8.3.2011www.kasvi.org1 Läpinäkyvä lainvalmistelu Kansalaisten näkemykset poliitikon resurssina Jyrki J.J. Kasvi eduskunta, tulevaisuusvaliokunta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Avoin data Avoimuutta ja innovaatioita Jyrki Kasvi TIEKEn Avoimen datan foorumi.
Advertisements

Datan avaaminen vaatii avoimia rajapintoja
Avoin data – avoin tiede Jyrki J.J. Kasvi Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus TIEKE.
John Rawls REILUPELI.
©Tampereen kaupunki Tampereen kaupunki, tietohallinto Business with Public Information Oct 2, 2007, Tampere Tampereen kaupunki julkisen tiedon jakelijana.
Julkaisuportaalin prototyyppi Tutki-ohjausryhmä, Jyrki Ilva
Avoin data ja aktiivinen kansalainen Jyrki J.J. Kasvi Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus TIEKE.
Luottamus kansakunnan pääomana ja talousjohtamisen tavoitteena Valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtaja, OTT Tuomas Pöysti Ylimmän virkamiesjohdon.
MEGATRENDIT  YHTEISKUNNASSA VAIKUTAA MEGATRENDEJÄ, JOTKA VAIKUTTAVAT SEURAKUNTATYÖHÖN.
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA
Big Society ja paikallisuuden paluu yhteiskuntapolitiikkaan Ilkka Haavisto yhteisöllisyyden.
Ydinvoimaprosessista Anni Sinnemäki Vihreät näkemykset prosessista •Olkiluoto 3:sta otettava opiksi •Yhteiskunnan kokonaisetua arvioitava riittävän.
Vapaa Ohjelmisto.  Vapaa ohjelmisto on ohjelmisto jota voi käyttää, tutkia, muuttaa ja jakaa eteenpäin vapaasti.  FLOSS (Free / Libre Open Source Software)
Tietoyhteiskunnan kehittämisen tavoitteet ja edellytykset Turku
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina Jouni Tuomisto THL, Ympäristöterveyden osasto.
EU-vaikuttaminen Suomessa
Päättäjien näkökulma Suurpelto-hankkeeseen
Yksilöllisiä palveluratkaisuja henkilökohtaisella budjetilla - kokemuksia Eksotessa Merja Heinonen
Avoin tieto – keskusteluteemoja Mitä avoin tieto julkishallinnossa tarkoittaa? Mitä siihen sisältyy? Mitä esteitä on tiedon avoimuudelle? Missä kulkevat.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Toimittaja – Kaupunkilaisen perspektiivi Kalle Launiala, ProtonIT Oy
Yritysvastuu sosiaalialalla Perustietoa yritysvastuusta | Aino Närkki 1.
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
kielten keskus Säädösten ymmärtämistä selvittävä kysely- ja haastattelututkimus Vesa Heikkinen & Aino Piehl Säädöskielihankkeen.
Opasnet on wiki-pohjainen järjestelmä joka pyrkii parantamaan päättäjien ja kansalaisten keskinäistä vaikuttamista. Eduskunnan ydinvoimapäätös: a) Hyvä?
Luottamushenkilötoiminta Näkökulmia Saija Karnisto
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut ONKI-projekti Dataportaali
Finna ja avoimen metadatan lisenssi Finnan konsortioryhmä Tapani Sainio, Kansalliskirjasto.
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
UKJ-valmistelutyö ja –raportti lyhyesti UKJ-ohjausryhmä Ari Ahlqvist.
30. maaliskuuta Pohjois-Karjalan avoin kirjasto Taustalla tarve uusia kirjastojärjestelmä Pohjois-karjalassa 3 kirjastoryhmää ja yksi yksittäinen.
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
MAHDOLLISUUKSIEN MARKKINAT IHMISARVOFOORUMI 2010 KANAVATYÖSKENTELY klo Ihan sama ihmisarvo?
Perusoikeudet ja kansalaisvelvollisuudet
Demokratia.
YHTEISKUNTAOPPI YH1 PERUSKÄSITTEITÄ - TEHTÄVÄ!. POLITIIKKA 1. Organisoituneen ihmisryhmän hallitsemista  Esim: koululaiset  koulupolitiikka, vanhemmat.
Kirjan tehtävien vastaukset s. 114 III Vaikuttamisen kanavat 10 Media on tärkeä mielipidevaikuttaja.
Oma Nimi Tilaisuuden nimi Pvm Paikkakunta. Mikä on VALO-CD? Kohderyhmä: tavalliset suomalaiset ihmiset Käyttöjärjestelmä: Windows XP/Vista/7 Sisältää.
Avoimuuden huomiointi tutkimuksen suunnittelussa Jessica Parland-von Essen CC-BY 4.0 Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Helsingin ja seudun menestys – entä riskit? Helsinki Region Infoshare Asta Manninen Avoimen tiedon ohjelma Avoin data ja avoin tieto.
Kansallinen palveluväylä JUHTA JHKA Pauli Kartano.
Avointen aineistojen julkaisualusta AVAA © 2016 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen.
Tutkimusaineistojen hakupalvelu Etsin © 2016 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen.
Avoimen datan jakaminen ja uudelleenkäyttö
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Työelämän uudet valvonnan muodot
Tiedon hyödyntämisen edistäminen lainsäädännön keinoin
Oikeudelliset vaatimukset avoimuudelle & lisenssit
EDUSKUNNAN TEHTÄVÄT.
Hyvä hallinto, strategiset tavoitteet ja uuden perustuslain henki
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
YH 1, OPS Aloitustunti.
Avoimen tiedon tavoitteet
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
KANSANVALLAN TOTEUTTAMINEN s. 134 ja 146.
Eduskunta Eduskunnan tärkeimmät tehtävät
Lissabonin sopimus.
33 Laki ja budjetti syntyvät yhteistyöllä s
Vauhtia kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatioon.
Kristiina Kontiainen, ylitarkastaja, ESAVI
Suomidigi.fi.
Vapaudesta, vastuusta ja vallasta – kurkistus sosiaali- ja terveydenhuollon isojen sanojen taakse Juha Teperi
Avoimen tiedon ohjelma Tilannekatsaus ja suunnitelma 2014
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Avoimen tiedon palvelukokonaisuus
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Esityksen transkriptio:

www.kasvi.org1 Läpinäkyvä lainvalmistelu Kansalaisten näkemykset poliitikon resurssina Jyrki J.J. Kasvi eduskunta, tulevaisuusvaliokunta

www.kasvi.org Code is law! - Lawrence Lessig Avoin Koodi/data/etc = Avoin yhteiskunta? (CC BY 2.0) Robert Scoble Laki määrittelee sen mitä saa ja ei saa tehdä. Koodi määrittelee sen, mitä voi ja ei voi tehdä. Koodi ≠ Laki Koodi > Laki Lessig on optimisti!

www.kasvi.org Koodi on lakia vahvempi  Nyt päätetään siitä, millaiseksi suomalainen tieto- yhteiskunta muodostuu, mikä on sen arvopohja –Nyt päätettävät perusrakenteet ja pelisäännöt muovaavat yhteiskuntaa yhtä paljon kuin rautateiden tai eläkejärjestelmän rakentaminen teollista yhteiskuntaa  Ei ymmärretä, että on kyse Politiikasta –Jatkuvasti rakennetaan uusia sosiaalisia ja yhteiskunnallisia rakenteita – mutta kuka päättää niistä? –Koodilla on myös Arvot!  Tietoyhteiskuntaa pidetään silti edelleen ensisijaisesti teknologisena kysymyksenä –Lainsäädäntöprosessi on pahasti hitaampi kuin teknologian kehitys

www.kasvi.org Esimerkiksi lakien valmistelu  Virossa koko lainsäädäntö- prosessi on netissä nähtävissä valmistelun aloittamisesta lain voimaantuloon. –Presidentin allekirjoitus on ainoa vaihe, jossa laki käy paperilla –Edellyttää, että ministeriöiden ja parlamentin järjestelmät ovat avoimia ja yhteentoimivia  Keskeneräisistä asioista on pakko keskustella! –Suomessa samat asiat ovat periaatteessa avoimia

www.kasvi.org Valtiovalta kuulu kansalle  Perustuslain mukaan valtiovalta kuuluu kansalle –Teknologia tarjoaa välineet saada kansalaiset mukaan valmisteluun ja päätöksentekoon  Kansalaisten asiantuntemus paremmin käyttöön –Passiivisten kohteiden asemesta aktiivisia vaikuttajia ja tiedon tuottajia  Läpinäkyvä valmistelu lisää kansalaisten vaikutusmahdollisuuksia ja parantaa lakien hyväksyttävyyttä –Edellyttää poliitikoilta asennemuutosta –Edellyttää kansalaisilta sosiaalista pääomaa

Informing Participation feedback Public debate Political decision making Civil servant preparation Knowledge management Interaction “Back office” “Front office” “Client office” ”Old democracy”

www.kasvi.org7

www.kasvi.org SoMe politiikassa  Uusi kanava vuorovaikutteiseen yhteydenpitoon –Edellyttää jatkuvaa online-läsnäoloa –Viranhaltijoiden osallistumisen pelisäännöt puuttuvat  Deliberatiivinen demokratia vai populistinen gallupkratia? –Hiljaisten kansalaisten kuuleminen –Digikuilusta aktiivisuuskuiluun  Sosiaalinen vuorovaikutus luo kulttuuria –Yhteinen kansallinen todellisuus pirstoutuu –Uusia ylikansallisia identiteettejä ja kulttuureita

www.kasvi.org Monta avoimuutta  Avoimet rajapinnat –Vanhasen II hallituksen ohjelmassa •”Sähköisten palveluiden ja tuotteiden tarjontaa ja yhteentoimivuutta lisätään, mahdollistetaan avointen rajapintojen käyttöä kilpailu- neutraalilla tavalla julkishallinnon tieto- ja viestintäjärjestelmissä”  Avoin data –Kiviniemen hallituksen ohjelmassa •”Hallitus tekee periaateratkaisut, jotka mahdollistavat julkisen sektorin hallussa olevan tiedon avaamisen ja saatavuuden tietosuojaa vaarantamatta.”  Avoin lähdekoodi –Ristiriitainen asenne •Työ- ja elinkeinoministeriö selvittää oikeudellisia riskejä •Oikeusministeriö hyödyntää laajasti

www.kasvi.org Luottamus vaatii läpinäkyvyyttä  Kansalaisten luottamus julkiseen vallankäyttöön edellyttää, että päätöksenteon perustana olevat tiedot sekä tietojen käsittelyyn käytetyt järjestelmät ovat kenen tahansa vapaasti käytettävissä ja arvioitavissa –Esimerkiksi talouspolitiikan pohjana käytettävät kansantalouden simulointimallit eivät ole vapaasti käytettävissä saati arvioitavissa •Liikennesuunnittelun simulointimallit …  Kansalaisten on lisäksi voitava luottaa, että heidän henkilökohtaiset tietonsa pysyvät vain niitä käsittelevien viranomaisten tiedossa. –Julkisuuden, ilmaisun vapauden ja yksityisyyden ikuinen ristiriita •Perusoikeudet ovat jopa keskenään ristiriidassa avoimuuden suhteen  Tietojen käyttöä ja järjestelmien avaamista rajoittavat niiden tuottajien ja ylläpitäjien taloudelliset oikeudet –Esim. japanilaisten viihde-elektroniikkavalmistajien vaikeudet suljetun DRM:n toteuttamiseksi avoimessa käyttöjärjestelmässä •Laitteiden hinta nousee ja laitteen kontrolli siirtyy käyttöjärjestelmän kehittäjälle

www.kasvi.org Avoimia jännitteitä Kansalaisten luottamus Julkisen vallan läpinäkyvyys Yksityisyys Tietosuoja Avoimet järjestelmät Avoin tieto Kansalaisten perusoikeudet Ilmaisun vapaus Taloudelliset oikeudet IPR Osallistuminen

www.kasvi.org12 Avoimuus Suomessa  Ei herätä poliittisia intohimoja (puolesta eikä vastaan)‏ –Esim. julkisen datan avaaminen on ollut virkamiesvetoista •Iso-Britanniassa pääministeri ja Yhdysvalloissa presidentti  Suurimpana haasteena syvään juurtunut asenne: –tiedon kontrolli = valta  Avoimuuden puute haittaa viranomaisten yhteistoimintaa –Tietoa tuottavat viranomaiset eivät tunne toistensa tietotarpeita, tietojärjestelmiä, tiedonhallintaa, …  Harmonisointi ja standardisointi pahasti kesken –Vanhojen suljettujen ja epäyhteensopivien järjestelmien perintö jatkuu vielä pitkään –Datan ja teknologian lisäksi myös tiedonhallintaprosessien on oltava avoimia ja yhteensopivia

www.kasvi.org Kansalaiset tiedon tuottajina  Crowdsourcing –Kansalaiset tuottavat itse julkista tietoa ja palvelua –Eivät aina edes huomaa uutta rooliaan  British Museum avasi aineistonsa netissä –Tuloksena uutta tietoa ja korjattuja virheitä –Esineille lisää IRL- tutustujia

www.kasvi.org