TEM:n terveiset teemalla uusiutuva energia ja energiatehokkuus Uusiutuvat ja tehokkaat energiaratkaisut kaupunkialueilla RESCA 18.3.2013 Pekka Grönlund
Esityksen aiheet Energiatuki 2014 Biojalostamohaku ja merituulivoimademonstraatio Energiatehokkuusdirektiivi Muut ajankohtaiset asiat
Energiatuen tavoitteet Energiatukea voidaan myöntää sellaisiin ilmasto- ja ympäristömyönteisiin investointi- ja selvityshankkeisiin, jotka: 1) lisäävät uusiutuvien energialähteiden käyttöä 2) edistävät energiatehokkuutta ja energian säästöä 3) vähentävät energian tuotannosta tai käytöstä aiheutuvia ympäristöhaittoja Lisäksi energiatuella edistetään uuden energiateknologian käyttöönottoa ja markkinoille saattamista.
Energiatuen yleiset ehdot Energiatukiasetus 1063/2012 sisältää säännökset energiatuen hakemisesta, hyväksyttävistä kustannuksista, tuen maksamisesta ja käytöstä. Tuki myönnetään yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen (komission asetus 800/2008) nojalla. Tuen myöntämisestä päättää työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) tai ELY-keskus. ELY-keskus voi myöntää tukea investointihankkeeseen, jos sen hyväksyttävät kustannukset ovat enintään 5 000 000 euroa ja selvityshankkeeseen, jos sen hyväksyttävät kustannukset ovat enintään 250 000 euroa. Jos kustannukset ylittävät edellä mainitut summat tai jos hanke liittyy uuden energiateknologian käyttöönottoon, tuesta päättää TEM. Energiatukea voidaan myöntää yrityksille, kunnille ja muille yhteisöille. Tukea ei myönnetä esimerkiksi asunto-osakeyhtiöille, asuinkiinteistöille tai maatiloille. Energiatuki on harkinnanvarainen edistämismuoto, ja perustuu tapauskohtaiseen harkintaan. Tuen ensisijainen tarkoitus on vaikuttaa investoinnin käynnistymiseen parantamalla sen taloudellista kannattavuutta ja pienentämällä uuden teknologian käyttöönottoon liittyviä taloudellisia riskejä.
Tyypilliset tukitasot (vuoden 2014 linjaukset) Uusiutuvan energian hankkeet Sähköntuotanto Pienvesivoimalat 15–20 % Kaatopaikkakaasuhankkeet 15–20 % Pientuulivoima 20–25 % Aurinkosähköhankkeet 30 % Lämmöntuotanto Lämpökeskukset (biomassa) 10–15 % Lämpöpumppuhankkeet 15 % Aurinkolämpöhankkeet 20 % Biokaasuhankkeet 20–30 % Polttoaineen tuotanto Biokaasuhankkeet (liikenne) 20–30 % Muut biopolttoaineet 20–30 % Energiansäästö ja -tehokkuusinvestoinnit Energiatehokkuussopimusyritykset 20 % ESCO-palvelua käyttävät yritykset (energiatehokk.sop.) 25 % Muut ESCO-palvelua käyttävät yritykset 15 % Katselmukset Kuntasektorin uusiutuvan energian katselmukset 60 % Kuntasektorin, mikroyritysten ja pk-yritysten energiakatselmukset 50 % Muut energiakatselmukset, -analyysit ja selvityshankkeet 40%* * Energiatehokkuusdirektiivin implementoinnin jälkeen (5.6.2014) lähtien suuryritysten energiakatselmuksille ei voida myöntää tukea
TAE 2014 Biojalostamot (liikenne) 87,5 M€ Merituulivoimademo. 20 M€ Liikenteen demot 3 M€ Energiatehokkuus 15 M€ Uusiutuva energia 22 M€ Yhteensä 147,5 M€
Biojalostamohaku Tavoitteena edistää toisen sukupolven biopolttoaineiden tuotantoa Tukea myönnettävissä yhteensä 87,5 M€ Hakemuksia 8 kpl, tukea haettu 218 M€ Envor Group Oy, Feedstock Optimum Oy, Neste Oil Oyj (2 hakemusta), Sievin Teollisuuspuisto Oy, St1 Biofuels Oy, Suomen Bioetanoli Oy ja UPM-Kymmene Oyj Tukea myönnetään 2-4 hankkeelle Tukipäätökset vuoden 2014 loppuun mennessä
Merituulivoimademonstraatio Tavoitteena käynnistää merituulivoimademonstraatiohanke Tuulivoiman 9 TWh:n tavoite edellyttänee myös merituulivoimaa Tuella katetaan merituulivoimaan liittyviä korkeampia investointikustannuksia ja demonstraatiohankkeeseen liittyviä riskejä Tukea myönnettävissä 20 M€ investointitukena (+syöttötariffi) Tukea hakenut 6 hankekehittäjää 8 eri kohteeseen Innopower Oy (Kemin Ajos ja Kokkola), Mervento Oy (Kokkola), Rajakiiri Oy (Tornion Röyttä), Suomen Hyötytuuli Oy (Porin Tahkoluoto), Suomen Merituulivoima Oy (Inkoo ja Siipyy) Propel Voima Oy ja Lumituuli Oy (Oulunsalo – Hailuoto) Tukea myönnetään yhdelle hankkeelle
Energiatehokkuusdirektiivi Korvaa energiapalveludirektiivin (ESD, 2006) ja CHP-direktiivin (2004) Tuli voimaan 4.12.2012, +18 kk, toimeenpantava 5.6.2014 Varmistaa EU:n energia- ja ilmastotavoitteista eli ns. 20-20-20-tavoitteista energiatehokkuutta koskevan tavoitteen Ohjeellinen kansallinen energiatehokkuustavoite vuodelle 2020 (Art. 3) Edistymisestä raportoitava vuosittain (30.4.) Sitova valtion keskushallintoa koskeva peruskorjaus/säästötavoite 2014-2020 (Art. 5) Peruskorjattava vuosittain 3 % valtion keskushallinnon rakennuksista tai saavutettava vastaava säästö muilla toimilla; suunnitelma toimitettu komissiolle joulukuussa 2013 Sitova kansallinen kumulatiivisen energiansäästön tavoite jaksolle 2014-2020 (Art. 7) Kansallinen energiatehokkuusohjelma (KETO), joka sisältää 7 toimeenpanokokonaisuutta, jolla päästään vaadittavaan energiansäästötasoon
Energiatehokkuusdirektiivin (EED) toimeenpano 2013–2017 Direktiivi voimaan 4.12.2012 , tärkeimmät päivämäärät 5.12.2013 Suunnitelma Art. 7 toimeenpanosta komissiolle 5.6.2014 Kansallinen toimeenpano valmis 30.4.2013 kansallisen energiatehokkuustavoitteen 2020 asettaminen 5.12.2015 Kaikkien suurten yritysten (ei pk-yritykset) pakolliset energiakatselmukset tehtynä ensimmäisen kerran 30.4.2014 NEEAP-3 + Art.4 korjaus-rakentamisen strategia valmistuu 11/2013 komission artikla-kohtaiset tulkintaohjeet 31.12.2014 laskutustietojen täsmällisyys myös niiden osalta, joilla ei ole etäluettavia mittareita 30.4.2017 NEEAP-4 31.12.2015 Art. 14 Arvio kaukolämmön, -jäähdytyksen ja yhteistuotannon edistämisestä 31.12.2013 Art.5 Valtion keskushallinnon peruskorjaus- ja energiansäästötavoite NEEAP-3 National Energy Efficiency Action Plan eli kolmas kansallinen energiatehokkuuden toimintasuunnitelma, NEEAP-1 ja 2 olivat Energiapalveludir. (ESD) mukaiset raportit
Energiatehokkuusdirektiivin toimeenpanon organisointi EED-TYÖRYHMÄ työryhmän raportti julkaistu 1/2014 http://www.tem.fi/energia/energiatehokkuus/energiatehokkuusdirektiivin_toimeenpano TEM (pj), LVM, MMM, VM, YM Kuntaliitto, ET, EK, ÖKL, RAKLI, Kuluttajaliitto Art. 5 pj. Pauliina Pekonen (VM) Peruskorjaus/säästö, inventaario-suunnitelma -raportit, vaikutus-arvio, energiahallintajärjestelmät Art. 6 pj. Hannu Koivurinta (VM) Julkiset hankinnat Art. 7 pj. Heikki Väisänen (TEM) Säästövelvoitteet, joustot, energiansäästöt, kumulatiivisuus, energiatehokkuussopimukset Art. 8 pj. Heikki Väisänen (TEM) Energiakatselmukset Art. 9-11 pj. Pentti Puhakka (TEM) Mittaus, laskutus Art. 14 pj. Pentti Puhakka (TEM) Kaukolämpö/-jäädytys, yhteistuotanto Art. 15 pj. Markku Kinnunen (TEM) Energian siirto ja jakelu Art. 12, 16-19 pj. Timo Ritonummi (TEM) Kuluttajat, energiapalvelut, tiedottaminen, vaikuttaminen Säädösryhmä TEM kokoaa ERILLISVASTUUT Art. 3 ja 24 TEM Primäärienergia, loppukulutus, energiaintensiteetti Art. 4 YM Pitkän aikavälin strategia rakennusten energia-tehokkuuden parantamisesta Art. 20 TEM/VM Rahoitus 3.4.2017
Muita ajankohtaisia asioita TEM:ssä EU 2030 Päästövähennystavoite 40 % 1990 tasoon verrattuna Uusiutuvan energian tavoite 27 % (koko EU-alue) Kansalliset energiasuunnitelmat Ei erillistä biopolttoainetavoitetta Energiatehokkuustavoite myöhemmin Pientuotantotyöryhmä Asetettu 1.1.2014-30.11.2014 Lähinnä sähkön pientuotanto Tuulivoiman edistämistyöryhmä luovutti raporttinsa 18.12.2013 Ympäristöministeriön melutyöryhmä