Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Päivi Nurmi-Koikkalainen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Päivi Nurmi-Koikkalainen"— Esityksen transkriptio:

1 Päivi Nurmi-Koikkalainen
Miten esteettömyyttä voidaan arvioida ja luokitella? Sosiaali- ja terveyspalveluiden asioinnin esteettömyysluokitus Päivi Nurmi-Koikkalainen

2 Päivi Nurmi-Koikkalainen
Esteettömät palvelut ovat osa nykyaikaista ja tasa-arvoista palvelutoimintaa. Päivi Nurmi-Koikkalainen

3 Päivi Nurmi-Koikkalainen
Esteettömyysluokituksen tausta Sosiaali- ja terveysalan palveluyksiköiden esteettömyysluokitustyö. THL (ent. Stakes). Ja nyt osana Sade-hanketta ja palveluhakemistoa. Keväällä 2014 Kynnys konsultit työstivät oppaan ja rakenteista kirjaamista varten tarvittavan excell lomakkeen – Laaja asiantuntijaryhmä. Kehittämistyö on pohjautunut sekä kansallisiin määräyksiin ja ohjeisiin että kansainvälisiin ohjeisiin ja luokituksiin. – Hyödynnetty THL:n muissa hankkeissa kehitettyjä esteettömyysluokituksia ja Vammaisten ihmisten asumispalveluiden laatusuositusta sekä yhteistyötä Helsinki kaikille -projektin ja Invalidiliiton esteettömyysasiantuntijoiden kanssa. - Tarkistettu Kynnys –konsulttien toimesta 2014 osana Sade –palveluhakemistotyötä. Esteettömyysluokitus on esitelty koodistopalvelun johtoryhmässä elokuussa 2013. – Osaksi koodistopalvelinta vuonna 2015. • Esteettömyysluokituksen päivitystyön toteuttaa Kynnys konsultit yhteistyössä THL:n asiantuntijoiden sekä SADe-SoTe kehittäjäkumppaneiden kanssa. – Valmistui keväällä 2014. • Tavoitteena on, että asioinnin esteettömyysluokittelun pilottiversio toteutetaan osana kansallista sote-palveluhakemistoa loppuvuonna 2014, käyttöönotto 2015. – Palveluhakemiston tekninen toteutustyö käynnistyi kevään 2014 aikana. Päivi Nurmi-Koikkalainen

4 Päivi Nurmi-Koikkalainen
Esteetön asiointi on laaja käsite, josta voidaan erottaa kolme osa-aluetta: • Fyysisen ympäristön esteettömyys (esimerkiksi rakennusten sisätilojen ja ulkoalueiden esteettömyys). • Tiedonsaannin ja kommunikoinnin esteettömyys (sisältäen etäasioinnin ja sähköisten palvelujen esteettömyyden). • Palvelutapahtuman esteettömyys (esimerkiksi vuorovaikutus henkilökunnan kanssa ja syrjimättömyys asiakkaan kohtaamisessa). Päivi Nurmi-Koikkalainen

5 Esteettömyysluokituksen tarve
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluyksiköillä on tarve kuvata asiakkaitaan varten palveluidensa saavutettavuus ja toimitilojensa esteettömyys mm. palveluhakemistoihin. Palvelun käyttäjien ja palvelun tarjoajien mielipide antaa viitteitä palveluiden esteettömyydestä, mutta mielipiteeseen ja yksittäiseen kokemukseen perustuva tieto on aina subjektiivinen ja sen antama informaatio voi johtaa harhaan. Esteettömyystietojen kuvausta varten tarvitaan yksiselitteistä, yksityiskohtaista ja vertailukelpoista tietoa palveluympäristöstä. Päivi Nurmi-Koikkalainen

6 Palveluhakemisto ja asioinnin esteettömyys
Pelkkä toimipaikkakohtainen ja palvelutieto, jota tuotetaan osaksi valtakunnallista palveluhakemistoa ei kuitenkaan aina riitä. Tarvitaan asioinnin esteettömyysluokittelun opasta tiedonkeruuseen sekä kerätyn tiedon luokittelua Esteettömyysluokittelun avulla palveluntuottajat voivat kuvata omien toimitilojensa sopivuutta eri käyttäjäryhmille (päivittää tiedot palveluntuottajan ylläpitokäyttöliittymän avulla) ja palveluiden hakijat voivat arvioida mihin palvelupisteeseen heidän kannattaa hakeutua asioimaan (verkkopalvelu) Päivi Nurmi-Koikkalainen

7 Palveluhakemisto ja asioinnin esteettömyys
Tavoitteena on, että asioinnin esteettömyysluokittelun pilottiversio toteutetaan osana kansallista sote-palveluhakemistoa Palveluhakemiston tekninen toteutustyö käynnistyy 2014 aikana Opas asioinnin esteettömyystiedon keräämiseen julkaistaan joulukuussa 2014. Lisäksi luokitus pyritään viemään THL:n koodistopalvelimelle 2015 Päivi Nurmi-Koikkalainen

8 Päivi Nurmi-Koikkalainen
Mirjam Heikkinen, Kaupunginkanslia, Tietotekniikka Palvelujen saavutettavuustieto Helsingin kaupungissa Toimipisteen/palvelun sijainti Toimipisteen/palvelun yhteystiedot Liikenneyhteydet Toimipisteen esteettömyystiedot (Kaupunginhallituksen päätös ) Helsingin kaupungin aineistopankki Päivi Nurmi-Koikkalainen

9 Asioinnin esteettömyystiedon keruu ja luokitus…
Opas tiedon keruuseen.. Esteettömyysluokitus koodistopalvelimelle Päivi Nurmi-Koikkalainen

10 Päivi Nurmi-Koikkalainen
Tiedonkeruu Tiedonkeruusta vastaa palveluyksikön nimeämä yhteyshenkilö. Tiedot suositellaan kerättäväksi kahden hengen ryhmässä. Tiedonkeruu ei vaadi varsinaista esteettömyysosaamista. Tieto palveluyksikön asiakasvirroista Täsmällinen vastaaminen esteettömyyskysymyksiin riittää tehtävän suorittamiseen. Päivi Nurmi-Koikkalainen

11 Päivi Nurmi-Koikkalainen
Tiedonkeruu • Tiedot kerätään palveluketjuun liittyvistä tiloista mittaamalla, laskemalla ja kuvailemalla. • Tiedonkerääjä ei tee arviota tilan/palvelun toimivuudesta tai esteettömyydestä, vaan hän toimii objektiivisena nykytilanteen tarkastelijana, joka kirjaa esteettömyyteen vaikuttavat asiat. • Tiedot kerätään palveluketjun eri kohdista samassa järjestyksessä, jossa asiakas toimii asioidessaan palveluyksikössä. Päivi Nurmi-Koikkalainen

12 Tiedonkeruun osa-alueet
Päivi Nurmi-Koikkalainen

13 Päivi Nurmi-Koikkalainen
Tiedonkeruu Esteettömyystiedon keruu on kertaluontoinen tapahtuma, Tietoja päivitetään vain kun asioinnin esteettömyyden kannalta on tapahtunut olennaisia muutoksia. Sähköisen tiedonkeruun etuna on, että tieto voidaan kerätä joko kerralla tai useammassa osassa. Tiedonkeruun apuna opas.. Päivi Nurmi-Koikkalainen

14 Päivi Nurmi-Koikkalainen
Opas esteettömyystiedon kokoamiseen sosiaali- ja terveysalan palveluyksiköissä • Opas on tarkoitettu tiedonkeruun organisoinnista ja toteutuksesta vastaaville henkilöille. • Opas sisältää ohjeita esteettömyystiedon keruuseen ja mittaamiseen. – Oppaaseen on myös koottu tietoa esteettömyysluokituksen taustoista ja tavoitteista. – Sisältö etenee pääosin tiedonkeruun mukaisessa järjestyksessä. • Tarkoitettu luettavaksi ennen tiedonkeruun toteutusta. – Ohjeita ja kuvia. – Myös sovelluksessa ohjeita toteutukseen Päivi Nurmi-Koikkalainen

15 Päivi Nurmi-Koikkalainen
Oppaan sisältö 1. Esteettömyysluokituksen tausta ja tavoitteet 2. Tiedonkeruun organisointi ja toteutus 3. Ohjeita mittaamiseen ja tiedonkeruuseen 3.1 Taustatiedot 3.2 Kulkureitit 3.3 Opastus 3.4 Valaistus ja häikäisy 3.5 Tasoerot 3.6 Sisäänkäynti 3.7 Ovet ja portit 3.8 Asiointi palveluyksikössä 3.9 WC-tilat 3.10 Pukeutumistilat 3.11 Peseytymistilat 4. Lähteitä Päivi Nurmi-Koikkalainen

16 Päivi Nurmi-Koikkalainen
Esteettömyystieto • Tiedonkeruun tuloksena saadaan asioinnin esteettömyyttä kuvaava tietoa, jota hyödynnetään asioinnin esteettömyyden luokittelussa. • Kerätty esteettömyystieto voidaan jäsentää luokituksen avulla, joka on samalla esteettömyysarviointi –– Tieto voidaan esittää käyttäjille erilaisina kokonaisuuksina: esteettömyyden keskiarvo, osa-alueiden arvot, ongelmakohdat ja kaikki kerätty tieto. Päivi Nurmi-Koikkalainen

17 Päivi Nurmi-Koikkalainen

18 Esteettömyysluokitus
• Viisitasoinen esteettömyysluokitus on rakennettu siten, että kullekin palveluketjun kohdalle on kehitetty kriteerit, joiden avulla esteettömyyttä voidaan tarkastella. • Päästäkseen tiettyyn luokkaan, palveluyksikön on täytettävä kaikki kyseisen luokan kriteerit. – Palveluyksikön kokonaispistemäärä muodostuu palveluketjun kohtien keskiarvosta. • Vastausvaihtoehtojen pisteytys on syötetty sähköiseen sovellukseen ja ohjelma laskee tuloksen kun kaikki tiedot on kerätty. Päivi Nurmi-Koikkalainen

19 Päivi Nurmi-Koikkalainen

20 Esteettömyystiedon hyödyntäminen
Esteettömyystiedon systematisoitu keruu ja siihen liittyvä luokitus auttaa tiedon kokoamisessa, jäsentämisessä sekä välittämisessä. Luokituksen avulla voidaan kattavasti ja yhtenäisesti kerätä tilastotietoa sosiaali- ja terveydenhuollon toimipaikkojen ja palveluyksikköjen esteettömyydestä, koska luokitus johtaa yhtenäiseen esteettömyyden kirjauskäytäntöön. Asioinnin ja tilojen esteettömyystiedot ja esteettömyysluokitus antavat palveluorganisaatiolle perustietoa tilojen toimivuudesta, mikä auttaa epäkohtien tiedostamisessa sekä paikallisella että valtakunnallisella tasolla. Päivi Nurmi-Koikkalainen

21 Sosiaali- ja terveysalan esteettömyystieto vai osa …
Esteettömyystieto palveluista Asiointi Sosiaali- ja terveyspalveluiden asiointi Kauppa Liikuntapalvelut Uimahalli Päivi Nurmi-Koikkalainen

22 Pääkaupunkiseudun palvelukartta
Päivi Nurmi-Koikkalainen Beta: Millaisia julkisia palveluita on tarjolla? Missä palvelut sijaitsevat? Miten voin antaa ja lukea palautteita? Missä palvelulinja kulkee? Kuinka saan yhteyden palveluntarjoajaan? Liikenneyhteydet toimipisteeseen? Kuinka pääsen asioimaan toimipisteessä, jos olen liikunta-, näkö- tai kuulovammainen? Mitä tapahtumia lähialueellani on? Millainen on asuinalueeni väestörakenne? Avoimen REST-rajapinnan kautta tiedot sovelluskehittäjien käyttöön: 6,9 milj. hakua Palvelukartalla ja REST-rajapinnan kautta v (kk: 1-10). 13 milj. hakua Palvelukartalla ja REST-rajapinnan kautta v. 2013 Kaupunginjohtajan vuoden 2009 saavutus –palkinto European eGovernment Awards 2009 Finalist 2011 Apps4Finland – 1. palkinto sarjassa Datan avaaja 2012 WeGo Awards – 1. palkinto sarjassa Open city

23 Päivi Nurmi-Koikkalainen

24 Kiitos. Lisätietoja Päivi Nurmi-Koikkalainen paivi
Kiitos! Lisätietoja Päivi Nurmi-Koikkalainen


Lataa ppt "Päivi Nurmi-Koikkalainen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google