Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2007.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Energian tuotanto, käyttö ja päästöt Suomessa ja globaalisti
Advertisements

Oral Hammaslääkärit Oyj
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Alalla varaudutaan kilpailun kiristymiseen •Kilpailu jatkui kovana, varsinkin Pohjoismaissa •Kaikilla.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Vaikeuksista huolimatta valoa näkyvissä Alan tappioennuste kuluvalle vuodelle oli 5,6 miljardia dollaria,
Toimitusjohtajan katsaus. Liikevaihto Kotimaa Vienti.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Järki palaa pätkittäin, lentoalallekin •Monet lentoyhtiöt edelleen hatarassa taloudellisessa kunnossa.
Finnair-konserni Tilinpäätös oli rakennejärjestelyjen vuosi •Reittiliikenne muotoutumassa kasvavan Aasian- liikenteen ehdoilla •Keväällä.
Osavuosikatsaus Q Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Osavuosikatsaus Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Rohkaiseva alkuvuosi Reittiliikenteen kysyntä vahvaa, erityisesti Aasia vetää Finnairin markkinaosuus.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-03/2010 •Tulikivi-konsernin liikevaihto oli 10,7 me (11,0 me 01-03/2009). •Konsernin tulos.
Reinforcing your business
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimiala kriisissä Matkustaja- ja rahtikysyntä selvästi alle viime vuoden Keskihinnat alamaissa liikematkustuksen.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Lohjan Puhelin Oy 2007 J. Välkkynen
Finnair-konserni Tilinpäätöstiedote
Tilinpäätösinfo M Honkala TILINPÄÄTÖS 2000 Matti Honkala
Osakesuositukset Rovaniemen Osakesäästäjät Ry:n 10-vuotisjuhla
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Lentomatkustus kasvussa, infrastruktuuri koetuksella Eurooppalaisten lentoyhtiöiden suorite kasvoi alkuvuonna.
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
KONE Positiivisella ja kasvumahdollisuuksiin tarttuvalla asenteella eteenpäin Pörssiaamu, 1. marraskuuta 2012 Toimitusjohtaja Matti Alahuhta.
Kevät 2003 Pörssi-illat 1 Jaakko Pöyry Group yritysesittely.
Finnair konserni Osavuositulos Alalla voimakas käänne huonompaan - Finnair edelleen eturivin eurooppalainen.
Reijo Käki Luomuneuvoja ProAgria Kymenlaakso
Seitsemän syytä optimismiin Kööpenhaminassa Helsinki.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimialalla varovaista kasvua Kysyntä palannut vähin erin kuluvan vuoden aikana Liikematkustus lähtenyt.
Osavuosikatsaus Q3/2008 Exel Oyj Toimitusjohtaja Vesa Korpimies
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Uudet ulkomaiset yritykset v Lehdistötilaisuus Invest in Finland Tuomo Airaksinen
Liikevaihto27,726,16,1 Liikevoitto1,81,76,5 Prosenttia liikevaihdosta6,56,4 Voitto ennen veroja1,71,63,0 Prosenttia liikevaihdosta6,16,2 Katsauskauden.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimiala toipumassa Toimiala toipuu nopeimmin Aasiassa ja hitaimmin Euroopassa Alan voittoennuste kuluvalle.
Tulos ennen satunnaisia eriä Me 7,1 6,5 3,3 4,3 4,
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Juha Sivonen Tulikivi Oyj. Tiedotustilaisuus klo 9:30 Tervetuloa Tilinpäätös 2005 Toimitusjohtajan katsaus Tulevaisuuden tavoitteet.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Alan tilanne haasteellinen vaikka öljy halpeni Pidemmällä tähtäimellä öljyn halpeneminen parantaa tuloksen.
Osavuosikatsaus tammi-maaliskuu Alkuvuoden kasvu suunnitellun mukainen Liikevaihto 294 M€ (236 M€), kasvua 25 % Liikevoitto 35 M€ (23 M€),
Suomen Posti Oyj:n osavuosikatsaus Q1-Q3 / 05
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-06/2010 Tulikivi-konsernin liikevaihto toisella vuosineljänneksellä 14,7 me (13,0 me 04-06/2009),
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Lentoyhtiöiden tulokset punaisella Koko toimiala on kriisissä, heikkoja tuloksia tiedossa Kysynnän heikentyminen.
Finnair konserni Tilikausi KRIISISTÄ KASVUUN 1999: Totuuden hetki 2000: Sopeutus ja eväät tulevaisuuteen 2001: Uusien rakenteiden sisäänajo.
Liikevaihto55,353,63,1 Liikevoitto5,04,219,2 Prosenttia liikevaihdosta9,17,9 Voitto ennen satunnaisia eriä4,94,314,4 Prosenttia liikevaihdosta8,87,9 Katsauskauden.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. -Tulikivi-konsernin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 13, 5Meur (16,6 Meur 07-09/2008 ja tulos.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Omakotirakentaminen hidastui voimakkaasti ja kuluttajien epävarmuus lisääntyi entisestään syyskuun aikana. Tämä.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Juha Sivonen 2006 Tulikivi Oyj. Liikevaihto57,741,140,5 Liikevoitto5,83,561,4 Prosenttia liikevaihdosta10,08,7 Voitto ennen veroja5,43,456,3 Prosenttia.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-09/2010 Tulikivi-konsernin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 13,9 me (13,5.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Vuosi Tulos/osake , euroa IFRS.
Lännen Tehtaat Vuosi Tulos/osake , euroa IFRS.
Tilinpäätös 2004.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto69,682,1-14,9 Liikevoitto1,08,2-88,3 Prosenttia liikevaihdosta1,410,0 Voitto ennen veroja0,27,8-97,9.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto31,636,6-13,6 Liikevoitto0,61,5-63,4 Prosenttia liikevaihdosta1,84,2 Voitto ennen veroja0,21,3-87,2.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto14,619,2-24,2 Liikevoitto-0,30,8-133,2 Prosenttia liikevaihdosta-1,74,0 Voitto ennen veroja-0,60,6-191,7.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
LASSILA & TIKANOJA OYJ VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS
Finnair esittelyFinnair esittely Samu EskolaSamu Eskola
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Tilinpäätös
YIT-konserni Osavuosikatsaus 1-3/2008
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Varsinainen yhtiökokous 2018
Esityksen transkriptio:

Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2007

Finnairin kasvutarina toteutuu Vahva kysyntä Eurooppa-Aasia-liikenteessä jatkuu Aasian lisäksi myös Euroopan-liikenne kasvaa Finnairin markkinaosuus Suomesta lähtevässä kansainvälisessä liikenteessä selvässä kasvussa Yksikkötuotot laskivat uusien avauksien vuoksi, hintataso paranemassa loppuvuotta kohti Yksikkökustannukset laskivat tehostamistoimien ansiosta FlyNordicin myynti Norwegianille toi 14 miljoonan euron myyntivoiton

Tehostamistoimet paransivat tulosta Q3/2007 Q3/2006 Muutos% Liikevaihto, milj.€ 545,2 515,4 5,8 EBITDAR ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 88,0 69,8 26,1 EBIT ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 39,2 22,5 74,2 Kertaluontoiset erät 17,3 0,1 - Johdannaisten käyvän arvon muutos 3,4 -7,9 Liikevoitto/-tappio (EBIT) 59,9 14,7 Tulos ennen veroja 55,9 13,5

Reittiliikenne ja Lentotoimintapalvelut petrasivat Reittiliikenteen kannattavuus parani selvästi, vaikka yksikkötuotot laskivat Yksikkökustannukset laskivat Finnair Tekniikan kilpailukykyprojekti kantaa hedelmää Rahdin keskihinnat laskivat kiristyneen kilpailun vuoksi, mutta kysyntä on paranemassa Cateringin kannattavuus parantunut Northport edelleen tappiollinen; Norjan ja Ruotsin liiketoiminnat myydään Menzies Aviationille

Aurinkomatkat laajentaa Suomen johtava matkanjärjestäjä, strategiana laajentua lähialueille Osti vuoden alussa Viron toiseksi suurimman matkanjärjestäjän Horizon Travelin… ja lokakuussa Pietarin alueella toimivan Calypso-nimisen matkatoimiston ja matkanjärjestäjän kasvavana kohderyhmänä Venäjän vaurastuva keskiluokka Lomalentolaivastoon (seitsemän Boeing 757-200) asennettu kärkisiivet, eli wingletit, jolloin polttoainetta kuluu viisi prosenttia vähemmän

Yksikkökulut laskeneet -tuottoja enemmän Muutos edelliseen vuoteen % Yksikkötuotot (EUR c/RTK) Yksikkökustannukset (EUR c/ATK) 2006 2002 2003 2004 2005 2007

Tehostamisohjelma toteutumassa 80 miljoonan euron tehostamisohjelma toteutumassa vuoden loppuun mennessä Vaikutus voimakkain toisella vuosipuoliskolla Tulosvaikutus vuodelle 2007 yli 40 MEUR Täysi tulosvaikutus 2008 alkaen Henkilöstövähennykset noin 600 henkeä 2006-07 Lentotoimintaryhmään rekrytoitu samaan aikaan yli 300 henkeä

Kasvusta huolimatta henkilöstömäärä lähes ennallaan Henkilöstö keskimäärin

Yksikkökustannukset laskussa Q3/2007 2006 Lentotoiminnan yksikkökulut* c/ATK -7,7% +1,8 % Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja* c/ATK -9,5% -3,5 % Palkat ja henkilösivukulut c/ATK -7,2% -4,1 % Polttoaineet c/ATK -2,0% +24,1 % Liikennöimismaksut c/ATK -7,3% -3,9 % Maaselvitys- ja catering-kulut €/matkustaja +18,7% -1,0 % Myynti- ja markkinointikulut €/matkustaja -12,3% -7,9 % Lentokoneiden lease-maksut ja poistot c/ATK -1,7% +1,9 % Muut kulut c/ATK -15,3% -3,1 % * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ATK = Available Tonne Kilometer = tarjottu tonnikilometri

Tuottavuus parantunut

Polttoainehinnat nousseet

Polttoaineen suojauspolitiikka (Reittiliikenne, 30.9.2007)

Polttoaineen osuus viidennes liikevaihdosta 2007: ~20 % liikevaihdosta (noin 450 milj. euroa) Reittiliikenteen polttoaineostoista suojattu 66 % seuraavalta kuudelta kuukaudelta, siitä alenevasti 24 kuukautta. Lomalentojen kesäkauden ohjelman mukaisesta kulutuksesta suojattu yli 60 %.

Parantunut kassavirta käytetty investointeihin Rahavirrat tammikuu - syyskuu Rahavirtalaskelma (milj. euroa) Q1-Q3/2007 Q1-Q3/2006 Liiketoiminnan rahavirta 169 23 Investointien rahavirta -226 -149 Investoinnit -264 -195 Ennakkomaksujen muutos/muut +38 +46 Rahoituksen rahavirta 32 73 Likvidien varojen muutos -25 -53 Likvidit rahavarat kauden alussa 273 339 Likvidit rahavarat kauden lopussa 248 286

Pääomarakenteen vahvistaminen osakeannilla Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste % Omavaraisuusaste Oikaistu nettovelkaantumisaste, Adjusted Gearing

Aasian kasvu jatkuu hyvällä tasolla Kysyntä kasvoi tammi-syyskuussa 30,9 %, matkustajamäärä 25,8 % ja rahdin määrä 18,9 % Matkustajakäyttöaste 78,5 % Bisnes-luokka myy hyvin 59 lentoa viikossa Aasiaan Suorat lennot 10 kohteeseen, kuuteen päivittäin Aasian-liikenteen kasvu usealla erilaisella markkinalla hajauttaa riskiä Loppuvuoden tarjonta kasvaa yli 30 % Soul uutena kohteena ensi vuonna

Aasian tarjonta on kasvanut nopeasti Kiinaan 2001: 3 vuoroa/vko 2007: 25 vuoroa/vko Japaniin 2 vuoroa/vko 15 vuoroa/vko Intiaan 2006: 12 vuoroa/vko

Kaukoliikenneverkosto 2007 Tokyo 4 Nagoya 4 7 New York Osaka 7 Beijing 7 Shanghai 7 Guangzhou 4 Hong Kong 7 Helsinki Bangkok 7 Delhi 7 Mumbai 5

Yli kolmannes tuotoista Aasiasta Reittiliikenteen matkustaja- ja rahtituotot tammi-syyskuu Kotimaa Eurooppa Aasia Amerikka Aasia-Eurooppa gateway 50 %

Uudet kaukoliikenteen koneet mahdollistavat kasvua jatkossakin Vuosina 2007-14 yhteensä enintään 15 koneen A330/A340-laivasto Vuosina 2014-16 yhteensä enintään 15 koneen A350-laivasto

Modernein Eurooppa-laivasto Finnairin Eurooppa-laivaston keski-ikä neljä vuotta 29 Airbus A320-perheen konetta Kymmenen pienempää Embraer 170- ja viisi isompaa 190-mallin konetta jo laivastossa, viisi tulossa myöhemmin Uudet koneet lisäävät joustavuutta, parantavat käyttöastetta, vähentävät kustannuksia ja ovat ekotehokkaita

Suunniteltu osakeanti osa investointien rahoitusta Kaukoliikenteen laivaston uudistaminen ja laajentaminen osa Finnairin strategian toteuttamista Lentokonehankinnat 2007-2016 suurimpia investointeja Suomessa, lähes kaksi miljardia euroa Ylimääräinen yhtiökokous 21.11.2007 Annin koko enintään 250 miljoonaa euroa, nykyisillä omistajilla etuoikeus merkintään

Finnairin visio 2017 Hyödyntää entistä laajemmin Helsingin maantieteellistä sijaintia Via Helsinki matkustamisen käsite Laatu- ja ympäristötietoisen lentomatkustajan halutuin vaihtoehto pohjoisen pallonpuoliskon mannertenvälisessä liikenteessä Luotettava ja turvallinen vaihtoehto epävarmassa maailmassa. Euroopan suuret lentokentät ruuhkautuvat, Helsinki-Vantaan lentoasemalla vielä tilaa rakentaa ja mahdollisuuksia kehittää Kestävä kannattava kasvu, houkutteleva sijoituskohde

Finnair 2017 – On top of the World

Intia avaa uusia mahdollisuuksia Hyvin alkanut Intian liikenne avaa mahdollisuuden nopeimpien yhteyksien avaamiselle Pohjois-Amerikan ja Intian välille Suomi sijaitsee suorimman reitin varrella Kysynnän odotetaan kasvavan voimakkaasti Venäjän lentoliikenteen oletettu vapautuminen tulevaisuudessa avaa mahdollisuudet täydentää verkostoa

Menestystekijät antavat visiolle siivet Turvallinen Osaavat ja ammattitaitoiset ihmiset tekevät laadukasta työtä Moderni kalusto Vakaa talous Asiakkaista ja henkilöstöstä huolehtiminen Suomalainen Luotettava, vastuuntuntoinen, täsmällinen, ammattimainen Luova Moderni, kehittyvä, innovatiivinen Raikas Puhdas, tyylikäs, virkistävä, mutkaton

Arvioita tulevasta kehityksestä Aasian-kysyntä jatkuu vahvana Keskihinnan lasku tasaantuu loppuvuodesta reittien keskipituuden kasvusta huolimatta Yksikkökustannukset laskevat edelleen Yhteistyö Norwegianin kanssa etenee Suojauksista johtuen polttoainekulut ei muutu merkittävästi loppuvuonna Viisi kuudesta syyskuussa umpeutuneesta TESistä uusittu Koko vuoden toiminnallisen tuloksen arvioidaan olevan yli 70 miljoonaa euroa, viimeinen vuosineljännes voitollinen

Liitteet

Kannattavuuden kehitys Liikevoiton muutos vuosineljänneksittäin (ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja) MEUR Liikevoiton muutos vuosineljänneksittäin (ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja) 2002 2003 2004 2005 2006 2007

Keskituotot ja -kulut eur c/RTK & eur c/ATK Yksikkötuotot (EUR c/RTK) Yksikkökustannukset (EUR c/ATK) 2002 2003 2004 2005 2006 2007

Liiketoiminta-alueiden tulokset Liikevoitto ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 2007 2006 Q3 MEUR Reittiliikenne 28,8 20,3 Lomaliikenne 7,8 8,2 Lentotoimintapalvelut 2,7 -4,6 Matkapalvelut 1,3 0,9 Kohdistamattomat erät -1,4 -2,3 Yhteensä 39,2 22,5

Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta MEUR Liiketoiminnan nettorahavirta Investoinnit

Lentokoneiden vuokravastuut MEUR Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta 30.9.2007 kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste 30.9.2007 103,3 %

Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk % ROE oman pääoman tuotto ROCE sijoitetun pääoman tuotto

Päästökauppa tulee lentoliikenteeseen EU:n lentoliikenteen osuus maailman kaikista CO2 päästöistä on 0,5 % Finnair suhtautuu myönteisesti päästökaupan periaatteisiin Tulisi olla maailmanlaajuinen Kilpailuneutraali Tehdyt investoinnit tulee huomioida Avoin päästökauppa

Asiakas voi tehdä lentäessään ympäristömyötäisiä valintoja Valitsemalla lentoyhtiön jolla on moderni laivasto Tekemällä suoria reittivalintoja ilman turhia välilaskuja – lyhyimmät lentoreitit saastuttavat vähiten Välttämällä isoja ruuhkaisia lentokenttiä Näillä valinnoilla polttoainetta säästyy ja päästöt vähenevät parhaimmillaan jopa 30 %!

Finnair taloudelliset tavoitteet ”Kestävä, arvoa luova kasvu” Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => yli 120 milj. € EBITDAR-% vähintään 17% => yli 350 M€ EBITDAR-tason saavuttaminen lähivuosina EBITDAR Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 9,5 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja) Taloudellinen lisäarvo Oikaistu netto-velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina

Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus Liikevoitto (EBIT) Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut EBITDAR Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus Oikaistu netto-velkaantumisaste (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osinkosuhde Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos

www.finnair.fi/sijoittaja Finnair-konserni sijoittajasuhteet email: investor.relations@finnair.fi puh: 09-818 4951 fax: 09-818 4092