Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kansallisen opetustoimen tietomallin vaatimukset korkeakoulujen tietomallille
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Taustoitusta: Tietomallinnukselle akuutti tarve Käynnissä joukko kansallisia hankkeita, joissa toteutetaan palveluita ja määrityksiä läpileikaten kaikkia koulutussektoreita: KSHJ, SADE Oppijan verkkopalvelut(käynnissä Hakeutujan palvelut, TOR), Vipunen, TipTop, Virta, eOpetussuunnitelmat, jne. Arkkitehtuureissa tunnistettu yhdenmukaisen tietoarkkitehtuurin keskeisyys. Esim. Raketti-opi Arkki rakentuu yhteisten tietovarantojen varaan Tilaisuus yhdenmukaistaa tietoarkkitehtuuria
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Taustoitusta: •Konkretiaa OPH:n näkökulmasta: •OKM antanut tehtäväksi uudistaa kaikki Haku- ja opiskelijavalintajärjestelmät sekä tutkinto- ja suoritusrekisterin rakentamisen •Ei tehdä erillisiä järjestelmiä, vaan yksi kattava palvelukokonaisuus -> Tarkoittaa siis myös yhteisiä tietorakenteita •Samalla huomioitava Oppijan verkkopalveluiden OPH:n hankkeita laajempi kokonaisuus sekä sidosryhmien kuten korkeakoulujen tarpeet ja vaatimukset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Taustoitusta: •OT:n yhteinen malli edellyttää yleistystason nostamista •Tämä ei kuitenkaan tarkoita tarkkuustason karkeistamista •Mallinnusta tehdään osallisten auttamiseksi •-> Ei kahle, vaan selkänoja – että kaikkien ei tarvitsisi yksin ja erikseen keksiä pyörää uudelleen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetustoimen kansallinen tietomalli? Minimissään tietojärjestelmien yhteentoimivuus edellyttää yhteisesti sovittuja rajapintoja -> Käytännössä ei yleensä riitä Onko meillä tietomalli jossa on yhteisiä osia sekä sektorikohtaisia laajennuksia? Onko meillä yhteinen tietomalli, josta n. määrä sektorikohtaisia lokalisaatioita? Näiden yhdistelmä? Miten kokonaisuutta hallitaan? Vastuualueet?
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Merkittävin puute nykyisissä käsite/tietomalleissa: ”Substanssiasisantuntijat” esim. opintohallinnon asiantuntijat eivät ymmärrä malleja. Varsinaisen tietomallin päälle tarvitaan yleistajuisia ”kerroksia” Kokonaisarkkitehtuuripuolella puhutaan ”näkökulmista”(viewpoints) samaan kokonaisuuteen -> Eri kohdeyleisölle tarjotaan erilaisia näkymiä
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan tietomallinnustyö: ”Ei keksitä pyörää uudelleen” Keskeisimpiä lähteitä: Korkeakoulujen käsitemalli Raketti XDW ja SVY:n opintohallinnon M-määritykset Koulutus- ja opetustarjonnan esittäminen: Metadata for Learning Opportunities (MLO) – Advertising, ECTS Information Package/Course Catalogue MLO Application Profile Opinto- ja tutkintosuoritustiedot: European Learner Mobility EuroLMAI, Europass Diploma Supplement Application Profile of the EuroLMAI KuntaIt- ”Kohti kumppanuutta” käsitemalli ja Asiakastiedon pääjäsennys (Toimija) OKM:n terminologinen sanastotyö
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Metadata for Learning Opportunities MLO-AD LO=”koulutus” Perusajatus: Koulutus koostuu koulutuksista, joita jokin organisaatio tarjoaa. Koulutuksissa kaksi tasoa: Pysyvämpi taso sekä ilmentymä.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ECTS Information Package/Course Catalogue MLO Application Profile Perusajatus: ”tutkinnot ja koulutusohjelmat” koostuvat ”opintojaksoista”, joita jokin organisaatio tarjoaa. LO:lla kaksi tasoa: Pysyvämpi taso sekä ilmentymä.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi
Kieliversiointi Vähintään tarvitaan ruotsinkielinen kieliversio Englanninkielinen kieliversio olisi tarpeellinen KV- yhteistyön näkökulmasta