Korkeakoulujen opintihallinnon yhteentoimivuuden viitearkkitehtuuri Raketti-fasilitaattorin näkökulma OPI-työn tuloksiin Klaus Lindberg.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kansallisen opetustoimen tietomallin vaatimukset korkeakoulujen tietomallille.
Advertisements

Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Avoinyliopisto.fi-palvelukonsortion johtoryhmä
Arkistosektorin KDK- yhteistyöverkosto KDK ja sen arkistosektorin yhteistyöverkosto –seminaari Arkistoneuvos Jaana Kilkki Arkistolaitos.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-OPI.
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto OPI:n arkkitehtuurityö,
Korkeakoulut ja julkisen hallinnon arkkitehtuurin hierarkia Ilmari Hyvönen
Tiptop – kokonaisarkkitehtuurin kuvaaminen projektissa
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA.
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Oppijan verkkopalvelu keskitetyt palvelut
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
Valmistelevan työryhmän ehdotus ja 3.6. käydyt keskustelut Pekka Linna,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietovarannon.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen tietohallinnon kehittäminen: tiedon yhteismitallisuus ja järjestelmien yhteentoimivuus Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Opiskelun ja opetuksen tuen viitearkkitehtuuri Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa tulee olla Työstänyt Synergiaryhmä Toimittanut.
CSC:n rooli hankekaudella ja sen jälkeen Kimmo Koski, CSC.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Tiptop – product visio Mats Lindstedt, Lauri Stigell, Petri Heinonen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
FUAS-Opiskelijahallintojärjestelmä Virtuaalikampuksen työryhmä
Viitearkkitehtuurityön tilanne
Tavoitteena saumaton opiskelun aloitus Lukuvuosi-ilmoittautuminen Paula Merikko.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Opiskelun ja opetuksen tukipalvelut Elämää Raketin jälkeen? Raketti päätösseminaari Kati Kettunen Palvelujohtaja, Helsingin yliopisto.
Tietovarannon järjestelmä- ja teknologia-arkkitehtuurin kehittäminen.
VIRTA osana korkeakoulujen tietohallinnon kehittämistä Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto Tietohallinnon vastuualue.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietohallinto-ohjausryhmän.
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteisten arkkitehtuurien tilanne ja hallintamallin tilanne IH
Lukuvuosi-ilmoittautumispalvelu. Mistä tässä on kyse? Jatkossa korkeakoulut (opintohallinnon perustietojärjestelmät, käyttäjähallinto) saavat luotettavasti.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-hankkeen.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Matti Hartikainen Tietohallintojohtaja Tampereen ammattikorkeakoulu Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto - seminaari Keskiviikkona Suorat.
Korkeakoulujen, OKM:n ja CSC:n tietohallintoyhteistyö RAKETTI –hankkeen jälkeen Ilmari Hyvönen
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Viitearkkitehtuurin luonne, käyttötarpeet ja käyttäjät Pekka Linna, CSC.
Kati Kettunen Palvelujohtaja Opetus- ja opintopalvelut
VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuden skenaariot.
Opetus- ja koulutusyhteistyöhön liittyvä korkeakoulujen tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kehittäminen ja arkkitehtuurityö – HAHMOTELMAA
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
OKM keskitettyjen palveluiden rahoittajana CSC:n kautta: yhteistyöryhmien rooli ja arkkitehtuurityö Ilmari Hyvönen
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Ajatuksia ICT-ohjausryhmästä ja CSC:n asiakasohjauksesta
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Metatietopalvelut Elementit Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies. VM.
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Yhteisten tietomäärityksien mallintaminen
Arkkitehtuurit ohjaavat Valtakunnalliset, keskitetyt ICT-palvelut
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
Osatyökykyisille tie työelämään
"Kyseessä ei ole hyvä ja merkittävä korkeakoulutuksen parissa työskentelevä ryhmä tai verkosto. Vaan paras ja tärkein."
Koulutuksen ja tutkimuksen yhteentoimivuuspalvelut
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Esityksen nimi / Tekijä
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

Korkeakoulujen opintihallinnon yhteentoimivuuden viitearkkitehtuuri Raketti-fasilitaattorin näkökulma OPI-työn tuloksiin Klaus Lindberg

Yhteentoimivuus Tavoite korkeakoulujen opintohallinnon tietojen yhteismitallisuuteen ja tietojärjestelmien yhteentoimivuuteen on osa kansallista tavoitetta. Yhteentoimivuus ja yhteismitallisuus mahdollistaa tietojen siirrettävyyden ja vertailun Yhteentoimivuuden viitearkkitehtuurilla on tavoitteena luoda Oppijalle mahdollisimman hyvät edellytykset Mitä Oppija tarvitsee ja tekee? Mitä Oppijan tulisi tehdä? Viitearkkitehtuurin osien tekninen toteuttaminen edellyttää yhteisten standardien ja tekniikoiden valintaa. Tässä yhteydessä viitearkkitehtuuri viittaa jo tehtyihin valintoihin tai malleihin, joilla voidaan päästä yhteisiin teknologiavalintoihin.

Tarvitaanko ylätason opintohallinnon yhteentoimivuuden ”viitearkkitehtuuri” Viitearkkitehtuurin tavoitteet ovat jäsentyneet Raketti-hankkeen aikana erityisesti OPI- ohjausryhmän ja Synergia-ryhmän Arkki-työn tuloksina., mm. minkälainen yhteistyö tuo tuloksia Viitearkkitehtuuri pyrkii luomaan ylätason näkemyksen korkeakoulujen opintohallinnon yhteentoimivuutta tukevaan yhteistyöhön (Siinä ei käsitellä opetustapahtuman sisältöön liittyviä tietoja, prosesseja tai opetuksen järjestelmiä). Yhteen toimivuuden viitearkkitehtuuri pyrkii nostamaan korkeakoulujen välisen opintohallinnon yhteentoimivuuden (yhteentoimivuus ”Korkeakoulujen tietohallinnon kehittämisen” mielessä) elementit nykyistä selkeämmin esille sekä luomaan näkymän tähän asti tehtyyn työhön Yhteentoimivuuden viitearkkitehtuuri ei ole yksityiskohtainen kuvaus opintohallinnon toiminnasta, tiedosta, järjestelmistä ja teknologioista vaan kuvaus yhteistyöhön vaikuttavista rakenteista ja periaatteista. Viitearkkitehtuuri on ohjauksen väline, jonka kautta korkeakouluille voi muodostua Oppijan palveluiden kehittämistyössään yhteinen suunta. Esitettyä yhteistyön toimintamallia noudattamalla ja yhteistyöhän osallistumalla korkeakoulu edistää omalla panoksellaan kansallista opintohallinnon yhteentoimivuutta.

Viitearkkitehtuurin näkökulmnat Toiminta-arkkitehtuuri Yleisimmän tason prosessit Toimintaa tukevat palvelut Tietoarkkitehtuuri Tietojoukot Tietojoukot ja palvelut Yhtenäisen ja yhteentoimivan tietomallin rakentaminen Tietojärjestelmäarkkitehtuuri Opintohallinnon tietojärjestelmien tulevaisuuden arkkitehtuuri Tulevaisuuden järjestelmäpalvelut Välitysarkkitehtuurin tavoitetila Opintohallinnon järjestelmien integraatioarkkitehtuuri Teknologia-arkkitehtuuri Kuvaa käytettävät teknologiat sekä niihin liittyvät standardit ja linjaukset Kuvaa tiedot ICT-infrasta: verkot, palvelimet, työasemat jne.

Opintohallinnon yhteentoimivuuden viitearkkitehtuurin osat Toiminta-arkkitehtuuri Kehittämissuunnitelmat ja ohjaavat strategiat Yhteistyön rakenteet (OHA-foorumit, Raketti-OPI jne) Yhteiset toimintamallit esim OHA-kirjastot (käyttötapaukset j ( ne) Tietoarkkitehtuuri Korkeakoulujen tietomalli - tietomalli.csc.fi Korkeakoulujen kansallinen tietovaranto ja viranomaistietovirrat – RAKETTI-VIRTA - www.csc.fi/virta Tietojärjestelmäarkkitehtuuri Synergiaryhmä edistää osahankkeen tavoitteiden toteuttamista tukemalla konkreettisia kehitysprojekteja ja niiden välistä yhteistyötä Korkeakoulujen yhteenliittymät tuottavat tietojärjestelmiä. Teknologia-arkkitehtuuri Korkeakoulut vastaavat itse teknologiavalinnoistaan. Yhteinen kehittämisinfrastruktuuri (CSC Eden) Yhteiset standardit ja suositukset (esim. Haka, IAM, SOA jne)

Arkki-työssä esitetyt arkkitehtuuriperiaatteet Yhteentoimivuus Korkeakoulut sekä opetus- ja kulttuuriministeriö yhdessä muiden viranomaisten kanssa tuottavat yhteismitallisen tietomallin, joka palvelee myös korkeakoulujen omia tietojärjestelmätarpeita...  Korkeakoulukeskeisyys Yhteisen tietomallin ja tietovarannon ohella korkeakoulu päättää, mitä tietojärjestelmiä ja miten ne yhdessä tai erikseen tuottavat….   Tieto ytimessä Opiskelijan ja opetuksen tukipalveluiden yhteisen ytimen muodostavat tietovarannot, jotka sisältävät yhteisesti määriteltyä ja yhteisesti käytettävissä olevaa tietoa….

Arkki-työssä esitetyt arkkitehtuuriperiaatteet (jatk) Kokonaisuuden hallinta Arkkitehtuuri- ja integraatiotason kontrolli halutaan säilyttää ”in house”. Opiskelun ja opetuksen tukipalvelut koostuvat useista eri palveluista, joiden omistajat saattavat olla eri kokonaisarkkitehtuurien tasoilla (esim. väestötietojärjestelmä, OKM, OPH, korkeakoulujen yhteistyö, korkeakoulu). Korkeakoulun tukipalveluiden kokonaisuus muodostuu rakentamalla, hankkimalla, käyttämällä tarjolla olevia palveluita ja kokoamalla palveluista kokonaisuuksia. Kokonaisarkkitehtuurinäkemys on palvelukeskeinen (SOA) tässä ja sidosarkkitehtuureissa, mikä tarkoittaa, että sama asia pyritään hoitamaan yhdellä ratkaisulla.    Asteittain korkeakoulukohtaisesti Siirtymä kohti tavoitetilaa on asteittainen, korkeakoulukohtainen ja ”modulaarinen”. Korkeakoulu päättää toimintansa tarpeiden ja nykyisten tietojärjestelmiensä pohjalta, mitä tietojärjestelmiä ja miten … Yhteiset alemmantason palvelut Yhteiset toimintaa tukevat palvelut keskeisille tiedoille (esim. opiskelijat, suoritukset, opetustarjonta jne.), mikä tarkoittaa, että yhteisen ytimen muodostavilla tietovarannoilla on rajapinnat (atomiset tiedot) …

Toiminnallinen näkökulma: Ohjaus Eduskunta, Valtioneuvosto ja opetus- ja kulttuuriministeriö Lainsäädäntö Koulutuspolitiikan suunnittelu ja toimeenpano (mm. Koulutuksen kehittämiseen liittyvät linjaukset esim. KESU) Yhteistyöfoorumit ja viiteryhmät Rehtorienneuvostot (Unifi ja Arene), Valtakunnalliset opintoasian päivät, Kansainvälisten asioiden päivät, hankkeiden ohjaus- ja projektiryhmät (esim. KSHJ) OHA-foorumit, Raketti-OPI, Synergia-ryhmä Opetushallitus, CIMO, Korkeakoulujen arviointineuvosto ja CSC

Toiminnallinen näkökulma: Korkeakoulujen ja OKM:n linjaukset OKM on yhteistyössä korkeakoulujen kanssa linjannut lähivuosien toimenpiteiksi tiedon yhteismitallisuuden ja yhteentoimivuuden kehittämiseksi seuraavat neljä pääaluetta (OKM/KTPO Luonnos keskustelun pohjaksi 22.11.2012, ”Korkeakoulujen tietohallinnon kehittäminen: tiedon yhteismitallisuus ja järjestelmien yhteentoimivuus”): yhteisen käsitteistön kehittäminen korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon tuottaminen toimintamallit korkeakoulujen kesken yhteistyössä viranomaisten kanssa yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen Korkeakoulut yhdessä ylläpitävät hankesalkkua, jonka avulla korkeakoulujen ja muiden tahojen kehittämispyrkimyksiä voidaan seurata ja ennakoida yhteismitallisuuden ja yhteentoimivuuden kannalta avautuvia mahdollisuuksia ja tarpeita toimenpiteiksi OKM rahoittaa ja CSC fasilitoi Synergia-ryhmää, joka toimii avoimena foorumina korkeakoulujen asiantuntijoille ja opintohallinnon hankkeille. OKM rahoittaa yhteisen käsitemallin kehittämistä OKM rahoittaa yhteisen tietovarannon kehittämistä Opintoihin haun ja valinnan tekninen organisointi on OPH:n vastuulla (KSHJ)

Yhteentoimivuutta edistäviä palveluita CSC ylläpitää korkeakoulujen kansallista tietomallia OKM rahoittaa ja CSC fasilitoi Synergia-ryhmää, joka toimii avoimena foorumina korkeakoulujen asiantuntijoille ja opintohallinnon hankkeille. CSC tarjoaa ylläpitää ja korkeakouluille pääsyn yhteistyöhankkeissa syntyneiden opintohallinnon prosesseja tukevien järjestelmähankkeiden käyttäjätarinakuvauksiin. Käyttäjätarinat liitetään prosessikuvauksiin, jolloin syntyisi eräänlainen OHA-kirjasto.” CSC tukee korkeakoulujen yhteistyötä ylläpitämällä yhteentoimivuuteen tähtääville tietojärjestelmähankkeille maksullista voittoatavoittelematonta kehitysympäristöä ja rajapintapalveluita, johon on pääsy myös kaikilla korkeakouluille palveluja myyvillä toimittajilla. CSC tarjoaa maksullisia palveluita korkeakoulujen yhteistyöhankkeille

Järjestelmäarkkitehtuuri Konsortiot Korkeakoulujen konsortiot määrittelevät sopimuksin kuinka ne kehittävät yhteisiä jäjestelmäratkaisujaan Lainsäädäntö määrittelee joitakin yhteisiä ratkaisuja, esim. KSHJ/OPH CSC:n palvelut ja muut avoimesti palveluja tarjoavat toimittajat ovat osa järjestelmäratkaisuja SOA-arkkitehtuurin (toiminnallinen näkökulma olemassa myös) käyttöönotto helpottaa korkeakoulujen migraatiota uusiin järjestelmäratkaisuihin

”Teknologia”-ratkaisuja Opintohallinnossa ei yleisesti ole omia erityisiä teknologiaratkaisuja, joten käytetään niin paljon kuin mahdollista muissa hankkeissa hyviksi todettuja toimintamalleja Viitearkkitehtuurissa esimerkiksi viitataan siihen miten tunnistus (HAKA-federointi) toteutetaan, mitkä ovat vähimmäisvaatimukset lokitukselle, mitä ovat salaustasot ja mitkä suositeltavat rajapintateknologiat jne.. Esimerkki opintohallintoa tukevasta kehitystyöstä on IAM-tukiryhmä, joka kehittää yhteisiä määrityksiä roolipohjaiselle autorisoinnille Opintohallinnon omassa näköpiirissä mm. Koodistopalvelu

Ehdotus OPI-työssä aletaan ylläpitää em. opintohallinnon yhteentoimivuuden arkkitehtuuriin liittyvää dokumenttia eräänlaisista ”yhteentoimivuuden elementeistä”.