6.4 VIESTINTÄ MUKAAN LUKIEN RISKIVIESTINTÄ

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mikrobioni Oy | PL 1188 (Neulaniementie 2) | Kuopio | Puh Kun koulun sisäilma sairastuttaa Sisäilmapaja 3 Forssassa Teija.
Advertisements

Sisäilmayhdistys Allergia- ja Astmaliitto Asumisterveysliitto Hengitysliitto Sosiaali- ja terveysministeriö Ympäristöministeriö Sisäilmayhdistys Allergia-
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto, lääninelintarviketarkastaja Raisa Romppanen1 Kokemuksia yleisötilaisuuksien turvallisuuden tarkastamisesta.
Mikä vaikuttaa asiakkaiden lojaalisuuteen? Add Value - Asiakaspaneelit Autamme sinua rakentamaan vahvoja asiakassuhteita.
Sisäilmayhdistys Allergia- ja Astmaliitto Asumisterveysliitto Hengitysliitto Sosiaali- ja terveysministeriö Ympäristöministeriö Sisäilmayhdistys Allergia-
Sisäilmatilanne sivistystoimen hallinnassa olevissa kiinteistöissä
Talousveden laatuvaatimukset
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Sisäilmayhdistys ry Sisäilmayhdistys Allergia- ja Astmaliitto Asumisterveysliitto Hengitysliitto Sosiaali- ja terveysministeriö Ympäristöministeriö Sisäilmavuosi.
KAUPPAKESKUKSEN TURVALLISUUSRISKIEN ARVIOINTI
Ympäristöterveys s. 162 – 175.
Marjaana Lahtinen, erikoispsykologi, PsT Laadukas sisäympäristö teema
Sisäilmayhdistys ry Sisäilma-asiantuntija Mervi Ahola
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
Sisäilmaongelmat OAJ Kanta-Häme
Kaivoshankkeiden YVA-opas
Hei, katsotaanpa netistä miten pääsen auditorioon! "Esteettömyys oppilaitoksissa" – tietopohja rakennusten opastuksen välineenä Seija Örn, Pohjois-Karjalan.
Miten sisäilmaongelmi a ratkotaan? Yhteysopettajaseminaari
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Visu Visuaalisuus Palvelu noudattaa THL:n graafista ilmettä. Ulkoasun tulee olla selkeä ja herättää luottamusta. Lisäksi työpajakeskusteluissa kuvailtiin.
TIEDOTE Kauppinen – Nummi – Savola. Tekniikan viestintä.
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Harjoitustyön tutkimussuunnitelma, Ryhmä 2: Simo Hakkarainen, 69085B (ryhmänjohtaja) Antti Ratilainen,
1.2 MIKROBIOLOGIAN ORIENTAATIO 2 H 3+32 DIAA. Saatteeksi opetusmateriaalin käyttöön Opetusmateriaalin keskeisessä osassa ovat rakennuksissa esiintyvät.
5.4 RAKENTEIDEN TOIMIVUUs JA HOMEEN TORJUNTA
1.1 JOHDANTO SISÄYMPÄRISTÖKOKONAISUUTEEN 3H SUOSITUS NOIN 45 DIAA OPETUSSISÄLTÖ.
1.8.2 ILMAN MIKROBISTO TUOTANNOLLISISSA YMPÄRISTÖISSÄ JA TOIMISTOISSA 2 H 3+32 DIAA.
6.3 VIRANOMAISTOIMINTA JA YHTEISTYÖ 1 H LUENTOJA, OPETUSSISÄLTÖ SUOSITUS 7 DIAA.
1.9 KOSTEUSVAURIORAKENNUSTEN MIKROBILAJISTOA 3 H 3+55 DIAA.
1.5 MATERIAALIEN JA PINTOJEN MIKROBISTO 3 H 3+36 DIAA.
2 KEMIALLISET JA HIUKKASMAISET EPÄPUHTAUDET VÄH. 27 H LUENTOJA, OPETUSSISÄLTÖ.
6.1 TOIMINTAMALLIT SISÄILMASTO- ONGELMIEN RATKAISEMISESSA 1,5 H LUENTOJA, OPETUSSISÄLTÖ SUOSITUS 22 DIAA.
1 Korjausrakentamisen strategian toimeenpano Korjausrakentamisen koulutuksen tila ja kehityssuunnat -iltapäiväseminaari Juha-Pekka Maijala.
5.1 HOMEKORJAUSTYÖMAAN KOSTEUDENHALLINTA 1 H LUENTOJA 3+14 DIAA.
3 TERVEYDELLISEN MERKITYKSEN ARVIOINTI VÄH. 18 H LUENTOJA, OPETUSSISÄLTÖ.
SISÄILMAN LAATU Mika Korpi Sisäilman määritelmä Sisäilma on sisätiloissa hengitettävä ilma, jossa ilman perusosien lisäksi saattaa olla eri.
ILMAN EPÄPUHTAUDET Lähteet, torjunta, mahdolliset terveysvaikutukset.
ITK-päivien work shop purkua Marjaana Kareinen, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Titta Koski, Oulun yliopisto Marjut Andersson, Tampereen teknillinen.
KOETTU SISÄYMPÄRISTÖ JA SISÄILMASTOKYSELY Opetusmateriaali sisäilma-asioita opiskelevien ammattilaisten käyttöön Osa 7/9.
SISÄILMASTOON LIITTYVÄT MÄÄRÄYKSET SEKÄ TAVOITE- JA TOIMENPIDEARVOT Opetusmateriaali sisäilma-asioita opiskelevien ammattilaisten käyttöön Osa 1/9.
Kangasalan lukio Näytteiden arviointi Eero Palomäki vanhempi asiantuntija, arkkitehti.
SISÄILMAN LAATU Mika Korpi
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
SISÄILMAONGELMAT JA TAIDETEOKSET
Verkkokoulutuksen tietoisku
talotekniikka- ja rakennusalalla
Datan metadata - mitä metadata on ja miksi sellaista tarvitaan?
Tutkimuksen abc.
6.2 SISÄILMARYHMÄTOIMINTA
5.2 HOMEKORJAUKSEN TYÖSUOJELUNÄKÖKOHDAT
Betonin ominaisuudet ja käyttö
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
SISÄILMAN LAATU Mika Korpi
4.5 RISKINARVIOINTI 4 H LUENTOJA 3+66 DIAA.
Sisäilmaongelmista aiheutuvien terveyshaittojen tunnistaminen sekä toimenpiteiden kiireellisyyden arvioiminen Anne Hyvärinen, Yksikön päällikkö, Dosentti.
4 H 3+53 DIAA SISÄLTÄÄ YHDEN POHDINTATEHTÄVÄN
MVOCit eli mikrobien tuottamat haihtuvat orgaaniset yhdisteet
ENDOTOKSIINIT 1 H 3+18 DIAA.
4.2 Näytteenotto mikrobiologisiin analyyseihin
1.12 PUNKIT JA ALLERGEENIT 2 H 3+39 DIAA.
Arvioinnista arkipäivää
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
Rakennusten sisäilmaongelmien tila nyt
Rakennuksen sisäilmasto ja ilmanvaihto
Home, Melu, sisäilma, terveydensuojelu
MUUT MIKROBIEN RAKENNEKOMPONENTIT, Mycometer-menetelmä
1. Biologia On elämän tiede.
Lasten ja nuorten seksuaalinen kaltoinkohtelu ja väkivalta
Celian palvelut kirjastosta
Esityksen transkriptio:

6.4 VIESTINTÄ MUKAAN LUKIEN RISKIVIESTINTÄ 3 H LUENTOJA, OPETUSSISÄLTÖ SUOSITUS 45 DIAA

Saatteeksi opetusmateriaalin käyttöön Opetusmateriaalin keskeisessä osassa ovat rakennuksissa esiintyvät biologiset epäpuhtaudet. Yksittäiset luennot käsittelevät mm. mikrobiologian perusasioita, homeita ja lahoja, erilaisten rakennusten tavanomaisia mikrobistoja, mikrobien ja erilaisten mikrobiepäpuhtauksien näytteenotto- ja analysointimenetelmiä sekä tulkintaohjeita. Mikrobit ovat esimerkkinä Sisäympäristön tutkimukset ja raportointi –osuudessa. Opetusmateriaali sisältää lisäksi yleistä tietoa sisäympäristöstä, kemiallisista epäpuhtauksista, terveydellisen merkityksen arvioinnista, sisäilman laadun hallinnasta korjausprosessissa sekä sisäilmasto-ongelmien hallinnasta yhteistyönä. Materiaali on tarkoitettu oppilaitosten käyttöön ja sitä voidaan hyödyntää sekä täydennys- että tutkintokoulutuksissa, jotka pätevöittävät kosteus- ja homevaurioiden korjaushankkeissa mukana olevia asiantuntijoita (rakennusterveysasiantuntijat, sisäilma-asiantuntijat, kuntotutkijat, korjaussuunnittelijat ja korjaustyönjohtajat). Opetusmateriaalia voidaan hyödyntää kokonaisuutena tai yksittäisinä aihealueina. Jos materiaalista käytetään yksittäisiä sivuja tai taulukoita, on materiaalin alkuperäinen lähde aina ilmoitettava. Opetusmateriaali on tehty kosteus- ja hometalkoiden käyttöön. Opetusmateriaalin sisältöä ovat koonneet ja muokanneet ja siitä vastaavat Marjut Reiman Työterveyslaitoksesta, Anne Hyvärinen Terveyden- ja hyvinvoinnin laitokselta sekä Hannu Viitanen. Aineiston sisältöä saa muokata vain tekijöiden luvalla. Opetusmateriaalissa mahdollisesti olevista virheistä tai puutteista toivotaan palautetta suoraan tekijöille tai kosteus- ja hometalkoiden osoitteeseen hometalkoot.ym@ymparisto.fi. Asialliset ja yksilöidyt korjausehdotukset huomioidaan seuraavan päivityksen yhteydessä. Lisätietoa / palautteet: Marjut Reiman Anne Hyvärinen Hannu Viitanen marjut.reiman@ttl.fi anne.hyvarinen@thl.fi hannu.viitanen@luukku.com

Sisällysluettelo 1 Biologiset epäpuhtaudet 1.1 Johdanto sisäympäristökokonaisuuteen - opetussisältö 1.2 Mikrobiologian orientaatio 1.3 Mikrobiologian perusteet 1.4 Mikrobien elinkaari homehtuminen ja lahoaminen 1.5 Materiaalien ja pintojen mikrobisto 1.6 Puun homeet ja lahot 1.7 Rakenteiden vauriot ja vioittuminen 1.8.1 Ilman mikrobisto asunnoissa, kouluissa ja päiväkodeissa 1.8.2 Ilman mikrobisto tuotannollisissa ympäristöissä ja toimistoissa 1.9 Kosteusvauriorakennusten mikrobilajistoa 1.10.1 Mykotoksiinit 1.10.2 MVOCit 1.10.3 Endotoksiinit 1.10.4 Muut mikrobien rakennekomponentit 1.11 Muut sisäilman kannalta erityiset mikrobit 1.12 Punkit ja allergeenit 1.13 Sisätilojen tuholaiset 2 Kemialliset epäpuhtaudet – opetussisältö 3 Terveydellisen merkityksen arviointi – opetussisältö 4 Sisäympäristön tutkimukset ja raportointi 4.1 Tutkimusstrategian laatiminen 4.2 Näytteenotto mikrobiologisiin analyyseihin 4.3 Mikrobien analysointi 4.4 Mikrobien ohjearvot ja tulosten tulkinta 4.5 Riskinarviointi 4.6 Sisäympäristön tutkimukset ja raportointi 5 Sisäilman laadun hallinta korjausprosessissa 5.1 Homekorjaustyömaan kosteuden ja puhtauden hallinta – opetussisältö 5.2 Homekorjauksen työsuojelunäkökohdat – opetussisältö 5.3 Siivous- ja homesiivous 5.4 Rakenteiden toimivuus 6. Sisäilmasto-ongelmien hallinta yhteistyönä 6.1 Toimintamallit sisäilmasto-ongelmien ratkaisemisessa – opetussisältö 6.2 Sisäilmaryhmätoiminta – opetussisältö 6.3 Viranomaistoiminta ja yhteistyö – opetussisältö 6.4 Viestintä, ml. riskiviestintä - opetussisältö

Hyvä viestintä tukee sisäilmasto-ongelman ratkaisua Sisäilmasto-ongelmiin liittyvä viestintä on monella tapaa haasteellista Sisäilmasto-ongelmat ovat usein monimuotoisia ja yksinomaan tekniseltä kannalta vaikeita tutkia ja ratkoa Asiantuntijat joutuvat toimimaan tilanteessa, jossa on paljon epävarmuustekijöitä: usein joudutaan turvautumaan epäsuoriin mittausmenetelmiin, eikä terveysperusteisia raja-arvoja sisäilman altisteille ole riittävästi Laajoissa, pitkään jatkuneissa sisäilmasto-ongelmissa on kysymys paljon muustakin kuin teknisestä ongelmasta ja sen korjaamisesta. On tavallista, että sisäilmastoon liittyvät ongelmat herättävät tilan käyttäjien keskuudessa huolta terveydestä, ahdistuneisuutta, pelkoja ja vihamielisyyttäkin. Työterveyslaitos © / Laadukas sisäympäristö -teema / Marjaana Lahtinen / 1.1.2019

Viestintä osana toimintamallia Marjaana Lahtinen, Sanna Lappalainen, Kari Reijula: Sisäilmaongelmien ratkaisun toimintamalli. Tietokortti 17. Työterveyslaitos 2009. http://www.ttl.fi/fi/tietokortit/Documents/Tietokortti%2017.pdf Milloin viestitään? Missä kohtaa ongelmanratkaisuprosessia se on erityisen tärkeää? Viestintäsuunnitelma osana sisäilmaongelman ratkaisun toimintasuunnitelmaa Viestinnän perusperiaatteet

Perustietoa viestinnästä sisäilmaongelmissa Lahtinen M, Ginström A, Harinen S, Lappalainen S, Tarkka O, Unhola T. Selätä sisäilmastokiista - viesti viisaasti. Työterveyslaitos, Helsinki 2010. Opas pyrkii auttamaan vaikeiden, terveyshaittaa aiheuttavien sisäilmasto-ongelmien viestintään liittyvissä haasteissa Miten viestiä terveysriskejä sisältävistä asioista oikealla tavalla? Miten selviytyä viestinnän karikoista? Miten rakentaa rapautunutta luottamusta ja uskottavuutta? Mikä avuksi, kun vastassa on vihamielinen kuulijakunta? Opas on suunnattu erityisesti sisäilmaryhmille moniammatillisen yhteistyön tueksi, mutta se soveltuu myös erinomaisesti kaikille sisäilmasto-ongelmien parissa työskenteleville