Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset vuonna 2011 Kuntaliitto Teija Mikkola Erityisasiantuntija
||| Teija Mikkola
||| Käytännössä tutkitaan • Kuinka paljon kullakin kunnalla on rahaa kulunut sosiaali- ja terveystoimeen? • Kustannukset lasketaan ikävakioituina kokonaisuudessaan ja toimintamuodoittain bruttona • Palvelujen kustannusten, ei laadun vertailua
Ikävakiointi
||| Teija Mikkola • Poistetaan kuntien ikärakenteen erilaisuuden vaikutus kustannuksiin. Tämä on tärkeää, koska kustannukset riippuvat voimakkaasti väestön ikärakenteesta. • Millä tasolla kustannukset olisivat, jos vertailtavien kuntien ikärakenne olisi sama kuin valitussa vakioväestössä? • Erilaisia vakiointipohjia • Suora ikävakiointi: luvut ovat ikäryhmittäisten lukujen painotettuja keskiarvoja.
||| Teija Mikkola
|||
Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset Teija Mikkola
Suurten kaupunkien terveydenhuollon ikävakioidut kustannukset vuosina deflatoituna Teija Mikkola
Suurten kaupunkien terveydenhuollon ikävakioidut kustannukset vuosina deflatoituna Teija Mikkola
Vertailuvuosien terveydenhuollon ikävakioidut kustannukset ja kustannusten muutos vuoden 2011 rahassa Teija Mikkola
Kustannusten muutos toimintamuodoittain suurissa kaupungeissa Teija Mikkola
||| Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset euroa/asukas ikävakioituna 2011
Keskisuurten kuntien sosiaali- ja terveystoimen kustannukset euroa/asukas vuonna Teija Mikkola
Keskisuurten kuntien sosiaali- ja terveystoimen ikävakioidut kustannukset ja kustannusten muutos vuoden 2011 rahassa Teija Mikkola
Keskisuurten kuntien sosiaali- ja terveystoimen kustannukset (euroa/asukas) toimintamuodoittain ikävakioituna koko maan väestöön vuonna Teija Mikkola
||| Suurten ja keskisuurten kuntien lisätyn terveydenhuollon ikävakioidut (vakiointi koko maan väestöön) ja tarvevakioidut kustannukset Teija Mikkola
Suurten ja keskisuurten kuntien lisätyn terveydenhuollon ikävakioidut kustannukset euroa/asukas vuonna 2011 koko maan väestöön vakioituna Teija Mikkola
||| Tarvevakiointi • Tarvevakioinnilla menoista poistetaan kuntien erilaisen ikärakenteen vaikutuksen lisäksi muita palvelujen tarpeeseen vaikuttavia syitä. • Oletuksena tarvevakioinnissa on, että jos tarvevakioinnin jälkeen kuntien välille jää vielä eroja kustannuksissa, ne johtuvat muusta kuin väestön palvelujen tarpeesta. • Kuntaliiton vertailussa on käytössä THL:n laskemat vuoden 2010 tarvekertoimet kuntien terveyden- ja vanhustenhuollon menojen arviointiin (käytetty kerroin on yhdistetty kerroin kunnalliseen terveyden- ja vanhustenhuoltoon kokonaisuudessaan). • Ikärakenteen lisäksi kertoimessa otetaan huomioon väestön 1) sukupuolirakenne, 2) sairastavuus (erityiskorvausoikeudet), 3) sosioekonominen asema.
Suurten ja keskisuurten kuntien lisätyn terveydenhuollon ikä- ja tarvevakioidut kustannukset vuonna 2011
Suurten ja keskisuurten kuntien lisätyn terveydenhuollon tarve- ja ikävakioidut kustannukset vuonna Teija Mikkola