Kauppa tuottavuuden ja talouskasvun lähteenä Matti Pohjola HSE – Helsingin kauppakorkeakoulu
Kauppa kansantaloudessa: suuri toimiala a) Osuus kansantuotteesta vuonna 2004 b) Osuus työllisyydestä vuonna 2004
Talouskasvu Suomessa 1975-2006 Bruttokansantuote BKT = työn tuottavuus × tehdyt työtunnit Indeksejä, 1975 = 1
Talouskasvun osatekijät 1990-2006 (% vuodessa) 1990-2000 2000-2006 Työn tuottavuuden kasvu 3,0 2,0 + työn määrän kasvu -0,9 0,7 = BKT:n kasvu 2,1 2,7
Tuottavuuden kasvu erillä toimialoilla ja kontribuutiot koko kansantalouden tuottavuuden kasvuun 2000-2006 (% vuodessa)
Tuottavuuden lähde: Yleiskäyttöiset teknologiat ja teolliset vallankumoukset 3. Tieto- ja viestintätekniikka 1975- mikroprosessori ja PC tietoliikenne Internet tietotyön automaatio lisää aivokapasiteettia 2. Sähkövoima 1890 – polttomoottori maantieliikenne teollisuusautomaatio lisäsi lihasvoimaa 1. Höyryvoima 1780 – rautatiet teollinen tavaratuotanto maatalouden koneistaminen lisäsi lihasvoimaa
Niiden toimialojen pitäisi viedä kasvua nyt eteenpäin, jotka investoivat paljon tieto- ja viestintäteknologiaan Osuudet ohjelmistoinvestoinneista, 2001-2004 (%)
Kauppa korkean teknologian toimialana Kauppa on nykyään tietointensiivinen palvelutoimiala perinteisesti pidetty alhaisen teknologian toimialana viivakoodi keksittiin 1949, otettiin käyttöön 1974 ja yhdistettiin tietotekniikkaan (EDI) 1982 Yhdysvalloissa RFID käyttöön vuonna 2005 (Wal-Mart) Englannissa viivakoodi tuli käyttöön vasta 1978 ja EDI 1987 Suomi ? Kaupan tuotos on palvelua, joka koostuu tuotevalikoimasta tuotteiden toimituksesta tuoteinformaatiosta sijainnista ilmapiiristä ja tunnelmasta kaupassa
Kaupan kontribuutio on käännettävissä kasvuun Kaupan kontribuutio kansantalouden työn tuottavuuden kasvuun (%-yksikköä vuodessa)
Lean retailing Yhdysvalloissa Kaupan uusi toimintamalli, jossa perinteinen keskusvarasto korvataan jakelukeskuksella ICT:n avulla minimoidaan varastot Suuret vähittäiskaupat ovat ottamassa itselleen tukkukaupan roolin Tukkukauppa on jakautumassa kahtia perinteiseen tukkukauppaan, joka keskittyy varastointiin, kuljetukseen ja logistiikkaan uuteen kauppaan, joka keskittyy välittämään tietoa valmistajien ja asiakkaiden kesken Tieto- ja viestintäteknologia vähentää kysyntäriskiä tehostaa muiden panosten (työvoima ja muu pääoma) käyttöä
Kauppa ja tuottavuuden uusi kasvuaalto työn tuottavuuden kasvu syntyy uuden teknologian soveltamisesta tieto- ja viestintäteknologia luo talouskasvua nyt samalla tavoin kuin sähkövoima 100 vuotta sitten …mutta sen suurimmat hyödyt ovat vielä edessäpäin kauppa käyttää runsaasti tieto- ja viestintäteknologiaa …ja siitä on siksi tullut innovatiivinen, korkean teknologian toimiala palvelujen merkitys ihmisten hyvinvoinnille kasvaa
Tuottavuuden kasvattaminen edellyttää sääntelyjärjestelmän ajanmukaistamista Työn tuottavuuden kasvu ja sääntelyn määrä vähittäiskaupassa eräissä OECD-maissa