web 2.0 tools. The Internet and Higher Education, 13(4), Elsevier Inc. doi: /j.iheduc COOK N (2008) Enterprise 2.0: How Social Software Will Change the Future of Work. UK, Gover. Ellis C.A., Gibbs S.J. & Rein C.L Groupware: Some issues and experiences. Communications of the ACM 34 (1), 39 – 58. Lihua, S., & Jiacheng, X. (2010). Using social software to improve learning performance of deaf university learner nd IEEE International Conference on Information Management and Engineering, (1), Ieee. doi: /ICIME Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), doi: /j.bushor Kietzmann, J. H., Hermkens, K., McCarthy, I. P., & Silvestre, B. S. (2011). Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business Horizons, 54(3), “Kelley School of Business, Indiana University.” doi: /j.bushor KÄRKKÄINEN H and JUSSILA J (2010) Social media use and potential in business-to-business companies innovation. In proceedings of the 14th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments (LUGMAYR A Eds), pp , ACM, Tampere, Finland. MATEŜIĆ M, VUCKOVIC K and DOVEDAN Z (2010) Should academia care about online reputation management and monitoring? In Proceedings of the 33rd International Convention on Information and Communication Technology, Electronics and Microelectronics (BILJANOVIC P, SKALA K Eds), pp 852–857, IEEE, Opatija, Croatia. O´Reilly T What is Web 2.0: Design patterns and business models for the next generation of software [online] O´Reilly Media homepage, featured articles [accessed November 4th, 2009]. Available online at Onyechi, G. C., & Abeysinghe, G. (2009). Adoption of web based collaboration tools in the enterprise: Challenges and opportunities International Conference on the Current Trends in Information Technology (CTIT), 1-6. Ieee. doi: /CTIT Wever, B. D., Mechant, P., Veevaete, P., & Hauttekeete, L. (2007). E-Learning 2.0: Social Software for Educational Use. Ninth IEEE International Symposium on Multimedia Workshops (ISMW 2007), Ieee. doi: /ISM.Workshops Zheng, Y., Li, L., & Zheng, F. (2010). Social Media Support for Knowledge Management. Knowledge Creation Diffusion Utilization, 9-12.