Läpsy- läpäisyn syventäminen 01.09.2011 - 31.12.2012 (jatkohankkeelle vuodelle 2013 saatu alustava päätös) Toteuttajataho: Sastamalan koulutuskuntayhtymä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Advertisements

ECVET tulee, oletko valmis!
Mobiili työssäoppimisen ohjaaminen SoTe-alalla
Pirkanmaan E-luukku -hanke
RASEKO ja yhteinen koulutusstrategia 2015+
Toimintaohjeita kesää varten Lue huolella! Jälkiohjauksesta vastaavat: • 9A, 9D, 9E, 9F : Opo Elina Nissinen, p • 9B, 9C, 9G: Opo Satu Hietala,
PaLaVa-projekti Toimijoiden aloituspalaveri klo
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea moniammatillisen ohjauksen ja opiskelijahuollon kehittämiseen klo Verkostotapaaminen/ohjaustilaisuus.
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa
KESTO – BUDJETTI euroa (ESR; euroa) RAHOITTAJA Etelä-Suomen lääninhallitus (ESR) Koulutuskeskus Salpaus SISARHANKE.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Topintupa , mobiilipilotti Blogien käyttöönotto.
YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ –
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Hyvän ikääntymisen kehittämisympäristö Sonectus
Mikä on Peppi projekti ja miten se etenee?
Koulutustiedon verkkopalvelu KoTVe ja TARJONTA tietovaranto Avoinyliopisto.fi – palvelukonsortion johtoryhmä Ulla Angervo, Opetushallitus.
Ohjeita Oppimisympäristön WWW-osoite ja etusivu.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Kolmas sektori ja koulutus kotouttajana
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
Valmennus- ja valmentautumis -seminaariin
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Työpaikkakouluttaja- hanke
1 Maahanmuuttajanuorten VaSkooli Nuorten maahanmuuttajien koulutustakuumallin kehittäminen ja käyttöönotto Turun ja Salon seutukunnissa –
SOME Case: Avance Johtamiskoulutus Pasi Aaltola JYU SOME-seminaari
Läpsy (läpäisyn syventäminen) - hanke Teemat: 1) nivelvaiheyhteistyö, 2) uraohjaus, 3) opintoihin kiinnittyminen, 4) lähitukeminen,
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Kuuluu valtakunnalliseen Opin ovi –perheeseen Toiminta-aika Toimijat: Länsirannikon koulutus Oy WinNova Satakunnan koulutuskuntayhtymä.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
Laajennettu työssäoppiminen Hannu Haapalainen. Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Osatoteuttaja: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Valmistuneiden seuranta. Seurannan tausta ja kohderyhmä  Valmistuneiden nykyisten tilanteiden selvittäminen ja seurannan mallin luominen  Ammattiopistoissa.
Tuula Savikuja, Helsingin seudun erilaiset oppijat ry./HERO
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
OSVIITTA – työelämän palvelupiste  –  Satakunnan ja Etelä-Pohjanmaan seutukunnat: Kaakkois- Satakunta, Pohjois-Satakunta, Pori ja.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea NOPS –hanke Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa Hankkeen esittely.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
CRM ja HRM työelämäpalvelun tukena Päämääränä varmistaa partnerioppilaitosten asiakastietämyksen kartuttaminen ja tehokas hyödyntäminen kaikissa asiakasrajapinnoissa.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
HANKETOIMINTA Työkyky-hanke OKM Työkykypassin koordinointi Arjen arkki ESR / OPH Paremmat arjentaidot -koordinaatiohanke -> menetelmäpankki -> menetelmätori.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
KOIVUN KEHITTÄMISSUUNNITELMA 1) Mitä arvioidaan? 2) Miten arvioidaan? 3) Tiimityön kehittäminen 4) Yhteistyön tiivistäminen sosiaalityöntekijöiden kanssa.
EWorking, eLearning käytännöt TKI:n ja opetuksen integroinnissa Leena Vainio, HAMK
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
PAAVO –kehittämistyö ja Verkostokehittäjät-hanke osana pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämisohjelmaa Sari Timonen, projektipäällikkö p. (09)
1 OpiPal opintojaksopalaute- järjestelmä Opiskelijan opas
Fiilistä asumiseen Fiilistä asumiseen hankkeen toteuttajat " Asuntolan valvonnasta ja hoitamisesta opiskelijan ohjaamiseen ja opiskelujen.
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
Luokan OneNote - muistikirja PERUSTEET
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Dialoog
Tervekoululainen.fi // UKK-instituutti
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 JAO
Ammatillinen koulutus haasteiden edessä – mitä seuraavaksi?
Unelma Lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen tapahtuva työ
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
YHDESSÄ HYVÄ OTE Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
Esityksen transkriptio:

Läpsy- läpäisyn syventäminen (jatkohankkeelle vuodelle 2013 saatu alustava päätös) Toteuttajataho: Sastamalan koulutuskuntayhtymä (SASKY) (vastuullinen hallinnoija), Länsi-Pirkanmaan koulutuskuntayhtymä (LPKKY), Valkeakosken seudun koulutuskuntayhtymä (VSKY), Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä (JEDU) ja Saku ry Yhteyshenkilö: Projektipäällikkö Piia Saarinen, p ,

Hankkeen keskeiset tavoitteet 1.Hyvien käytänteiden kartoitus 2.Hyvien käytänteiden jakaminen ja kiinnittäminen omaan organisaatioon. Uusien mallien kehittäminen ja pilotointi. 3.Elämänpolun ja ammatti-identiteetin muotoutumisen mallintaminen, malli nuoren koulutus- ja kehittämissuunnitelmaksi, jossa nuori on itse aktiivisena toimijana. Erityinen painopiste: koulutuksen nivelvaiheiden hyvät käytänteet, niiden jakaminen ja uusien moniammatillisten nivelvaiheyhteistyömallien kehittäminen ja pilotointi.

Hankkeen keskeiset teemat 1.Nivelvaiheyhteistyö 2.Uraohjaus 3.Opintoihin kiinnittyminen 4.Lähitukeminen 5.Joustavat opiskeluratkaisut 6.Opiskelijan oman elämän hallinta

Pilottiryhmät hanketoimijoittain •SASKY: Karkun erkkaryhmä, Mäntän puuryhmä, VAK:n autoryhmä (työvalt. Opisk.menetelmät mukautetuin tavoittein), Kokemäki (ohjausta siellä, missä opiskelijat = OSMO-malli) •LPKKY: Iisakin cateryhmä (kemian tuntien integroiminen keittiötunneille), syksyllä 2012 sähköinen portfolio mm. raksalla, IKOL:n datanomit (”kädestä pitäen”-malli) ja Ikatan vaatetus (hyvät käytänteet)

Pilottiryhmät hanketoimijoittain •VSKY: lähihoitajien ja pintakäsittelyalan ryhmät => sotella ”leffatrailer”, pikällä verkostoituminen oman opintoryhmän kanssa (= opiskelijaidentiteetti) => video, attoaineille ns. moodlemalli ”norsumoduleilla” •JEDU: media-assistentit Ylivieskasta (tähtiopiskelija- mallin luominen) ja vaatetusalan artesaanit Nivalasta (heterogeenisen ryhmän ryhmäyttäminen) •Saku ry: ei pilottiryhmää, ei opiskelijoita

Toiminnallinen tilanne •Hyvien käytänteiden ja materiaalin kerääminen Saskyn Moodleen (kirjautuminen: kurssikategoriat => hankkeet => Läpsy-hanke. Kirjaudu vieraana Lapsy •Facebook-sivusto opiskelijoita ja toimijoita varten. • => Läpsy-blogihttp://psaarinen.blogspot.fi/ •SaskyWiki-sivut käytössä. •Opiskelijatyönä logo, esite, juliste, power, video. • hankkeen väliseminaari, jossa esiteltiin hankkeen tuotoksia ja hyviä käytänteitä. Diat löytyvät Saskyn moodlesta. •Syksyllä 2012 kysely Saskyn 2. vuoden opiskelijoille ensimmäisen vuoden opintoihin ja ryhmäyttämiseen liittyvistä asioista. •Opettajille henk.koht. tai nettikysely samoista asioista.

Toiminnallinen tilanne •Koulutustilaisuuksia LPKKY:ssä sekä •Opettajien ja muun henkilökunnan sitouttaminen läpäisyn tehostamiseen. •Saskyn keskeyttäjiin otetaan yhteyttä projektipäällikön toimesta ja pyritään saamaan selville, että olisiko jotain voitu vielä tehdä.

Poweria opintoihin! Ota yhteyttä!