INFRAN KÄYTTÖIÄN JA ELINKAAREN HALLINTA TULEVAISUUDESSA Infra2010 kehittämisohjelman aloitusseminaari 10.6.2005 INFRAN KÄYTTÖIÄN JA ELINKAAREN HALLINTA TULEVAISUUDESSA Pekka Maijala Kehitysjohtaja Timo Saarenketo toimitusjohtaja ROADSCANNERS
MIKÄ ON ELINKAARI JA KÄYTTÖIKÄ kestoikä uudelleenkäyttö kunnossapitojaksot suun- nittelu rakenta- minen käyttö
ELINKAARIURAKAN URAKKATYYPIT käyttöikä kestoikä uudelleenkäyttö kunnossapitojaksot suun- nittelu rakenta- minen suun- nittelu paranta- minen käyttö lähde: Pertti Virtala
RAKENTEIDEN HALLINTA: LIIKENNEINFRAN RAKENTEIDEN HALLINTA A. INVESTOINNIT B. KUNNOSSAPITO C. VERKON TILAN SEURANTA RAKENTEIDEN HALLINTA: 1.SEURANTA JA SEULONTA 2. LISÄMITTAUKSET 3. DIAGNOSIS 4. SUUNNITTELU 5. KORJAUS Urakoitsijoiden ratkaiseva kilpailutekijä
INFRAN KUNNON SEURANTA Toiminnalliset laatuvaatimukset Rakenteelliset laatuvaatimukset Talvikunnossapidon laatuvaatimukset Kelirikko ja painorajoitukset (vähäliikenteiset tiet) elinkaari käyttöikä kestoikä uudelleenkäyttö kunnossapitojaksot rakenteellinen kunto käyttö toiminnallinen kunto
INFRAN KUNNON SEURANNAN HALLINTA AVAINASIA! Tiedon omistaja: -liikenneinfran omistaja Tiedon keruu: Urakoitsija Mittausurakoitsija Tiedon hallinta: Omistaja Palvelutuottaja Tiedon käyttäjä: urakoitsija(t) omistaja lähtötiedot KILPAILUTUS historiatiedot toiminnallisen ja rakenteellisen kunnon seurantamittaukset nykytilanne rakenteiden dokumentointi rakenteiden dokumentointi käyttöikä kestoikä uudelleenkäyttö kunnossapitojaksot rakenteellinen kunto käyttö toiminnallinen kunto
Eri tiestötietojen katselu ja analysointityökalut Road Doctor ™ ojelmistolla Video Rakenteet (maatutka kairaus yms) Kantavuus: TAIPUMAT IRI historia Ura historia Kartta Päällytevauriot Kantavuusindeksit
HISTORIATIETOA KUNTOREKISTEREISTÄ
JÄLJELLÄ OLEVAN ELINIÄN LASKENTA
ERI RAKENNEVAIHTOEHTOJEN ELINKAARIEN ARVIOINTI Aluksi työlästä ja ”vaikeaa”, mutta kyseessä on iteraatioprosessi, jolloin mallit paranevat ajan myötä Ongelmana uudet rakenteet ja materiaalit, joille luotava säännöt ”tyyppihyväksynnälle”. a b c d elinikä
KORJAUSTOIMENPITEEN VALINTA JA KORJAUSRAKENTEEN MITOITUS JA OSOITTAMINEN
RAKENTEEN TOIMIVUUDEN TOTEAMINEN - TAKUU voittaneen urakoitsijan rakenne takuuparametri sakkoja a b c kestoikämallit d bonus takuuaika elinikä
JATKOSSA RAKENTEIDEN 3D-HALLINTAAN! Parantaminen II Parantaminen I Vanhin tieura
-3-ulotteinen kuva rakenteista useita rinnakkaisia kanavia 3D - maatutkaluotaus -3-ulotteinen kuva rakenteista useita rinnakkaisia kanavia Rakenteiden ja laatuparametrien laskenta pituus – ja poikkileikkaussuunnassa. - Objektien ja erikoisrakenteiden paikantaminen
KAIKKI NÄMÄ ONGELMAT OVAT RATKAISTAVISSA, JOS LÖYTYY YHTEISTÄ TAHTOA! ”VANHAN INFRAN” ELINKAARIURAKAN ONGELMIA Miksi olemassa olevien teiden elinkaariurakat ovat edenneet hitaasti: suunnittelun lähtötietoja ei riittävästi tai ne eivät ole olleet kaikkien saatavilla lähtötiedot on koettu epäluotettaviksi – riski urakoitsijalla eri suunnitelmaratkaisujen arvottaminen ja niiden elinkaaren arviointi vaikeaa - ei käytäntöä, ei malleja, ei ohjelmia on pelätty, ettei pysytä annetuissa taloudellisissa urakkaraameissa on väitetty, ettei (kaikilla/joillakin) urakoitsijoilla ole riittävää osaamista on pelätty, että toiminnalliset vaatimukset johtavat pitkällä aikavälillä rakenteellisien kunnon rappeutumiseen ei ole ollut käytössä riittäviä ja vedenpitäviä laadunvarmistusmenetelmiä on pelätty, että hintakilpailu kuitenkin ”riistäytyy käsistä” ja katetavoitteiden saamiseksi urakoitsijat joutuvat tinkimään rakenteista ja niiden laadusta KAIKKI NÄMÄ ONGELMAT OVAT RATKAISTAVISSA, JOS LÖYTYY YHTEISTÄ TAHTOA!
KIITOS