Sisältötuotanto Flash perusteet Anssi Jääskeläinen VO: Tiistaisin 6606
Flash •Dynaaminen sisältö www-sivustoille •Interaktiivisuus –Käyttäjä kone –Käyttäjä käyttäjä •Tukee erilaisia ääniformaatteja •Tukee sekä vektori- että bittikarttagrafiikkaa •Flash-tiedostot voidaan pakata tilan säästämiseksi
Flash kehitys •1997: Ensimmäinen versio •2001: Flash 5 + ActionScript 1 •2003: Flash 7 (MX 2004) + ActionScript 2 –Oliokieli –Flash Lite 1.1 kehitysympäristö •2005: Flash 8 –Flash Lite 2 kehitysympäristö •2007: Flash CS3 + ActionsScript 3 •2007: Flash Lite 3 developer edition julkaistu
Flash esimerkkejä •Yksinkertaisia animaatioita – – •Dynaaminen tiedonlataus – •Pop-up ikkuna äänen kanssa – •Ääniä kontrollin kanssa – •Powerpointin korvaaja – •Netbeans demo – service-orchestration.htmlhttp:// service-orchestration.html •Joukkueen kotisivut –
Aikajana Kerrokset Työkalut ToiminnotOminaisuudet Komponentit, kirjasto, yms Pääikkuna
Käsitteitä •Layer = kerros aikajanalla •Frame = yksi ruutu layerilla •Key frame = animaation ”muutosruutu” •Symboli = Flash-esityksen perusosa, jokaisella symbolilla oma aikajanansa –Graafinen (graphic) = Yksittäisten kuvien ja muotojen kanssa käytetty tyyppi –Nappula (button) –Elokuva (movie clip) = Edistyneempi vuorovaikutteisuus ja monikerroksellisuus toteutetaan tällä
Kehittyneet ominaisuudet •Data Integration –WebServiceConnector • erviceConnector/ erviceConnector/ –XMLConnector • connector.htmlhttp:// connector.html •XML to UI •Objekti-luokat •C-Level extensibility –Omia laajennuksia C/C++:n ja JavaScriptin yhdistelmällä
Kolmannen osapuolen laajennuksia •SANDY 3D –Avoin 3D kirjasto AS2 ja AS3:lle –Blender Sandy 3D • – • sh+extensionshttp:// sh+extensions –Myös paljon ilmaisia saatavilla