Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Järki palaa pätkittäin, lentoalallekin •Monet lentoyhtiöt edelleen hatarassa taloudellisessa kunnossa •Kilpailu jatkuu kovana Pohjoismaissa, mutta kannattamattomia reittejä jo lakkautettu •Suomen markkinoilta poistunut kaksi yhtiötä •Menestyjillä vahva talous, toimiva strategia ja kustannukset hallinnassa •Vahvat investoivat uusiin, vähemmän polttoainetta kuluttaviin, lentokoneisiin
Rakennemuutoksen vuosineljännes •Finnairin kasvava rooli Aasia-Eurooppa-liikenteessä heijastuu yhtiön rakenteeseen •Rakennemuutoksen kertaluonteiset järjestelykulut 15,2 MEUR, tulos selvästi alle edellisvuoden tason •Uusien koneiden käyttöönotto heikensi väliaikaisesti tuottavuutta alkuvuonna •Lentolippujen keskihinta laski •Hyvä kehitys kysynnässä •Matkustajakäyttöasteet ennätyslukemissa
Henkilöstövähennyksistä sovittu •670 työpaikkaa vähenee vuosina •Pääpaino Finnair Tekniikassa sekä hallinnollisissa tukitoiminnoissa •Suunnitelluilla tehostamistoimilla tavoitetaan 80 MEUR vuosittaiset kustannushyödyt •Tehostustoimia koko organisaatiossa, suoria irtisanomisia mahdollisimman vähän
Toimintaa sopeutettu johdonmukaisesti, Aasian kasvu vaatii lisää henkilöstöä Henkilöstö keskimäärin
Rakennemuutos painoi tulosta Q2/2006 Q2/2005Muutos % Liikevaihto, milj.€ 494,6 469,4 5,4 EBITDAR ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 68,273,5-7,2 EBIT ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 18,230,0-39,3 Myyntivoitot 1,9 1,8 5,6 Johdannaisten käyvän arvon muutos 0,6 3,5-82,9 Liikevoitto/-tappio (EBIT) 5,535,3-84,4 Tulos ennen veroja 3,336,3 -
Polttoainelasku kasvoi alkuvuonna yli 50 MEUR * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ATK = Available Tonne Kilometer = tarjottu tonnikilometri Q2 /2006Q1-Q2/2006 Lentotoiminnan yksikkökulut* c/ATK+6,5%+8,3 % Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja* c/ATK+1,4%+2,1 % Palkat ja henkilösivukulut c/ATK+8,4%+5,4 % Polttoaineet c/ATK+29,7%+37,4 % Liikennöimismaksut c/ATK-4,5%+0,1 % Maaselvitys- ja catering-kulut €/matkustaja-4,8%-3,5 % Myynti- ja markkinointikulut €/matkustaja-5,2%-5,7 % Lentokoneiden lease-maksut ja poistot c/ATK+13,3%+5,8 % Muut kulut c/ATK+9,5%+8,8 %
• 2003: 10,2 % liikevaihdosta • 2004: 12,5 % liikevaihdosta • 2005: 15,6 % liikevaihdosta • 2006: ~20,0 % liikevaihdosta nykyhintatasolla ja suunnitellulla liikenteen kasvulla Reittiliikenteen polttoaineostoista suojattu 62 % seuraavalta kuudelta kuukaudelta, siitä alenevasti 18 kuukautta. Lomalentojen talvikauden ohjelman mukaisesta kulutuksesta suojattu 60 %. Polttoainekulut kasvavat
Historiallinen totetunut hinta & swap- hintoja eri aikoina
Lentojen keskihinnan ja polttoaineen hinnan kehitys
Yksikkökustannukset +6,5 %, ilman polttoainetta +1,4% Muutos edelliseen vuoteen %
Modernein Eurooppa-laivasto •Boeing MD-80-koneet poistettu emoyhtiön reittiliikenteestä heinäkuussa •Suuren suosion saaneet uudet Embraer 170/190 - koneet lisäävät joustavuutta, parantavat käyttöastetta, vähentävät kustannuksia ja ovat ekotehokkaita •Uusi Embraer kuukausittain vuoden loppuun, ensi vuonna neljä uutta konetta (yht. 16) •Kahdeksas kaukoliikennekone, Finnairin ensimmäinen Airbus 340, liikenteeseen heinäkuussa •Uudet Airbus A340/350 konetta korvaavat nykyisen laajarunkolaivaston
Vahva tase Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste %
Konsernilla edelleen hyvä kassa Rahavirrat tammikuu-kesäkuu
Aasian menestystarina jatkuu •Kysyntä (tammi-kesäkuu) kasvoi 23,3 %, matkustajamäärä 24,4 %, matkustajakäyttöaste 3,3 %, rahdin määrä 17,2 % •Kesäkuussa avattiin reitti Nagoyaan ja lokakuussa Delhiin. Ensi vuonna Kuala Lumpur, jolloin 11 kohdetta Aasiassa •Kiinaan jo yli 100 lentoa kuukaudessa •Loppuvuoden tarjonta kasvaa 30 % •Vuodeistuimet asennettu koko kaukoliikenteen business-luokkaan
Aasian osuus kasvussa Reittiliikenteen matkustaja- ja rahtituotot, Q1-Q2/2006
Finnair merkittävä tekijä Aasian ja Euroopan välisessä liikenteessä •Tänä vuonna kaksi uutta konetta kaukoreiteille ja henkilöstöä rekrytoidaan lisää •Laajarunkolaivastoa kasvatetaan lähivuosina Aasian-liikenteen kysynnän tyydyttämiseksi •1-2 uutta Aasian-kohdetta vuosittain, lisävuoroja nykyisiin kohteisiin •Uusia syöttöreittejä Euroopan-verkostossa •Kysyntä jatkuu vahvana hyvällä hintatasolla •Markkinaosuus kasvaa edelleen, Finnairin Aasian-myynti Ruotsissa kasvanut 60 %
Arvioita tulevasta kehityksestä •Matkustaja- ja rahtikysyntä kasvaa edelleen •Kotimaan ja Euroopan-liikenteessä kilpailu pysyy kireänä •Joustava kapasiteetti => käyttöasteet paranevat •Aasian-liikenteen laajentuminen etenee määrätietoisesti •Vuoden 2006 tulos arvioidaan olevan voitollinen, mutta alle edellisvuoden tason •Korkeat matkustajakäyttöasteet ja vahva varaustilanne antaa perusteet hintatason paranemiselle •Tuottavuutta parannetaan rakennemuutoksella •Hyvät edellytykset kannattavuuden vahvistumiselle jatkossa
Liitteet
MEUR 2003 Rakennemuutoksen neljännes Liikevoiton muutos vuosineljänneksittäin (ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, operatiivisen tulevan kassavirran suojauksia ja järjestelykuluja)
Keskituotot ja-kulut eur c/RTK & eur c/ATK
Konsernin liiketoiminta-alueiden kehitys LIIKEVOITTO ILMAN MYYNTIVOITTOJA,JOHDANNAISTEN KÄYVÄN ARVON MUUTOKSIA JA JÄRJESTELYKULUJA Q2 MEUR Reittiliikenne 21,725,2 Lomaliikenne 1,02,4 Lentotoimintapalvelut -1,510,6 Matkapalvelut 0,92,0 Kohdistamattomat erät -3,9-10,2 Yhteensä 18,230,0
Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta MEUR
Lentokoneiden vuokravastuut kehittyneet strategian mukaisesti Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste ,6 %
Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk %
Tuotteen ylivoima •Suoraan 50 kohteeseen maailmalla –ei aikaa vieviä vaihtoja ruuhkaisilla kentillä •Parhaimmat aikataulut –aamu-ilta konsepti •Euroopan täsmällisin ja vähiten peruutuksia •Palvelutaso Euroopan huippua •oneworld - kattavin ja laadukkain allianssi •Uudet koneet Euroopan liikenteessä
Finnair taloudelliset tavoitteet ”Kestävä, arvoa luova kasvu” Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => mill. € lähivuosina EBITDAR EBITDAR-% vähintään 17% => yli 300 M€ EBITDAR-tason saavuttaminen lähivuosina Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina Oikaistu netto- velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 8 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja)
Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus Liikevoitto (EBIT) EBITDAR Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Oikaistu netto- velkaantumisaste Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos
Finnair konserni sijoittajasuhteet puh: fax: