CLT132 Tehtävät (viikko 8).

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
esitämme SLIDEPLAYER.FI
Advertisements

Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Image Gallery JavaScriptin avulla Juha Konttinen 1.
Informaatioteknologian instituutti Esityksen tekeminen PowerPointilla Jouni Huotari.
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat Sanna, Laura, Nelli, Pilvi, Anne-Mari, Emilia, Suvi, Katariina, Elsa, Veera, Marjo-Riikka, Monika LUKO 1B.
Arvioitavat kohdat Nielsenin mukaan – heuristinen lista
Moodlen ohje opiskelijoille
Wikispace jatkokurssi Jarmo Heikkinen Karoliina Kemppainen Satu Kylmänen.
© 2010 IBM Corporation1 Bannerikaruselli  Bannerikaruselli on sisällönhallinnan komponentti, jolla voidaan laittaa www-sivulla haluttuun kohtaan näkymään.
© 2010 IBM Corporation1 Etusivun muokkaaminen  Portaalisivut ja niihin määritetyt komponentit muodostavat varsinaiset internet-sivut.  Etusivu muodostuu.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
14 websuunnitteluvinkkiä!
Power Point – esitysgrafiikkaohjelma lyhyesti
Tehtävä 3: PowerPoint Hans Laihia Hans Laihia.
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
Tehtävä 3: PowerPoint Mika Tuukkanen Mika T.
Tiedonhankintaprosessin portaat
Tietoyhteiskunnan palveluarkkitehdit ja -rakentajat © 2014 Gofore 1 ePerusteet – tietomalli ja rajapinnat Jarkko Hyöty Opetushallituksen tarjoamien.
Jorma Ronkainen / IT-laitos
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
Esteettömyys www-sivuilla Eija Mykkänen Mediatekniikan seminaari
PowerPoint-esitys OHJE.
Kuinka tehdä blogi o365:ssä
5. Kapselointi Yleistä Kapseloinnilla (encapsulation) tarkoitetaan luokan tietojen ja toimintojen pakkaamista yhdeksi suojatuksi kokonaisuudeksi.
Tässä on kokoelma kaikista 8lk:lla tekemistäni töistä.
WWW-sivuston tekeminen: n SUUUNNITTELE aina ensin:
CSS – osa 1 Teppo Räisänen
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
CLT132 Visuaalisuus: suunnitteluperiaatteita CSS, Internal Style Sheet (viikko 8)
CSS Dreamweaverilla Matti Viitala KaHa/OAMK 2005.
Tehtävä 3: PowerPoint Anneli Tirkkonen 4/2/2015Anneli Tirkkonen1.
…Raportit kuosiin… Näin teet sivunumeroinnin ja sisällysluettelon
XSL Teppo Räisänen
CLT132 Johdanto verkkosivuteknologioihin (viikko 1)
CLT132 Yleistä kurssitietoa. CLT132 – kevät 2008Sauli Nurmi Kurssin tietoja Osa kieliteknologian perusopintoja “100-sarjaa” tutkintovaatimuksissa 3 op.
Office –paketin ohjelmien linkitys 9. luokka. Luodaan 3 tiedostoa 1.Valitse jokin Teema (esim. urheilutapahtuma, valtio, bändi,…) 2.TEE WORD-tiedosto.
OFFICE 365 PERUSTEET MATTI LÄHTEVÄNOJA, KUOPION KASVUN JA OPPIMISEN PALVELUALUE, KALLAVEDEN LUKIO.
Mari Åman Department of Applied Mechanics Aalto University.
Sivuston luominen oppilasryhmän käyttöön Matti Lähtevänoja.
PowerPoint Esitysgrafiikkaohjelma. Esitysgrafiikka ohjelmaa voi käyttää moniin eri tarkoituksiin  Tärkein on ehkä suullisen esityksen täydentäminen.
Käyttäjätunnuksen luonti ja kirjautuminen / KE & AR & JRy
5. Kapselointi.
Jani Kiviharju Helsingin normaalilyseo Syksy 2016
Luetko oman alan uutisia säännöllisesti? Mistä luet niitä?
WWW-sivuston ja verkkopalveluiden rakentaminen
Ohjeita….
Yleisten kirjastojen tulokset
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
E-aineistojen saavutettavuus Mitä sisällöntuottajien pitäisi tietää?
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
PowerPoint-vinkkejä Jouni Huotari 11/16/2018 Jouni Huotari.
Kokeile uutta Celianetiä testiympäristössä
CLT132 Tehtävät (viikko 7).
Lue siitä lisää Microsoft SharePoint-uutiset
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Teppo Räisänen CSS – osa 1 Teppo Räisänen
Kuvagalleria Adobe Bridget -ohjelmalla
CLT132 Tehtävät (viikko 5).
CLT132 Tehtävät (viikko 6).
CLT132 Tehtävät (viikko 1).
CLT132 Tehtävät (viikko 9).
Muokkaus Mari Lampinen,
CLT132 Tehtävät (viikko 3).
MS Visio Prosessikaavion mallintaminen sanallisesta kuvauksesta
CLT132 Tehtävät (viikko 4).
CLT132 Tehtävät (viikko 2).
Esityksen transkriptio:

CLT132 Tehtävät (viikko 8)

Formaatti Palauta HTML/CSS-tehtävät joko *.htm tai *.html tiedostossa, muut tehtävät tarpeeseen soveltuvassa tiedostotyypissä. Nimeä tiedostot muodossa: SukunimiEtunimiVko8TehtX.htm tai .html Laita oppilasnumerosi näkyville tiedostoon. Palauta mahdolliset muut tiedostot soveltuvassa muodossa. Käytä samaa nimeämiskäytäntöä Palauta kurssiassistentille viimeistään 06.04.2008 klo 23:59 CLT132 – kevät 2008 Sauli Nurmi

Yleistä tehtävistä Valitse tehtävässä 1 vain a, b tai c! CLT132 – kevät 2008 Sauli Nurmi

1) Saavutettavuus/ accessibility-tehtävä Tee valintasi mukaan yksi tehtävän alakohdista, eli a, b tai c. Useamman tekeminen on oppimisen kannalta suotavaa, mutta ei tuota lisäpisteitä yms. CLT132 – kevät 2008 Sauli Nurmi

Vaihtoehto a) Lataa koneellesi näkövammaisten WebbIE-selain (http://www.webbie.org.uk/) sekä screenreader-ohjelma Thunder (http://www.screenreader.net/). Testaa näiden avulla yleisesti (tuettujen kielien, kuten englannin) "saavutettavuusselaamista”. Vertaa esimerkiksi KISS-kitaristi Ace Frehleyn haastattelua FUZZ-lehdessä (http://www.guyguitars.com/eng/interviews/acefrehley.html) sekä kryoniikkaan ja elämänpidentämiseen erikoistuneen Long Life (formerly The Immortalist) -lehden artikkeliarkistoa (http://www.cryonics.org/immortalist/index.htm) keskenään, erityisesti saavutettavuuden kannalta sekä kerro yleisiä havaintojasi siitä, miten hyvin/huonosti nämä kaksi sivua/linkkiä avautuvat ja toimivat, jos käytetään WebbIE/Thunder-yhdistelmää. Mitä oppeja tästä kokemuksesta voi ammentaa tulevaa varten? CLT132 – kevät 2008 Sauli Nurmi

Vaihtoehto b) Hae netistä tietoa saavutettavuudesta ja erityisesti näkörajoitteiseen Internet-selailuun tarvittavista välineistä. Raportoi havaintosi, voit käyttää näkökulmana esim. sitä miten hyvin/huonosti näitä apuvälineitä on saatavilla, miten paljon/vähän niitä lukumääräisesti ylipäätään on, pohdiskella kieliteknologisia kytkentöjä (esim. tukea skandinaavisille kielille, jne.). CLT132 – kevät 2008 Sauli Nurmi

Vaihtoehto c) Kokeile muutamia www-saitteja/palveluja Colorblind Web Page Filterin (http://colorfilter.wickline.org/) kautta. Testaamasi sivut voivat olla esim. opintoihisi liittyviä yliopiston sivuja, omia suosikkeja, kurssimateriaalin sivuja tai periaatteessa mitä tahansa, mistä kehtaisi yliopiston rehtorille kertoa. Laadi pienehkö testiraportti, missä kerrot miten hyvin/huonosti mainituilla sivuilla on huomioitu käyttäjät, joilla on rajoitteinen värihavainnointikyky. CLT132 – kevät 2008 Sauli Nurmi

Motivointi Hyvien sivusuunnittelutapojen oppiminen kirjaimellisesti näkökulmaa vaihtamalla. Saavutettavuuteen liittyvien suunnittelullisten (osin myös kieliteknologisten) näkökohtien huomiointi. CLT132 – kevät 2008 Sauli Nurmi

2) CSS-tehtävä (Internal Style Sheet) Tutustu KISS-kitaristi Ace Frehleyn haastatteluun FUZZ-lehdessä. (http://www.guyguitars.com/eng/interviews/acefrehley.html) Tehtävänä on tehdä vapaavalintaisia ja mielivaltaisia CSS-muotoiluja sivulle. Ainoastaan seuraavia muotoiluja edellytetään: tee eri luokat (class) sekä haastateltavan että haastatellun kommenteille, luokilla pitää olla visuaalisesti toisistaan erottuvia ominaisuuksia (esim. väri, fontti...). Eksperimentoi myös muuten muotoiluilla. CLT132 – kevät 2008 Sauli Nurmi

Huom! Tehtävän tarkoitus on nimenomaan style-elementin käyttäminen. Inline Stylen käyttäminen tämän tehtävän yhteydessä olisi virhe (paitsi jos teet yksittäisiä elementtikohtaisia muotoiluja, joilla ajat universaalin määrityksen yli). Nyt kysytään siis style-elementin, eikä style-attribuutin käyttöä. CLT132 – kevät 2008 Sauli Nurmi

Vihje! Tässä on mahdollisuus myös opetella työtä helpottavia jippoja ja kikkoja. Sen sijaan että muuttaisi kaiken mahdollisen käsin, voi tekstistä etsiä esim. STRONG-elementtejä, jotka muuttaa etsi/korvaa-toiminnolla joksikin toiseksi elementiksi, joka sisältää luokka-attribuutin. CLT132 – kevät 2008 Sauli Nurmi

Motivointi Pehmeä lasku CSS-tekniikoihin aiemman osaamisen pohjalta jatkuu. CLT132 – kevät 2008 Sauli Nurmi

3) YouTube-tehtävä Edellisviikon tapaan etsi YouTubesta jokin aiheeseen liittyvä video, katso se ja kerro mitä uutta opit asioista (jos mitään). Muista mainita myös YouTube-videon linkki. CLT132 – kevät 2008 Sauli Nurmi

Motivointi Omatoiminen oppimateriaalin etsiminen ja sen hyödyntäminen osana konstruktivistista oppimisprosessia. CLT132 – kevät 2008 Sauli Nurmi

4) Tehtävien analysointi Kerro, olivatko tämän viikon tehtävät ja yleisesti tällä viikolla käsitellyt asiat mielestäsi: Liian helppoja Sopivan tasoisia Liian vaikeita CLT132 – kevät 2008 Sauli Nurmi