Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJohanna Korpela Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Teollinen tulevaisuus – uhat ja mahdollisuudet
Vantaan 34. elinkeinopäivä Pekka Ylä-Anttila ETLA ja Etlatieto Oy
2
Teemat Kriisi iski Suomeen kovemmin kuin muihin teollisuusmaihin…
…Miksi? Suhdanne- ja rakennekriisi yhtä aikaa Mitä maailmantaloudessa on tapahtumassa? Aasian nousu ”Toinen suuri eriytyminen” Missä arvo syntyy – mikä on teollisen tuotannon ja palveluiden rooli? Kasvun lähteet tulevaisuudessa Tuottavuuskasvun kolmas aalto – yritysten sisäinen rakennemuutos kasvun lähteeksi Vieläkö arvoketju hymyilee?
3
Suomen BKT:n määrän muutos edelliseen vuoteen verrattuna, %
Lähteet: Hjerppe (1988), Tilastokeskus, Etla 3
4
Viennin määrän muutokset kriisin aikana OECD-maissa (%-muutokset 2008/Q2 – 2009/Q2)
Lähde: OECD Economic Outlook Database.
5
Rakenne- ja suhdannekriisi yhtä aikaa
Jo ennen kriisiä nopean talouskasvun alla suuri rakennemuutos: Avainalojen tuotantokapasiteetti (ja koko kansantalouden potentiaalinen tuotanto) supistunut Metsäteollisuuden kannattavuus- ja rakennekriisi jo 2000-luvun alussa ICT-klusterin muodonmuutos: verkosto pienentyi, alihankintateollisuus lähes hävisi, ohjelmistoala kasvoi, mutta kansainvälinen ulkoistaminen lisääntyy nopeasti Kone- ja metallituoteteollisuus: alihankintateollisuuden kansainvälistyminen jäi alkuvaiheeseen. Alan kasvu perustui investointitavaroiden globaaliin kysyntään Nyt investoinnit supistuneet, tuotanto ja tilaukset pudonneet lähes puoleen
6
Globaalitalouden muutos
7
Aasian osuus maailman teollisuustuotannosta pian puolet
Pajarinen–Rouvinen–Ylä-Anttila: Missä arvo syntyy? Suomi globaalissa kilpailussa. Taloustieto (ETLA B 247). Sivu 44.
8
Kiinassa jo USA:ta enemmän tutkijoita (1 000 henkilötyövuotta)
Pajarinen–Rouvinen–Ylä-Anttila: Missä arvo syntyy? Suomi globaalissa kilpailussa. Taloustieto (ETLA B 247). Sivu 48.
9
Liiketoimintojen hajautuminen
työtehtävien tasolla eli maailman taloushistorian toinen eriytyminen
10
Pajarinen–Rouvinen–Ylä-Anttila: Missä arvo syntyy
Pajarinen–Rouvinen–Ylä-Anttila: Missä arvo syntyy? Suomi globaalissa kilpailussa. Taloustieto (ETLA B 247). Sivu 15.
11
Pajarinen–Rouvinen–Ylä-Anttila: Missä arvo syntyy
Pajarinen–Rouvinen–Ylä-Anttila: Missä arvo syntyy? Suomi globaalissa kilpailussa. Taloustieto (ETLA B 247). Sivu 15.
12
Pajarinen–Rouvinen–Ylä-Anttila: Missä arvo syntyy
Pajarinen–Rouvinen–Ylä-Anttila: Missä arvo syntyy? Suomi globaalissa kilpailussa. Taloustieto (ETLA B 247). Sivu 16.
13
Pajarinen–Rouvinen–Ylä-Anttila: Missä arvo syntyy
Pajarinen–Rouvinen–Ylä-Anttila: Missä arvo syntyy? Suomi globaalissa kilpailussa. Taloustieto (ETLA B 247). Sivu 16.
14
PC-valmistuksen arvoketjujen maantieteen kehitys
Pajarinen–Rouvinen–Ylä-Anttila: Missä arvo syntyy? Suomi globaalissa kilpailussa. Taloustieto (ETLA B 247). Sivu 74.
15
Matkapuhelinten valmistuksen arvo- ketjujen maantieteen kehitys
Pajarinen ym. Sivu 75.
16
Missä arvo syntyy … … ja mihin/kenelle se jää?
17
Nokia N95 Verottoman vähittäishinnan jakautuminen arvonlisäyksen
perusteella Pajarinen, Rouvinen, Ylä-Anttila: Missä arvo syntyy? Suomi globaalissa kilpailussa. Taloustieto (ETLA B 247). Sivu 14.
18
N95:tä tehtiin Salossa (sininen) & Pekingissä (violetti)
Pajarinen–Rouvinen–Ylä-Anttila: Missä arvo syntyy? Suomi globaalissa kilpailussa. Taloustieto (ETLA B 247). Sivu 79.
19
Tarjonnan & kysynnän maantiede huomioiden yli tuotteen elinkaaren N95 jalostusarvosta 39 % jäi Suomeen (vihreä) Pajarinen–Rouvinen–Ylä-Anttila: Missä arvo syntyy? Suomi globaalissa kilpailussa. Taloustieto (ETLA B 247). Sivu 79.
20
Teollisuusyritykset sisäisten ja
markkinapalveluiden tuottajiksi
21
Teollisuusyrityksen muodonmuutos
Pajarinen–Rouvinen–Ylä-Anttila: Missä arvo syntyy? Suomi globaalissa kilpailussa. Taloustieto (ETLA B 247). Sivu 87.
22
Nokian henkilöstö Suomessa ja muualla (2008)
MUISSA MAISSA Lähteet: Ali-Yrkkö (2010), Nokia 20-F 2008, vuosikertomus 2008, lehdistötiedotteet, Talouselämä , Etlan arvio Production = Manufacturing, packaging, shipping
23
ICT-klusterin viennin painopiste palveluihin (mrd. €)
Pajarinen–Rouvinen–Ylä-Anttila: Missä arvo syntyy? Suomi globaalissa kilpailussa. Taloustieto (ETLA B 247). Sivu 85.
24
Globaali muutos haastaa Suomen: tehtävärakenteiden muutos kasvu lähteeksi
25
Tuottavuuskasvun pääajurien pitkä historia
Pajarinen–Rouvinen–Ylä-Anttila: Missä arvo syntyy? Suomi globaalissa kilpailussa. Taloustieto (ETLA B 247). Sivu 22.
26
Tehtävärakenteiden muutosten tuottavuusvaikutus (teoll., %-yks.)
Pajarinen–Rouvinen–Ylä-Anttila: Missä arvo syntyy? Suomi globaalissa kilpailussa. Taloustieto (ETLA B 247). Sivu 102.
27
Yhteenveto & johtopäätöksiä
28
Yhteenveto ja johtopäätöksiä
Bruttoarvoiset ulkomaankauppatilastot johtavat harhaan – toistaiseksi kehittyneet maat dominoivat Kansakunnat kilpailevat korkean jalostusarvon tehtävistä – Aasian nousu on väistämätön Vanhat kasvumoottorit yskivät: pelastajaksi tehtävärakenteiden & työn sisällön muutos, tuottavuuskasvun kolmas aalto Tavaroissakin aineettomat/virtuaaliset ominaisuudet keskeisiä – Suomen pelastavat palvelut kumpuavat silti teollisesta ytimestä
29
Suomen teollisuus on globaalin kilpailun paineessa, joka toivottavasti puristaa siitä aiempaa kovemman timantin Unohtakaa teollisuus vs. palvelut – kyse on kokonaisuudesta Uusia kasvuklustereita tai edes -aloja voi olla turha etsiä – silti tarvitaan kasvun kannustimia Pienet edistysaskeleet iso asia – niitä tehtävä jatkuvasti & kaikkialla – yritteliäisyysyhteiskuntaan Teollinen tulevaisuus: vieläkö arvoketju hymyilee Suomelle?
30
Vieläkö arvoketju hymyilee?
Jalostusarvo T&k&i Brändäys Muotoilu Huolto, ylläpito Korkeiden kust. maat Matalan kustannus-tason maat Markkinointi Proto, pilotti Myynti Tuotannon aloittaminen Jakelu Massatuotanto Panokset Tuotanto Tuotos
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.