Rakennerahastovarojen hallinta ja valtuusseuranta viranomaisissa Rakennerahastojen tietojärjestelmien tuottamien raporttien hyötykäyttö omassa työssä Oulu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
EU-varainkäytön valvonta EU:n rakennerahastot
Advertisements

Suomen kansallinen tarkastus ja maksatusten hakeminen
Kiinteistönkauppa sähköisesti
Osaamisen ja sivistyksen asialla PROJEKTIEN LAADULLINEN JA MÄÄRÄLLINEN SEURANTA EURA 2007 Sirpa Ruohomaa ESR-hankkeiden käynnistysseminaari
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
ESR AJANKOHTAISTA ESR –OHJELMASTA YTR:n HANKESEMINAARI ylitarkastaja Leena Uskelin, työministeriö.
Kalastuslupien sähköinen kuittivihko on nopein ja helpoin tapa saada yhdellä tilauksella kalastusluvat suurellekin ryhmälle.
MYR:N TEHTÄVÄT 1.YHTEENSOVITTAA EU:n ja valtion rahoituksen kohdentuminen ohjelmaa rahoittaville viranomaisille (MYAK) MYAK:n tarkistus budjetin hyväksymisen.
EURA2007 – rakennerahastohankkeiden hallintajärjestelmä Heli Rintala
EURA 2007 EU:n rakennerahastojen hallintajärjestelmä.
Suomen kansallinen tarkastus ja maksatusten hakeminen /MU.
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
Suomen kansallinen tarkastus ja kansallisen vastinrahahan maksatushakemus Haaparanta /Maija Uusisuo.
Virtuaaliamk - Itä-Suomi Koordinaattoritapaaminen
Itä-Suomen rakennerahastopäivät Kajaani
Rakennerahastojen tietojärjestelmien tuottamien raporttien hyötykäyttö omassa työssä Oulu 2.6., Kuopio 8.6., Tampere 10.6., Helsinki Rahoitustietojen.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
Avustuksen käytön raportoinnissa kehitettävää Anna-Leena Miettinen Seminaari
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustusten käyttö ja käytön valvonta Yleistä avustusten myönnöstä Valtionavustuspäätös Avustuksen käyttötarkoitus/hyväksyttävät.
HANKEINFO
Väestönmuutos , maakunnittain
Presidentti Tarja Halosen aikakausi KESKI-POHJANMAALLA.
Tukikelpoisuus alkaa Rakennerahastolaki tulee voimaan Rakennerahastoasetus tulee voimaa Tukikelpoisuusasetus tulee voimaa
EAKR-seurantakomiteoiden kokoukset Etelä-Suomi & Länsi-Suomi Itä-Suomi & Pohjois-Suomi Paasitorni, Helsinki Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena.
Valviran Sampo-järjestelmä ja Terhikki-rekisteri
Laajennettu työssäoppiminen TOP LAAJA Verkostotapaaminen
Länsi-Suomen Liittojen maapäivät Työministeri Tarja Cronberg.
EAKR-varat Finnvera Oyj:n pääomasijoitustoiminnassa
EAKR-toimenpideohjelmat Tilannekatsaus kevät 2014 Pohjois-Suomen EAKR-seurantakomitean kokous Kokkola, TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
EAKR-varat Finnvera Oyj:n pääomasijoitustoiminnassa, Itä-Suomi Leo Houtsonen.
EAKR-varat Finnvera Oyj:n pääomasijoitustoiminnassa, Länsi- Suomi
Sähköinen EURA järjestelmä Christa Löf EU-koordinaattori Etelä-Savon maakuntaliitto.
TALOUSARVION NOUDATTAMINEN JA TULOKSELLISUUDEN JOHTAMINEN Ajankohtainen viesti – Hyvän hallinnon periaatteet ja toimiva sisäinen valvonta Ylijohtaja Marjatta.
ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN ARVIOINTI Aila Ryynänen Neuvotteleva virkamies TEM, alueiden kehittämisyksikkö.
HANKKEIDEN VALINTAMENETTELY JA PÄÄTÖKSENTEKO KUOPIO IISALMI VARKAUS Timo Ollila, Itä-Suomen lääninhallitus.
Ajankohtaista toimeenpanon näkökulmasta Toimintaryhmien puheenjohtajien tapaaminen Tampere Kirsi Murtomäki ylitarkastaja Varainhoito-osasto.
Rakennerahastoviestintä
Työ- ja elinkeinokeskus EAKR- ja ESR-rahoitus Pohjois- Savossa 2007 – Microteknia, Kuopio.
EAKR-seurantakomiteoiden kokoukset Etelä-Suomi ja Länsi-Suomi: Itä-Suomi ja Pohjois-Suomi: Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä.
ESR-hankkeet Itä-Suomen suuralueen TE-keskukset ESR-koordinaattori Kati Torniainen.
Itä-Suomen lääninhallitus Hankkeiden valintamenettely, välttämättömät ja hankevalintaa ohjaavat kriteerit sekä päätöksenteko EU-projektipäällikkö Timo.
Ilkka Korhonen / Pääomasijoitustoiminnan käynnistäminen EAKR-varoilla ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS -TAVOITTEEN ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMAN.
Itä- ja Pohjois-Suomen EAKR- seurantakomiteoiden yhteiskokous Helsinki, Ylitarkastaja Antti Jokivirta TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
EAKR – mitä rahoitetaan Tuettava toiminta: ohjelma- asiakirjasta ja säännöksistä – – Toteuttamisen painotukset.
Kirjanpidon tilit 1/2 Liiketapahtumat kirjataan tileille
Henkilökierto valtionhallinnossa
VALTION ALUEHALLINTO.
POISSAOLOLUVAN HAKEMINEN JA PÄÄTÖKSEN TEKEMINEN WILMASSA
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Rotarysäätiö Mitä Future Vision Plan merkitsee klubeissa? Klubin yhteistyösopimus (MOU) Tähän muistiinpanoja Syysseminaari Apurahojen hallinnointia koskeva.
Väliaikaisen valmistelutoimielimen asettamistilanne
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
EmCen käyttöönotto.
Pohjois-Karjalan Trendit Talouskatsaus 2/2017
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Maakuntien hyte-valmistelijoiden VERTAISFOORUMI J-Sali 1
Mahdollisuuksia avautuu tästä – Pohjois-Savon rakennerahastoinfo
Kunta ja maakuntatalouden tietopalvelu Kuntamarkkinat
Keski-Pohjanmaan liiton rahoittamien EAKR-hankkeiden ”elämänkaari”
Ehdot avustuskelpoiselle tiekunnalle:
EAKR-varat Finnvera Oyj:n pääomasijoitustoiminnassa, Pohjois-Suomi
Finna verkkomaksaminen Järvenpäässä
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Itä- ja Pohjois-Suomen EAKR-seurantakomiteoiden yhteiskokous
Miten luon valtuuden uudistuneessa Valtuudet- käyttöliittymässä?
SEVESO SUURONNETTOMUUSHARJOITUSTEN JÄRJESTÄMINEN JA VALVONTA
Esityksen transkriptio:

Rakennerahastovarojen hallinta ja valtuusseuranta viranomaisissa Rakennerahastojen tietojärjestelmien tuottamien raporttien hyötykäyttö omassa työssä Oulu Kuopio Tampere Helsinki Erikoissuunnittelija Päivi Tapanila Työ- ja elinkeinoministeriö

Rakennerahastovarojen hallinta ja valtuusseuranta viranomaisissa •myöntämisvaltuudet ja valtuuksien allokointiprosessi •arviomäärärahat •valtuusilmoitus / valtuuden ja arviomäärärahan käytöstä raportointi

Käsitteistä (Budjettisanasto 2001): •Myöntämisvaltuus on valtion talousarvion päätösosan mahdollinen oikeutus sitoutua tiettyyn menoon, jota varten tarvittava määräraha otetaan valtion talousarvioon vasta seuraavina varainhoitovuosina. Valtuus on määrältään ja käyttötarkoitukseltaan rajattu. Valtuutta ei koske vuotuisperiaate, mutta sitä saadaan käyttää vain kyseisen varainhoitovuoden aikana. Käytännössä valtuudet usein sisältävät myös kuluvan vuoden menoja. Valtuutta koskevat määrärahat on kohdistettu tietylle momentille. > valtuus tehdä sopimuksia ja antaa sitoumuksia •Arviomääräraha on yhtä vuotta varten myönnetty määräraha, jota ei voi siirtää myöhempiin vuosiin mutta joka voidaan ylittää asianomaisen ministeriön luvalla tietyn määrämuotoisen menettelyn jälkeen. > arviomääräraha: valtuuden käytöstä aiheutuneet menot (sitoumuksen maksutapahtumat)

Rakennerahastovaltuudet •Talousarviossa momentti (EU:n rakennerahastojen ja valtion rahoitusosuus EU:n rakennerahasto-ohjelmiin ohjelmakaudella 2007—2013, arviomääräraha) * päätösosassa mm. htv-rajoitteet ja Kainuun osuudet * selvitysosassa eritellysti EU:n ja valtion rahoitusosuudet •EU-raha ja valtion kansallinen vastinraha yhdellä momentilla (ei enää erillisiä momentteja) * EU ja valtio budjetoidaan ja jaetaan välittäville toimielimille yhtenä könttänä * sidonnat, arviomäärärahat, tilityksen käsittely ja maksatukset ml. tiliöinti kaikki yhdeltä momentilta •Valtuus voidaan uusia (tuoreuttaa) seuraavalle vuodelle, mikäli tästä on talousarviomomentilla maininta

Tietojärjestelmäraportit ja siirtymä yhden momentin malliin •EURA 2007 –järjestelmän raporteissa * vuosina aloittaneiden projektien osalta EU/valtio -erittelyt säilyvät * vuonna 2010 aloitettavissa projekteissa näkyy vain EU+valtio -tieto yhteensä (”EU”-sarakkeessa) * uusissa raporttipohjissa vain yhteensä-tiedot näkyvät •RR-tietopalvelussa * vain yhteensä-tiedot näkyvät sekä vanhojen että uusien projektien osalta * tiedotustarpeita varten tulossa näkyviin tiedot EU-osuudesta

Varojen käytön ehdot •TEM:n päätös •Varojen käytön ehdot velvoittavat juridisesti välittäviä toimielimiä •Välittävien toimielinten on sisällytettävä varojen käytön ehdot tuensaajia juridisesti velvoittaviin rahoituspäätösten ehtoihin tuensaajia koskevilta osin (välittävät toimielimet saattavat EURA 2007 –järjestelmän rahoituspäätöslomakkeiden mukaiset varojen käyttöä koskevat ehdot tuensaajien tietoon) •Toimitetaan valtuuksien osoituspäätöksen liitteenä välittäville toimielimille •Ehtoihin sisältyy mm. * rahoitusosuuksien seuranta ja raportointi tietojärjestelmäavusteisesti * seurantatietojen toimittaminen * kirjanpidon järjestäminen * arviomäärärahan kirjausoikeuden myöntäminen * varainkäytön valvonta ja tarkastus * tiedottaminen * arvioinnit * arkistointi

Varojen käytön ehdot Kohdassa ”b. EAKR- ja ESR-rahoitusosuuden ja kansallisen julkisen rahoitusosuuden seuranta ja raportointi” on todettu mm. seuraavaa: * Välittävät toimielimet raportoivat työ- ja elinkeinoministeriölle. * Virastojen ja laitosten tulee järjestää toimialoillaan valtion talous- arviosta annetun lain 10 §:ssä tarkoitettujen talousarvion käsittelyn yhteydessä myönnettyjen ja muiden lakiin perustuvien valtuuksien sekä niiden käytön ja käytöstä aiheutuvien menojen seuranta. * Varaus-, sidonta- ja kirjanpidon maksatustiedot tallennetaan hankekohtaisina rakennerahastojen tietojärjestelmiin ja niitä pidetään ajantasaisina. * Välittävän toimielimen tulee täsmäyttää RR-seurannan tietojärjestelmien toteumatiedot kuukausittain omaan kirjanpitoonsa ja dokumentoida ja säilyttää täsmäytystiedot riittävän jäljitysketjun takaamiseksi. * Tilitysten käsittelyssä on noudatettava Valtiokonttorin ja hallintoviranomaisen antamia tilitysten käsittely- ja kirjausohjeita. *Välittävien toimielinten tulee huolehtia tilinpäätökseen liittyvistä toimenpiteistä.

Valtuuden kiertonopeus ELYjen oman tuotannon hankkeissa •Talousarviolaki, 10 §: ” Tulo- ja menoarvion käsittelyn yhteydessä voidaan myöntää määrältään ja käyttötarkoitukseltaan rajattu valtuus tehdä sopimuksia ja antaa sitoumuksia, joista aiheutuvia menoja varten tarvittavat määrärahat otetaan joko kokonaan tai puuttuvilta osiltaan myöhempiin tulo- ja menoarvioihin.” > hallinnollisessa kohdentamispäätöksessä on yksilöitävä valtuus, sen määrä sekä käyttötarkoitukset, sopimukset ja sitoumukset, joista menot tulevat aiheutumaan •Varojen käytön ehdot: ”Viranomaisen itse toteuttamissa hankkeissa toteuttajan on menopäätöksillä sidottava kohdentamispäätöksen mukainen euromääräinen summa päätöspäivämäärää seuraavan vuoden loppuun mennessä (n+1), ennen kuin välittävä toimielin saa myöntää toteuttajalle lisää varoja seuraavalla kohdentamispäätöksellä.” > kohdentamispäätösten suunnitelmallisuus ja ajantasaisuus

Tilijaottelu •on ”lakisääteinen asiakirja, joka on ministeriön vahvistama ja Valtiokonttorin julkaisema esitys valtion talousarvion mukaisista tileistä ja joka toimii ohjausvälineenä ja määrärahanjakopäätösten pohjana” (Budjettisanasto 2001) •Välittävät toimielimet (pl. maakunnan liitot ja Finnvera Oyj) kirjaavat tilivuoden 2010 loppuun asti vuoden 2010 varoista maksettavat menot omassa kirjanpidossaan työ- ja elinkeinoministeriön momentille •EAKR-alajaottelukohdan tunnus on 1 (pl. Kainuu 1.1, Kainuu 1.2), ESR- alajaottelukohdan (pl. Kainuu) tunnus on 2 (2.1) ja ESR:n Kainuun osuuden alajaottelukohtan tunnus on 3 (3.1). •Työvoimapoliittisia toimenpiteitä sisältävissä projekteissa välittävien toimielinten on kirjattava siirtomenot seuraavan tilijaottelun mukaisesti: TilijaotteluVälittävä toimielin ESR pl. Kainuu; tukikelpoisuustarkastetut käytöt ESR; lopulliset tukikelvottomat TVPOL-käytöt ESR; tukikelpoisuustarkastamattomat toteuttajan TVPOL-käytöt Kainuu; tukikelpoisuustarkastetut käytöt Kainuu; lopulliset tukikelvottomat TVPOL-käytöt Kainuu; tukikelpoisuustarkastamattomat toteuttajan TVPOL-käytöt

Rakennerahastovaltuuksien allokointiprosessi •Valtuuksien allokointi tehdään jakopäätösten pohjalta •Jokaista jakopäätöstä vastaa järjestelmässä oma päätöksensä (”jakokirje”) •EAKR- ja ESR-jakokirjeet tallennetaan järjestelmään erillisinä, vaikka ne sisältyisivät samaan VN:n/TEM:n tekemään päätökseen •Allokointi tehdään vain hallintoviranomaisessa (myös mahdolliset muutos- ja siirtopäätökset) •Valtuudet allokoidaan Valtteri-tietojärjestelmän allokointisovelluksessa (”Alli”) > Myöntövaltuudet > Jakokirjeet •Aiemmin tehdyt jakokirjeet ovat haettavissa järjestelmästä •Alliin viedään myös tiedot talousarvion / tilijaottelun tasolla

Jakokirjeen tallentaminen •Jakokirjeeseen tallennetaan seuraavat tunnistetiedot: rahasto EAKR/ESR, jakopäivämäärä, jakokirjeen nimi, diaarinumero •Allokointivaiheessa erittelytiedoiksi muodostuvat seuraavat tiedot: vuosi, rahalaji EU/valtio, TA-tili, rahoittajaviranomainen, ohjelma/osio (omat valinnat tekniselle tuelle) •Kohdennusvaihtoehdot: maakunta, ei maakuntakohdennusta (ylimaakunnallinen), rakennemuutos •TUKI2000-valtuuksille on oma viranomaisvalinta (”yritystuet”) •Kullekin viranomaiselle allokoitavat summat tallennetaan järjestelmään erikseen

Jakokirjeiden täsmäytys ja dokumentointi •Kun kaikki allokoitavat summat on viety järjestelmään, tulostetaan ja täsmäytetään yhteenveto; täsmäytettävät tiedot dokumentoidaan •Tarvittaessa korjataan tietoja ja toistetaan täsmäytysvaihe •Kun jakokirje on valmis, se asetetaan järjestelmään •Asetetun jakokirjeen voi peruuttaa tai muuttaa vain uudella korjaavalla, negatiivisella jakokirjeellä •Jokaisesta asetetusta jakokirjeestä ja tehdyistä täsmäytyksistä taltioidaan seuraavat dokumentit: 1. Jakokirjeluonnoksesta tulostettu raportti ja sen täsmäytysmerkinnät; raportilla näkyy ’JAKOKIRJELUONNOS’ –elinkaaritila 2. Varsinainen allekirjoitettu jakokirje 3. Jakokirjeen asetuksen jälkeen tulostettu jakokirjeraportti; raportilla näkyy ASETETTU JAKOKIRJE –elinkaaritila

Jakokirjeen vastaanottaminen viranomaisessa •Kun jakokirje on asetettu järjestelmään, valtuudet ovat vastaanotettavissa viranomaisissa (Valtteri-järjestelmässä > Myöntövaltuudet > Rahoittajaviranomainen) •Jakokirje tulostetaan järjestelmästä ja se täsmäytetään postitse saapuneen jakopäätöksen kanssa; tiedot dokumentoidaan •Kun tiedot täsmäävät, allokoinnit vastaanotetaan viranomaiseen riveittäin •Vastaanottotieto kirjautuu jakokirjeeseen; vastaanottotiedon sisältämä jakokirje tulostetaan järjestelmästä ja dokumentoidaan •Valtuudet siirtyvät allokoinnin vastaanottamisen jälkeen ko. viranomaisen valtuusseurantaan •Valtuudet ovat allokoinnin vastaanoton jälkeen sidottavissa projekteille Valtteri-järjestelmässä (sidonta = valtuuden käyttö, pl. maakunnan liitot ja Finnvera 2010-)

Maakunnan liittojen varat •Maakunnan liitto vastaanottaa allokoinnin Valtterissa kuten muutkin viranomaiset •Liittojen myöntämisvaltuuksia käsitellään järjestelmässä ’virtuaalivaltuutena’ / ohjelmakehyksenä (ei valtion kirjanpitoyksikkö) •Valtteri-järjestelmä avaa automaattisesti vastaavat maakunnan liiton myöntämisvaltuuden määrät TEM:n vastaavalle rahasto- ja maakuntaliittokohtaiselle likviditeettiprojektille •Likviditeettiprojektin myöntämisvaltuus merkitään jakokirjeen perusteella käytetyksi TEM:n valtuusseurannassa •Likviditeettiprojektien myöntämisvaltuutta tai likviditeettiprojektien arviomäärärahan käyttöä ei raportoida EURA2007-järjestelmään •Maakunnan liiton rahoittamat projektit ja niiden maksut raportoidaan ainoastaan EURA2007-järjestelmään •Valtuusseurannassa ei huomioida maakunnan liittojen myöntämisvaltuuksien käyttöä (ohjelmakehyksen sitomista projekteille) tai liittojen rahoittamien projektien maksuja (vastaavat myöntämisvaltuudet lasketaan valtuusseurantaan likviditeettiprojekteilta) •Myös Finnveran valtuudet hallinnoitaneen likviditeettiprojekteilla (suuraluekohtaisesti; 4 suuraluekohtaista likviditeettiprojektia + Kainuu)

Maakunnan liittojen likviditeettiprojektit Maakunnan liittoEAKR-koodiESR-koodi Uudenmaan liittoA49901S29901 Varsinais-Suomen liittoA49902S29902 Itä-Uudenmaan liittoA49903S29903 SatakuntaliittoA49904S29904 Hämeen liittoA49905S29905 Pirkanmaan liittoA49906S29906 Päijät-Hämeen liittoA49907S29907 Kymenlaakson liittoA49908S29908 Etelä-Karjalan liittoA49909S29909 Etelä-Savon liittoA49910S29910 Pohjois-Savon liittoA49911S29911 Pohjois-Karjalan liittoA49912S29912 Keski-Suomen liittoA49913S29913 Etelä-Pohjanmaan liittoA49914S29914 Pohjanmaan liittoA49915S29915 Keski-Pohjanmaan liittoA49916S29916 Pohjois-Pohjanmaan liittoA49917S29917 Kainuun maakuntayhtymä, Kainuun kehysA49918S29918 Lapin liittoA49919S29919 Kainuun maakuntayhtymä, Itä-Suomen kehysA49920S29920

(valtion näkökulmasta) = ohjelmakehys (maakunnan liitot) = ohjelmakehyksen sidonnat (maakunnan liitot)

Arviomäärärahat / maksuvaltuudet •Valtterissa hallintoviranomainen hallinnoi myös arviomäärärahoja •Arviomäärärahaa avataan tilijaottelu/kirjaustasoittain •Arviomäärärahan käyttöön annetaan kirjausoikeus (”arviomäärärahan jakokirje”) ko. vuodelle; arviomääräraha ei siirry vuodesta toiseen •Arviomäärärahaa voidaan lisätä lisätalousarviomenettelyssä tai arviomäärärahan ylitysluvalla •Kirjausoikeutta ei saa myöntää edelleen hankkeiden toteuttajille •Momenttien kohdentamisperusteena on maksuperuste; momenteilta saa maksaa ja korvata vain tukikelpoisia menoja, joista on tehty maksatuspäätös (pl. työvoimapoliittisten kustannusten maksaminen siirtomenojen osalta) •Erilliset arviomäärärahan jaot TUKI2000-järjestelmää varten •Erilliset arviomäärärahan (maksurahan) jaot maakunnan liitoille

Valtuusseuranta (valtion virastot) •Valtiokonttorin määräys virastoille valtuusseurannasta sekä valtuuksista ja niiden käytön ilmoittamisesta (talousarviolaki 24c §, talousarvioasetus 54a §) •Valtuusseuranta on osa talousarvion toteutumisen seurantaa •Valtuusseuranta sisältää talousarvion käsittelyn yhteydessä myönnetyt (ml. uusitut) valtuudet ja niiden käytön •Valtuusseurannan yhteydessä seurataan lisäksi valtuuden käytöstä aiheutuneita talousarviomenoja sekä valtuuden käytöstä tulevina varainhoitovuosina aiheutuvia määrärahatarpeita •Valtuuden seurantavelvollisuus on sillä virastolla, jolle valtuuteen liittyvä talousarviotili on tilijaottelun, säädöksen tai talousarviopäätöksen perusteella osoitettu •Kukin valtuutta käyttöönsä saanut virasto vastaa saamansa valtuuden osan seurannasta ja toimittaa seurantatiedot työ- ja elinkeinoministeriöön •Työ- ja elinkeinoministeriö toimittaa tiedot edelleen Valtiokonttoriin

Valtuusilmoitus / valtuuden ja arviomäärärahan käytöstä raportointi •Rakennerahastovaroja käyttävät virastot toimittavat valtuusilmoituksensa edelliseltä sekä alkaneelta varainhoitovuodelta työ- ja elinkeinoministeriölle tammikuun loppupuolella •Tiedot päättyneeltä ja alkaneelta varainhoitovuodelta toimitetaan erillisinä Excel-tiedostoina •Vuotta 2010 koskevassa valtuusilmoituksessa myös TUKI2000-järjestelmän tiedot sisältyvät samaan valtuusilmoitukseen •Tiedot ilmoitetaan momenteittain alajaottelutasolla, valtuusvuosittain ja sentin tarkkuudella pyöristämättä •Tiedot vahvistetaan allekirjoituksin viraston työjärjestyksen mukaisesti tili- ilmoituksen tavoin; viraston talousyksikön ja vastuualueen vakuutus, että tiedot ovat valtuusseurannan ja viraston kirjanpitojärjestelmästä saatujen tilinpäätöstietojen mukaisesti verrattu ja täsmäytetty •Työ- ja elinkeinoministeriö lähettää virastoille päätöksen arviomäärärahan käytön vahvistamisesta sekä vahvistuksen ilmoituksen hyväksymisestä

Valtuuden käytön peruuntuminen •Projektien sidontojen tilanne per virastolle osoitetuista edellisen vuoden myöntämisvaltuuksista tehtyjen sidontojen (valtuuden käytön) osalta on lopullinen •Seuraavan vuoden alkaessa edellisen vuoden valtuudesta ei enää tehdä sidontoja •Jos valtuuden käyttö peruuntuu sen jälkeen, kun valtuus ei ole enää käytettävissä, peruuntunutta valtuutta ei voi käyttää, ellei valtuutta oteta uudestaan talousarvioon > tämä uudelleen budjetointi ajoittunee vasta ohjelmakauden loppuun •Valtuuden käytön peruuntumista ei merkitä valtuusseurannassa valtuuden käytön vähenemiseksi, vaan peruuntuminen otetaan vähennyksenä huomioon valtuuden käytöstä aiheutuneiden talousarviomenojen määrässä ja tulevien varainhoitovuosien määrärahatarpeiden arvioinnissa •Saman tilivuoden aikana tehdyn sidonnan purkautuessa voi tehdä uuden sitomispäätöksen purkautuneesta valtuudesta

Projektikohtainen täsmäävyys •Tilivuonna maksetut maksatuspäätökset tulee täsmäyttää kirjan- pidon kanssa ennen valtuusilmoituksen toimittamista työ- ja elinkeinoministeriöön. •Valtuusvuosikohtaisen arviomäärärahan käytön tulee täsmätä projektikohtaisesti ja projektille kirjattujen tulojen tulee myös täsmätä tietojärjestelmän ja kirjanpidon kanssa. •Arviomääräraharaportti poimii tiedot kaikista niistä tilityksistä, joilla Valtteri- järjestelmässä on tallennettu tosiasiallinen maksupäivämäärä. Jos maksupäiviä ei ole tallennettu, ei toteuma päivity Exceliin. Maksupäivän voi tällöin tallentaa ja ajaa raportin uudelleen. > raportti tulostetaan Valtteri-järjestelmästä kohdasta: Raportit/ Valitse viraston näkökulmaraporteista/ b1: Valtiovirasto(je)n arviomäärärahan käyttö. Valitaan ao. tilivirasto (kirjanpitoyksikkö) ja virasto, ARV-käyttö vuodelta n ja valitaan kohdasta Tilitysten elinkaaret vaihtoehto ”maksettu”. >”Maksettu”-tilassa olevilla tilityksille on tosiasiallinen maksupäivämäärä tallennettu; ”Valmis”-tilassa oleville ei vielä ole •Arviomäärärahan käyttö tulostuu Valtterista tulostettavalle valtuuslomakkeelle sarakkeeseen ”Talousarviovuosi”. > ”Talousarviovuosi”-sarakkeessa tulee olla mukana kaikki ao. tilivuoden kirjanpidossa olevat maksetut maksut.

Valtuusilmoituksen laatiminen •Kun kirjanpidon ja Valtteri-järjestelmän väliset täsmäytykset on tehty ja kaikkien momenttien käytöt ovat kummassakin järjestelmässä samat, tulostetaan Valtteri-järjestelmästä raportti ”Virastojen valtuuskuva” •Raportti tulostetaan Valtteri-järjestelmästä kohdasta: Raportit/ Valitse viraston näkökulmaraporteista/ c: Virasto(je)n valtuuskuva. Valitaan ao. tilivirasto (kirjanpitoyksikkö) ja virasto, tilivuosi ja valitaan Valtuuskirjanpitoon > VK:n valtuuslomake •Paperille tulostetusta raportista tarkistetaan, että valtuudet vastaavat jakokirjeillä saatuja valtuuksia ja että arviomäärärahan käytöt momenteittain ovat samat kuin kirjanpidossa. •Valtuustietojen ilmoittamiseen käytetään Valtiokonttorin Excel- taulukkopohjaa: Lomakkeet > Hallinnon ohjauksen lomakkeet > Keskuskirjanpito: Valtuuslomake •Tiedot ilmoitetaan momenteittain, valtuusvuosittain ja sentin tarkkuudella pyöristämättä.

Päättyneen varainhoitovuoden ilmoitus •Päättyneeltä varainhoitovuodelta ilmoitetaan tiedot käytettävissä olevista valtuuksista sekä niistä (aiempien vuosien) valtuuksista, jotka eivät ole käytettävissä, mutta joiden käytöstä on varainhoitovuoden aikana aiheutunut talousarviomenoja tai joista arvioidaan aiheutuvan määrärahatarvetta. •Valtuuksista ilmoitetaan valtuuden määrä, käyttö, käytöstä aiheutuneet talousarviomenot ja määrärahatarve. •Ilmoituksen Excel-taulukkoon täydennetään tulevien talousarviovuosien osalta määrärahatarpeet siten, että sarake "Talousarviomenot ja määrärahatarpeet yhteensä" täsmää sarakkeen ”Valtuutta käytetty” kanssa. •Ilmoitus tulee tehdä, vaikka varainhoitovuonna käytettävissä ollutta valtuutta ei olisi käytetty.

Alkaneen varainhoitovuoden ilmoitus •Alkaneelta varainhoitovuodelta ilmoitetaan käytettävissä olevista valtuuksista valtuuden määrä, arvio talousarviomenoista ja määrärahatarpeesta. •Ei-käytettävissä olevista (aiempien vuosien) valtuuksista ilmoitetaan valtuuden määrä, käyttö, käytöstä aiheutuneet talousarviomenot, arvio talousarviomenoista ja määrärahatarpeesta. •Valtiokonttorin Excel-taulukkopohjassa on sarake ”talousarviossa uusittu valtuus”, johon merkitään edelliseltä vuodelta käyttämättä jäänyt ja seuraavalle vuodelle siirtynyt valtuus, ja sen lisäksi on sarake ”seuraavan vuoden talousarviossa uusittu valtuus”, johon merkitään kuinka paljon käyttämättä jäänyttä valtuutta siirtyy seuraavalle vuodelle.

Valtuusilmoituksen laatimisessa käytettävät raportit kootusti •Arviomääräraharaportti tulostetaan Valtteri-järjestelmästä kohdasta: Raportit/ Valitse viraston näkökulmaraporteista/ b1: Valtiovirasto(je)n arviomäärärahan käyttö. Valitaan ao. tilivirasto (kirjanpitoyksikkö) ja virasto, ARV-käyttö vuodelta n ja valitaan kohdasta Tilitysten elinkaaret vaihtoehto ”maksettu”. •Valtuusraportti tulostetaan Valtteri-järjestelmästä kohdasta: Raportit/ Valitse viraston näkökulmaraporteista/ c: Virasto(je)n valtuuskuva. Valitaan ao. tilivirasto (kirjanpitoyksikkö) ja virasto, tilivuosi ja valitaan Valtuuskirjanpitoon > VK:n valtuuslomake. • Valtiokonttorin Excel-pohja Lomakkeet - > Hallinnon ohjauksen lomakkeet > Keskuskirjanpito: Valtuuslomake

Tarkistettavia asioita kootusti •Tarkistetaan, että arviomääräraharaportin taulukon ”Virasto yhteensä TA-tileittäin” valtuusvuosikohtaiset tiedot TA-tileittäin täsmäävät valtuuslomakkeen sarakkeeseen ”Talousarviovuosi” tulostuneiden tietojen kanssa. •Täytetään maksatusarviot vuosille talousarviovuosi+1 jne. •Tarkistetaan, että ”Valtuutta käytetty” ja ”Talousarviomenot ja määrärahatarpeet yhteensä” –sarakkeiden luvut täsmäävät keskenään (ainakin sen valtuusvuoden osalta, jonka valtuusilmoitusta ollaan laatimassa; aiempien valtuusvuosien osalta ”valtuutta käytetty” ≥ ”talousarviomenot ja määrärahatarpeet yhteensä”). •Tarkistetaan, että ”Valtuutta käyttämättä” siirtyy myös kohtaan ”Uusittu määrä”; saman tulee näkyä myös alkavan vuoden ilmoituksessa seuraavan valtuusvuoden vastaavalla rivillä kohdassa ”Talousarviossa uusittu valtuus”.

Huomioita •Vuoden 2010 valtuusilmoituksessa valtuusvuoden 2010 riveiksi tulee tulostumaan vain momentti ja (Kainuu) •Aiemmilta vuosilta uusitut (tuoreutuneet) kahden momentin valtuudet sisältyvät em. rivien summiin •ALKU-muutoksia läpikäyneissä virastoissa vuoden 2010 valtuusilmoitukseen ei tulostu mitään ”Talousarviossa uusituksi valtuudeksi” (ko. valtuudet uusittiin TEM:ssä vuodenvaihteessa ) •Kukin ELY-virasto toimittaa yhden valtuusilmoituksen, jossa on kootusti kaikkien vastuualueiden ja molempien rahastojen valtuudet (Valtterista saa tarvittaessa myös rahastokohtaisia raportteja, mutta varsinainen ilmoitus toimitetaan raportilla, jossa on kootusti koko viraston valtuudet) •Vuoden 2010 valtuusilmoituksessa myös TUKI2000-valtuudet sisältyvät Valtterista tulostettavalle raportille •Finnvera ei ole mukana ELYjen ilmoituksissa enää vuonna 2010 •Tekes sisältyy edelleen ELYjen ilmoituksiin vuonna 2010

Maakunnan liittoja koskeva arviomääräraha- raportointi •Maakunnan liitot ilmoittavat työ- ja elinkeinoministeriöön alkuvuodesta erikseen toimitetulla Excel-pohjalla * kirjanpidon kanssa todennetut rahastokohtaiset maksatustiedot tilivuoden aikana maksetuista maksatuspäätöksistä sentin tarkkuudella > Valtterin b2: ”Maakuntaliiton maksatukset” –raportin avulla maakunnan liitto voi täsmäyttää Valtterissa olevat maksetut tilitykset kirjanpitoonsa tilityksittäin > raportti kannattaa ajaa maksatuspäätöksittäin elinkaaritilassa ’’maksettu” olevista tilityksistä (”Maksettu” tilassa olevilla tilityksille on tosiasiallinen maksupäivämäärä tallennettu, ”Valmis” tilassa oleville ei vielä ole) * arvion myöntämisvaltuuksien maksatuksiin vuoden aikana tarvittavasta arviomäärärahasta > arvion perusteena käytetään ko. vuoden maksatuspäätöksiin kohdistuvia, 1-4/20xx, 5-8/20xx ja 9-12/20xx tapahtuvia maksatuksia * muut pyydetyt tiedot, mm. tiedot takaisinperintöjen määristä ja korkotuotoista

Kysymyksiä? Kiitos! Päivi Tapanila puh GSM