Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 1 Miten välittää tietoa esteettömyydestä? Esteettömyysluokitus sosiaali- ja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Alustus esteettömyyspaneeliin Laura Turkki World Usability Day 2009.
Advertisements

Invalidiliiton Harvinaiset-yksikkö
Sari Rissanen, ma. prof, laitoksen johtaja
Kuntamarkkinat Helsinki
©Tampereen kaupunki Tampereen kaupunki, tietohallinto Business with Public Information Oct 2, 2007, Tampere Tampereen kaupunki julkisen tiedon jakelijana.
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
ESKEH-projekti Esteettömyyden arviointimenetelmän ja kartoituslomakkeen kehittäminen RAY:n rahoitus 2007 – 2008 Helsingin kaupungin rahoitus (Helsinki.
1 Invalidiliitto 1 Esteettömyysprojekti Tavoite: • lisätä osaamista ja tietoa rakennetun ympäristön esteettömyydestä Kolme vastuualuetta – kolme asiantuntijaa.
Verkonkäytön ongelmat
Näkövammaiset opiskelijat ja IT-ratkaisut
Jäsentyytyväisyystutkimus 2008 Arvosanat vastaajaryhmittäin.
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Vammais- ja esteettömyysasiamiehen tehtävistä
Toimeentulotuen palvelukohtaiset asiakirjat
Airi Partanen Kehittämispäällikkö
Varkauden vammaispoliittinen ohjelma – Vampo 2012 Esteettömyys
Tietoyhteiskunnan kehittämisen tavoitteet ja edellytykset Turku
Esteettömyys – kestävää kehitystä! Verkostoseminaari Aila Korpivaara
KAINUUN MAAKUNNAN sähköiset palvelut Kainuun maakunta suunnittelija Paula Karppinen
Hyvät käytännöt hyvakaytanto.fi.
CP-vammaisten aikuisten hyvinvointi ja kuntoutus elämänkaarella -projekti vuosina CP- ikä/kunto -projekti (CPIK) Invalidiliitto ry hallinnoi.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
SANAKARTAT Vammaisasiain neuvottelukunta Polku – liikkumistaito H.Hirn.
Kirjastojen muuttuva toimintaympäristö Kirjasto 10 ja Lasipalatsin Kohtaamispaikka: uudet yhteistyömallit.
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
Liikuntaviraston koulutuspäivä
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
ESKEH-projekti Esteettömyyden arviointimenetelmän ja kartoituslomakkeen kehittäminen Anna Ruskovaara, Invalidiliitto ry Toimivia ohjeita rakennuksiin.
1 Viesti perille Selko-opas kunnille Toimittanut Ari Sainio KAKS - Kunnallisalan kehittämissäätiö 2013.
Hyvinvointiteknologia sosiaalisten innovaatioiden välineenä Itä-Suomen Innovatiiviset toimet -ohjelma ITÄ-SUOMEN INNOVATIIVISET TOIMET.
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 1 Oikeus palvelutarpeen arviointiin Kehittämispäällikkö Päivi Voutilainen.
Kokemuskoulutustoiminnan yleiset tavoitteet Kokemuskoulutuksella pyritään vaikuttamaan siihen, että pitkäaikaissairaan, vammaisen tai läheisen kokemustieto.
HALLINTOKUNNAT JA ESTEETTÖMYYDEN TARVE - HANKE Niina Kilpelä, Kynnys ry.
1 Invalidiliitto ESKEH-projekti Esteettömyyden arviointimenetelmän ja kartoituslomakkeen kehittäminen RAY:n rahoitus 2007 – 2008 Helsingin kaupungin rahoitus.
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
SerAPI Saara Savolainen Esa Paakkanen Marko Suhonen 1 OID-kohde OID- generointi (ja -kyselyt?)
Hei, katsotaanpa netistä miten pääsen auditorioon! "Esteettömyys oppilaitoksissa" – tietopohja rakennusten opastuksen välineenä Seija Örn, Pohjois-Karjalan.
E STEETTÖMYYDEN LIITTÄMINEN NYKYISTÄ TIIVIIMMÄKSI OSAKSI KAAVAPROSESSIA Heini-Sofia Luotola
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Työikäisen CP-vammaisen fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi ja toimintakyky ja niiden ylläpitäminen Kuntoutuspolut ja asiantuntijaverkostot.
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Jyväskylän alueyksikkö1 Kehittämisyksiköt : mitä pysyvä kehittämisrakenne.
Toimipisterekisteri ja Palvelukartta Esteettömyys
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
HELSINKI KAIKILLE ESTEETTÖMYYSSYMBOLIHANKE Helsinki kaikille -projektin verkostoseminaari Anni Juutilainen Projekti-insinööri, Helsinki kaikille.
Heuristinen arviointi Käyttöliittymäseminaari Jere Salonen.
Akavan hallitusohjelmatavoitteet Kuntiin vahva ohjaus – palveluiden pelastus.
Esteettömyystyö rakennusten osalta Kaupungininsinööri, ohjausryhmän puheenjohtaja Matti- Pekka Rasilainen.
Päivi Nurmi-Koikkalainen
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Fysioterapia Toimintaterapia
Valtakunnallinen bioenergiakoordinaatio TTS tutkimus, Tage Fredriksson.
Helsingin rakennuslautakunnan linjanvetoja esteettömyysasioissa
1 Opintoluotsi kansalaispalveluna Senja Jouttimäki Helsingin yliopisto Avoin yliopisto Jyväskylässä
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 1 Sosiaali- ja terveydenhuollossa asioinnin esteettömyysluokitus Sari Valjakka,
SUUPOHJAN PALVELUPORTIT. Suupohjan palveluportit Suupohjan palveluportit-hankkeen tavoitteena on asumis- ja hoivapalvelujen sekä seudun yhdistysten verkkopalvelujen.
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Tiedon hallinnan sanasto
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
THL – SÄHKÖINEN JULKAISEMINEN MÄÄRITTELYTYÖPAJA
ESIMERKKEJÄ REITTIEN KEHITTÄMISEN POLUISTA, KANTA-HÄME
XBRL-taksonomian mukainen raportointi
Esteettömyyden huomioiminen Kaisa-talohankkeessa
Mikä Kykyviisari? Maksuton työ- ja toimintakyvyn itsearviointimenetelmä työikäisille Perustuu vastajaan omaan arvioon tilanteestaan Arvioi suuntaa-antavasti.
Digitaalisten terveyspalveluiden HTA-arviointi
Esityksen transkriptio:

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 1 Miten välittää tietoa esteettömyydestä? Esteettömyysluokitus sosiaali- ja terveydenhuoltoon Sari Valjakka, Päivi-Nurmi Koikkalainen, Matti Ojala, Stakes Kalle Könkkölä, Kynnys ry Marjo Kivi, Harri Leivo, Invalidiliiton esteettömyyshanke

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 2 Sisältö Esteettömyysluokitus sosiaali- ja terveydenhuoltoon • Lähtökohdat • Tavoitteet • Hyödyt • Luokituksen osa-alueet ja tasot •Toteutusprosessi • Yhteenvetoa esteettömyystiedon välittämisestä sähköisten palvelujen kautta

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 3 Lähtökohdat • Palvelujen ja toimipaikkojen esteettömyydestä tiedottaminen lisää saavutettavuutta, tasa-arvoa ja palvelujen laatua. • Esteettömyydestä tiedottaminen on puutteellista ja hajanaista. • Julkiselle sektorille ei ole olemassa suositusta. • Vammaisten ihmisten asumispalveluiden laatusuositus: esteetön tiedon saanti palveluista kuntalaisille. • Esteettömyystiedon ei tulisi perustua mielipiteisiin, vaan yhtenäisiin kriteereihin -> Esteettömyys ei ole mielipidekysymys!

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 4 Esteettömyysluokitus sosiaali- ja terveydenhuoltoon Tavoitteet • Koota palveluyksikkörekisteriin perustieto asioinnin esteettömyydestä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluyksiköissä • Palveluyksikkörekisteri = sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiorekisteri, yksilöinti ISO OID tunnuksen avulla • Koodistopalvelu ( luokitukset, termistö ja organisaatiorekisteri • Palveluyksikkö: toiminnallinen yksikkö, n • Asioimiskonsepti (hoito-hoiva, asuminen mahd. myöh.) • Yhteistyössä Kynnys ry:n ja Invalidiliiton esteettömyyshankkeen kanssa

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 5 Hyödyt •Voidaan hyödyntää asiakkaille ja ammattilaisille suunnatuissa sähköisissä palveluissa (esim. toimipaikkojen omat verkkosivut, kuntien palvelut, muut lisäarvopalvelut). •Tuottaa arvion kohteen esteettömyydestä yleisellä tasolla, voi auttaa tiedostamaan epäkohtia ja herättää korjaamaan niitä. •Tuottaa tilastotietoa sosiaali- ja terveydenhuollon kohteiden esteettömyydestä -- > tutkimusaineistoa.

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 6 Esteettömyysluokituksen osa-alueet Palveluyksikkö Sähköinen asiointi Asiointi Sisäänkäynti Liikkuminen Kulkuyhteydet piha-alueella - inva-parkkipaikat - reitin kaltevuus - tasoerot - käsijohteet - ovet ja portit - hissi - löytäminen ja hahmottaminen - ovi - tasoerot, luiskat - käsijohteet - hissi - kulkuväylät - ovet - luiskat - tasoerot - hissi - käsijohteet - verkkopalvelu - mobiilipalvelu - tekstiviestipalvelu - käytettävyys ja esteettömyys - opasteet, symbolit - valaistus - väri- ja kontrastierot - inva-WC - induktiosilmukka, merkintä - opas- ja avustajakoirat

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 7 Käyttäjän toiminnan mallintaminen Toiminta Teko Operaatio

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 8 Luokituksen tasot Kullekin osa-alueelle on kehitetty kriteerit, joiden avulla esteettömyyttä voidaan arvioida asteikolla: 1)Esteetön (ohje F1, suositus) 2)Vähäisiä esteitä (määräys F1) 3)Merkittäviä esteitä (avustajan kanssa) 4)Esteellinen (mahdoton)

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 9 Toteutusprosessi •Stakes/luokituskeskus ylläpitää rekisteriä koodistopalvelimella STM:n tukemana. •Sairaanhoitopiirit organisoivat julkisen sektorin tiedonkeruun, lääninhallitukset ja terveydenhuollon oikeusturvakeskus yksityisen sektorin. •Aikataulu: , ensin julkinen sektori, sitten yksityinen, pilotointi •Lausuntokierrokset •Ohjeet •Mahdollisesti kehitetään verkkotyökalu tietojen tallentamiseen.

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 10 Toteutusprosessi •Koulutusta ja tukea (esim. help desk) •Esteettömyysluokituksen työryhmä •Missä muodossa tieto kerätään? Strukrutoidut attribuutit vai luokiteltu tieto?

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 11 Palaute •Osa-alueet, arviointikriteerit ja raja-arvot •Puuttuuko jotain oleellista? •Onko jotain liikaa? •Luokituksen jatkokehittäminen •Kartoituslomake •Ohjeet •Tiedonkeruuprosessin organisointi •Muuta kommentoitavaa ja palautetta => mennessä

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 12 Esteettömyystiedon välittäminen Sähköiset palvelut • Tiedon esittäminen eri tavoin lisää esteettömyyttä (esim. teksti, kuva, puhe ym.) • Sähköisessä muodossa oleva tieto voi näkyä usean eri kanavan ja palvelun kautta. • Sähköisissä palveluissa tiedon esittämistapaa ja käyttäjälle esitettäviä tietoja voidaan muunnella: esim. erilaiset hakumahdollisuudet, tietojen luokittelu ja yhdistäminen, yksilölliset profiilit jne. • Paperimuoto ja painotuotteet vaihtoehtona.

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 13 Tiedon välittämisen esteettömyys 1. Palvelujen ja käyttöliittymien käytettävyys ja esteettömyys • JUHTA JHS 129: Julkishallinnonn verkkopalvelun suunnittelun ja toteuttamisen periaatteet • WAI-ohjeet • Esteettömyysopas ja esteettömyysesite (TIEKE) • Tiedonsaannin esteettömyys ja näkövammaistahojen testausohjeet verkkosivuille 2. Informaatiosisällön selkeys • Tiedon helppo ymmärrettävyys kaikissa esittämismuodoissa (kriteerit näkyviin käyttäjille!) • Tekstimuotoisen tiedon helppo luettavuus

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 14