Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset vuonna 2011 Kuntaliitto 14.06.2012 Teija Mikkola Erityisasiantuntija.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstö 2011
Advertisements

Työuran pituus Ydinindikaattorit
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin päihdehuollon palvelujen ja kustannusten vertailu vuonna AV
Etelä-Savolla on ratkottavana monia haasteita, mm: Bkt/asukas Etelä-Savossa 73,3% koko maan tasosta vuonna 2010 Etelä-Savo keski-iältään (45,9 v) maan.
Asevelvollisuuden vaikutus nuorten miesten työuraan
Sairastavuusindeksit ja työkyvyttömyysindeksit v Lähde: Kela, Terveyspuntari.
Kotihoidon laskenta Päivi Tossavainen Raija Kuronen.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
TILINPÄÄTÖS 2013 Liite 7: Jäsenkunta- kohtaiset liitteet Yhteenveto.
Budjetin ydinkohdat •Menojen kasvua hillitään, erityisesti vaalivuoden 2012 jälkeen eli palveluja heikennetään •2013 ja 2014 menojen kasvu alittaa selkeästi.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset vuonna 2010 Kuntaliitto Teija Mikkola Erityisasiantuntija.
Sairastavuusindeksi v. 2012
Terveytemme / Timo Koskela1 Terveytemme Tietoa väestön terveydestä alueittain ja väestöryhmittäin.
Tampereen kaupunkiseudun päiväkotihoidon kustannusvertailu 2010 Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Tampere, Vesilahti, Ylöjärvi Suunnittelupäällikkö.
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Outi Elonheimo, DMS Miika Linna, THL
Terveytemme.fi / Timo Koskela1 Väestötutkimusten tulokset Terveytemme.fi -palvelussa ATH -koulutus Turussa
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Helsingin terveydenhuollon oma ja ulkoinen palvelutuotanto Nykytila ja tulevaisuus.
Kuntien sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstö 2012 Reijo Ailasmaa.
Tampereen seutukuntien päiväkotihoidon kustannusvertailu 2013
Kuntien sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstö 2010 Reijo Ailasmaa.
Tilastoraportin 13/2014 aineisto
Päihdetilastollinen vuosikirja 2011
Kuntauudistuskysely akavalaisille 2012 Yhteenveto tuloksista
Ostopalvelujen kasvu selittää parhaiten menojen jyrkkää kasvuvauhtia Juuassa Palvelujen ostoihin Juuan kunta käytti vuoden 2009 tilinpäätöksen.
THL:n sairastastavuusindeksi JulkICTLab Tietojohtamisen karttapalvelun pilotointi Helsinki THL / Timo Koskela1.
Keskisuurten kuntien sosiaali- ja terveystoimen kustannukset vuonna 2007 Joensuu Järvenpää Kainuu Kemi Kotka Lappeenranta Lohja Mikkeli Porvoo Raisio Rauma.

V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin päihdepalvelut
Tarvasjoen kunta – liitoskumppaneiden painelaskelmat HT Eero Laesterä
Algoritmi-harjoituksia…
PÄIJÄT-HÄMEEN SOSIAALI- JA TERVEYSYHTYMÄ Ympäristöterveyskeskus Palvelusopimusneuvottelu Pentti Lampi Ympäristöterveyskeskuksen johtaja.
Sairastavuusindeksit v kuolleisuusindeksit - lääkekorvausindeksit - työkyvyttömyysindeksit Lähde: Kela, Terveyspuntari
Pohjois-Savon kuntien valtionosuudet v Lähde: Kuntaliitto
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Terveys- ja hyvinvointi- vaikutusten arviointi Osatutkimus A THL - Seppo Koskinen, Riitta-Liisa Kokko ja projektiryhmä.
Erityisasiantuntija Teija Mikkola Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset vuonna 2008 Espoo, Helsinki, Jyväskylä, Kotka, Kuopio, Lahti, Oulu,
Yrjö Lahtinen, Teija Mikkola1 Keskisuurten kaupunkien ja koko maan väestö (ikäryhmittäin )
Pendelöinti Pendelöinti eli asuinkunnan ulkopuolella työssäkäynti on yleistynyt lähes koko Suomessa 1980-luvun lopulta lähtien. Pendelöivien osuus on kasvanut.
Kuntien kulttuuritoiminnan kustannukset vuonna 2013 Suomen Kuntaliitto, 24 kaupunkia ja Cupore
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Ulkomaalaiset tausta ja pohjakuviot 2009 tilanne, raportti Esityksen nimi / Tekijä1.
Sosiaalimenot ja rahoitus 2009 Esa Arajärvi, Nina Knape.
Sosiaalimenot ja rahoitus 2012 Hannele Tanhua, Nina Knape Tilastoraportti 4/2014. Suomen virallinen tilasto, Sosiaalimenot. THL
Kotihoidon laskenta Riikka Väyrynen Raija Kuronen.
Yrjö Lahtinen, Teija Mikkola1 Suurten kaupunkien ja koko maan väestö (ikäryhmittäin )
Sairastavuusindeksi v Lähde: Kela/Tutkimusosasto (Terveyspuntarin sairastavuus) Pohjois-Savon liitto 2012.
Talouden kehitys ja arvio vuoden 2015 kehityksestä
KSSHP, Sairaanhoitopiirin toimisto 2015 Lähde: THL, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos Sairastavuusindeksi ja osaindeksit Keski-Suomen sairaanhoitopiirin.
Päivähoitoikäiset (10kk–6v) ikäryhmittäin
Diabeteslääkkeiden erityiskorvausoikeudet Kainuussa vuosina : Koulutusryhmien väliset erot vuotiailla Risto Kaikkonen TEROKA
Sairaaloiden tuottavuus 2014
Sairaaloiden tuottavuus 2015
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Lähde: Kela, Terveyspuntari
Kaste-hanke: Pohjoinen sote ja tuottamisen rakenteet
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Lähde: Suomen Kuntaliitto/Sanna Lehtonen
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Väestön ikä- ja sukupuolirakenne Turunmaan seutukunnassa 2017
Kuntien palvelutuotannon kustannuksia
Lähde: Kela, terveyspuntari
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2017, mrd
Pohjois-Savon kuntakohtaiset ennakolliset valtionosuuslaskelmat 2019
Sairastavuusindeksit Kela:n sairastavuusindeksi 2017 (Lähde: Kela/terveyspuntari) - kuolleisuusindeksit - lääkekorvausoikeusindeksit - työkyvyttömyysindeksit.
Sairastavuusindeksit Kela:n sairastavuusindeksi 2018 (Lähde: Kela/Terveyspuntari) - kuolleisuusindeksit - lääkekorvausoikeusindeksit - työkyvyttömyysindeksit.
Esityksen transkriptio:

Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset vuonna 2011 Kuntaliitto Teija Mikkola Erityisasiantuntija

||| Teija Mikkola

||| Käytännössä tutkitaan • Kuinka paljon kullakin kunnalla on rahaa kulunut sosiaali- ja terveystoimeen? • Kustannukset lasketaan ikävakioituina kokonaisuudessaan ja toimintamuodoittain bruttona • Palvelujen kustannusten, ei laadun vertailua

Ikävakiointi

||| Teija Mikkola • Poistetaan kuntien ikärakenteen erilaisuuden vaikutus kustannuksiin. Tämä on tärkeää, koska kustannukset riippuvat voimakkaasti väestön ikärakenteesta. • Millä tasolla kustannukset olisivat, jos vertailtavien kuntien ikärakenne olisi sama kuin valitussa vakioväestössä? • Erilaisia vakiointipohjia • Suora ikävakiointi: luvut ovat ikäryhmittäisten lukujen painotettuja keskiarvoja.

||| Teija Mikkola

|||

Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset Teija Mikkola

Suurten kaupunkien terveydenhuollon ikävakioidut kustannukset vuosina deflatoituna Teija Mikkola

Suurten kaupunkien terveydenhuollon ikävakioidut kustannukset vuosina deflatoituna Teija Mikkola

Vertailuvuosien terveydenhuollon ikävakioidut kustannukset ja kustannusten muutos vuoden 2011 rahassa Teija Mikkola

Kustannusten muutos toimintamuodoittain suurissa kaupungeissa Teija Mikkola

||| Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset euroa/asukas ikävakioituna 2011

Keskisuurten kuntien sosiaali- ja terveystoimen kustannukset euroa/asukas vuonna Teija Mikkola

Keskisuurten kuntien sosiaali- ja terveystoimen ikävakioidut kustannukset ja kustannusten muutos vuoden 2011 rahassa Teija Mikkola

Keskisuurten kuntien sosiaali- ja terveystoimen kustannukset (euroa/asukas) toimintamuodoittain ikävakioituna koko maan väestöön vuonna Teija Mikkola

||| Suurten ja keskisuurten kuntien lisätyn terveydenhuollon ikävakioidut (vakiointi koko maan väestöön) ja tarvevakioidut kustannukset Teija Mikkola

Suurten ja keskisuurten kuntien lisätyn terveydenhuollon ikävakioidut kustannukset euroa/asukas vuonna 2011 koko maan väestöön vakioituna Teija Mikkola

||| Tarvevakiointi • Tarvevakioinnilla menoista poistetaan kuntien erilaisen ikärakenteen vaikutuksen lisäksi muita palvelujen tarpeeseen vaikuttavia syitä. • Oletuksena tarvevakioinnissa on, että jos tarvevakioinnin jälkeen kuntien välille jää vielä eroja kustannuksissa, ne johtuvat muusta kuin väestön palvelujen tarpeesta. • Kuntaliiton vertailussa on käytössä THL:n laskemat vuoden 2010 tarvekertoimet kuntien terveyden- ja vanhustenhuollon menojen arviointiin (käytetty kerroin on yhdistetty kerroin kunnalliseen terveyden- ja vanhustenhuoltoon kokonaisuudessaan). • Ikärakenteen lisäksi kertoimessa otetaan huomioon väestön 1) sukupuolirakenne, 2) sairastavuus (erityiskorvausoikeudet), 3) sosioekonominen asema.

Suurten ja keskisuurten kuntien lisätyn terveydenhuollon ikä- ja tarvevakioidut kustannukset vuonna 2011

Suurten ja keskisuurten kuntien lisätyn terveydenhuollon tarve- ja ikävakioidut kustannukset vuonna Teija Mikkola