Verkkosivujen suunnittelu Tarja Chydenius 16.10.2007.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sommittelusta.
Advertisements

WordPress- koulutus Kaarinan & Espoon NKK.
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Kirjoitusvirhe, esim. ”? ” puuttuu = -2p  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Koulutuksiin ilmoittauminen Wilman kautta Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
Arvioitavat kohdat Nielsenin mukaan – heuristinen lista
KyläNetti - sivun tekeminen • KyläNetti-sivustoon on luotu valmiiksi esimerkinomainen sivurakenne, jota voi vapaasti muokata • Kaikki sivut eivät ole näkyvissä.
Tiedonhallinnan näkökulma valokuvien digitoinnin suunnitteluun Originaalin vähimmäistiedot, jälkituotannon tiedot ja metadata Anne Isomursu Suomen valokuvataiteen.
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Tehdään nettisivu  suunnittelu  rakentaminen  testaaminen  julkaiseminen.
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
 Metropolia alumnit ry. on Metropoliasta ja sitä edeltäneistä korkeakouluista valmistuneiden opiskelijoiden yhteisö. Alumni = kasvatti, suojatti.  Yhdistyksen.
Näkövammaiset opiskelijat ja IT-ratkaisut
Uutinen.
Kokeiltavat ubiikit palvelut Alpakka-hanke Maunulassa 2008 tutkija Sirkku Wallin Teknillinen korkeakoulu TKK projektipäällikkö Anna Kanervo Helka ry. Maunulan.
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
WIKISPACE ohjeita. Sivun muokkaaminen •Valitse Edit This Page •Kirjoittele, lisää kuvia, muokkaa tekstiä •Tallenna •Muokkaa lisää….history näyttä kaikki.
Thorleif Johansson Suomen Lions-liitto ry Viestintäjohtaja
Web-Käyttöliittymä, käytettävyys Asiakas on kuningas, hiiri aseena Jos asiakas ei löydä tuotetta, hän ei osta sitä.
Tieteellinen kirjoittaminen Taulukot, kuviot, esimerkit
14 websuunnitteluvinkkiä!
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Hyvän esityksen piirteitä – ja mitä kannattaa välttää
Internet-viestintä on helppoa! Käyttökuvaus 4.0
Lukemaan oppii vain lukemalla
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Miten kirjoitan verkkoon? Vammaispalvelujen käsikirja sosiaaliportti.fi Hanna Heikkonen.
Jorma Ronkainen / IT-laitos
WWW-sivuston luominen
Kotisivukoulutus Ohjeet alasivujen tekoon ja kuvien lisäämiseen © SVS Länsi-Suomi.
Hyvä PowerPoint-esitys
Rakenteen ja ilmeen määrittelystä konseptissa. Konseptisuunnittelu Konseptisuunnitelman sisällöstä Konseptisuunnitelmassa kuvaillaan Projektin tausta.
Maaseutu.fi on uudistunut -
LearningHouse Oy Sosiaalisen median palveluhinnasto.
PowerPoint-esitys OHJE.
Internetsivujen uudistaminen Konsepti ja vaativuusmäärittely / raportin luonnos (päivitetty )
 Visuaalinen ilme: ◦ Pirteä, kesäinen ◦ Etusivu ”täynnä”  Tietokentät: ◦ Etusivulla paljon ja monipuolisia (Facebook, ajankohtaista ja tarjoukset) ◦
5 Suunnitteluvaihe Suunnitteluvaiheessa sisältötuotanto vaiheistetaan yleensä kolmeen päävaiheeseen IDEOINTI SUUNNITTELU TOTEUTUS Suunniteluvaihe on laajin.
VYYHTI- PROJEKTI Maiju, Noora, Juha, Joel. NYKYTILAN KUVAUS Toimeksiannon taustalla on koulutusmäärien kasvu, jota nykyinen sivusto ei kestä. Nykyisillä.
Kokonaisuuden suunnittelu
Otsikko Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Oppimisfoorumi Tilanne AKTIVA ▲ Hyria Koulutus Oy ▲ VirtuaaliAMK.
* Miksi ja kenelle www-sivut halutaan tehdä? * Mitkä ovat tavoitteet? * Kohderyhmän käyttäjien määritely ! SUUNNITTELUN PERUSTEITA.
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN Rinna Toikka.
KH Kirjasampo NYT Yleisten kirjastojen neuvosto
Lähde Jacob Nielsen: WWW-käyttöliittymän suunnittelu
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
5.2 Suunnittelu/jatkuu Käsikirjoitukset -Asiakäsik. -Tuotantokäsik. Suunnittelu -Laajuus -Tyyli / lay-out - Mediavalinta.
WWW-sivuston tekeminen: n SUUUNNITTELE aina ensin:
Kohti viittä konseptia
Metropolian Alumnit Konseptisuunnitelma. Nykytilan kuvaus -Teksti sijoitettu suoraan navigaation otsakkeisiin -Epämielekäs -Ei erotu Metropolian omista.
Tahtoo kotisivut meillekin Pohdintaa ja ehdotuksia Espoon Parkkiskerhon kotisivuprojektiin Vili
Hyvän ja huonon esityksen piirteitä
Maj-Lis Aaltonen MI Tietorakenteet Oy tietojärjestelmien suunnittelu, toteutus ja käyttöönotto ETM, informaatikko, toimitusjohtaja MATRI-yhteistyössä vuodesta.
RAPORTTIEN JA WWW-SIVUJEN OHJEET Projektityökurssi KLTITE05OH/SU.
Viestintäkoulutus PDG Maija-Liisa Heikkilä.
AI8 Tekstin keinot, uutinen Tekstin keinot Kappalejaolla voidaan auttaa lukijaa hahmottamaan tekstiä ja sen pääkohtia. – Kappaleen alussa tulee.
Tiedonhaku ”Tiedon käsitteen kannalta ongelmallista on se, että verkkoihin syötetään ”tietona” mielipiteitä, joiden esittäjistä ja heidän luotettavuudestaan.
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Posterin otsikko Ohjeita Alaotsikkko
PDG Maija-Liisa Heikkilä
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Saavutettavuus/esteettömyys   Tilat, tuotteet ja palvelut suunnitellaan kaikkia käyttäjiä varten. Design for all / Universal design.
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
STM:n hallinnonalan uutissovellus
Selkokieli sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan yleiskieltä helpommin luettavaa ja ymmärrettävää kieltä henkilöille, joilla on vaikeuksia lukemisessa tai.
E-aineistojen saavutettavuus Mitä sisällöntuottajien pitäisi tietää?
Lue siitä lisää Microsoft SharePoint-uutiset
CLT132 Tehtävät (viikko 2).
Wordpress-blogialusta
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Esityksen transkriptio:

Verkkosivujen suunnittelu Tarja Chydenius

Käytettävyys • Kaikkea edellä se-on/ • Jacob Nielsen ( 1) Opittavuutta 2) Muistettavuutta 3) Tehokkuutta 4) Virheettömyyttä 5) Tyydyttävyyttä

Yhteisöilme • Yhteisön visuaalisen ilmeen noudattaminen • Look & feel -värimaailma -kuva- ja muotokieli -visuaalinen brändäys

Visuaalinen käytettävyys • Ruudun jako kenttiin -toimiva rakenne: osioiden sijoittelu, priorisointi -navigaatiovalikoiden erottuvuus, loogisuus -käyttäjäkohtaiset näkymät • Oikein valitut värit -Kontrastit   • Taustat: värit ja kuviot -erottuvuus, luettavuus

Kuvien käyttö • Kuvien valinta tukemaan sisältöä -ei kuvia kuvien takia  > lisäarvoa sisältöön   -havainnollistaminen   • Sopiva kuvaresoluutio -20 kb -kuvien sijoittelu • Alt-tekstit   • Kuvat linkkinä?

Etusivu • Verkkokirjoittaminen ( • Etusivu tärkein! -Lyhyt kuvaus yhteisöstä ja sen toiminnasta   -Tiivistämisen ja kiteyttämisen taito -Mene suoraan asiaan   -Uusin asia etusijalle -Unohda latteudet  ja tervetulotoivotukset  

Käyttäjälähtöisyys • Kävijän motivaatio -Tiedonhaku • Tiedon tarjonta ja organisointi: kävijän logiikka -Asiointi, palvelun saanti -Vuorovaikutus, ”hengailu” -Fiilistely (brändit!)   • Osiointi -Yleisteksti kaikille -Yksityiskohtaisemmat linkin taakse • Tekstin kiinnostavuus • Sisällön käytettävyys -Kävijän tarpeet ja käyttötilanteet!   -Abstraktista konkreettiseen? -Isosta pieneen?

Silmäiltävyys • Verkkotekstiä silmäillään   -Nopeus on valttia   -Verkkotekstin rakenteellisuus -Hypertekstin hyödyntäminen • Vältä pitkiä tekstimassoja   • Pilko kokonaisuuksiin • Kolmen klikkauksen myytti • Hyödynnä sivun sisäisiä ankkurilinkkejä   • Ketä pdf palvelee?

• Tehokas otsikointi   -Konkreettiset sanat, suoraviivaisuus > hakukoneen osumaoptimointi -Aktiiviset ilmaisut, lukijan näkökulma • Lyhyet kappaleet -Yksi asia per kappale -Linkitys laajempiin kokonaisuuksiin -Faktalaatikkokentät • Pääkohtien nosto esille -Tärkein alkuun -”alleviivaukset” lukijaa varten -lihavointi, luettelointi, numerointi

Luettavuus • Muista ruudulta lukemisen hankaluus -Lyhyys ja tiivistyksen taito • Kiinnostavuus ja kiteytys • Osuvat otsikot ja väliotsikot • Tutut sanat, lyhyet virkkeet • Fonttivalinta -Koko -Pienaakkoset -Unohda kursiivi, alleviivaukset, versaalikirjaimet • Virheettömyys

Tiedon tuoreus • Julkaisu- ja päivitystiedot näkyviin • Tuorein tieto ensimmäiseksi -etusivulle -tekstin kärkeen -listojen alkuun

Linkit • Oikea nimeäminen Ei: Lue lisää… Klikkaa tästä… Vaan: Ruokalistavaihtot -Kokonaisia asioita -Nopeasti silmäiltäviä -Käyttäjän kielellä -> selvitä, kysy • Sisäisen ja ulkoisen linkin erottaminen -Tiedostomuodon ilmaisu -Avausikkunan ilmoittaminen

Kokonaisuuden loogisuus • Osioiden hierarkiat -pääasialliset tietokentät -menut / navigaatio -mainokset • Standardien huomioiminen -navigaatiokäytänteet (esim. logo kotisivulle) -kenttien funktionaalinen sijoittelu   -lukijan silmäilykäytänteet   -sisällön rakenteisuus

Navigaatio • Navigaatiokokonaisuudet -3-7 asiaa kerralla -Välilehdet / menut? -Kuvien käyttö linkkeinä?   • Paikallistaminen   -missä kokonaisuudessa tai millä sivulla kävijä on -ns. murupolut -sivukartat

Linkit • Linkkien erottuminen -värit / fontit / alleviivaukset? -avatun linkin erottuminen avaamattomasta • Sopiva määrä -Sivulaatikot • Kokonaisuuden hallinta -Rakenteellisuus -Avausikkunat

Toimivuus • Näytön resoluutioiden huomioiminen • Kuvia harkiten -Resoluutiot -> latausajat -Sijoittelu -> latauksen odottelut • Laitteistovaatimukset -Selainoptimointi -Uudet päätelaitteet -Fonttivalinta • Sisältö ennen teknisiä kikkailuja!  

Toteutustekniikka • Kuka tekee? -tilaaja / tekninen toimittaja • Tekninen toteutus -koodaus -www-editorit -sisällönhallintajärjestelmät • Miten hakukone löytää sivut?   -hakukoneoptimointi -maksullinen näkyvyys

Muuta tärkeää • Lähtökohta -Miten sivusto tukee viestinnällisesti yhteisön strategisia tavoitteita? • Projekti -Aika -Resurssit -Suunnittelu -Tavoitteet

Projekti • Analyysit 10-15% -Käyttäjälähtöiset määrittelyt -Strategiset tavoitteet • Suunnittelu 30-40% -Miellekartat suunnittelun avuksi • Toteutus 20-30% -Sisällön luonti on prosessi -Iteroiva testaus • Käyttöönotto 15-40% -Jatkuva päivitys ja kehitys -Käytettävyyden arviointi