Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.6.2006. Järki palaa pätkittäin, lentoalallekin •Monet lentoyhtiöt edelleen hatarassa taloudellisessa kunnossa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oral Hammaslääkärit Oyj
Advertisements

Finnair-konserni Osavuosikatsaus Alalla varaudutaan kilpailun kiristymiseen •Kilpailu jatkui kovana, varsinkin Pohjoismaissa •Kaikilla.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Vaikeuksista huolimatta valoa näkyvissä Alan tappioennuste kuluvalle vuodelle oli 5,6 miljardia dollaria,
Toimitusjohtajan katsaus. Liikevaihto Kotimaa Vienti.
1 EU:n tuki ystävyyskuntatoiminnalle 2006 ehdotuspyyntö ja tulevaisuuden perspektiivit Helsinki, Risto Raivio johtava hallintovirkamies.
Finnair-konserni Tilinpäätös oli rakennejärjestelyjen vuosi •Reittiliikenne muotoutumassa kasvavan Aasian- liikenteen ehdoilla •Keväällä.
Osavuosikatsaus Q Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Osavuosikatsaus Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Rohkaiseva alkuvuosi Reittiliikenteen kysyntä vahvaa, erityisesti Aasia vetää Finnairin markkinaosuus.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-03/2010 •Tulikivi-konsernin liikevaihto oli 10,7 me (11,0 me 01-03/2009). •Konsernin tulos.
Reinforcing your business
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimiala kriisissä Matkustaja- ja rahtikysyntä selvästi alle viime vuoden Keskihinnat alamaissa liikematkustuksen.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Tilinpäätöstiedote
Tilinpäätösinfo M Honkala TILINPÄÄTÖS 2000 Matti Honkala
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Lentomatkustus kasvussa, infrastruktuuri koetuksella Eurooppalaisten lentoyhtiöiden suorite kasvoi alkuvuonna.
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
KONE Positiivisella ja kasvumahdollisuuksiin tarttuvalla asenteella eteenpäin Pörssiaamu, 1. marraskuuta 2012 Toimitusjohtaja Matti Alahuhta.
Kevät 2003 Pörssi-illat 1 Jaakko Pöyry Group yritysesittely.
Finnair konserni Osavuositulos Alalla voimakas käänne huonompaan - Finnair edelleen eturivin eurooppalainen.
Osakekohtainen tulos, mk16,9713,32 Osakekohtainen oma pääoma,mk78,7662,93 Omavaraisuusaste, %65,861,8 Nettovelkaantumisaste, %-0,90,7 Current ratio2,02,0.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimialalla varovaista kasvua Kysyntä palannut vähin erin kuluvan vuoden aikana Liikematkustus lähtenyt.
Osavuosikatsaus Q3/2008 Exel Oyj Toimitusjohtaja Vesa Korpimies
Liikevaihto13,113,3-1,9 Liikevoitto0,30,8-65,0 Prosenttia liikevaihdosta2,36,5 Voitto ennen veroja0,30,8-69,6 Prosenttia liikevaihdosta1,96,3 Katsauskauden.
Liikevaihto27,726,16,1 Liikevoitto1,81,76,5 Prosenttia liikevaihdosta6,56,4 Voitto ennen veroja1,71,63,0 Prosenttia liikevaihdosta6,16,2 Katsauskauden.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimiala toipumassa Toimiala toipuu nopeimmin Aasiassa ja hitaimmin Euroopassa Alan voittoennuste kuluvalle.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Juha Sivonen Tulikivi Oyj. Tiedotustilaisuus klo 9:30 Tervetuloa Tilinpäätös 2005 Toimitusjohtajan katsaus Tulevaisuuden tavoitteet.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Alan tilanne haasteellinen vaikka öljy halpeni Pidemmällä tähtäimellä öljyn halpeneminen parantaa tuloksen.
Osavuosikatsaus tammi-maaliskuu Alkuvuoden kasvu suunnitellun mukainen Liikevaihto 294 M€ (236 M€), kasvua 25 % Liikevoitto 35 M€ (23 M€),
Suomen Posti Oyj:n osavuosikatsaus Q1-Q3 / 05
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-06/2010 Tulikivi-konsernin liikevaihto toisella vuosineljänneksellä 14,7 me (13,0 me 04-06/2009),
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Lentoyhtiöiden tulokset punaisella Koko toimiala on kriisissä, heikkoja tuloksia tiedossa Kysynnän heikentyminen.
Finnair konserni Tilikausi KRIISISTÄ KASVUUN 1999: Totuuden hetki 2000: Sopeutus ja eväät tulevaisuuteen 2001: Uusien rakenteiden sisäänajo.
Liikevaihto55,353,63,1 Liikevoitto5,04,219,2 Prosenttia liikevaihdosta9,17,9 Voitto ennen satunnaisia eriä4,94,314,4 Prosenttia liikevaihdosta8,87,9 Katsauskauden.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. -Tulikivi-konsernin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 13, 5Meur (16,6 Meur 07-09/2008 ja tulos.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Omakotirakentaminen hidastui voimakkaasti ja kuluttajien epävarmuus lisääntyi entisestään syyskuun aikana. Tämä.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Juha Sivonen 2006 Tulikivi Oyj. Liikevaihto57,741,140,5 Liikevoitto5,83,561,4 Prosenttia liikevaihdosta10,08,7 Voitto ennen veroja5,43,456,3 Prosenttia.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
LT Q1 2007, Lännen Tehtaat Oyj OSAVUOSIKATSAUS Q1/2007 Matti Karppinen Toimitusjohtaja.
Liikevaihto39,438,32,9 Liikevoitto3,32,532,4 Prosenttia liikevaihdosta8,46,5 Voitto ennen satunnaisia eriä3,22,526,2 Prosenttia liikevaihdosta8,06,6 Katsauskauden.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-09/2010 Tulikivi-konsernin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 13,9 me (13,5.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Vuosi Tulos/osake , euroa IFRS.
Lännen Tehtaat Vuosi Tulos/osake , euroa IFRS.
Tilinpäätös 2004.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto69,682,1-14,9 Liikevoitto1,08,2-88,3 Prosenttia liikevaihdosta1,410,0 Voitto ennen veroja0,27,8-97,9.
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto31,636,6-13,6 Liikevoitto0,61,5-63,4 Prosenttia liikevaihdosta1,84,2 Voitto ennen veroja0,21,3-87,2.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto14,619,2-24,2 Liikevoitto-0,30,8-133,2 Prosenttia liikevaihdosta-1,74,0 Voitto ennen veroja-0,60,6-191,7.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
YIT-Yhtymän osavuosikatsaus 1-6/2001.
Finnair esittelyFinnair esittely Samu EskolaSamu Eskola
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Tilinpäätös
YIT-konserni Osavuosikatsaus 1-3/2008
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Varsinainen yhtiökokous 2018
Maailmantalouden kasvu jatkuu suotuisana
Esityksen transkriptio:

Finnair-konserni Osavuosikatsaus

Järki palaa pätkittäin, lentoalallekin •Monet lentoyhtiöt edelleen hatarassa taloudellisessa kunnossa •Kilpailu jatkuu kovana Pohjoismaissa, mutta kannattamattomia reittejä jo lakkautettu •Suomen markkinoilta poistunut kaksi yhtiötä •Menestyjillä vahva talous, toimiva strategia ja kustannukset hallinnassa •Vahvat investoivat uusiin, vähemmän polttoainetta kuluttaviin, lentokoneisiin

Rakennemuutoksen vuosineljännes •Finnairin kasvava rooli Aasia-Eurooppa-liikenteessä heijastuu yhtiön rakenteeseen •Rakennemuutoksen kertaluonteiset järjestelykulut 15,2 MEUR, tulos selvästi alle edellisvuoden tason •Uusien koneiden käyttöönotto heikensi väliaikaisesti tuottavuutta alkuvuonna •Lentolippujen keskihinta laski •Hyvä kehitys kysynnässä •Matkustajakäyttöasteet ennätyslukemissa

Henkilöstövähennyksistä sovittu •670 työpaikkaa vähenee vuosina •Pääpaino Finnair Tekniikassa sekä hallinnollisissa tukitoiminnoissa •Suunnitelluilla tehostamistoimilla tavoitetaan 80 MEUR vuosittaiset kustannushyödyt •Tehostustoimia koko organisaatiossa, suoria irtisanomisia mahdollisimman vähän

Toimintaa sopeutettu johdonmukaisesti, Aasian kasvu vaatii lisää henkilöstöä Henkilöstö keskimäärin

Rakennemuutos painoi tulosta Q2/2006 Q2/2005Muutos % Liikevaihto, milj.€ 494,6 469,4 5,4 EBITDAR ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 68,273,5-7,2 EBIT ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 18,230,0-39,3 Myyntivoitot 1,9 1,8 5,6 Johdannaisten käyvän arvon muutos 0,6 3,5-82,9 Liikevoitto/-tappio (EBIT) 5,535,3-84,4 Tulos ennen veroja 3,336,3 -

Polttoainelasku kasvoi alkuvuonna yli 50 MEUR * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ATK = Available Tonne Kilometer = tarjottu tonnikilometri Q2 /2006Q1-Q2/2006 Lentotoiminnan yksikkökulut* c/ATK+6,5%+8,3 % Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja* c/ATK+1,4%+2,1 % Palkat ja henkilösivukulut c/ATK+8,4%+5,4 % Polttoaineet c/ATK+29,7%+37,4 % Liikennöimismaksut c/ATK-4,5%+0,1 % Maaselvitys- ja catering-kulut €/matkustaja-4,8%-3,5 % Myynti- ja markkinointikulut €/matkustaja-5,2%-5,7 % Lentokoneiden lease-maksut ja poistot c/ATK+13,3%+5,8 % Muut kulut c/ATK+9,5%+8,8 %

• 2003: 10,2 % liikevaihdosta • 2004: 12,5 % liikevaihdosta • 2005: 15,6 % liikevaihdosta • 2006: ~20,0 % liikevaihdosta nykyhintatasolla ja suunnitellulla liikenteen kasvulla Reittiliikenteen polttoaineostoista suojattu 62 % seuraavalta kuudelta kuukaudelta, siitä alenevasti 18 kuukautta. Lomalentojen talvikauden ohjelman mukaisesta kulutuksesta suojattu 60 %. Polttoainekulut kasvavat

Historiallinen totetunut hinta & swap- hintoja eri aikoina

Lentojen keskihinnan ja polttoaineen hinnan kehitys

Yksikkökustannukset +6,5 %, ilman polttoainetta +1,4% Muutos edelliseen vuoteen %

Modernein Eurooppa-laivasto •Boeing MD-80-koneet poistettu emoyhtiön reittiliikenteestä heinäkuussa •Suuren suosion saaneet uudet Embraer 170/190 - koneet lisäävät joustavuutta, parantavat käyttöastetta, vähentävät kustannuksia ja ovat ekotehokkaita •Uusi Embraer kuukausittain vuoden loppuun, ensi vuonna neljä uutta konetta (yht. 16) •Kahdeksas kaukoliikennekone, Finnairin ensimmäinen Airbus 340, liikenteeseen heinäkuussa •Uudet Airbus A340/350 konetta korvaavat nykyisen laajarunkolaivaston

Vahva tase Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste %

Konsernilla edelleen hyvä kassa Rahavirrat tammikuu-kesäkuu

Aasian menestystarina jatkuu •Kysyntä (tammi-kesäkuu) kasvoi 23,3 %, matkustajamäärä 24,4 %, matkustajakäyttöaste 3,3 %, rahdin määrä 17,2 % •Kesäkuussa avattiin reitti Nagoyaan ja lokakuussa Delhiin. Ensi vuonna Kuala Lumpur, jolloin 11 kohdetta Aasiassa •Kiinaan jo yli 100 lentoa kuukaudessa •Loppuvuoden tarjonta kasvaa 30 % •Vuodeistuimet asennettu koko kaukoliikenteen business-luokkaan

Aasian osuus kasvussa Reittiliikenteen matkustaja- ja rahtituotot, Q1-Q2/2006

Finnair merkittävä tekijä Aasian ja Euroopan välisessä liikenteessä •Tänä vuonna kaksi uutta konetta kaukoreiteille ja henkilöstöä rekrytoidaan lisää •Laajarunkolaivastoa kasvatetaan lähivuosina Aasian-liikenteen kysynnän tyydyttämiseksi •1-2 uutta Aasian-kohdetta vuosittain, lisävuoroja nykyisiin kohteisiin •Uusia syöttöreittejä Euroopan-verkostossa •Kysyntä jatkuu vahvana hyvällä hintatasolla •Markkinaosuus kasvaa edelleen, Finnairin Aasian-myynti Ruotsissa kasvanut 60 %

Arvioita tulevasta kehityksestä •Matkustaja- ja rahtikysyntä kasvaa edelleen •Kotimaan ja Euroopan-liikenteessä kilpailu pysyy kireänä •Joustava kapasiteetti => käyttöasteet paranevat •Aasian-liikenteen laajentuminen etenee määrätietoisesti •Vuoden 2006 tulos arvioidaan olevan voitollinen, mutta alle edellisvuoden tason •Korkeat matkustajakäyttöasteet ja vahva varaustilanne antaa perusteet hintatason paranemiselle •Tuottavuutta parannetaan rakennemuutoksella •Hyvät edellytykset kannattavuuden vahvistumiselle jatkossa

Liitteet

MEUR 2003 Rakennemuutoksen neljännes Liikevoiton muutos vuosineljänneksittäin (ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, operatiivisen tulevan kassavirran suojauksia ja järjestelykuluja)

Keskituotot ja-kulut eur c/RTK & eur c/ATK

Konsernin liiketoiminta-alueiden kehitys LIIKEVOITTO ILMAN MYYNTIVOITTOJA,JOHDANNAISTEN KÄYVÄN ARVON MUUTOKSIA JA JÄRJESTELYKULUJA Q2 MEUR Reittiliikenne 21,725,2 Lomaliikenne 1,02,4 Lentotoimintapalvelut -1,510,6 Matkapalvelut 0,92,0 Kohdistamattomat erät -3,9-10,2 Yhteensä 18,230,0

Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta MEUR

Lentokoneiden vuokravastuut kehittyneet strategian mukaisesti Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste ,6 %

Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk %

Tuotteen ylivoima •Suoraan 50 kohteeseen maailmalla –ei aikaa vieviä vaihtoja ruuhkaisilla kentillä •Parhaimmat aikataulut –aamu-ilta konsepti •Euroopan täsmällisin ja vähiten peruutuksia •Palvelutaso Euroopan huippua •oneworld - kattavin ja laadukkain allianssi •Uudet koneet Euroopan liikenteessä

Finnair taloudelliset tavoitteet ”Kestävä, arvoa luova kasvu” Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => mill. € lähivuosina EBITDAR EBITDAR-% vähintään 17% => yli 300 M€ EBITDAR-tason saavuttaminen lähivuosina Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina Oikaistu netto- velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 8 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja)

Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus Liikevoitto (EBIT) EBITDAR Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Oikaistu netto- velkaantumisaste Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos

Finnair konserni sijoittajasuhteet puh: fax: