Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Polyteknikkojen ilmailukerho ry. PPL-kurssi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Polyteknikkojen ilmailukerho ry. PPL-kurssi"— Esityksen transkriptio:

1 Polyteknikkojen ilmailukerho ry. PPL-kurssi 2006-2007
Anselmi Pyy

2 Moottorin toiminta polttoaine-ilmaseoksen syöttö ja palaminen
stoikiometrinen seos 1:15 laihentaminen Anselmi Pyy

3 Moottorin toiminta Laihentaminen paras teho taloudellisin teho
Anselmi Pyy

4 Moottorin käyttö laihentaminen paras teho taloudellisin teho
lentokäsikirjat koska laihentaminen on mahdollista? Anselmi Pyy

5 Virheet palamistapahtumassa
Nakutusilmiö (knock) syitä väärä polttoaine karstoittuminen väärä sytytysennakko Etusytytys (preignition) syyt Mitä tehtävissä? Anselmi Pyy

6 Kaasutin tehtävä toiminta kiihdytyspumppu venturi täysi teho
tyhjäkäynti kiihdytyspumppu vaaratilanteet Anselmi Pyy

7 Kaasutin seoksen säätö ryypytys esilämmitys varailmanotto
korkeuden vaikutus ryypytys toiminta esilämmitys ohittaa ilmansuodattimen käyttöohjeet varailmanotto Anselmi Pyy

8 Kaasuttimen jäätyminen
syyt polttoaineen höyrystyminen lämpötila kastepiste milloin jäätää herkimmin Anselmi Pyy

9 Polttoaineen ruiskutusjärjestelmä
Toiminta epäsuora, jatkuvaruiskutteinen Saavutetut edut taloudellisuus polttoaineen virtausmittari -> oikea laihennus helppoa helppo valvoa myös polttoaineen kulutusta ei kaasuttimen jäätymisominaisuutta Haittapuolet kalliimpi hankalampi huoltaa (polttoaineen painemittari saattaa vuotaa ohjaamoon) Anselmi Pyy

10 Sytytysjärjestelmä rakenne magneettosytytys toimintaperiaate
Anselmi Pyy

11 Sytytysjärjestelmä laukaisukytkin sytytyskytkin
tarkoitus ja toiminta sytytyskytkin asento käynnistyksessä vikatilanteet ja niiden testaus ’hot mags’ maadoitus mekaaninen rikkoutuminen Anselmi Pyy

12 Sytytysjärjestelmä Sytytystulpat: lukumäärä ja sijainti rakenne
tulppien puhtaanapito Anselmi Pyy

13 Ahtaminen tarkoitus ahtimen toiminta ahdetun moottorin käyttö CHT
moottorin sammutus Anselmi Pyy

14 Lentokoneiden polttoaineet
Bensiini valmistus ja erot laatuvaatimukset: jäljitettävä prosessi lentoasemalle asti bensiinin oktaaniluku, puristuslujuus oktaaniluku eri kuin autobensiinissä! bensiinin TEL-luku (ml/U.S. gal), nakutuskesto korkea/alhainen TEL-luku Kerosiini Anselmi Pyy

15 Polttoaineet Lentokoneiden polttoaineet: Lentobensiini (AVGAS)
kerosiini (JET) autobensiini (MOGAS) Lentobensiini (AVGAS) ero autobensiiniin: lyijy, oktaaniluku, väritys, autobensiinin höyrystymisherkkyys ja energiasisältö laadut: esim. 82, 100, 100LL Suomessa käytössä 100LL, väriltään sinistä, oktaaniarvo 100/130 Kerosiini (JET) siviilikäytössä JET A-1, muita tyyppejä esim. JP-4 ja JP-5 Anselmi Pyy

16 Polttoaineet Autobensiini, Mogas
mahdollista esim. Rotax-moottoreissa lisätyyppihyväksynnän (STC) kautta muissakin moottoreissa Poikkeavuudet lentobensiiniin (höyrystymisherkkyys) ’vapor lock’=PA kaasuuntuu järjestelmässä → liian laiha seos ’pneumatic lock’=PA kaasuuntuu kaasuttimessa → liian rikas seos polttoainejärjestelmän tiivisteet Kielletty kaupallisessa lentotoiminnassa (FAA) Lentomoottorit suunniteltu Avgas-käyttöön (esim. venttiilit) Polttoaineen saatavuus? Anselmi Pyy

17 Polttoaineet Bensiinin säilytys polttoainesäiliöt polttoainetynnyrit
Anselmi Pyy

18 Polttoaineen tankkaus
toiminta tankkauspaikka sallitut oktaaniluvut kosteuden vaikutus Anselmi Pyy

19 Polttoaineen tankkaus
”erämaatoiminta” tankkaus korpikentällä tankkaus polttoainetynnyristä talvitoiminta jäätyminen: vapaa jää ja kiteet jäänesto (IPA), käyttö vesibensojen otto kielletty tankit täyteen? huomioitavaa Anselmi Pyy

20 Polttoainejärjestelmät
polttoainehana rakenne toiminta (BOTH-R-L-OFF) monimoottorikoneissa ristisyöttö huomioitavaa: hanan käyttö, hanatesti (2 min) polttoaineen syöttö polttoainepumput, ylä- ja alatasokoneet PA-suodattimet ryypytyspumppu Anselmi Pyy

21 2-moottorikoneen polttoainejärjestelmä
Anselmi Pyy

22 Polttoainejärjestelmät
polttoainesäiliöt sijainti rakenne täyttöaukko huohotus vedenpoisto Anselmi Pyy

23 Polttoainetankin huohotus
huohotusputki huohotinaukko Anselmi Pyy

24 Polttoainemittarit mekaaninen sähköinen painemittari toimintakoe
Anselmi Pyy

25 Bensiinikäyttöinen mäntämoottori
Textron Lycoming O-235-C (100 hp), Cessna 152 Anselmi Pyy

26 Bensiinikäyttöinen mäntämoottori
Jabiru 2200 (85 hp) Rotax 912 (80 hp) Anselmi Pyy

27 Dieselkäyttöinen mäntämoottori
Thielert Centurion 1.7 (135 hp) SMA 305 (230 hp) Anselmi Pyy

28 Bensiini- vai dieselkäyttöinen?
Ottomoottori, 100LL moottoreiden peruskorjausjakso (TBO) 2000h-2400h yksinkertainen ja halpa huoltaa huollot 50h välein kuluttaa polttoainetta noin 35 l/h (riippuen moottorin koosta) lentobensiini (100LL) maksaa noin 1,8 €/l 100LL sisältää lyijyä yleisilmailun polttoaineille tulossa veronkorotus 2007 Anselmi Pyy

29 Bensiini- vai dieselkäyttöinen?
Dieselmoottori, JET A-1 kuluttaa polttoainetta noin 20 l/h (alle 2/3 vastaavan ottomoottorin kulutuksesta) kerosiini (JET A-1) maksaa noin 1,0 €/l huollot 100h välein ’uutta’ teknologiaa ilmailussa, ei käyttökokemuksia, ’lastentauteja’ moottoreilla ei peruskorjausjaksoa vaan VAIHTOjakso (TBR) 2400h (TAE135) huolto teetettävä hyväksytyssä huolto-organisaatiossa Anselmi Pyy

30 Alipainejärjestelmä toiminta laitteet alipainepumppu alipaineen säädin
alipainesuodatin laitteet suuntahyrrä muut hyrrämittarit Anselmi Pyy

31 Alipainejärjestelmä toiminta laitteet toimintakoe alipainepumppu
alipaineen säädin alipainesuodatin laitteet toimintakoe Anselmi Pyy

32 Moottorin jäähdytys osa syntyvästä lämpöenergiasta siirtyy sylinteriin
jäähdytystarve ilmajäähdytys edut ja haitat nestejäähdytys Anselmi Pyy

33 Moottorin jäähdytys nestejäähdytys Bombardier-Rotax Thielert Centurion
Anselmi Pyy

34 Moottorin jäähdytys ilmajäähdytys rakenne ja osat moottoripellit
ilmanohjaimet rivastot kidukset (säädettävä ja on-off –tyyppi) talvilevyt floridalevyt ”summerization kit” Anselmi Pyy

35 Moottorin jäähdytys ilmajäähdytys rakenne ja osat moottoripellit
ilmanohjaimet rivastot kidukset (säädettävä ja on-off –tyyppi) talvilevyt floridalevyt ”summerization kit” Anselmi Pyy

36 Moottorin jäähdytys kova maakäyttö lentonopeus
liu’ut ja nousut sylinterinpään lämpötila Anselmi Pyy

37 Potkurit toimintaperiaate lisänopeus ilmamassalle hyötysuhde
työntövoimaan vaikuttavat tekijät vääntövaikutus pyörimisnopeus Anselmi Pyy

38 Potkurit rakenne ja terminologia lapakulma, mittauskohta kohtauskulma
geometrinen kierto nousu (geometrinen ja tehollinen) sekä luisto hyötysuhde Anselmi Pyy

39 Potkurit lapojen lukumäärä lavan pituus ja leveys lavan muoto
erikoisuudet propfan Anselmi Pyy

40 Potkurit materiaalit voimat alennusvaihteisto
keskipakoisvoima alennusvaihteisto maakäsittely, rullaaminen potkurin kunto kiintopotkuri optimoitu tietylle nopeudelle nousu- ja matkapotkurit pyörimisnopeus vs. lentonopeus Anselmi Pyy


Lataa ppt "Polyteknikkojen ilmailukerho ry. PPL-kurssi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google