SAFE AND ACTIVE SCHOOL DAY Well-Being Partnership Turun yhteistapaaminen, 8.2.2012, klo 12-16 Cafe Tiljan, Åbo Svenska Teater www.safeandactiveschoolday.eu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
•syksyllä 2009 kouluumme saapui Salaisuuksien Sirkus, joka on osa Aktiivinen ja turvallinen koulupäivä-projektia •tavoitteena on kannustaa oppilaita aktivoitumaan,
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
PaLaVa-projekti Toimijoiden aloituspalaveri klo
Tervetuloa abiturienttien vanhempainiltaan
Harvialan koulu ja päiväkoti
Ylioppilaskokelaiden aikataulua syksy kevät 2013
Viikko 17 (23. – ) Maanantai: (23.4.) - Tiistai: (24.4.) - Keskiviikko: (25.4.) -Rästikoe klo 8.00 luokassa C239 Torstai: (26.4.) -1.LK: Musiikkiluokkien.
Viikko 20 (14.– ) Maanantai: (14.5.) -6A: Kulttuuripolku/Elokuvatyöpaja klo MU-ryhmien Kevätkonsertti salissa klo Tiistai: (15.5.)
SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY Well-Being Partnership Turun yhteistapaaminen Vanha Viinatehdas, kello 12-16
Lasten ja nuorten hyvinvointikumppanuus UNELMA AKTIIVISESTA ILTAPÄIVÄSTÄ Yhteiskunnassa vallitsee arjen rytmihäiriö. Lapset ja nuoret viettävät iltapäivät.
Jyväskylä Keski-Suomen aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun kerhotoiminnan kehittämisverkoston kokoontuminen.
2/2009 Ajankohtaista CIMOsta Kv-kevättapaaminen Tampereella 25.4.
TURUN KOULUT LIIKKEELLE Taustaa, tavoitteita Konkreettisia ensiaskeleita Anu Oittinen, Turun kaupunki, opetuspalvelukeskus,
Liikkuva koulu –hankkeen toimenpiteet
Viikko 15 (9. – ) Maanantai: (9.4.) -2. PÄÄSIÄISPÄIVÄ; ei koulua Tiistai: (10.4.) LK: Valinnaisaine-INFO auditoriossa klo Keskiviikko:
Usein kysyttyä.
AKTIIVINEN JA TURVALLINEN KOULUPÄIVÄ AKTIV OCH TRYGG SKOLDAG Yhteistapaaminen Turun Sirkus.
Tukevasti alkuun, vahvasti kasvuun –hanke, Helsinki
SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership
Viikko 50 (10. – ) Maanantai: (10.12.) - Tiistai: (11.12.) -Joulukonsertti salissa klo 18 Keskiviikko: (12.12.) -Rästikoe klo 8.00 lk C239 -Lucian.
Yhteisöllisyyden uusi tuleminen
Viikko 16 (16. – ) 8.LK TET-viikko Maanantai: (16.4.) -9B: Vierailu Olkkarissa ja Työ- ja elinkeinotoimistossa klo Tiistai: (17.4.) -Eskarit:
Asiantuntijaryhmän työskentely
Ammattikorkeakoulujen yhteishaut 2013
Turun perusopetuksessa
Viikko 18 (29.4. – 3.5.) Maanantai: (29.4.) - Tiistai: (30.4.) -9.LK: Rästikoe klo 8 luokassa C LK: Susiniemi -9.LK: Tanssiaiset klo Keskiviikko:
Viikko 17 (22. – 26.4.) Maanantai: (22.4.) - Tiistai: (23.4.) - Keskiviikko: (24.4.) LK: Tapporumpu-esitys salissa klo Torstai: (25.4.)
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Hanketta toteuttaa kahdeksan suomalaista lasten ja nuorten järjestöä Hanketta toteuttaa kahdeksan suomalaista lasten ja nuorten järjestöä Hanke edesauttaa.
Turun seutu hyvinvoinnin malliseutu liikunnan keinoin vuonna 2016 Tiistai , klo Turun Ammattikorkeakoulu, Joukahainen OMALLE HUIPULLE.
Museoiden ja koulujen välinen yhteistyö Kymenlaakson museon koulutuspäivä Merikeskus Vellamo Marja Salmijärvi.
Harrasteliikuntatuote Poweraction Nuorten liikuttamista vuodesta 2003 Liikuntapalvelukeskus Blomberginaukio 4, Turku Lasten ja nuorten.
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
Tuetun oppisopimuskoulutuksen kehittäminen –hanke nykytila ja tulevat toimet Ulla Poutiainen
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership Ohjausryhmän kokous Budjetti ja raportointikatsaus tiistai Tallinna
AKTIIVINEN KOULUPÄIVÄ IDEAIMURI. Ideaimuri –työskentelyn teema: HYVÄ KOULUPÄIVÄ LUOSTARIVUOREN KOULUSSA JA MITEN VOIMME SITÄ EDISTÄÄ?
Harvialan koulu ja päiväkoti
LOMATOIMEN YHTEISTOIMINTARYHMÄ
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
Tenttiakvaariokokemuksia Suomen Turusta :Turun Ammattikorkeakoulu
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership Ohjausryhmän kokous Budjetti ja raportointikatsaus Keskiviikko , kello Turun kaupungintalo,
Nuorissa = voimaa, vahvistetaan sitä! Voimakas –projekti
LIIKUNNASTA HYVINVOINTIA - SEMINAARI Turun lyseon koulu Kello
20h/vko Äidinkieltä 7h Matematiikka, luonnontieto, uskonto, musiikki, kuvataide, liikunta ja käsityö Pääasiassa oma opettaja Tavoitteet opetussuunnitelmassa.
Haku ammatilliseen koulutukseen Kevään yhteishaku , haku päättyy klo Valinnan tulokset voi julkaista aikaisintaan Syksyn yhteishaku.
SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership Ohjausryhmän kokous Tiistai , kello Tallinna.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
LIIKUNNASTA HYVINVOINTIA JA VIIHTYVYYTTÄ KOULUUN
TURUN LASTEN JA NUORTEN HYVINVOINTIKUMPPANUUS TAUSTAA Turun koulut liikkeelle – hankkeen myötä syntynyt innovatiivinen kumppanuus koulujen ja kaupungin.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Uudistuva kylä kaupungissa –hanke Uudistuva kylä kaupungissa –hankkeessa etsitään uusia ja konkreettisia tapoja lasten ja nuorten palveluiden kehittämiseen.
MOppijat Jyväskylän pilotoijat
LAHDEN KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT Alue- ja kouluyhteistyötä 2012.
Lasten osallistaminen alakouluissa
Turun seutu hyvinvoinnin malliseutu liikunnan keinoin vuonna 2016 Torstaina klo Ravintola Olè, Veritas stadion, 3 krs., Blomberginaukio.
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
Lisää liikettä koulupäivään
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Nokian kaupungin liikuntapalvelut
. Käytännön kokemuksia /
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
Esityksen transkriptio:

SAFE AND ACTIVE SCHOOL DAY Well-Being Partnership Turun yhteistapaaminen, , klo Cafe Tiljan, Åbo Svenska Teater

OHJELMA: 12-13Lounas ja vapaaehtoinen kierros teatterissa 13-14Ajankohtaista asiaa ja jatkonäkymiä - SAS-hanke - kerhotoiminta Tutkimusryhmän viimeisimmät havainnot SAS – hyvät käytännöt: - kouluesimerkit (Luostarivuori: Ideaimuri, Samppalinna: Välkkikset) - kaikkien koulujen hyvät käytännöt –pienryhmätyöskentelynä: 1) aktivoiminen (välituntivälineiden käyttö/käyttöönotto, VÄLKKIS-toiminta, pihaprojektit, kerhot ym.) 2) osallistaminen (suunnittelu, Ideaimurin käyttö ym), 3 vaikutus koulun arkeen / toimintakulttuuriin (asioiden käsittely koulussa, vastaanotto, rehtorin tuki jne.) Yhteenveto ja päivän päätös

SAS – Missä mennään? Hanke päättyy vuoden 2012 lopussa -loppuyhteenvedon aika -mitä on jäänyt käteen? 2012: -Ideaimuri sähköisesti -Syksyn 2012 aktivointikampanja -Päätösseminaari Tallinnassa – kalentereihin! -Mitä vuoden 2012 jälkeen?

Ideaimuri sähköisesti

Syksyn 2012 aktivointikampanja:

Syksyn 2012 aktivointikampanja Huiskaus! (hyötyliikunta: haravat, harjat, lumikolat, kukkasipulit jne.) Viileet välituntileikit (pulkat ja liukurit, leikkivinkit) Salaisuuksien Sirkus (sirkusvälineet ja leikkivinkit) Välituntikorit… (perusliikuntavälineitä ja leikkivinkkejä) Millainen on SAS-hankkeen viimeinen aktivointikampanja? -Ideointi kytketään oppilasparlamenttityöhön (Merja, Annukka, Pikke) -Ideoita välineistä, toiminnasta, teemasta jne. koulupäivän aikaisen aktiivisuuden edistämiseen (esim. välituntisin, opetuksen toiminnallistaminen jne. jne. tms. tms.) -Ensin koulujen tasolla (koulujen omat parlamentit/-kunnat), sitten Turun tasolla (Turun lasten parlamentti, Yläkoulut?) -Tätä prosessia hyödynnetään kampanjan pohjana

OPPILASPARLAMENTEILLE! Turun kouluissa on joka vuosi toteutettu kampanja, jonka tavoitteena on edistää koulupäivän aikaista toimintaa. Usein toiminta on keskittynyt välitunneille. Koulut ovat saaneet mm. sirkusvälineitä (Salaisuuksien sirkus), erilaisia hyötyliikuntavälineitä (Huiskaus: harjoja, haravoita, lumilapioita, kukkasipuleita jne.), välituntikorit vaihtuvine välineineen (palloja, hyppiksiä, pihaliituja, pehmofrisbeitä jne.) Syksyllä 2012 toteutetaan taas uusi kampanja. Sen tavoitteena on lisätä toimintaa koulupäivään: leikkimistä, liikkumista, pelailua, yhdessä touhuamista ja tekemistä. Mikä on teidän koulunne ehdotus / toive syksyn 2012 kampanjasta? Ehdotukset voivat olla välineitä, materiaaleja, toimintaa jne. Niiden tulee edistää JOKAPÄIVÄISTÄ toimintaa ja olla monistettavissa, eli sama kampanja voidaan toteuttaa kaikissa kouluissa. Ehdotukset eivät voi olla retkiä tai teemapäiviä. MITÄ TOIVOTTE TÄMÄN TOIMINNAN TUEKSI KAIKILLE TURUN KOULUILLE?

Mitä vuoden 2012 jälkeen? Kaupungin oma rahoitus Aktiivinen ja turvallinen koulupäivä – kehittämistoimintaan näyttäisi jatkuvan ja edelleen turvaavan: -Kerhotoiminnan jatkumisen -Vuosittain toteutettavan aktivointikampanjan (kevennettynä, oppilasparlamentin kanssa yhteistyössä) -Uuden hankkeen rakentamisen… (Terveyden ja hyvinvoinnin lukutaito)

Kerhotoiminnan kehittäminen: Opetushallituksen rahoitus jatkuu, uusi hakukierros (rahoitus vuoden 2013 loppuun) on avoinna asti (Anu ja Taru hoitavat haun) Tätä hakua varten JOKAINEN KOULU MIETTII OMAN TARPEENSA / TOIVEENSA (tiedot Anulle viimeistään pe 24.2.): -Syksyn 2012 kerhotunneista -Kevään 2013 kerhotunneista -Syksyn 2013 kerhotunneista -(Kevään 2014 kerhotunneista) Ajatus: siirrytään kokonaan oppilasmääriin suhteutetusta kerhotuntien jaosta osittain tarveharkintaiseen. Jos joku koulu ei ole esittänyt tarvetta mennessä, heitä arvioidaan jatkossa edelleenkin oppilasmäärään suhteutettuna.

PARHAAT KÄYTÄNNÖT Luostarivuoren koulussa toteutettiin Ideaimurointi Samppalinnan erityiskoulussa toimivat Välkkikset Pienryhmäkeskusteluina koulujen parhaita käytäntöjä

PIENRYHMÄKESKUSTELUT: SAS-hankkeen tavoitteena on ollut lasten ja nuorten aktivoiminen ja osallistaminen sekä koulun toimintakulttuurin muuttuminen tällaista toimintaa tukevaan suuntaan. Mitä hyviä kokemuksia / käytäntöjä koulussasi on syntynyt: 1)Lasten ja nuorten aktivoimiseen liittyen (välituntitoiminta, Välkkikset, pihaprojektit, kerhot jne.) 2)Osallistamiseen liittyen (suunnitteluun ja ideointiin osallistuminen, Ideaimurin käyttö jne.) 3)Arjen toimintaan ja toimintakulttuuriin liittyen (miten asioita otetaan esille, käsitellään muiden opettajien kanssa, yhteistyö rehtorin kanssa: ”koulun henki” jne.)