Pelien Kehitys Toni Harju
Historia Ensimmäiset pelit kehitettiin 50-luvulla Tarvitsivat keskustietokoneen pelaamista varten Näitä pelejä kehitettiin myöhemmin tuotteiksi Kunnon pelejä aloitettiin kehittämään 70-luvulla 90-luvulla siirryttiin 3D grafiikkaan Vuodesta 2000 kehitysmaksut noussut $15 miljoonalla
Kehitys Prosessi Esituotanto Suunnittelu Aikataulu Tuotanto Koodaus Grafiikkat Äänet Testaus & Julkaisu Alpha Beta Gold
Pelimoottori Yleensä tehty C/C++:lla Sisältää Grafiikkakirjaston Äänikirjaston Fysiikkamoottorin Esimerkkejä Source SCUMM Unreal Engine
Kustantajat Usein erillinen yritys Rahoitus Markkinointi Ulkoinen tai sisäinen pelien kehitys Yksinoikeudella jakavat heille kehitettyt pelit
Indie Kehitys (Itsenäinen Kehitys) Kehitetään pelejä ilman kustantajaa Usein pieni ryhmä (1-10 henkilöä) Enemmän vapautta Digitaalinen jakelu nostanut Indie pelien mahdollisuuksia Kehitys mobiilialustoille
Pelien Kehitys Suomessa Yrityksiä Remedy Bugbear Rovio Kuuluisia pelejä Max Payne Flatout Angry Birds
Bugit Skyrim Bugs