C172 DIESEL OH-SRH EROAVUUSKOULUTUS

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mission Gallup 08 nettikyselyn yhteenveto. Jeesus tunnetuksi kautta maailman Taustatietoja • 446 vastaajasta 38% (m) ja 62% (n) • Vapaakirkollisia 84%
Advertisements

Polyteknikkojen ilmailukerho ry. PPL-kurssi
ESMO ESMO teemapäivä OH-PAM:n teoriakertaus Ohjelma: Klo 10:00 Tilaisuuden avaus Klo 10:05 PAM:in muutokset Moottorin sisäänajo-ohje Normaali.
OH-SRH : GPS & Autopilotti Malmin Ilmailukerho, Tuomas Kuosmanen.
Tuulen mittaus Tuulen nopeus mitataan pikamatkoilla 200 m:iin asti sekä pituussuuntaisissa hypyissä. Tuuli mitataan kilpailun jokaiselle suoritukselle.
Lionsliiton aineistosta koonnut P.Siitonen 4/ KLUBISIHTEERI koulutus Pekka Siitonen Piirisihteeri
Polyteknikkojen ilmailukerho ry. PPL-kurssi
Puimuri - kaava.
Resistanssi ja Ohmin laki
Garmin GPS Käyttöä käytännössä Timo Hyvönen 2013.
Luku 1. Siirtotekniikan käsitteitä – Taajuus
1 Ostopaikkakysely Heli Rauman Anu Simonen. 2 Kyselyn toteutus •Riihimäen kotitalouksiin lähetettiin yhteensä 2780 kyselyä •Kotitaloudet valitsimme postinumeroiden.
Tämän esityksen avulla osaat ladata PAF 5
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
SUIO GP ja Räyskälä ja Räyskälä.
Moodlen ohje opiskelijoille
Pumpulipupupussi.
Ompelukuvasarja laskosverhon valmistuksesta yksittäiskappaleena.
3 April, 2017 Sonera Multi-SIM Internal.
Työ,ja teho.
Työ, teho ja yksinkertaiset koneet
Leena Kulmala 2007 Kuorma-autossa on eläimiä. Autoon tuodaan lisää eläimiä, niin että se on täynnä. Sinun tehtäväsi on laskea, kuinka monta eläintä autoon.
ATTRIBUUTTITARKASTUS
ERIKOISKULJETUS TRAKTORILLA
- Vuokra-asunto: - Asunnon voi vuokrata yksityiseltä tai julkiselta taholta esim. kunnalta (yleensä edullisempia) - Ei tarvita suuria pääomia, pääsee helposti.
Vesa Artman Tammikuu  Lasten säännöt koskevat sarjoja 13 v ja alle  Normaali (kansainvälinen sääntö) koskee sarjoja 14 v ja yli  Veteraanisarjoilla.
Jukka Inget ja Olli Hellgren
LYPSYN TARKOITUS Maidontuottajan kannalta:
VOITELUAINEET Voiteluaineiden tehtävä on: pienentää kitkaa
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Elämyshankekyselyn tulokset © Sovita Toteutus: Opiferum1.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
KERTAUSTA PERUSASTEEN MATEMATIIKASTA Piia junes
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 15 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 15 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
BSM – hälytys- ja raportointijärjestelmä BSM = Basic fault annunciator.
Harrastajatutkinto Säännöt Pisteytys 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 15 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Kotisivukoulutus Ohjeet alasivujen tekoon ja kuvien lisäämiseen © SVS Länsi-Suomi.
Scandinavian Cup Joukkueenjohtajien kokous SPRINT - juniorit.
AGCO-yhtymä Valtra on osa AGCO-yhtymää, joka on maailman kolmanneksi suurin maatalouskoneiden valmistaja. AGCOn liikevaihto on 6,8 miljardia dollaria.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Raskaankaluston moottorit
2) Kuinka monta prosenttia luku a on luvusta b
SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership Ohjausryhmän kokous Budjetti ja raportointikatsaus tiistai Tallinna
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
LÄÄKELASKENTA Kaasulaskut
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Kuopion iy:n kehityskokous Rissala ’04 AirShow käynnistys vaikeaa läpivienti minimiresursseilla kaikki eivät sitoutuneet projektiin tuloksena.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 15 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
Forestcluster Research Portal Cost Reporting klo 9.00 – 9.30
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
Käyttöohje: Kuinka liittyä ryhmään. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Annuiteetti- eli tasaerälaina
Tuomarikoulutus 2002 Tuulen mittaus u Tuulen nopeus mitataan pikamatkoilla 200 m:iin asti sekä pituussuuntaisissa hypyissä. u Tuuli mitataan kilpailun.
PISA Programme for International Students Assessment OECD-maat.
Kuinka monenteen diaan asti pysyt perässä? Koita sanoa ääneen monennessako diassa olet ja minkä värinen sen tausta on. Jos sinulla on kaveri vieressä,
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.
Ajatuksesta albumiin Digitaalikameran käytön jatkokurssi.
Moottorin kuluttama sähköenergia
Moottorin kuluttama sähköenergia
Windows 10 -vinkit Asetukset kuntoon.
Edellisen kerran yhteenveto: MAC frame
Esityksen transkriptio:

C172 DIESEL OH-SRH EROAVUUSKOULUTUS

Thielert Centurion 2. 0 moottori TAE 125-02 - toinen sukupolvi - 2 Thielert Centurion 2.0 moottori TAE 125-02 - toinen sukupolvi - 2.0s tulossa 155 hp (125-03)

Teknisiä tietoja 4-sylinterinen, 2.0 litran nestejäähdytteinen turbodiesel Jatkuva teho max 135 hp / 410 Nm 2300 rpm max potkurin nopeus (moottori 3900 rpm) Alennusvaihde (i=1.69) vakiokierros-potkurille Kertakäyttöinen, TBR 1200 h Diesel = EI tulppia, magneettoja, seos säätöjä

Eräitä huomioita moottorista Single Lever Control vain tehonsäätövipu ei potkurinsäätöä ei ahtopaineensäätöä ei ryypytystä moottori ei mene ylikierroksille 135 hp vs 160 hp? staattinen työntövoima ~ O360 + kiinteä potkuri ahdettu moottori toimii myös korkealla

Moottorinhuolto Ainoastaan TAE-sertifioitu mekaanikko / huoltoyritys kurssin käynyt mekaanikko hyväksytyt työvälineet Cessnan runko huolto normaalisti Suomessa Joen Service Konekorhonen Airfix

LENTOTOIMINNASSA HUOMIOITAVAA

Moottori Tarvitsee virtalähteen toimiakseen magneettoja ei ole alternaattorin ja akun vikaantuessa yhtä aikaa ollaan vara-akun varassa noin 30min. Nestejäähdytys suojelee moottoria lämpöshokeilta

Tietokoneohjaus FADEC Full Authority Digital Engine Control tietokonejärjestelmä, joka ohjaa moottoria ja siihen liittyviä toimintoja ohjelmoitavissa mm. tehosäätimen asennot, sallitut lämpötilat, säätimen välittämä kiihtyvyys / hidastuvuus jne FADEC-A oletus FADEC-B edellisen vikaantuessa tallentaa lentämiseen liittyvän datan soveltuvin osin  tehtaalle joka huollon yhteydessä

Moottorinvalvontanäytöt 1/2 CED 125 Compact Engine Display potkurin kierrosluku (RPM) öljynpaine (OP) öljyn lämpötila (OT) jäähdytysnesteen lämpötila (CT) vaihteiston lämpötila (GT) tehoasetus (Load)

Moottorinvalvontanäytöt 2/2 AED 125 SR Auxliary Engine Display polttoaineen lämpötila (L /R) polttoaineen hetkellinen kulutus gal / h 1 US gal = 3,78 l jännite alhaisen jäähdytysnestemäärän varoitusvalo (keltainen)

Käsikirjamuutokset Supplement Pilot’s Operating Handbook for the Cessna 172 N & P Equipped with TAE 125 Installation liitetään alkuperäiseen englanninkieliseen käsikirjaan oltava lennolla mukana Viittaukset alkuperäisen käsikirjan seuraaviin kohtiin kumotaan kaasutin (carburator) sekä imuilman esilämmitys (carburator pre-heating) magneetot ja sytytystulpat seossäätö (mixture control), ryypytys (priming system) polttoaine (fuel) – huom!

Polttoaine Tankkaus Malmilla Shell Kanaselta tilaamalla Jos huomaat tankanneesi kerosiinin sijasta lentobensiiniä niin ÄLÄ KÄYNNISTÄ MOOTTORIA. Ota yhteyttä kalustovastaavaan PA-NÄYTEET 5 + 5 + 2 Kohdasta Päivittäisten tarkastusten yhteydessä syntyvää ”vesijettiä” ei saa kaataa maahan. Kerosiini haihtuu huonosti ja sotkee ympäristöä pitkäksi aikaa. Kaada näyte takaisin tankkiin tai keräysastiaan. Malmin lentokonehallissa MIK:n keräysastia on kerhohuoneessa. Ainoastaan seuraavat polttoainelaadut ovat hyväksyttyjä: Jet A-1 (ASTM 1655) Diesel (DIN EN 590) Polttoaineen minimilämpötila lennon aikana Jet A-1 -35º Diesel -5º C Polttoaineen minimilämpötila lentoonlähdössä Jet A-1 -30º C Diesel >0º C Huom! Mikäli dieseliä on tankissa yli 10% tai mikäli sekoitussuhteesta ei ole tietoa, käytetään dieselin arvoja Tankkaukset Suomessa isoilla kentillä (Turku, Pirkkala, Jyväskylä, Joensuu …)

Polttoaineen määrä Poh Page 7-4 Yhteensä 180 l (47,6 US gal) käytettävissä oleva polttoaine 168,8 l (44,6 US gal) (molenpiin tankkeihin mahtuu max 23,8 US gal) Tärkeää! Varo lentämästä tankkeja tyhjäksi, jottei polttoainejärjestelmään pääse ilmaa! Myös muita syitä  Polttoainemäärän varoitusvalo syttyy (Low Fuel R/L) 19 l / 5 US gal jäljellä siinä tankissa vaihda pa-hana both asentoon ja/tai laskeudu polttoainetäydennystä varten Puuskaisella säällä varoitusvalo saattaa vilkahdella ennen rajaakin ¼ tai tyhjemmillä tankeilla lennetään bensahana both asennossa muuten ”kurvailu” kielletty Huom! Koneessa on mekaaninen valitsin kummallekin polttoainetankille erikseen sekä both asento. Polttoaineen virtaus katkaistaan shut off valve:sta.

Öljyt POH section 8-1 Moottoriöljy Vaihteistoöljy Shell Helix Ultra 5W30 synthetic API SJ/CF Shell Helix Ultra 5W30 synthetic API SL/CF Öljynkulutus pientä max 0.1l/h Moottorin annettava seisoa noin 30-45min käytön jälkeen ennen kun mittatikku antaa oikeita lukemia Mittatikun min->max = 1l öljyä Öljynvaihtoväli 100h Vaihteistoöljy Shell EP 75W90 API GL-4 vaihteistoöljyä ei lisätä itse, eikä sitä tulisi myöskään mainittavasti kulua määrä tarkistettava ennen jokaista lentoonlähtöä

Jäähdytysjärjestelmä Poh 8-3 Vesi / jäähdytysneste suhteessa 50:50 Jäähdytysneste: BASF Glysantin Protect Plus/G48 Jäätymislämpötila -36ºC Nestemäärän tarkastaminen ei kuulu normaaliin päivätarkastukseen varoitusvalo ohjaamossa

Sähköjärjestelmä POH 7-6 TAE 125:n käyttöjännite on 24 V Jos alternaattori vioittuu akulla 120 min toiminta aikaa poh 3-11

Rajoituksia MTOW 1111 kg (normal category) Kielletty tarkoituksellinen syöksykierre tarkoituksellinen negatiivinen-G Suurin toimintakorkeus 17.500 ft Kiitotie vaatimus mtow Takeoff 300m / 600m 15m este (ISA +10) Climb 500 ft/min -> 6000 ft , 400 ft/min 10000ft

Rajoitukset, jatkuu… Moottorin käynnistäminen ei ole sallittua alle -30ºC lämpötilassa Min / max –lämpötilat operoinnin aikana moottoriöljy 50 º/140 ºC jäähdytysneste 60º/105ºC vaihteisto -30º/120ºC merkkivalot: vihreä, oranssi, punainen Öljynpaineen rajoitukset 3 sekunnin kuluessa käynnistyksestä oranssi tai vihreä merkkivalo (OP), muutoin moottori sammutettava! kts. tarkemmin käsikirja Potkuri lentoonlähdössä ja nousussa 2300 rpm (100 % load)

Kysyttävää?

Marko Einamo Malminilmailu kerho ry. KX 155A VHF / NAV 06.2.2008 Marko Einamo Malminilmailu kerho ry.

NAV/COM Nav com 1 Nav com 2

NAV/COM The Bendix KX 155A Nav Com radio. Neljä säädintä ja neljä nappulaa Näyttö jaettu kahteen eri segmenttiin. Vasemmalla Comm radio Active sekä stand by johon voidaan esitallentaa jaksoja (channel) Oikealla NAV vastaanotin omine nappuloineen

Nappulat 1. Virtakytkin 2. Kanava 3.4. COM Radion jakson valitsimet 5. VOR tunnuksen äänen voimakkuus  6. Oikean puolen näytön tilan valitsin MODE   7 and 9. NAV Radion jakson valitsimet 8. Painamalla keskittää OBI jos OBS moodi päällä 10 and 11. controls stop watches / OBS   12. NAV active / standby vaihtokytkin 13 and 14. Kanavavalitsin jos Ch tila valittuna   15. COM active / standby vaihtokytkin 16 timer reset T/R T=transmit=lähettää R=Receive=vastaanottaa Hämärä kytkin

COM puoli Painamalla Channel nappulaa näyttää laite CH + valitun kanavan joitain sekunteja. Isolla valitsimella voi selata kanavia eli ”pikavalita” taajuuksia. Kun kanavatoiminto ei aktiivinen voidaan valita taajuus normaalisti Nostamalla valitsinta päästään valitsemaan välitaajuuksia On/Off+volume vedettäessä nappi ylös saadaan kohinasalpa pois päältä Active / standby valitsin 33 sekuntia lähetinpäällä aiheuttaa stuck mic toiminnon jolloin lähetys katkaistaan

NAV Puoli Oikeanpuoleisen NAV näyttö voidaan asettaa 9 eri tilaan Mode nappulan avulla

NAV/COM

Audiopanel

Transponder

Muuta Trim takeoff asento Kaasun lukko Tarkistuslistojen käyttö AED/CED Varoitusten kuittaamisesta Vesi kerosiinin otosta

Kiitos !

Simuloitu lento ... Käynnistys

Valmis lentoonlähtöön

Cruise

Sammuttaminen