” Julkisen liikenteen uudistamiseen julkisin hankinnoin ” Mikko Jokinen,Ympäristötoimenjohtaja Turun kaupungin ympäristö- ja kaavoitusvirasto TEKES-aamukahvit.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreä sähkö.
Advertisements

Hirvionnettomuuksien kehitys
Juha Ikäheimo Pohjois-Savon ELY-keskus
Resurssitehokkaat ratkaisut – kestävää liiketoimintaa Pekka Paasikivi Lähivesistä Itämereen
RuokaKouvola2020 TR/Ohjausryhmä Kouvolan kaupunki.
RESCA-päätösseminaari TERVETULOA!. Olipa kerran RESCA (Renewable Energy Solutions in City Areas) •Suurten kaupunkien uusiutuvat energiaratkaisut.
LUMA-viikko 2005 Kemia Kemian 4. kurssin ryhmä teki julisteita, joissa pohdittiin keinoja kasvihuoneilmiön heikkenemiseen.
Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta
Palmuöljy yhteiskuntavastuuun koetinkivenä, Greenpeacen kommentti
Valtatien 4 Oulu – Kemi yhteysvälin kehittäminen
OSTA LÄHELTÄ – KEHITÄ KUNTAASI
Yrityssaunailta Otaniemi
Miehikkälän kunnan, Länsi-Savo Oy:n, ja Kaakonkulman ideointitilaisuus
Yleiskaavallisen ohjelman viherkaupunkiseminaari Seminaarin avaus Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Juhani Nummentalo.
Energiavuosi 2011 Kaukolämpö
Energiavuosi 2013 Kaukolämpö
Keravan Energia Oy © Jussi Lehto Keski-Uudenmaan finanssilounas Energia tulevaisuuden kilpailutekijänä Toimitusjohtaja Jussi Lehto Keravan.
Yritys • Kotipaikkana Haapavesi • Perustettu vuonna 2002 • Pääomistaja on Agronic Oy, joka on myös PK yritys • Kehittää uusiutuvien energiamuotojen käyttöä.
Keisari Pelletti Oy Lämpölaitos rakentaminen, avaimet kä-
Tulevaisuuden auto Kemianluokka Gadolin Huhtikuu 2010 kuukaudentyö
Juhani Karvonen, Soome Metsaselts
Autoala. Autoteollisuus  Valmistaa autoja  Suurin valmistavan teollisuuden ala  Suurien autoteollisuusmaiden talouden tukipilari  Suurin osa suomen.
YMPÄRISTÖLIIKETOIMINTA JA
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
Uusiutuvan energian kuntakatselmus. päivämääräEtunimi Sukunimi, Motiva Oy Katselmustoiminta lähtee kansainvälisistä tavoitteista • Euroopan komission.
NELIÖT KOHDALLEEN KESTÄVÄSTI KAUPAN TAVOITTEITA TUKIEN?
Keski-Suomen ELY-keskus Juha S. Niemelä
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Kuntien rooli lähipalvelujen ja lähiosallisuuden varmistaminen
Junttilan tila: Mädättäminen energiantuotannossa
Kestävään kehitykseen kasvattaminen kemian opetuksessa DI, FM, Marianne Juntunen Kemian opetuksen keskus, Helsingin Yliopisto.
Liikuntaviraston koulutuspäivä
Eviva-hanke Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla päivät Sanna Forsell Ikääntyvien ja iäkkäiden Hankekoordinaattori, Eviva-hanke Turun kaupunki,
Metropolialueen alueellisen palvelukeskuksen pilottihanke HANKEFOORUMI Palvelumalli urheiluseurojen iltapäiväkerhojen ja iltapäivätoiminnan.
Terveysvaikutusarviointi kaikessa päätöksenteossa Jouni Tuomisto, Mikko Pohjola YMAL.
1 Mitä kuntani voi tehdä ilmastonmuutoksen suhteen? Kuntapäättäjän ja kansalaisjärjestön yhteistyö Ilmastovastaava Leo Stranius.
Kondiittorilajin tiimimäinen toiminta Aktiivinen valmennustoiminta aloitettu v Valmennustoimintaa on järjestetty aktiivisesti 2- vuoden syklein lajipäällikön.
Usage of biofuel in Finnish municipal heat supply systems South-East Finland - Russia European Neighborhood and Partnership Instrument St. Petersburg.
Energiaratkaisut kestävässä taloudessa –avoimet energiaverkot
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Mark Mehtonen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Tarjontaketjun hallinta ja sähköinen kaupankäynti.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Matkailun mahdollisuudet käyttöön! PAMin kärkiteemat kevät 2013.
TKL Tampereen Kaupunkiliikenne LiikelaitosP. Pirhonen 02/09 UUSI NIMI – TUTTU LYHENNE vuoden 2009 alusta liikennelaitoksen nimi muuttui muotoon Tampereen.
Paavo Laurila, Tiina Pikki, Tiia Ervasti, Olavi Laakso Kokki 1
Kalatalouden tulevaisuuden mahdollisuudet
Forssan kaupungin hankintapolitiikka, järkivihreät hankinnat
Resurssiviisas Lappeenranta 2050 Lappeenranta on ilmastoneutraali sähkön- ja lämmöntuotannossa Kansalaiset ja yritykset energiamurroksen voimavarana Energiaverkkojen.
Biopolttoaine Biopolttoaine on biomassasta eli eloperäisestä aineesta valmistettu polttoaine; Biopolttoaineesta saatavaa energiaa kutsutaan bioenergiaksi.
1.Keskusta haluaa turvata kuntalaisille lähipalvelut kaikkialla Suomessa, niin että ne ovat saavutettavissa kohtuullisen matkan päässä ja kohtuullisessa.
4. Tulevaisuuden mahdollisuuksia energiantuotannossa.
Kestävä ja ilmastoystävällinen aluetason elintarvikeketju (KESTI) Suomen ympäristökeskus
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Aurinko Golf Oy STRATEGIA Versio 0.4 /
Kaukolämpö 2016.
Seutuverkot syysseminaari
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Talous tutuksi – koulutus syksy 2013
Tulevaisuuden energiantuotanto
Kaupungit.
Energiavuosi 2016 Kaukolämpö.
Käyttövoimaselvitys Lahden hyötyajoneuvo-liikenteen tarpeisiin
Käyttövoimaselvitys Lahden hyötyajoneuvo-liikenteen tarpeisiin
Mikä on tuotteen ELINKAARI?
STRATEGIA Aurinko Golf Oy
Projektipäällikkö Ilkka Kovalainen
Liikenteen visio liikennepoliittisessa selonteossa
Autokaupan toimintaympäristö
Kotikadut turvallisiksi
Lisäarvotuotteita vähäarvoisista kalalajeista ja niiden sivuvirroista Kalastuksen innovaatio-ohjelma Blue Products Ohjelman päätavoite on aikaansaada.
Biokaasua maatalouden syötteistä
Esityksen transkriptio:

” Julkisen liikenteen uudistamiseen julkisin hankinnoin ” Mikko Jokinen,Ympäristötoimenjohtaja Turun kaupungin ympäristö- ja kaavoitusvirasto TEKES-aamukahvit Varsinais -Suomen ELY-keskus

Tavoitteena biokaasu Turun joukkoliikenteen polttoaineeksi VILJELY Peltobiomassa Lanta Lannoite Puhdistamoliete Liikennekaasu LNG JAKELU TUOTANTO JÄTEHUOLTO Joukkoliikenne AJONEUVOMYYJÄT KAUPUNKILAISET LIIKENNÖITSIJÄT Biokaasu

Varikot Biokaasulaitos (+ uusi puhdistuslaitos) LNG Backup? Jakelupiste & kompressointi Mitä rakennetaan-esimerkki

Lähtökohta •Tekniikka liikennebiokaasun tuotantoon ja liikennekäyttöön on olemassa •Raaka-ainetta on kaupunkiseudulla riittävästi saatavilla •8 vuodessa 5-10% liikenteestä voi toimia biokaasulla (tuotanto ~10-15 milj m3/v) •Keskeiset toimijat ovat asiasta kiinnostuneita •Kaupunki on poliittisesti sitoutunut asian edistämiseen (Kh:n päätös ) ja sillä on tärkeä katalyyttinen rooli asian edistymisessä

Haasteet •Ensimmäinen tämänkaltainen hanke Suomessa- ei kokemuksia •Ennakkoluuloja, muutosvastarintaa •Eri toimijoiden intressien yhteensovittaminen •Kaasun tarjonnan ja kysynnän kohtaaminen •Miten saavutetaan oikea-aikaisesti kriittinen kulutusmassa •Taloudellisen kestävyyden turvaaminen •Yhteiskunnallisten hyötyjen varmistaminen •Joukkoliikenteen kilpailuttamisen läpivienti

Joukkoliikenne avainasemassa •Joukkoliikenne on keskeinen kaasunkäyttäjä, koska •Bussien liikennesuorite (10 miljoonaa km/v) on suuri ja ne kuluttavat paljon polttoainetta •Bussien polttoainekulutus on hyvin ennakoitavissa •Vähäpäästöisen biokaasun ympäristöhyödyt kohdistuvat kaupungin keskustaan, jossa eniten ihmisiä •Kaupunki voi päättää julkisen liikenteensä polttoainevalinnoista

Joukkoliikenteen kilpailuttamisen haasteita •Vaatii paljon aikaa, hankintakriteerien tulee olla valmiina lähes 1,5 vuotta ennen toiminnan käynnistymistä •Kilpailuttajalla (Turun joukkoliikennelautakunta) täytyy olla täysi varmuus biokaasutuotannosta, jakelusta ja varajärjestelmästä sekä bussikaluston ja sen huollon saatavuudesta •Jakelujärjestelmässä on keskeistä kaasunjakelupisteiden sijainti (liikennöitsijöiden tasapuolinen kohtelu) •Kilpailuttajan pitää tietää biokaasun hinnanmuodostus ja sen ennustettavuus kilpailuttamisjaksolla (10 vuotta)

Kaasun hinnoitteluperusteet Kaasunkäyttäjäryhmä •Joukkoliikenne •Muu raskas- ja hyötyliikenne •Henkilöautot Kaasun hinnoittelu •Tuotantokustannusperusteinen •Sopimusperusteinen •Markkinahinta Näillä periaatteilla toiminta saadaan alusta alkaen taloudellisesti kestävälle pohjalle

Polttoaineen kulutus ja tuotantohinta

Vaikutukset elinkeinotoimintaan •Paikallisen liikennebiokaasutuotannon elinkeinovaikutuksia; •Kaasun puhdistusta ja jakelua varten perustetaan uusi yhtiö, joka luo uusia työpaikkoja •Kaasuajoneuvojen myynti- ja etenkin huolto uusi haaste autokaupalle joka luo uusia työpaikkoja •Biokaasun tuotantokapasiteetin lisääminen luo uutta elinkeinotoimintaa •Kaasuntuotannon sivuvirtana syntyvän ravinnepitoisen mädätteen jatkojalostus synnyttää myös uutta kaupallista toimintaa •Alueellinen uusiutuvan energian osaamisklusteri vahvistuu

Esimerkki jakeluasemasta Turussa 2014

Kiitokset mielenkiinnostanne!