JHKA-jaoston kokous Jari Kallela

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokonaisarkkitehtuuri
Advertisements

ALUSTAVA KOULUTUSOHJELMA
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Osallisuus ja työllistyminen
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Uudistettu tulosohjaus: kohti yhteisiä tavoitteita Tulosohjauksen verkostotapaaminen Markus Siltanen.
Terveyden ja hyvinvoinnin kohdealueen arkkitehtuurityö
Metatietoryhmän työpaja Keskiviikko klo 9-12 VM, Mariankatu 9, nh Jakovara.
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Tavoitteet ja tehtävät Anne Kauhanen-Simanainen
Kokonaisarkkitehtuurin kehitys kohdealuilla. pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Kohdealueet ja vastuuhenkilöt KohdealueVastuuministeriöYhteyshenkilö Oikeus.
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2014 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Prosessimallinnuksen kehittäminen JHKA-jaosto Jari Kallela.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2015 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Kokonaisarkkitehtuurin rajapinnat kohdealueelle. pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Kohdealueiden raportointi, viestintä ja yhteistyö 2 JHKA Kohdealue.
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
JHKA esittely JulkICT.
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
JHKA 2.0 – välituloksia työkokoukseen
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
KaPA hankkeiden ja kokonaisarkkitehtuurityön tilanne
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Tavoitteet ja mittarit 2015
VHKA arkkitehtiryhmä järjestäytyminen 14.3.
JHKA kuvaukset ja määritykset
JHKA Toimialojen ja yhteisten palvelujen tilannekatsaus
JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela
Kokonaisarkkitehtuurin kohdealueiden raportointi
Anne Kauhanen-Simanainen
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
JHKA kehityspolku ja budjetointi
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli vuodelle 2014
Kokonaisarkkitehtuurin kohdealueiden raportointipohja
Sähköisten viranomaisaineistojen arkistoinnin ja säilytyksen palvelukokonaisuus Työsuunnitelma
Anne Kauhanen-Simanainen
ValtioExpo 2014 Kokonaisarkkitehtuuri-esitykset
JHKA Kohdealueiden tilannekatsaus
JHKA Jari Kallela JulkICT.
Julkisen hallinnon yhteisten palvelujen kartta demo
JHKA-jaoston tilannekatsaus
Jaoston jäsenten linjauksia vuoden 2014 työsuunnitelmaan valmistelun tueksi JHKA-jaoston kokous
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
JHKA-jaoston tilannekatsaus
Palveluväylään liittymisen suunnittelu
JHKA tilanne Q
Julkisen hallinnon tietoalue N Julkisen hallinnon yhteinen toimija
Tietohallintolain perusteella annettavien asetusten valmistelu
Kohdealueiden raportointi
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Kokonaisarkkitehtuurin kehitys kohdealueelle
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Maakuntien viitearkkitehtuuri
Luovan toimintamalli-, asiakaspalvelu- ja arkkitehtuurityö
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli
Kokonaisarkkitehtuuria koskeva sääntelytarve
JHKA-jaoston tietoarkkitehtuuriryhmä
JHKA tilanne Q
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
EIS & EIF revisions JulkICT Jari Kallela
JHKA-jaoston tilanne Q3 / 2015
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuriryhmän toimintasuunnitelma 2014
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
JHKA kehityspolun aiheita
Esityksen transkriptio:

JHKA-jaoston kokous 28.10.2014 Jari Kallela JHKA työsuunnitelma 2015 JHKA-jaoston kokous 28.10.2014 Jari Kallela

JHKA 2015 työsuunnitelman mahdollisia aiheita Velvoittavat säädökset yhteentoimivuuden kuvauksista ja määrittelyistä Kokonaisarkkitehtuurin kuvaustapojen ja –välineen päivitys Uudet viitearkkitehtuuri Ydintiedon (MDM) viitearkkitehtuuri ja pilot Asiakaspalvelun viitearkkitehtuuri Tiedon viitearkkitehtuurit Nykyisten viitearkkitehtuurien päivitys Palveluväylän viitearkkitehtuuri Paikkatiedon viitearkkitehtuuri Yhteiset palvelut ja niiden edistäminen Menetelmän kehitys Tietoturvan mukaan tuominen – SABSA Muita aiheita Tietotilinpäätös

Kohdealueiden uudistaminen

Kohdealueet eivät nykymuodossaan oikein toimi Kohdealueen rooli JHKA-tason ja virastojen välissä on epäselvä Virastojen toiminta ja arkkitehtuuri ei yhdisty luontevasti kohdealuetasolla Kohdealueella ei ole käytännössä sitä vaikutusmahdollisuutta, jonka hallintamalli suo Arkkitehtuuri ei käytännössä konkretisoidu ylätason yleisistä viitearkkitehtuureista alatason yksityiskohtaisiin toteutuksiin Virastojen ja kuntien arkkitehtuurit ovat sittenkin aika itsenäisiä

Kohdealueet Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurissa (JHKA) Ministeriö hallinnon-aloineen Kohde- alue Yhteinen (konserni)arkkitehtuuri JHKA, VHKA, VALTORI, TUVE, S-TUVE… Kohdealueen vastuutaho Virasto Kohdealue on toiminnallisesti yhteenkuuluva kokonaisuus Asiakokonaisuuksien looginen yhteenkuuluvuus Käytännön tason yhteistoiminnan laajuus Kohdealue ei ole organisaatiopohjainen Kohdealueeseen sisältyy usean organisaation vastuulla olevia asioita Korostaa yhteistyön tarvetta ja merkitystä Kukin organisaatio mukana yhteistyössä omine tehtävineen ja toimivaltoineen Kohdealue ei ole organisaatio- vaan yhteistyörakenne Kohdealueella yksi vastuutaho Vastaa kohdealueen kokonaisarkkitehtuurin suunnittelun ja kuvaamisen koordinoinnista Vastuutaho on ministeriö 1.1.20191.1.2019

Jos ollaan vähän tarkempia… Ministeriö hallinnon-aloineen Ministeriö hallinnon-aloineen Ministeriö hallinnon-aloineen Ministeriö hallinnon-aloineen Kunta toimi-aloineen Kunta-yhtymä Välillisen valtion- hallinnon toimija Yritys, yhteisö tai muu ei julkisen hallinnon toimija Kohde- alue Kohdealueen vastuutaho Virasto Vir. Virasto Kohde- alue Virasto Virasto Virasto Kohdealueen vastuutaho Virasto Kohde- alue Kohdealueen vastuutaho Kohdealueen osa-alueen vastuutaho Virasto Valtionhallinnon yhteinen (konserni)arkkitehtuuri VHKA, VALTORI… Kuntasektorin yhteinen arkkitehtuuri Julkisen hallinnon yhteinen arkkitehtuuri JHKA, TUVE, S-TUVE… 1.1.20191.1.2019

Kohdealuemallin muutos Nykyinen hierarkkinen malli Uudistettu modulaarinen malli Ympäristö ja yhdyskuntarakenne Virasto Kohdealue Yhteinen JHKA Terveys Sosiaali Ympäristö-terveys Ympäristö Yhdyskunta Yhdys-kunta Terveys ja hyvinvointi Ympäristö Ympäristö-terveys Sosiaali Työ-suojelu Työ ja elinkeinot Työvoima Yritykset Yhteiset palvelut Tunnistus MDM Arkistointi Valtuutus Huom! Kuntasektorin kohdealue pitää suunnitella erikseen

Modulaarisen hallintamallin roolit ja vastuut Julkisen hallinnon yhteinen taso (JHKA) Tietohallintolain lain VM:lle antamat vastuut ja säädösmahdollisuudet Vastaa kokonaisuudesta ja rakenteesta Laatii kaikille yhteisten palvelujen arkkitehtuurit Huolehtii ja edistää erityisesti tietonäkökulmaa Toteuttaa ja täsmentää hallitusohjelmaa ja muita tavoitteita (kehysvalmistelu, julkisen talouden suunnitelma) arkkitehtuurin keinoin Kohdealue (ministeriön hallinnonala) Tietohallintolain ministeriölle antama vastuu ja säädösmahdollisuudet Vastaa substanssista ja toiminnasta Laatii erityisesti kuntasektorin yhteisiä viitearkkitehtuureja Virastot ja kunnat Suunnittelee ja toteuttaa kokonaisarkkitehtuuria Vastaa sovellus- ja teknologianäkökulmista