ER-mallista relaatiomalliin

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lavian lukio.
Advertisements

Rajapintaluokat Rajapintaluokka luettelee metodit, joille tulee löytyä toteutus asianomaisen rajapinnan toteuttavista luokista. Rajapintaluokka on siis.
– Ohjelmistojen mallintaminen luokkamallin lisäpiirteitä.
Koostumussuhde Jukka Juslin © Jukka Juslin.
Ohjelmiston tekninen suunnittelu
Relaatiomalli •Ted Codd 1970 •Matemaattinen perusta •Helppo toteuttaa •Helppo omaksua •Käytetyin tietomalli •Muodostaa perustan kurssin myöhemmille asioille.
Entity-Relationship Diagrams ER-mallit Käsitemallit Kohde-suhde-kaavio
Tietokanta.
Käsiteanalyysi Käsiteanalyysi on työskentelymenetelmä
Looginen suunnittelutMyn1 Looginen suunnittelu •Tässä lähdetään liikkeelle käsitemallista. •Laaditaan sisällöstä ja rakenteesta loogisen tason kuvaus,
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Tietokannan suunnittelu
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Taulukot Jukka Juslin © Jukka Juslin 2006.
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
Langattomien laitteiden matematiikka 1
Perintä. Yleistä Olio-ohjelmoinnin menetelmä muodostaa uusia luokkia aiemmin määriteltyjen luokkien avulla Luokka saa automaattisesti käyttöönsä kaikki.
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Aikataulu 09:00-09:30Mallin kehitys versioon 1 ja tästä eteenpäin; UML-notaatio.
LVI: vaihtoehtoiset etenemistavat Tavoitteisiin liittyvät kysymykset Opiskelijalle saumaton palvelu paikan vastaanotosta ilmoittautumiseen.
Osaamisenhallintajärjestelmä ”Komppari” (kompetenssien hallintajärjestelmä) Jouni Huotari & IDM6S1 Versio 0.3 ( ): lisätty käsitemallista versio,
Työrauha ja haastavat tilanteet
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
TIETO JA TIETOKONEOHJELMA TIETOKONEOHJELMA KÄSITTELEE TIETOJA TIETOJA VOIDAAN KÄSITELLÄ OHJELMASSA VAIN SALLITUILLA MENETELMILLÄ.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Taulukkolaskennan perusteet

Monikon lisääminen (1) Luetellaan kaikki lisättävän rivin arvot INSERT INTO Asiakas VALUES (4, ’Assi’, ’Asiakas’); Luetellaan vain osa arvoista; muut arvot.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Kalenteri 2005 AJAVA – Ajanvarausjärjestelmä CSP Compact Software Products.

Kuinka tehdä blogi o365:ssä
Osa 1: Tietokanta Tietokanta tiedon tallennuspaikkana. Tietokantakäsitteitä. Relaatiotietokanta. Tiedonhallinnan perusteet Metropolia Ammattikorkeakoulu.
Muunnos luokkakaaviosta relaatiokaavioon
Käsitteellisen mallinnuksen tekniikkaa
Tietokannan normalisointi
7. ER- ja EER-mallin kuvaaminen relaatiotietokannaksi
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Vesa Ollikainen & Outi Grotenfelt
Yleistä Kotisivuja päivitetty Demoryhmät Luentomonisteen ensimmäiset osat Luentokalvot jaossa Demot alkavat maanantaina Selvitä oma demoryhmäsi Tutustu.
OpetusSuunnitelmaViestintä W5W-suunnittelijat KTM Marianne Isola, FM Suvi Jutila, FM Aimo Rahkonen, TaM Jukka Savilampi.
Java - Tietokanta. JDBC=Java database connectivity  ODBC:n kaltainen ohjelmointiliittymä SQL- tietokantoihin  Koostuu Java-kehitysympäristön (esim.
Graafinen käyttöliittymä, osa 1
Osaamisenhallintajärjestelmä
1 © Jukka Juslin Luokat, attribuutit ja metodit Yleistietoa: seuraavalla koulutusviikolla tarkempi käsittely.
1) Elbit Skills –sovellukseen kirjautuminen
Tietokannat -kurssi KSAO, Datanomit, käytön tuki kevät 2015 Lauri Tapola.
8. Periytyminen Sisällys Mitä on periytyminen? Yksittäis- ja moniperiytyminen. Oliot ja perityt luokat. Periytymisen käyttö.
Harjoitus 5 Kurssien alussa opettaja kierrättää ilmoittautumispaperin opiskelijoilla. Opiskelijoilta kerätään seuraavat tiedot:  nimi  sähköposti  ryhmä.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallituksen valtionavustusjärjestelmä Näin haen avustusta uudessa järjestelmässä.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Pilotointien esittely elokuu Taustaa  Mitä on tapahtunut ennen?  Esipilotoinneista pilotointeihin ja arviointiin. elokuu iTEC - Designing.
Yksikkötestaus ● Yksikkötestauksella tarkoitetaan lähdekoodiin kuuluvien yksittäisten osien testaamista. Termi yksikkö viittaa ohjelman pienimpiin mahdollisiin.
Case: Kansallinen tulorekisteri
Vipunen – korkeakoulujen extranet
Tietomallista tietokannaksi
Prosessi- ja ympäristötekniikan perusta
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
KUVATAITEEN SÄHKÖISET SÄPINÄT
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Rajapintaluokat Rajapintaluokka luettelee metodit, joille tulee löytyä toteutus asianomaisen rajapinnan toteuttavista luokista. Rajapintaluokka on siis.
Sisältö PostgreSQL MySQL Historia yms. ORDBMS Ominaisuuksia Asennus
6 Piirreteoriat kuvailevat yksilöiden välisiä eroja
Koulutuspäällikkö Taina Eriksson, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu
8. Periytyminen.
Opinto-oikeus/ Lukukausimaksut &Oodi
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
Opinnäytetöiden kirjaaminen Wilmaan Tammikuu 2018
TERVEYSTIETO 8 Aloitus.
8. Periytyminen.
Salla Turpeinen, Virpi Inkinen, Kaarlo Laine
Esityksen transkriptio:

ER-mallista relaatiomalliin Muunnos relaatiokaavioksi Tiedonhallinnan perusteet Metropolia Ammattikorkeakoulu Vesa Ollikainen

Taustaa Käsitteellisen mallinnuksen avulla muodostettiin kuva kohdealueen tietosisällöstä ER-kaavio kuvaa yksilö- ja yhteystyypit ominaisuuksineen ja lukumäärärajoitteineen. Relaatiotietokannan toteuttamiseksi tarvitaan relaatiokaavio taulut, kentät, perusavaimet, viiteavaimet Tarkastellaan muunnosta ER-kaaviosta relaatiokaavioksi mekaaninen prosessi automatisoitavissa ongelmien ja erikoistapausten ratkaisu sekä vaihtoehtojen arviointi edellyttävät kuitenkin prosessin hallintaa manuaalisesti. Tiedonhallinnan perusteet Metropolia Ammattikorkeakoulu Vesa Ollikainen

Kertaus: ER-kaavion merkinnät Suorakaiteet ovat yksilötyyppejä Salmiakkiruudut ovat yhteystyyppejä Soikiot ovat ominaisuuksia yksilötyypeillä yhteystyypeillä Yhteystyypeillä on lukumäärärajoitteita 1:1 1:M M:N Tiedonhallinnan perusteet Metropolia Ammattikorkeakoulu Vesa Ollikainen

Yksilötyypit tauluiksi Jokainen yksilötyyppi tuottaa relaatiokaavioon uuden taulun. Ominaisuuksista tehdään kenttiä Tunnistavasta ominaisuudesta tulee perusavain. voi koostua myös useasta ominaisuudesta/kentästä. Tiedonhallinnan perusteet Metropolia Ammattikorkeakoulu Vesa Ollikainen

Yksilötyypit tauluiksi Tiedonhallinnan perusteet Metropolia Ammattikorkeakoulu Vesa Ollikainen

1:M-suhde viiteavaimeksi Ensin kummankin pään yksilötyypistä oma taulunsa. M-päästä johdettuun tauluun lisätään viiteavain, joka viittaa 1-pään taulun perusavaimeen. Tiedonhallinnan perusteet Metropolia Ammattikorkeakoulu Vesa Ollikainen

1:M-suhde viiteavaimeksi Tallenne Tiedonhallinnan perusteet Metropolia Ammattikorkeakoulu Vesa Ollikainen

M:N-suhde tauluksi Ensin kummankin pään yksilötyypistä luodaan oma taulunsa. Yhteydestä tulee oma taulunsa tietokantaan. Uuteen tauluun luodaan viiteavaimet kummankin pään taulujen perusavaimiin. Uuden taulun perusavaimeksi valitaan em. viiteavainten yhdistelmä. Yhteystyypin ominaisuudet päätyvät uuden taulun kentiksi. Tiedonhallinnan perusteet Metropolia Ammattikorkeakoulu Vesa Ollikainen

M:N-suhde tauluksi Tiedonhallinnan perusteet Metropolia Ammattikorkeakoulu Vesa Ollikainen

1:1-suhde kentäksi Ensin kummankin pään yksilötyypistä oma taulunsa. Jommankumman pään tauluun lisätään viiteavain, joka viittaa toisen taulun perusavaimeen. Kun yhteys on tyypiltään 1:1, ei kahta erillistä taulua välttämättä tarvita. Tiedonhallinnan perusteet Metropolia Ammattikorkeakoulu Vesa Ollikainen

1:1-suhde kentäksi Tiedonhallinnan perusteet Metropolia Ammattikorkeakoulu Vesa Ollikainen

1:1-suhde kentäksi Vaihtoehto 1: Vaihtoehto 2: Vaihtoehto 3: Mitä eroa ratkaisuilla on? Mikä ratkaisu sopii minkäkinlaiseen tilanteeseen? Vaihtoehto 3: Tiedonhallinnan perusteet Metropolia Ammattikorkeakoulu Vesa Ollikainen

Ensimmäisen asteen yhteys Muunnos normaalisti. Viiteavaimen kenttä nimettävä uudelleen. Tiedonhallinnan perusteet Metropolia Ammattikorkeakoulu Vesa Ollikainen

Kolmannen asteen yhteys Yhteystyypistä oma taulunsa. Tauluun viiteavain jokaisen osapuolen perusavaimeen. Tiedonhallinnan perusteet Metropolia Ammattikorkeakoulu Vesa Ollikainen

Miten muunnat? Lukukausi on moniarvoinen ominaisuus. Luodaan erillinen Lukukausi-taulu. Lukukausi-taulun perusavain otetaan osaksi Opettaa-yhteystyypistä luodun taulun perusavainta. Lukukausi-taulua ei tarvita, jos lukukausista ei tarvitse tallentaa mitään muuta tietoa kuin nimi. Lukukausi voitaisiin kuvata myös yksilötyyppinä, jolloin moniarvoista ominaisuutta ei tule. Tiedonhallinnan perusteet Metropolia Ammattikorkeakoulu Vesa Ollikainen

Aliluokat Yhteiset ominaisuudet yliluokasta luotuun tauluun. Aliluokista luotuihin tauluihin viiteavain yliluokkaan. Aliluokkien spesifeistä ominaisuuksista lisäksi kentät aliluokista luotuihin tauluihin. Työntekijä-tauluun voi olla mielekästä tallentaa myös tieto työntekijän tyypistä mekaanisen käsittelyn helpottamiseksi. Tiedonhallinnan perusteet Metropolia Ammattikorkeakoulu Vesa Ollikainen

ER- ja relaatiomuunnostehtävä Parityö: luokaa kohdealueesta ER-kaavio. Muuntakaa se sen jälkeen relaatiokaavioksi. Valmistautukaa esittämään ratkaisunne. Opiskelijoilla on opiskelijanumero, nimi ja sähköpostiosoite. He osallistuvat kursseille (koodi, nimi, opintopistemäärä) ja suorittavat niitä (pvm, arvosana). Samasta kurssista voi olla useita toteutuksia. Jokaisella toteutuksella voi olla eri opettaja (tunnus, nimi, tutkinto). Sama opettaja voi opettaa montaa eri kurssia. Opetus tapahtuu luokkatiloissa (koodi, tyyppi, kapasiteetti henkilöinä). Jokaista toteutusta vastaa yksi tai useampi tilavaraus (luokkatila, viikonpäivä, klo, kesto tunteina, alkamispvm, loppumispvm). Tiedonhallinnan perusteet Metropolia Ammattikorkeakoulu Vesa Ollikainen