Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Advertisements

Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Miten blogeja voisi hyödyntää yrityksen toiminnassa? Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Youtube.
Sosiaalista mediaa yrittäjille Tarja Vainionpää Kotipalveluyritykset.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Reaaliaikainen tiedonhaku.
INTERNET-TIEDONHAKU JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ
Sosiaalinen media.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
SOME (sosiaalinen media)
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
LinkedIn yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
TWITTER KIRJASTOPALVELUNA Krista Auvinen Lähteet:
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Tiedonhallintaa uudessa verkkomaailmassa yrittäjille Krista Auvinen Kiravo-projekti 2011.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
IGOOGLE YRITTÄJILLE Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina.
TTL Sosiaalisessa mediassa
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
INTERNET-TIEDONHAKU JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ
RSS-syötteet ja Fronter Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta Netvibesissa: RSS-syötteet Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
SOSIAALINEN MEDIA HELMET-PALVELUSIVUSTON TEKIJÖILLE Krista Auvinen, projektisuunnittelija, Kiravo-hanke Pasilan kirjasto
Tiedonhallintaa uudessa verkkomaailmassa yrittäjille Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet.
Netvibes Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
WEB 2.0 — Sitä sun tätä Juha Kurri. Folksonomia Flickrissä on luovuttu tieteellisestä, tai muusta vakiintuneesta luokittelusta ja hierarkisesta lajittelusta,
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta: iGoogle ja RSS-syötteet Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Minun tiedonhankinnan ympäristö
Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Kuvahaku internetistä ja kuvien laillinen käyttö.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Wallwisher.
Sosiaalinen media ja rotarytoiminta
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Reaaliaikainen tiedonhaku.
RSS-syötteet nuo unohdetut kuuluisuudet tiedottamisessa Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Esityksen transkriptio:

Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra

Mitä on sosiaalinen media?  Internetistä on tullut tärkein media suomalaisille ja se on ohittanut jo television  Suomalaiset käyttävät sujuvasti hakukonetta, suosittelupalveluita ja sosiaalista mediaa  Sosiaalinen media on joukko eri tyyppisiä verkkopalveluita, jotka kannustavat ihmisiä luomaan palveluihin omia sisältöjä (tekstejä, suositteluja, arvosteluita, kuvia, videoita, ääntä), kommunikoimaan ja verkostoitumaan keskenään.  Palvelun keskeisen aihepiirin ympärille muodostuu sosiaalinen yhteisö.

Sosiaalisen median palveluita:  Sosiaaliset yhteisöt: Facebook, LinkedIn, Suomi24, IRC-galleria  Mikroblogipalvelut: Twitter, Qaiku  Blogipalvelut: Blogger, Wordpress, Vuodatus  Kuva- ja videopalvelut: Flickr, YouTube, Slideshare  Wikit: Wikipedia, Wikispaces  Linkkien ja uutisten jakopalvelut: Delicious, Diigo  Virtuaalimaailmat: Second Life, Habbo Hotel

Sosiaalisen median toimintatapoja  Jakaminen - jaetaan valmista sisältöä Uutiset – Facebook, Twitter Kiinnostavat sivustot – Delicious, Diigo Musiikkilista – Spotify Video - YouTube  Julkaiseminen – tehdään itse ja julkaistaan Statuspäivitys – Facebook, Twitter Blogikirjoitus - Blogger, Wordpress Wiki-artikkeli Omien kuvien ja videoiden julkaiseminen - Flickr, YouTube

Sosiaalisen median toimintatapoja  Suositteleminen – kirjoitetaan arvostelu Suosittelupalveluita - Amazon, Tripadvisor, Eat.fi Elokuva-arvostelu – IMDb  Auttaminen Sisällön tekemisessä auttaminen – Wikipedia Keskustelupalstoilla auttaminen ja neuvominen - Suomi24  Kaupankäynti Tiedon hankkiminen ostopäätöksen tueksi Virtuaalitavarat  Pelaaminen Ajanvietepelit - Facebook Moninpelattavat roolipelit - Warcraft

Mitä yrittäjä voi tehdä sosiaalisessa mediassa?  Markkinointi ja tiedottaminen  Yhteydenpito ja asiakaspalvelu  Jakaminen ja julkaiseminen  Sisällön tuottaminen  Ammatillinen verkostoituminen  Ajanhallinta

Yrittäjät ja tiedonhallintataidot verkkomaailmassa  Uusi verkkomaailma ja sosiaalinen media on areena, jossa asiakkaat arvioivat yrityksiä, tuotteita ja palveluita ja tekevät ostopäätöksiä arviointien pohjalta  Yrittäjän on hyvä tietää, mitä asiakkaat puhuvat heidän yrityksestä verkossa sekä saada tietoa siitä, mitä yrityksen toimialalla tapahtuu ja mitä heidän kilpailijat puuhailevat.  Jotta yrittäjä pystyisi hallitsemaan yrityksensä mainetta tehokkaasti, hänellä tulisi olla tiedonhaku- ja - hallintataitoja, joiden avulla pystyy saamaan yritystään koskevaa tietoa internetistä ja verkkomaailmasta kätevästi ja helposti.

Tuotetiedon etsijöitä ja ostopäätösten tekijöitä  Asiakkaat ovat täysillä mukana verkkomaailmassa. Yrittäjät tulevat perässä  Ostajat hyödyntävät verkkoa hakiessaan ostopäätöstä tukevaa tietoa. Nettiä käyttävistä kuluttajista jo 85 % hakee verkosta tietoa ostopäätöksensä tueksi myös silloin, kun varsinainen ostaminen tapahtuu myymälässä.  Tänään 67% suomalaisista on ostanut tuotteita verkkokaupasta. Verkkokauppa kasvaa kohisten.  69% suomalaisista ostaa matkan verkosta

Mistä löytää tuotetietoa?  Kuluttajien antamia tuote- ja palveluarviointeja löytyy internetistä:  Sosiaalisista yhteisöistä: Facebook, Twitter  Blogeista, Blogilista.fi, Technorati.com  Keskustelupalstat: Suomi24 ja Vauva.fi  Arvostelupalveluista: Tripadvisor, Vertaa.fi, Hintaseuranta.fi, Eat.fi, Puskaradio.net  Mistä sinä etsit tuotetietoa ostopäätöstesi tueksi?

Miten toimia yrityksenä sosiaalisessa mediassa?  Kuuntele:  Mitä yrityksestäsi ja kilpailijoista puhutaan verkossa?  Mitkä ovat asiakkaiden tarpeet, toiveet, mielipiteet ja minkälaista palautetta he antavat?  Mitä tuotekehitysideoita asiakkailla on?  Mitä asiakkaat tai potentiaaliset asiakkaat puhuvat tuotteistasi ja yrityksestäsi?

Tapoja kuunnella:  Seuraa yrityksesi arviointia verkossa aktiivisesti: esim. hotellit ja ravintolat: Tripadvisor, Booking.com, eat.fi  Luo hälytys Google Alertsilla ja saat heti informaatiota sähköpostiisi, kun verkossa on julkaistu yritystäsi, tuotteitasi ja toimialaasi koskevaa tietoa.  Seuraa blogikirjoittelua

Keskustele  Jaa tietoa avoimesti esim. uusista tuotteista ja palveluista sekä alennuksista  Vastaa ja tuo esille tuotettasi Twitterissä, Facebookissa, blogeissa ja foorumeilla  Tuo esille avointa ja luotettavaa keskustelua ja vältä markkinointilöpinää (Taloustutkimus eMedia 2010)  Älä toimi salaisesti esim. keskustelupalstoilla vaan tuo ilmi, että olet ko. yrityksestä.  Aktivoi: Kysele, tarjoa, ehdota, palkitse!

Lisälukemista: Kuluttajien ostopäätös syntyy tutkimuksen mukaan yhä vahvemmin netissä Jo joka toinen suomalainen käyttää internettiä useasti päivässä Internet on noussut suomalaisille tärkeimmäksi mediaksi Tuominen, Pasi; Yrityksen maineenhallinta vuorovaikutteisessa mediassa maineenhallinta-vuorovaikutteisessa-mediassa Laaksonen, Salla; Sosiaalisen median hyödyntäminen organisaatioissa mainestrategisesta näkökulmasta nkkulmasta ”Corporate bullshitin aika on auttamattomasti ohi” - Kuluttajat kaipaavat vuoropuhelua yritysten kanssa sosiaalisessa mediassa. Taloustutkimus. Pokkinen, Pete; Brändi muuttui nyrkkeilysäkiksi. Helsingin Sanomat