INTERNET MEDIANA Pääpiirteitä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Alustus esteettömyyspaneeliin Laura Turkki World Usability Day 2009.
Advertisements

OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI
Wikispace jatkokurssi Jarmo Heikkinen Karoliina Kemppainen Satu Kylmänen.
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Lankapuhelin Santeri Lehtonen, Vesa Mäki, Arto Ranta.
Santeri Lehtonen, Vesa Mäki, Arto Ranta
Modernismi ja 1800-luvun vaihteessa ensimmäisestä maailmansodasta jääneen epävarmuuden vuoksi alettiin etsiä uusia sanoja, muotoja ja kuvia maailmasta.
Sosiaalista mediaa yrittäjille Tarja Vainionpää Kotipalveluyritykset.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Portfolio Valitsin suosikki tehtäväkseni ”omat kirjanmerkit” tehtävän. (Ohessa omia suosikki sivustoja)
Tiedonhaku internetistä Viralliset tiedonlähteet
Mikä on internet? b Kymmenien tuhansien yhteen liitettyjen tietoverkkojen kokonaisuus b Internetin palvelut ovat ilmaisia - liittymät ovat maksullisia.
Web-kyselyistä Kyselyt internetissä RM 2011.
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
Sosiaalinen media.
SOME (sosiaalinen media)
VoIP-Puhelin • Voice over IP • Tutkittiin jo 1970-luvun lopulla • Ongelmana liian heikko suorituskyky • Innostus heräsi uudelleen luvulla, jolloin.
Monikielinen ja – kulttuurinen sananlaskupaja ActLib-hanke Alba
Topintupa , mobiilipilotti Blogien käyttöönotto.
Ohje PowerPoint esityksen tekoon
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Tieteellinen kirjoittaminen Taulukot, kuviot, esimerkit
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Verkkosivut opettajan apuna
III KANSAINVÄLISET SUHTEET (HI03)
Mitä media on? Media on tajuntateollisuutta, joka tarjoaa maailmaa koskevaa informaatiota ja tapoja nähdä ja ymmärtää se (Masterman 1985).
Sähköisen aineiston tunnistaminen Veli-Matti Häkkinen
Internetistä haku: USB portti – tiedonhaun vertailua Jouni Ojanperä TP09S
Kaisa Tuomisto TU08S1E  Tutkimuksen tavoitteet  Käytetyt hakusanat ja osumat  Linux  Tietolähteiden vertailua  Yhteenveto  Viitteet.
Elektroninen kiusaaminen
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Virtuaalimaailmojen haasteet ja mahdollisuudet kouluttajan näkökulmasta Otavan opisto Mervi Jansson.
Blogit, wikit ja LeMill oppimisen tukena -lisämateriaali Blogien ja Wikien käyttöönotosta Kun maailma ei riitä –seminaari, Huittinen Joanna Muukkonen.
Valtteri, Simo, Mika Myllytulli, My-tlpt09E 2010
Prototyöskentely ja ideoiden kehittäminen
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
Kuvakäsikirjoitus: Sessun päivä yliopistolla. Päivä alkaa! Jeejee, uusi koulupäivä! Sessu saapuu innosta puhkuen yliopistolle bussilla. Kuvataan Sessua.
JSPWiki © Reiska, WikiWiki Idea Applen Hypercard-pinosta. Juuret Hawaijin lentokentällä (WikiWiki, pikapikabussit). Ward Cunningham. WikiWikiWeb.
Hakkerointi.
Tiedonhaku Tiedonhankinta Tiedonhallinta Äidinkielen opetus 2.0.
2000-luvun medialukutaito MikkoAleksiMatias.  Sosiaalisen median räjähdysmäinen kasvaminen nykymaailmassa on muuttanut merkittävästi perinteistä joukkoviestintää.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Miten tapahtumani on uutinen?
1ePassi / wiki-työpaja Hanna Toijala 09. Wiki-ideologiaa yhteisöllisyys avoimuus vuorovaikutteisuus yhteiskäyttö 2ePassi / wiki-työpaja Hanna Toijala.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
SPORTS TRACKER Tekijä: Nybäck Teemu TU09s Tiedonhaku internetistä.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Sosiaalinen media ja rotarytoiminta
APACHE Kurssi: V Linux Sami Karjalainen OH3 Mika Haaja OH5.
Tietoturvaprojekti 6h.
Webin historia Tietojenkäsittelytieteen historia –seminaariesitelmä Helsingin yliopisto –
Sosiaalinen media: kun 500 miljoonaa ihmistä hajosi FaceBookiin.
Yritys ja markkinointi mediassa ÄIDINKIELI 4. OSP.
Lähdekritiikki SÄRMÄ S Lähde - alkuperäinen ammennuspaikka.
T IEDONHAKUPROSESSI Monta tärkeää vaihetta. M ISTÄ HAKISIT TIETOA ? Sukusi vaiheista Aleksis Kivestä Kauhavan nuorisovaltuuston päätöksistä Lauseennvastikkeista.
Sanomalehtien Liitto © TNS Kuinka tärkeää tiedon luotettavuus on netissä vuotiaat, N=554, % ”Kuinka tärkeää tiedon luotettavuus on sinulle NETISSÄ?
TERVEYSKASVATUS * Valistus * Opetus * Neuvonta >< ei tavoita kaikkia >< opetus ei laadukasta, monipuolista, innostavaa >< kaikki eivät pääse terveysneuvontaan.
Tiedonhaku ”Tiedon käsitteen kannalta ongelmallista on se, että verkkoihin syötetään ”tietona” mielipiteitä, joiden esittäjistä ja heidän luotettavuudestaan.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Yritys ja markkinointi mediassa
Median aikajana some TV v.1934 Älypuhelin (1993)
Median aikajana TV v. 1. radio-lähetys some älypuhelin
Median aikajana TV v. älypuhelin some Mitä, missä, milloin maailmalla?
OSAO Myllytulli Taina Kylmänen, Marjo Ahola
Median aikajana TV v.1926 Mitä, missä, milloin maailmalla?
Median aikajana älypuhelin TV v. some Mitä, missä, milloin maailmalla?
Median aikajana Älypuhelin 1993 TV v.1926 some
Median aikajana älypuhelin TV 1. radio-lähetys TV v.
Median aikajana älypuhelin TV v. some Mitä, missä, milloin maailmalla?
Median aikajana TV v some Ensimmäinen älypuhelin 1993 IBM
Esityksen transkriptio:

INTERNET MEDIANA Pääpiirteitä 25.2.2011 Heli Viinikainen, Sami Viitanen, Katja Viljamaa, Marika Vuorela, Susanna Vuorimaa, Juha Väätäinen

INTERNET MEDIANA Vapaa ympäristö Kuka tahansa voi kehittää Internetiin sisältöä Sisältöä valvotaan varsin väljästi Mediakriittisyys tärkeää; lähteiden ja itse tietosisällön kriittinen arviointi. Voiko kaikkeen netistä löytyvään tietoon luottaa? Tietoa lähes rajattomasti…tietoähky? Oma vastuu?!

INTERNET MEDIANA Tiedon säilyvyys netissä Tietoa (kuvia, jne.) erittäin vaikea poistaa lopullisesti ’netistä’ Tiedonhaku helppoa, toisaalta tiedon määrään voi ’hukkua’ Interaktiivisuus (vuorovaikutteisuus) Kommentointi, omien mielipiteiden esittäminen helppoa Monikulttuurisuus

Tehtävä: Internet-lähteiden luotettavuus Vertailkaa ja lajitelkaa seuraavat viisi lähdettä luotettavuusjärjestykseen (1. luotettavin, 5. epäluotettavin) Tehkää muistiinpanoja, esimerkiksi: Mistä (sivustolla näkyvistä asioista) voin päätellä, voinko luottaa lähteeseen? Mikä tekee lähteestä epäluotettavan?

A. Päivä-/sanomalehtien uutissivustot Esim. Helsingin Sanomat, www.hs.fi The Times, http://www.thetimes.co.uk/tto/new s/ Keskisuomalainen, www.ksml.fi

B. Yleiset tietosivustot Wikipedia, fi.wikipedia.org/wiki www.integraali.net Encyclopaedia Britannica, www.britannica.co.uk

C. Foorumit/keskustelualueet Harrastefoorumit, esim. http://www.hangup.fi/forum/index.php?showt opic=2898 ’yleis’foorumit, esim. www.suomi24.fi www.demi.fi

D. Blogit Uutisblogit, esim. http://blogit.mtv3.fi http://blogit.hs.fi/?cmp=tm_etu_blogit Harraste/ammattiblogit, esim. http://nelliina.blogspot.com/ http://rullalauta.blogspot.com/

E. Tieteelliset julkaisut ja organisaatiot Esim. NASA, www.nasa.gov ESA, http://www.esa.int/esaCP/index.html CERN, http://public.web.cern.ch/public/ Taiteiden aikajana (Jyväskylän yliopisto) http://www.jyu.fi/taiku/aikajana/

Luotettavuusjärjestys Päivä-/sanomalehdet Yleiset tietosivustot Foorumit/keskustelualueet Blogit Tieteelliset julkaisut ja organisaatiot 1. 2. 3. 4. 5. Huomioita?

Nyrkkisääntöjä lähdekritiikkiin Sivuston tekijä? Organisaatio, yksityinen henkilö, yritys, jne.? Taustavaikuttajat? Viimeksi päivitetty, milloin kirjoitettu? Tekijän käyttämät lähteet mainittu? Onko sivu kaikkien muokattavissa? Tekstin sävy, onko sivulla oleva teksti ’värittynyttä’, karkeaa, tms.? Tulevatko kirjoittajan asenteet näkyville?