Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Lavian lukio.
Heikki Saarilampi Kot9sn2 Syksy 2011
Tervetuloa abiturienttien vanhempainiltaan
Työssäoppimisen ohjausjärjestelmä Pemolla
Wilma ja työssäoppiminen Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Erilaisia kauppapolkuja…. TILDAN POLKU  Tilda asiakaspalvelun ja myynnin merkonomiopiskelija valmistuu kahdessa vuodessa  ensimmäinen lukuvuosi 4 jaksoa.
Kv-info IKATA Ulkomaille työssäoppimaan kevääksi 2010? •Leonardo da Vinci – projekti nimeltä APC 2 •apurahoja jäljellä Englantiin, Saksaan,
12DAT2O Yleisiä asioita lukuvuoden aluksi. 1.päivän ohjelma • Lukujärjestykset • Uudet käyttäjätunnukset ja salasanat • Wilma • Omien tietojen päivittäminen.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
TOPO-opettajien ohjatut työelämäjaksot Nina Aula.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Kv-info IKATA Ulkomaille työssäoppimaan vuonna 2013? Leonardo da Vinci – projekti nimeltä Co- operation for the Future ensisijaisia kohdemaita.
Minä oppijana 1 ov..
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutorkoulutus Kansainväliset palvelut
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
Kv-info IKATA
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
OPISKELIJANA MAAILMALLA
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Kysely OSAKOn Going Abroad -päivien yhteydessä Bastian Fähnrich, : N = 35 opiskelijaa (Oulainen 2007: N = 66 opiskelijaa (Oulainen) + 29 (Oulu)
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
1. OHJAUSTILA 3. TUPA H OLOHUONE 2. OPPIMISYMPÄRISTÖ 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 7. Yhteystiedot 5. AMMATINOHJAAJA.

 Ke (6. palkin päättöpäivä) lyhyiden kielten kuunteluita koululla. Liiku siis hiljaa ja noudata opettajien ohjeita.  To Penkkaripäivä.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Lukion oppimäärä.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Koe ja kansainvälisty Katja Kurasto 2011.
Mitä tutor tekee?  opastaa uusia ykkösiä (esim. koulun käytänteet, lukkareiden teko yms.)  auttaa ykkösten tutustumisessa  esittelee koulua yseille.
Ops seminaari Askola.
| Maailma haltuun Tutkinto-opiskelijaksi ulkomaille © Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO, 2015.
Kielten laitos HALUATKO KIELENKIINTOISEN OPISKELUPAIKAN?
T YÖSSÄOPPIMINEN ULKOMAILLA Portfoliotyöskentelyn ohjeistus.
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Syksyn 2017 kirjoituksissa huomioitavia seikkoja
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Tutkinto-opiskelu ulkomailla
TET =Työelämään tutustuminen
Kurssit lukion kolmantena vuonna
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
Lukio.
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
TET =Työelämään tutustuminen
HOPS-työpaja.
MIKSI LUKIOON???.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Opinnot ja harjoittelu ulkomailla
Viherlaakson lukio Kevät 2017
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Infoa vaihtoonlähtijöille 2018
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
Esityksen transkriptio:

Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko lähdön syy tietojen ja taitojen kartuttaminen?  Selvitä asia itsellesi ennen lähtöä.  Se miksi lähdet, vaikuttaa varmasti ulkomaankokemukseesi.

Henkilökohtaiset motiivit  Halu kokea uutta  Mahdollisuus seikkailuun  Mahdollisuus kehittää itseään

Kulttuuriset motiivit  Halu tutustua vieraaseen maahan  Halu tutustua uuteen kulttuuriin  Kielten oppiminen

Mitä lähtijältä vaaditaan?  motivaatio ja oma-aloitteisuus  oikeat perustelut ulkomaille lähtöön  opinnot ajan tasalla, ei 0-suorituksia  3.vuotena tai mahdollisesti 2.vuoden keväällä  pystyttävä osoittamaan kyseisen maan kielen perustaidot

 kuraattorin tapaaminen  terveydenhoitajan tapaaminen  Euroopan ulkopuolelle tarvitaan erilaisia rokotuksia, joiden antamiseen tarvitaan jopa 6kk aikaa  alle 18v. vanhempien suostumus

 Moodle-kurssin suorittaminen (1ov) - suoritetaan itsenäisesti verkossa - muiden opiskelijoiden kokemuksia - lähtöön valmistavia tehtäviä - loppuraportointiin liittyviä tehtäviä

Mitä työpaikalta vaaditaan  Ryhmänohjaaja + kv-vastaava hyväksyy paikan.  Yhteinen kieli oppilaitoksen edustajan kanssa.  Soveltuu harjoittelujakson tavoitteisiin.  Työssäoppimispaikasta pitää saada kirjallinen sopimus työtehtävistä

Jos haluat lähteä ulkomaille 1. 3 kk ennen työssäoppimisen alkamista käy puhumassa aikeistasi kv-vastaavan, Nina Aulan, kanssa. Katsotaan, onko koululla haluamassasi maassa jo valmista paikkaa vai pitääkö paikkaa alkaa etsiä. Jos tiedossasi on joku paikka, voit ehdottaa sitä.  sinut lisätään Moodle-kurssille, jonka tehtäviä voit alkaa tehdä

Jos haluat lähteä ulkomaille 2. Jos olet alle 18-vuotias, pyydä vanhemmiltasi suostumus matkaan. 3. Käy kuraattorin kanssa keskustelemassa tilanteestasi (varaa aika hyvissä ajoin). 4. Käy terveydenhoitajan tarkastuksessa (varaa aika hyvissä ajoin).

Jos haluat lähteä ulkomaille 5. Selvitä työssäoppimisen ohjaavalta opettajaltasi, mitä kyseisen jakson aikana tulee tehdä. 6. Tarvitset todistuksen kyseisen maan alkeiskielitaidon osaamisesta. Monesti työkieli on englanti, jonka osaamisen englannin opettajasi arvioi.

Jos haluat lähteä ulkomaille 7.Kun matka-avustuslomake on täytetty, palauta se viimeistään 1 kk ennen työssäoppimisjakson alkua Ninalle, jolloin samalla varmistetaan, että paikka on tavoitteisiin sopiva. 8.Nina tai ryhmänohjaaja(suomenkieliset paikat) hoitaa sopimukset työpaikan kanssa. Vasta kun sopimus saadaan takaisin allekirjoitettuna, voit varata lentosi.

Jos haluat lähteä ulkomaille  Kelasta voi hakea korotettua asumistukea, jos asut vuokralla.  Koululta saat vakuutuskortin, joka korvaa sairaudet ja tapaturmat työssä ja vapaa- ajalla. Hanki itse matkatavaravakuutus.  Koululta saat myös matka-avustusta, jonka alle 18-vuotiailla vanhemmat allekirjoittavat.

 Matka-avustus päätetään tapauskohtaisesti: - lentoliput Eurooppaan - asumiseen max 100€/vko - normaali ruokaraha (kun olet tullut takaisin ja palauttanut kaikki raportit) - max 1000€/2kk, 750€/1kk - (jakson pituus oltava vähintään 4vk)

Lähtijöiden valinta  ensi-sijaisesti 18v täyttäneet opiskelijat (mielellään 3 vuoden opiskelija)  lopullisen päätöksen tekee OHR (opiskelijahuoltoryhmä)