Talouden tilanne ja politiikan linjaustarpeet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Teollinen tulevaisuus – uhat ja mahdollisuudet
Advertisements

SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Julkinen Talouden näkymät -- kasvun merkitys kansantaloudelle Lauri Kajanoja Suomen Pankki Lauri.
Akavan verotavoitteet hallitusohjelmaan. Verouudistus hallitusohjelmaan Tulevan hallituksen ohjelmaan talouskasvua, työllisyyttä, osaamista ja yrittämistä.
Miltä Suomen talouden tulevaisuus näyttää?
Väestön ikääntymisen kansantaloudelliset vaikutukset
Suomen haasteet globaalitaloudessa I •Suomalainen kasvu- ja sivistysprojekti on menestystarina… •…mutta sitä ei voida sellaisenaan jatkaa •Kaikki historia.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Kansantaloutemme menestystekijät, uhat ja mahdollisuudet Tammikuun kihlaus –seminaari Pääjohtaja.
ELINKEINOELÄMÄN TUTKIMUSLAITOS THE RESEARCH INSTITUTE OF THE FINNISH ECONOMY Vaikuttaako kokonaiskysyntä tuotavuuteen? Kommentti Jussi Ahokkaan esitykseen.
Suomen kansantalous 2010-luvulla Juhana Vartiainen Valtion taloudellinen tutkimuskeskus.
Sixten Korkman ETLA JULKISEN TALOUDEN KESTÄVYYYSNÄKYMÄT AJANKOHTAISTEN POLITIIKKAVALINTOJEN VALOSSA 1. Julkisen talouden alijäämätaipumus (deficit bias)
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Kuinka vahvistaa kasvun pohjaa? Tuottavuuden kehitys avainasemassa Pääjohtaja Erkki Liikanen
Talousnäkymät, julkinen talous ja talouspolitiikan linja Ilkka Kajaste.
Talouden näkymät ja Suomen haasteet
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Maailmantalouden muutoksesta ja Euroopan talouden haasteista Erkki Liikanen Pääjohtaja Suomen Pankki.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
HE 112/2013 Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi 2014 Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuuleminen Erityisasiantuntija.
ELINKEINOELÄMÄN TUTKIMUSLAITOS THE RESEARCH INSTITUTE OF THE FINNISH ECONOMY Perhevapaiden epäsuorat kustannukset yrityksille Mika Maliranta (Etla) Perhevapaiden.
ELINKEINOELÄMÄN TUTKIMUSLAITOS THE RESEARCH INSTITUTE OF THE FINNISH ECONOMY Lasku lapsensaannista Sami Napari (ETLA) Perhe ja ura tasa-arvosuunnittelun.
ELINKEINOELÄMÄN TUTKIMUSLAITOS THE RESEARCH INSTITUTE OF THE FINNISH ECONOMY Mikrorakennemuutoksen merkitys tuottavuudelle, palkoille ja tulo-osuuksille.
Euroalue tyhjäkäynnillä
ELINKEINOELÄMÄN TUTKIMUSLAITOS, ETLA THE RESEARCH INSTITUTE OF THE FINNISH ECONOMY Talousnäkymät euroalueella ja Suomessa Vesa Vihriälä
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND 1 Maailmantalouden näkymät ja Suomen haasteet Pääjohtaja Erkki Liikanen
Eikö talous enää kasva? Timo Lindholm / Sitra
Kansantalouden häiriöt:
Vaasa Johnny Åkerholm.  2008  2019 ◦ 65 vuotta täyttäneet+ runsaat 1/3 ◦ Huoltosuhde50  64 (Huoltosuhde = Alle 15-vuotiaat ja yli 64-vuotiaat.
Pohjoismaat ja Venäjän markkinat Toimitusjohtaja Leif Fagernäs Pohjola-Nordenin seminaari
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND 1 Suomen talouden näkymät Pääjohtaja Erkki Liikanen
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Talouden näkymät Euro & talous erikoisnumero 1/2010 Pääjohtaja Erkki Liikanen
EK 1 TYÖELÄMÄN TULEVAISUUDEN VISIO Christoffer Taxell Elinkeinoelämän keskusliitto EK.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND 1 Suomen talouden näkymät Pääjohtaja Erkki Liikanen
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Miltä Suomen talouden tulevaisuus näyttää? Petri Mäki-Fränti Ekonomisti.
Talouspolitiikka ja kunnat Valtiovarainministerin valtiosihteeri Tuire Santamäki-Vuori
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL Hyvinvointivaltion tila 2010-luvulla Tiivistelmä Palkansaajien tutkimuslaitoksen raportista.
Hyvinvointiyhteiskunnan kunto-ohjelma ja yritysten kilpailukyky Jyri Häkämies Elinkeinoelämän keskusliitto
Talouden näkymät kehyspäätösten jälkeen Markus Sovala Ylijohtaja, valtiovarainministeriö.
Tulevan hallituksen talouspolitiikkahaasteet
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Markkinat toipuivat, toipuuko talous? Tampereen kauppakamarin syyskokous Erkki Liikanen Pääjohtaja.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Espoon kuntalaiskuuleminen Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Euro & talous 4/2010 ja Rahoitusjärjestelmän vakaus -erikoisnumero Pääjohtaja Erkki Liikanen
PTT Talousnäkymät Pellervon Päivä Pasi Holm Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos.
ELINKEINOELÄMÄN TUTKIMUSLAITOS, ETLA THE RESEARCH INSTITUTE OF THE FINNISH ECONOMY Mitä hyvinvointivaltion pelastamiseksi tarvitaan? Vesa Vihriälä 14.4.
Taloudellinen tilanne ja talouspolitiikan mahdollisuudet
Julkinen Suomen Pankki Suomen talouden vaikeuksien voittaminen Lauri Kajanoja
PALKANSAAJIEN TUTKIMUSLAITOS TALOUSENNUSTE 2016– EnnustepäällikköEero Lehto Muut ennusteryhmän jäsenetSeija Ilmakunnas Ilkka Kiema Sakari.
ONKO EUROOPPA JAPANIN TIELLÄ? OP-ryhmän tutkimussäätiön teemapäivä VTT Jaakko Kiander.
ELINKEINOELÄMÄN TUTKIMUSLAITOS THE RESEARCH INSTITUTE OF THE FINNISH ECONOMY Väestön ikääntymisen kansantaloudelliset vaikutukset Tarmo Valkonen Tutkimusneuvonantaja,
Talous kasvun ja elinvoiman lähteenä
Kuinka vahvistaa kasvun pohjaa? Tuottavuuden kehitys avainasemassa
Alla on katkelma pääministeri Juha Sipilän hallituksen ohjelmasta keväältä Julkisen talouden tasapainottaminen käynnistetään välittömästi. Suomen.
Toimitusjohtaja Pasi Holm, PTT Pellervon Päivä Helsinki
Työmarkkinoiden ajankohtaiset
Tilastokuvaajien tulkinta
YH 2 Suomi ja kansainvälinen kauppa
Joko taantuma on ohi? Vesa Vihriälä Pellervon Päivä
KESTÄVYYSVAJE.
Pelastustoimen uudistaminen
Tekes ja TEM/Energia: Parlamentaarinen yritystukityöryhmä - iltakoulukokous klo Tekesin avustukset, lainat, pääomasijoitustoiminta.
Puolue D Vaihtoehtobudjetti vuodelle 2018:
KESTÄVYYSVAJE.
Teknologiateollisuuden Talousnäkymät
Maailman ja Suomen talouden kehitys
Teknologiateollisuuden Talousnäkymät
Maailmankaupan vahvin kasvu on jo takanapäin
Maailmankaupan vahvin kasvu on jo takanapäin
Bruttokansantuotteen takamatkan kurominen umpeen edellyttää Suomessa 3,0 %:n talouskasvua vuosittain Teknologiateollisuus *) IMF.
Maailmantalouden kasvu jatkuu suotuisana
TEHTÄVÄ s . 95.
Esityksen transkriptio:

Talouden tilanne ja politiikan linjaustarpeet Vesa Vihriälä 16.1. 2013

Talouden tilanne Toipuminen on pysähtynyt, Suomi jäänyt Ruotsin ja Saksan kelkasta Tuotannon matelulla kaksi dimensiota Kysyntä: vienti menestynyt heikosti Tarjonta: tuottavuus notkahtanut Suomella on kilpailukykyongelma, vaikka monet pitkän ajan kilpailukykytekijät vahvoja Julkisella taloudella ei akuuttia rahoitusongelmaa, mutta pitkän ajan kestävyysongelma on vakava Asiat eivät korjaudu itsestään

Suomi pudonnut Ruotsin ja Saksan kelkasta

Viennin heikkous tuotannon matelun taustalla

Nykyinen kasvun notkahdus ensi sijassa tuottavuusongelma

Työn tuottavuus ja työtunnit laskeneet erityisesti jalostussektorilla Työn tuottavuus sektoreittain, 2008 = 100 Jalostus Palvelut Julkisyhteisöt Kansantalous Lähde: Kansantalouden tilinpito. Muistioita hallitukselle 2013. Luku 2.2, kuvio 3a.

Työn tuottavuus ja työtunnit laskeneet erityisesti jalostussektorilla Tehdyt työtunnit sektoreittain, 2008=100 Jalostus Palvelut Julkisyhteisöt Kansantalous Lähde: Kansantalouden tilinpito. Muistioita hallitukselle 2013. Luku 2.2, kuvio 3b.

Suomi on menettänyt vientimarkkina-osuuksia 2000-luvun alusta lähtien Vientimarkkinamenestys, 2000=100 Suomi Ruotsi Saksa USA Japani Italia Lähde: OECD. Muistioita hallitukselle 2013. Luku 2.3, kuvio 1.

Yrityssektorin kilpailukyky on melkein samassa tilanteessa kuin 1990-luvun alussa Suhteellinen reaalinen yksikkötyökustannus yrityssektorilla, kaikkien vuosien keskiarvo = 100 Suomi/Saksa Suomi/Ruotsi Suomi/USA Lähde: OECD, Eurostat ja BLS. Muistioita hallitukselle 2013. Luku 2.3, kuvio 2.

Suomen kilpailukyky on heikentynyt myös elektroniikkateollisuuden ulkopuolisessa teollisuudessa Suhteellinen reaalinen yksikkötyökustannus tehdasteollisuudessa pl. elektroniikka, kaikkien vuosien keskiarvo = 100 Suomi/Saksa Suomi/Ruotsi Lähde: OECD ja Eurostat. Muistioita hallitukselle 2013. Luku 2.3, kuvio 4 (editoitu).

… ja yksityisissä palveluissa Suhteellinen reaalinen yksikkötyökustannus yksityisissä palveluissa, kaikkien vuosien keskiarvo = 100 Suomi/Saksa Suomi/Ruotsi Lähde: OECD ja Eurostat. Muistioita hallitukselle 2013. Luku 2.3, kuvio 5 (editoitu).

Pidemmän ajan kilpailukykyedellytykset hyvät Toimivat instituutiot Hyvä koulutustaso Tuntuvat innovaatiopanostukset Hyvät tuottavuussaavutukset ennen kriisiä Mutta: hyvä menestys kk-mittauksissa ei ennusta kasvua

Rakenteellinen kilpailukyky on näkynyt teollisuuden tuottavuudessa myös Nokia-klusterin ulkopuolella Kokonaistuottavuus teollisuudessa pl. Elektroniikka, USA = 100 Suomi Espanja Ruotsi Saksa USA Italia Lähteet: Inklaar ja Timmer (2008) ja EU KLEMS -tietokanta. Muistioita hallitukselle 2013. Luku 2.3, kuvio 7.

Kilpailukykyindeksit eivät kuitenkaan ennusta tulevaa kasvua Lähde: Rouvinen (2005). Vaurauden lähteet – Kilpailukyky, talouskasvu vai molemmat? Teokessa Hyytinen & Rouvinen (toim.), Mistä talouskasvu syntyy? (sivut 31-48). Taloustieto (ETLA B 214). Kuvion 2.1 alaosa.

Julkisen talouden ongelma Lyhyen aikavälin ongelma ei ylivoimainen: Suomi saa velkaa halvalla Pitkän ajan kestävyysongelma kuitenkin vakava Kaksi tärkeää asiaa: työllisyysaste ja julkisesti rahoitetun tuotannon tehokkuus Työllisyysaste ei nousemassa nykypolitiikalla riittävästi; suurin potentiaali ikäryhmässä 55+ Julkisen palvelutuotannon uudistaminen hyytymässä

Suomi EU:n parhaimmistoa julkisen alijäämän ja velan suhteen

Kestävyysvaje kiistaton, mutta suuruus epävarma Komissio 2012 5,8 % Suomen Pankki 2012 4,0 % Valtiovarainministeriö 2012 3,5 % ETLA (2013) Hyvä vaihtoehto, keskiarvo 1,0 % (25 % todennäköisyydellä yli 2 %) Huono vaihtoehto, keskiarvo 2,5 % (25 % todennäköisyydellä yli 3,5 %)

Työpanos keskinkertainen työikäiseen väestöön suhteutettuna Työtunnit ja työlliset työikäistä väestöä kohden

Suomen osallistumis- ja työllisyysasteet Ruotsia heikompia kaikissa ikäryhmissä, eniten yli 55 v. -ryhmässä

Ruotsin osallistumisasteilla työvoima olisi noin 200 000 suurempi, mikä riittäisi työvoiman kasvuun ikääntymisestä huolimatta

Julkisen palvelutuotannon uudistaminen hyytymässä Kuntauudistus ei yksin ratkaisu Voi helpottaa maa- ja liikennepolitiikkaa yms. keskusalueilla Mutta ei kaavaillussa mittaluokassa paranna tehokkuutta merkittävästi Sote-uudistus ajautunut hyvin sekavaksi ja uhkaa romuttaa edes kohtuullisesti toimivan osan (SH-piirit) Julkiselle tuottamiselle annetaan etusija, kilpailun edut sivuuttaen

Asiat eivät korjaudu itsestään Vientimarkkinoilta ei odotettavissa merkittävää vetoapua Menetetty tuotanto ei palaa takaisin automaattisesti, korvaava tuotanto vaatii kilpailukykyä ja voimavarojen kohdentumista uusiin käyttöihin Työllisyysaste ei ole ilman uusia toimia nousemassa merkittävästi Julkisen talouden tehostaminen ei etene tehdyillä ja vireillä olevilla suunnitelmilla

Politiikkalinjausten lähtökohta Ei perustetta fipo-kiristykselle, jos valmiutta parantaa kestävyyttä rakenteellisin toimin Mutta jos rakennetoimista ei pystytä päättämään, turvallisinta leikata menoja velka/BKT-suhteen taittamiseksi. Kasvun vahvistamisessa tuottavuuden kohentaminen avainasia, mutta vie aikaa Tämän vuoksi palkkamaltti välttämätön lähivuosina

Palkanmuodostus Yleiskorotuksen nollan tuntumaan pariksi vuodeksi Ala-, yritys- ja yksilökohtaista joustoa Vientialat sopimussaattueen kärkeen

Veropolitiikka Yhteisöveron alennus 20 prosenttiin 2015 mennessä Rahoitus ALV:n (alennettujen kantojen) ja kiinteistöverojen nostolla Sitoutuminen kokonaisuudistukseen Hetemäen työryhmän esitysten pohjalta seuraavan hallituskauden alussa

Elinkeinopolitiikka Innovaatioiden ja tuottavuutta lisäävän rakennemuutoksen tukeminen päätavoite Vältettävä vanhan pönkittämistä ja valikointia Kohdennetut määräaikaiset tuet (ml. verotuet) arvioitava ennen jatkoa Tehottomiksi arvioidut tuet lopetettava; vapautuvat voimavarat yhteisöveron alentamiseen, tutkimukseen ja kasvua tukevaan infraan Terveen kilpailun ohjelmaan lisäpuhtia

Eläkepolitiikka Heti: päätös vanhuuseläkkeelle siirtymisen ”normi-iän” asteittaisesta nostamisesta Valmisteluun kuluvalla hallituskaudella tehtävää päätöstä varten: Vanhuuseläkejärjestelmän uudistamisen yksityiskohdat Varhaisreittien rajoittaminen Eläkemaksun nosto ja mahdollinen maksukatto ynnä menettelytavat, jos maksu ei riitä Kysynnän varmistamisessa palkkajoustavuus tärkeä asia

Julkisen sektorin uudistus Kuntauudistus toteutettava tavalla, joka tukee (saatavissa olevien) hyötyjen realisoitumista Kasvukeskusalueiden rakenteet keskeisiä Tehokkuutta estävät rajoitukset pois, esim. 5-vuoden irtisanomiskarenssi Sote-uudistuksessa uusi lähtö Selkeä väliporras ainakin terveydenhuollon järjestämiseksi, tarvittaessa jopa verotusoikeudella Yksityinen tuotanto samalle viivalle julkisen sektorin oman tuotannon kanssa

Lopuksi Kasvuongelma: lyhyt ja keskipitkä aikaväli Julkisen talouden ongelma: pitkä aikaväli Päätöksiä tarvitaan kummassakin heti Kasvun saamiseksi liikkeelle; hallituksen vaikutusvalta välillistä, hidasta Julkistalouden kestävyyden vahvistamiseksi ilman välittömiä leikkauksia; vaikutusvalta suorempi Tehtävä haastava, mutta ei historian ja muiden maiden kokemuksen valossa ylivoimainen