Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Eräänä päivänä kun aurinko oli piiloutunut pilvien ylle,
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
 kieli on paitsi suussa oleva lihas myös ihmisten puhuma, kirjoittama tai viittoma merkkijärjestelmä ◦ luonnolliset kielet ◦ keinotekoiset kielet (ohjelmointikielet,
Tutkimussuunnitelma…
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Timo Luukkonen Janne Enberg
TEKSTIN YMMÄRTÄMINEN.
VARHAINEN PUUTTUMINEN
JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… Matt 11: JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… 1. VOIKO IHMINEN ITSE TEHDÄ PARANNUKSEN JA USKOA? 2. LAKI JA EVANKELIUMI.
Heikki Salomaa TYÖELÄMÄSEMINAARI –LUENTO 1 Heikki Salomaa
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Luokan määrittely class-määreellä tMyn1 Luokan määrittely class-määreellä Luokan määrittely tarkoittaa luokan tietojäsenten esittelyä ja jäsenfunktioiden.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Anne Rongas1 Tiedon etsintä  Platon: Varma ja erehtymätön tieto >> sen perusteella löytyisi hyvä elämä ja hyvä valtio.  Todellista tietoa vain pysyvä.
Raudaskylä Tapio Luoma. evoluutio = biologinen teoria elämän kehittymisestä ja sitä säätelevistä mekanismeista kolme keskeistä kohtaa: 1) lajit.
Oppimisorientaatioita
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Internalismi ja eksternalismi
Ryhmissä tehdyt ehdotukset tenttivastausten rungoiksi.
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
Uskonnot ilmiöinä.
KIRKOT JA VALTIO Luku 17 – Ydinsisältö. Uskontojen merkitys valtion kannalta merkittäviä yhteiskunnallisia vaikuttajia tuottavat myös sosiaali- ja terveyspalveluja.
YHTEISÖLLISYYS USKONNOSSA UE1 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä uskonnollisia yhteisöjä muistat? Luokittele mainitut yhteisöt kirjan sivujen 42–45 tietojen avulla –
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
Onks tietoo? Markus Lammenranta Humanistinen tiedekunta / Markus Lammenranta / Onks tietoo?1.
Mitä humanismi on? Mitä humanismi tarkoittaa elämänkatsomustiedossa?
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
PELASTUS Luku 4 – Ydinsisältö. Kristillinen oppi pelastuksesta Pienoisevankeliumissa (Joh. 3:16) on tiivistettynä kristillinen näkemys pelastuksesta:
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa Esimerkkinä yhteistyöstä: HUPIA-päihdekasvatusrata HUPIA-päihdekasvatusrata.
16. Uskontojen moninaisuus
Millaisen seurakunnan SINÄ HALUAT?
12. Reformoidut kirkot Ydinsisältö.
Anselm Cantenburylaisen ontologinen todistus etenee seuravaasti:
Patio 1 1.
Moraali Eräät nohevat 9A.
13. Modernisaatio haastaa perinteen
1 JUMALA Luku 1 – Opetusvinkki 1.
6 MORAALIN PAIKKA JA MERKITYS
Tietoteorioiden testaaminen
1 MITÄ FILOSOFIA ON? FI1 LAJM.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Mitä taide on? Sari Toivakka, Kauhavan lukio.
Luku 23 – Paavali ja hänen kirjeensä
2. Mitä uskonto on? Ydinsisältö.
Uskontojen tieteellinen tutkimus
PELASTUS Luku 4 – Opetusvinkki 1.
Mitä uskonto on?.
OPETUSVINKKI.
Katolinen kirkko.
Kysymyksiä fi tunnille
Keskustelupainotteinen tunnin toteutus
Voiko Jumalan olemassaoloa todistaa ?
Totuus käsitteen totuus käyttötavat:
Mikä on elämänkatsomus?
VIESTINTÄ MITÄ SE ON?.
Usko ja epäilys.
Uskosta ja tiedosta.
Täydellisen olion teologia
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi

ekspressivismi Uskonnollinen kieli pyritään tulkitsemaan non- kognitiivisesti eli siten, että se on ilman totuusarvoa mutta silti mielekästä Seurauksena on teoria jota kutsutaan ekspressivismiksi Uskonnollinen kieli ilmaisee mieltymyksiä ja subjektiivisia arvostelmia (uskonnollinen kieli voidaan palauttaa mieltymyskieleksi) Näin uskonnollinen kieli yrittää suojautua julkiselta (”tieteelliseltä”) kritiikiltä ja vetäytyy yksilön pään sisään.

Ekspressivismin viehätys mahdollistaa teologian ”gettoutumisen”: uskonnolliset väitteet siirretään pois julkisesta keskustelusta tuntuu ainakin osittain vastaavan paremmin niitä asenteita ja käytäntöjä mitä uskonnolliseen elämään liittyy Mutta… uskonnollinen kieli tuntuu olevan luonteeltaan julkista non-kognitivismi ei anna mahdollisuuksia käsitellä uskonnollisia erimielisyyksiä tai ylipäätään uskonnollisten väitteiden merkityksiä pohjimmiltaan normatiivis-revisionistinen teoria eli se esittää mitä uskonnollisilla lauseilla pitää tarkoittaa

ekspressivismin ongelmia: A: ”Maailma on synnin tilassa syntiinlankeemuksen tähden” B: ”Maailma on lunastettu synnistä Kristuksen tähden” Non-kognitivistinen tulkinta molemmista lauseista on sama: ”Synti. Yök! Buu!” Mutta A ja B näyttävät sanovat aivan eri asioita!

ekspressivismin ongelmia: A: ”Uskon viimeiseen tuomioon” B: ”En usko viimeiseen tuomioon” C: ”Jos Jeesus nousi kuolleista, silloin mekin nousemme kuolleista” D: ”Jumalan olemassaolo selittää moraalisten faktojen olemassaolon.” Non-kognitivistisen käsityksen mukaan A ja B eivät voi olla ristiriidassa; C ilmaisee konditionaalisen asenteen, jolle ei voida antaa non-kognitiivista merkitystä; tapauksessa D uskonnollinen väite selittää jotakin ei-uskonnollista.”

Fiktionalismi hermeneuttinen fiktionalismi: jonkin diskurssin sisällä tehty väite, johon ei itse uskota merkitysfiktionalismi väitteellä ei ole totuusarvoa tai totuusarvo on negatiivinen (epätosi), mutta väitteen esittäminen on silti perusteltua

Miksi olla fiktionalisti? uskonnollinen kieli ja yhteisöt tarjoavat moraalisia esimerkkejä korkeampia moraalisia ja yhteiskunnallisia ideaaleja parempia käsitteellistyksiä Hyvästä transformatiivisia käytänteitä kyvyn ymmärtää uskonnollista taidetta ja estetiikkaa

A. Eshleman: Ateistikin voi osallistua uskonnolliseen toimintaan jos uskonnollinen kieli käsitetään fiktiona uskonto on samantapaista, mutta tehokkaampaa, toimintaa kuin vaikkapa elokuvissa käynti tai romaanin lukeminen

A. Eshleman: uskonnollinen kieli antaa ateistille mahdollisuuden ilmaista sellaisia ideaaleja, joita ei voi redusoida mihinkään muuhun kieleen. (redusoimattomuus) Toisekseen kuuluminen yhteisöön, joka pyrkii toteuttamaan näitä ideaaleja, on pragmaattisesti hyödyllistä. (yhteisöllisyys)

redusoimattomuus Ovatko uskonnolliset väitteet sellaisia, että niiden ideaaleja ei voi ilmaista ei-uskonnollisella kielellä?

redusoimattomuus Ongelma: lauseen merkitys muuttuu fiktionalistisessa kehyksessä, kun lauseen peruste poistetaan P-väite: “Joulupukki ei saanut kirjettäni” Merkitys: Pukki ei saanut kirjettäni ja siksi en saanut toivomaani lahjaa. P-lause: “Joulupukki ei saanut kirjettäni” Merkitys: En saanut toivomaani lahjaa.

yhteisöllisyys Eshlemanin mukaan ideaalinen uskonnollinen yhteisö kokoontuu pikemminkin yhteisen päämäärän kuin yhteisesti totena pidettyjen väitelauseiden ympärille. Mutta voiko päämääriä määrittää ilman väitelauseita?

Mitä tapahtuu kun yhteisö joutuu keskustelemaan uskomustensa ja toimintansa perusteista? (Miksi sanomme X emmekä Y?) Fiktionalistin mukaan näihin kysymyksiin ei voida vastata argumenteilla, jotka ankkuroituvat johonkin totuusarvoon. Keskustelussa voidaan vedota vain esteettisiin, pragmaattisiin tai konservatiivisiin arvoihin. fiktionalisti ei voi olla yhteisön ”aito” jäsen

Louise Antony: fiktionalismi pitää yllä väärää tietoisuutta väittäessään epätotta todeksi.