Vapaaohjelman arvostelulomakkeen täyttäminen
KUVIOT
Piirrä ensin kuvioruutuihin kuviot, jotka voimistelijat esittävät ohjelman aikana. Kuviota, joissa voimistelijat eivät esitä mitään vaikeusosaa, sommitteluvaatimusta tai koreografista vaatimusta, ei välttämättä tarvitse piirtää lomakkeeseen. Valitse yksittäistä voimistelijaa kuvaamaan ympyrämuoto ja lisää ne kuvioruutuihin oikeisiin paikkoihin seuraavalla tavalla: klikkaa LISÄÄ, jonka jälkeen avautuvasta valikosta löydät muodot kuvakkeen.
Muodon valinta Muodot-valikosta valitaan haluttu muoto klikkaamalla ympyrä
Valittuasi sopivan muodon saat sen valitsemaasi soluun klikkaamalla. Muodon kokoa on mahdollista muuttaa halutun kokoisesi tarttumalla muotoa kulmasta ja vetämällä kuviota pienemmäksi tai suuremmaksi
Saatuasi muodosta sopivan kokoisen voit kopioida sen klikkaamalla sitä hiiren oikealla painikkeella ja valitsemalla ”kopioi”. Näin saat helposti kaikista muodoista saman kokoisia
Kopioituasi muodon voit liittää niitä halutun määrän yksi kerrallaan valitsemaasi soluun klikkaamalla solua hiiren oikealla painikkeella ja valitsemalla ”liitä”. Toista tarvittu määrä että saat soluun tarvittavan määrän ”voimistelijoita” Voit siirtää muotoja klikkaamalla muotoa ja raahamalla sen haluttuun kohtaan. Voit siirtää aktivoitua muotoa myös nuolinäppäimillä
Saatuasi ensimmäisen kuvion valmiiksi voit vaihtoehtoisesti kopioida koko solun seuraavan kuvion paikalle ja järjestää vain muodot uusille paikoille. Toinen vaihtoehto on tarvittavan määrän yksittäisen muotojen liittäminen soluun ja niiden asettelu oikeaan muodostelmaan.
Esityksessä käytetty Excel 2013 muihin Excelin verrattuna kuvissa saattaa ilmetä eroavaisuuksia mutta käytäntö saman suuntainen.
VAIKEUSOSAT
Vaikeusosien koodinumerot Etsi joukkueen esittämien vaikeusosien koodit sääntöjen liitteestä A1 (1.-2.luokan vapaaohjelman pakollisten liikkeiden koodit lueteltu säännöissä) Muista, että lomakkeeseen merkitään vain vaikeusarvoon laskettavat vaikeusosat 4.-6.lk = 9 vaikeusosaa 3.lk = 8 vaikeusosaa 2.lk = 6 pakollista vaikeusosaa 1.lk = 5 pakollista vaikeusosaa
Vaikeusosien koodinumerot Sijoita koodinumerot OIKEAN KUVION kohdalle OIKEAAN JÄRJESTYKSEEN “koodi”-otsikolla nimettyyn sarakkeeseen. Mikäli vaikeusosa suoritetaan siirtymisen aikana ”kuvioiden välillä”, voi vaikeusosan koodin sijoittaa lähelle kuvioruutujen rajaa (esimerkissä A401)
Vaikeusosien koodinumerot Saat koodinumeron sijoitettua ruudun alareunaan tasaamalla tekstin alas tai vaihtoehtoisesti painamalla Alt+Enter, jolloin koodi siirtyy alaspäin rivi kerrallaan
Vaikeusosien symbolit Koodinumeroiden lisäämisen jälkeen lisää jokaisen vaikeusosan kohdalle liikkeen symboli ”symb.”-sarakkeeseen. Symbolit löydät symbolitaulukosta, jonka voit ladata omalle koneellesi: https://www.voimistelu.fi/f i/L%C3%B6yd%C3%A4- voimistelu/TeamGym/Kilpa ilu/Materiaalit
Vaikeusosien symbolit Avaa symbolitaulukko Klikkaa tarvitsemasi symbolin kuvaa hiiren oikealla painikkeella Valitse avautuvasta taulukosta käsky ”Kopioi”
Vaikeusosien symbolit Palaa takaisin arvostelulomakkeeseen ja paina oikeaa solua hiiren oikealla painikkeella Valitse avautuvasta valikoista liittämiskuvake, jossa kopioitu symboli lisätään soluun kuvana Tämän jälkeen voit raahata symbolin haluamaasi kohtaan.
Vaikeusosien symbolit Tässä vaiheessa on myös tärkeää merkitä yhdistelmä lomakkeeseen. Löydät yhdistelmämerkinnän }c kuvana symbolitaulukosta akrobaattisten liikkeiden oikealta puolelta.
Vaikeusosien symbolit Sijoita kaarisulku yhdistelmäliikkeiden koodien oikealle puolelle ”symb.”- sarakkeeseen. Sijoita kyseisten liikkeiden symbolit yhdistelmämerkinnän oikealle puolelle.
Vaikeusosien arvot Merkitse lopuksi vaikeusosien koodit oikeille paikoilleen arvostelulomakkeen oikeassa laidassa olevaan ruudukkoon ja laske joukkueen tavoittelema vaikeusarvo.
SOMMITTELU
Sommitteluvaatimukset Lisää sommitteluvaatimusten merkinnät sarakkeeseen ”sommittelu” oikean kuvion kohdalle oikeaan järjestykseen.
Sommitteluvaatimukset Muista merkitä sekä rytmisarjan alku että loppu. Selkeintä on, jos merkitset omaan ruutuunsa sekä rytmisarjan alkukuvion että loppukuvion, mutta tämä ei ole välttämätöntä, jos kuvio pysyy samana. Nuolimerkinnän saat lisätty muotovalikosta
Sommitteluvaatimukset Merkitse vaikeusosien sijoittelun DD-viiva (4.-6.lk) kohtaan, jossa ohjelmaa on kulunut 1:30. Tämän jälkeen lomakkeeseen tulisi olla merkittynä (ja ohjelmassa suorittaa) vähintään kolme vaikeusosaa.
Sommitteluvaatimukset Sijoita viiva koko arvostelualueen leveydelle, jotta se erottuu selvästi
Sommitteluvaatimukset Viivan leveyttä voi säätää ”muodon ääriviiva”-valikon kautta, mikäli on tarpeen
KOREOGRAFIAVAATIMUKSET
Koreografiavaatimukset Lisää koregrafiavaatimukset samaan sarakkeeseen sommitteluvaatimusten kanssa. Merkitse koreografiavaatimukset oikean kuvion kohdalle oikeaan järjestykseen
Koreografiavaatimukset Liikkumissuuntanuolen voit lisätä samoin kuin rytmisarjan aloitus- ja lopetusnuolet Esiintymissuunta”nenän” voit muodostaa itse kahdesta viivasta, valita valmiin nuolen muotovalikosta tai kopioida arvostelulomakkeen yläreunasta
Koreografiavaatimukset Mikäli käytät valmista muotoa, voi kiertää sitä osoittamaan toiseen suuntaan ”Muotoile”-tilassa Kierrä-valikon käskyillä
LOPUKSI
Lopuksi Tallenna lomake PDF-muotoon ja tarkista ennen lähetystä, että kaikki merkinnät ovat pysyneet oikeilla paikoillaan tiedostomuodon muutoksessa!