Lentoliikennestrategia Itä-Suomen liikennejärjestelmäpäivät

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Energian tuotanto, käyttö ja päästöt Suomessa ja globaalisti
Advertisements

Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy :: © TAK Oy Venäläisten matkailijoina Suomessa maaliskuu 2012 Kapustat Kaakkoon.
Toimintaympäristö
Sijoitusrahastomarkkinan trendejä Finanssialan Keskusliitto Markku Savikko.
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
LAPIN KUNTATALOUS LAPIN LIITTO Kuntataloustutkija Ella Rautio-Kuosku Heinäkuu 2006.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Ope Risto ja 22 oppilasta sekä 4 huoltajaa
Katja Mikkonen Kari Niklander
VUOKATTI Pekka Mäntynen Pohjois-Pohjanmaan matkailutoimikunnan puheenjohtaja Oulun lentoaseman päällikkö.
KESKI-SUOMEN MATKAILUN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT Keski-Suomen matkailuparlamentti VELI-PEKKA PÄIVÄNEN.
SUOMEN OLYMPIA-AKATEMIA
Click to edit Master title style Testing Finnvera Oyj Liiketoimintajohtaja Annamarja Paloheimo.
Vakuutusmaksutulon jakauma
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Verkostoitumisen iloja Anu Perttunen Oulun RYSÄ
NELIÖT KOHDALLEEN KESTÄVÄSTI KAUPAN TAVOITTEITA TUKIEN?
Liikennehankkeet hallituskaudella 2012–2015
Tilastotietoja suuralue- ja maakuntajaolla (NUTS2 ja NUTS3)
HÄTÄKESKUSLAITOS TÄNÄÄN
Finnvera - rooli pk-yritysten rahoittajana ja tulevaisuuden näkymät Yrittäjävaltuuskunnan kokous Timo Kekkonen Elinkeinoelämän keskusliitto,
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Määräaikaiset työsuhteet Työvoiman työssäolo iän mukaan 2011 Lähde: Tilastokeskus, Työvoimatutkimuksen 2011 aineisto Akavalaiset.
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Metsäteollisuuden tehdaspolttoaineet Suomessa 2012
*) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat 1994–2014, syyskuu Yleisimmät.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Perusopetuksen ryhmäkoko
Päähallintopaikka Väkiluku (2003) Ennuste 2030 Pinta-ala km²
Innovaatiotilastot 2012 ja Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Suuntaamattoman graafin syvyyshaku
Miten Kouvolan seutu selviytyy? janne a. Panostukset korkea-asteen koulutukseen Lähde: worldmapper.org © Copyright SASI Group (University of Sheffield)
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Työttömät* työnhakijat ELY-keskuksittain *) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat,
Väestönmuutos , maakunnittain
Presidentti Tarja Halosen aikakausi KESKI-POHJANMAALLA.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Suomen ja Itä-Suomen kasvun mahdollisuudet globaalissa ympäristössä Itä-Suomen huippukokous Johtokunnan.
ILMAILULAITOS KUOPION LENTOASEMA
Kemi ALO-luokka 14 kyl, 3 pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl: 31, 26, 9, 3, 18, 20, 5, 13, 14, 4, 12, 14, 7,
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
EAKR-toimenpideohjelmat Tilannekatsaus kevät 2014 Pohjois-Suomen EAKR-seurantakomitean kokous Kokkola, TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Helsinki Anu Perttunen.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
Erityisasiantuntija Teija Mikkola Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset vuonna 2008 Espoo, Helsinki, Jyväskylä, Kotka, Kuopio, Lahti, Oulu,
Rahoitus-markkinoiden muutostuulet – globaalin yhtiön uhka vai mahdollisuus Minna Helppi
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Sosiaalinen luototus2010 – Kuntakyselyn osaraportti Esa Arajärvi.
Tilinpäätös 2004.
Itä-Suomen EAKR-SKOM NSPA – Pohjoisen harvaan asuttujen alueiden politiikkalinjaukset Satu Vehreävesa ohjelmapäällikkö, Pohjois-Savo.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Aluetilinpito Lähde: Tilastokeskus/Tuotannon ja työllisyyden aluetilit
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
Datan avaaminen kunnissa, tilanne syksyllä 2014 Avoimen tiedon ohjelma, Elisa Kettunen, erityisasiantuntija.
Valtion asema verkoston ylläpitäjänä Lentoasemaverkosto - sidosryhmätilaisuus Liikenneneuvos Lassi Hilska.
Finavian ja lentoasemien toimintaympäristö Toimitusjohtaja Kari Savolainen Lentoliikenneseminaari , Helsinki.
1805MATKAILU KLUSTERI ROVANIEM S U O M E I N L E N T O L I I K E N N E.
Pohjois-Suomen lentoasemat
Ulkomaalaiset Lapissa
Verkostoperiaate Toimitusjohtaja Kari Savolainen
Itä-Suomen yliopisto – monialainen, kansainvälinen tiedeyliopisto
Ulkomaalaiset Lapissa
Espoo/Esbo Forssa Hamina Helsinki/Helsingfors Hollola Hyvinkää
Esityksen transkriptio:

Lentoliikennestrategia Itä-Suomen liikennejärjestelmäpäivät Johtava asiantuntija Lassi Hilska 30.10.2013

Lentoliikennestrategiassa Selvitetään lentoliikenteen tulevaisuuden näkymät Arvioidaan lentoasemaverkoston tarkoituksenmukaisuutta, valtion asemaa siinä ja lentoliikennepalvelujen järjestämisessä Sovitaan lentoliikenteen tavoitteista osana joukkoliikennepalveluita ja koko liikennejärjestelmää

Keskeiset haasteet Edulliset ja tehokkaat ulkomaanyhteydet Alueellinen saavutettavuus ja matkustajien palvelutaso Elinkeinoelämän tarpeet Lentoasemaverkoston kannattavuus ja Helsinki-Vantaan lentoaseman kilpailukyky Lentoyhtiöiden toimintaedellytykset Muut toimintaympäristön muutokset Globaali-, kansan- ja julkistaloudelliset vaikeudet

Lentoliikenteen globaali kehitys 1990-2030 2000 4000 6000 8000 10000 12000 14000 16000 1990 2010 2030 Muut Lähi-Itä Kiina Aasia/Tyynenmeri Eurooppa P-Amerikka

Suomen lentoliikenteen kehitysennuste Finavia on arvioinut, että Helsinki-Vantaan matkustajamäärä kasvaa 15 milj. matkustajasta: Vuoteen 2020 mennessä 20 milj. matkustajaan ja vuoteen 2030 mennessä 23 milj. matkustajaan. Kotimaan lentoliikenne matkustajamäärät laskeneet 2000-luvulla n. 0,5-1 %/v. Maakuntalentoasemien suorat kv. yhteydet ajoittain lisänneet matkustajamääriä. Arvioidaan, että lentoasemien kautta voisi matkustaa arviolta n. 25 milj. matkustajaa vuonna 2030.

Matkustajamäärät v.1999-2011

Pulkovo: matkustajaliikenne (saapuvat + lähtevät matkustajat) 2012: 11 154 560 2011: 9 610 767 2010: 8 443 753 Lisäksi globaaleilla markkinoilla Helsinki-Vantaan kanssa lähialueella on uusi Berliinin kenttä ja myös Riika pyrkii mukaan samoille apajille

Lentoliikenne henkilöliikenteessä Lentoliikenteen osuus kotimaan matkoista 1 %, pitkillä matkoilla osuus jopa kolmannekseen kaikista matkoista. Yli puolet rajat ylittävistä kansainvälisistä matkoista tehdään lentoasemien kautta. 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 100-150 150-200 250-300 300-350 350-400 400-450 450-500 500-550 550-600 yli 600 HA JUNA LENTO LA

Lentoasemaverkon piirteitä Lentoasemaverkko ei tuota yhteystarjontaa vaan lentoyhtiöt! Kysyntä (myös potentiaali) ja liikennevirrat pieniä Reittien kannattavuus on heikko ja aikataulutarjonnassakin toivomista Kaikki asemat paitsi Helsinki-Vantaata tappiollisia Lentotarjonta useilta asemilta katkolla ”Halpalentoyhtiöt” avanneet (lyhytaikaisia tai pysyvämpiä) suoria kansainvälisiä yhteyksiä maakuntakentiltä Helsinki-Vantaa kohtaa tiukkenevaa kilpailua kauttakulkuliikenteessä

Lentoasemaverkoston liikevaihdon, kulujen ja tuloksen muodostuminen Lentoasema-liiketoiminta Lennonvarmistusliiketoiminta Kaupallinen liiketoiminta Liiketoiminnat yhteensä Helsinki-Vantaa 56 % -17 % 109 % 149 % Muu verkosto -22 % -31 % 5 % -49 % Yhteensä 34 % -48 % 114 % 100 %

Lentoasemaverkon talous Inspiran selvitys Finavian lentoasemaverkon kannattavuudesta: Vuonna 2011 vain Helsinki-Vantaa kannattava. Mutta verkostoa tuettiin 22 milj. eurolla verkostoperiaatteen puitteissa. Haaste: miten turvataan Helsinki-Vantaan lentoaseman kilpailukyky pohjoisen Euroopan hub-lentoasemien joukossa ja samalla alueellinen saavutettavuus.

Lentoasemaverkon luokiteltu Helsinki-Vantaa päälentokenttä ja kansainvälinen hub, Maakuntien peruskenttäverkko: Vaasa, Oulu, Rovaniemi, Kuopio ja Maarianhamina, Matkailu- ja kausikentät: Kuusamo, Kajaani, Kittilä, Ivalo ja Enontekiö (jotkin Järvi-Suomen kentät?), Kaupunkikentät: Tampere-Pirkkala ja Turku, Muut (Finavian verkostokentät mukaan lukien sotilas- ja koulutuskentät): Joensuu, Kokkola-Pietarsaari, Jyväskylä, Kemi-Tornio, Pori, Varkaus, Savonlinna, Kauhava, Halli, Utti ja Helsinki-Malmi, Seinäjoen ja Mikkelin itsenäisinä lentokentät

Lentoasemaverkoston arviointi Matkustajan ja alueiden näkökulma: Palvelutaso ja matkustajaprofiili Lentoaseman (yhteystarjonnan) merkitystä arvioidaan alueen asukkaiden ja elinkeinoelämän tarpeista Saavutettavuus Matka-aika lentoasemalle < 3h Matkaketjun kokonaismatka-aika Hki-Vantaalle < 6h Korvattavuus Lennettävään kohteeseen on vaihtoehtoinen joukkoliikenneyhteys < 3h (Väli-Suomen lentoasemat) Palvelu voidaan tarjota taloudellisesti ja tehokkaasti muilla kulkumuodoilla (toimivat matkaketjut).

ETÄISYYDET KENTILLE (Entä sitten?)

ETÄISYYS JUNALLA HELSINKIIN

Matkustajakehitys maakunnittain

Liikennemäärät Itä-Suomessa Kuopio -7,1 %, Joensuu -12,7, Savonlinna -10,9 ja Varkaus -2,8 (muutos vuoden 2012 vastaavaan ajankohtaan

Lentoliikennestrategian jatkotyö Huomisen (31.10.) suuren työpajan pohjalta arvioidaan lentoasemakohtaisia vaihtoehtoja. Vaikutusten arvio eri lentoasemaverkkolinjauksille. Väliraportti vuoden 2013 lopulla. Loppuraportti vuoden 2014 loppuun mennessä.

KIITOS MIELENKIINNOSTA! lassi.hilska@lvm.fi