Maaseutuohjelman kuulumiset ja maakuntauudistuksen tilanne

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Advertisements

Siun sote TUOTANTO Toimitusjohtaja Paikallisohjaus Yhtymävaltuusto SOTE-kuntayhtymäKunnat Hallitus Tark omistajaohjaus Paikalliset neuvottelukunnat JÄRJESTÄMISMALLI.
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Kanta-Hämeen Sote III Ajankohtaiskatsaus Kanta-Hämeen alueverkosto Jukka Lindberg Projektipäällikkö Hämeen liitto Hämäläisten hyväksi – Hämeen.
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
Järjestöt Satasotessa
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
Maakuntastrategia Uuden toimintamallin kuvaus
Järjestöjen osallisuus sote- ja maakuntauudistuksen valmistelussa
Sote-uudistuksen nykyvaihe
Maakuntauudistuksen valmistelu TEM:ssä
Ajankohtaista (1/3) SOTEMAKU-johtoryhmä päätti kokouksessaan mm. seuraavista asioista: Väliaikaisen SOTE kuntayhtymän valmistelua ei jatketa,
Tilannekatsaus
Malmikasasta kansalliseksi aarteeksi - SOTE-tiedot hyötykäyttöön mahdollistava sääntely ja palveluoperaattori/-t (Hannu Hämäläinen), Pekka Kahri
#meidänkeskipohjanmaa Tiina Harjunpää
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
Matkalla Meijän maakuntaan Maakuntavaltuusto
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
Tervetuloa Innokylään
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Sote- ja maakuntauudistus
Uudenmaan SOTE-valmistelu Lapset, nuoret ja perheet
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
Sote- ja maakuntauudistus Aikataulu ja eteneminen
Ajankohtaista maakuntauudistuksesta ja sotesta
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Ajankohtaisia valinnanvapaudesta
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
Ehdotus: sote-viestinnän strategiset painotukset 2017
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Etelä-Savon maakuntaliitto
Maakuntatapaamiset Syksy 2018
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020 Tilannekatsaus 20
LAPIN Maakunta-akatemia
Maakuntauudistus tilannekatsaus
Mahdollistamme hyvinvointia ja kilpailukykyä liikenteestä.
Ajankohtaista maaseuturahoituksesta
Pohjois-Pohjanmaan maakuntauudistuksen valmistelun tilannekatsaus
Talous- ja henkilöstöhallinnon ja ICT-palvelukeskusten perustaminen
Lainsäädäntö Valtion lupa- ja valvontaviraston on tarkoitus aloittaa toimintansa alkaen. Ehdotus Valtion lupa- ja valvontaviraston perustamisesta.
Matkalla Meijän maakuntaan valmistelun organisointi
Päijät-Hämeen maakunta- ja sote-uudistus
Rajattomien mahdollisuuksien maaseutu 2020
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus
Kunta matkalla tulevaisuuteen
Pelastustoimen kansainvälisen yhteistyön kehitysnäkymiä
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä
Organisoituminen ja käynnistyminen
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
OY-Oamk-yhteistyön organisointi
Tulosten raportointi HALLITUKSEN KÄRKIHANKE OSATYÖKYKYISILLE TIE TYÖELÄMÄÄN (OTE) Projektin nimi ja numero SATAOSAA.
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Oma osaston käyttöön! Esityksen tavoitteena:
Etunimi Sukunimi titteli.
PoSoTellen kohti tulevaisuutta
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Esityksen transkriptio:

Maaseutuohjelman kuulumiset ja maakuntauudistuksen tilanne Juha Kaipiainen

Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014-2020 Hanke- ja yritystukien toteuma 2014-2017 18.9.2018

Myöntövaltuuden käyttö 1/2   EU Valtio yhteensä Vuoden 2015 myöntövaltuus 4 994 000,00 € 6 619 600,00 € 11 613 600,00 € Vuoden 2016 myöntövaltuus 2 832 400,00 € 3 755 300,00 € 6 587 700,00 € Vuoden 2017 myöntövaltuus 3 063 100,00 € 3 952 900,00 € 7 016 000,00 € Vuoden 2018 myöntövaltuus 0,00 € Vuoden 2019 myöntövaltuus Vuoden 2020 myöntövaltuus Myöntövaltuutta yhteensä 10 889 500,00 € 14 327 800,00 € 25 217 300,00 € Rahoituskehyksen siirto muualta 918 986,09 € 884 847,74 € 1 803 833,83 € Rahoituskehyksen siirto muualle 298 417,09 € 362 873,08 € 661 290,17 € Myöntövaltuutta käytettävissä yhteensä 11 510 069,00 € 14 849 774,66 € 26 359 843,66 € Tehdyt tukipäätökset 8 764 206,38 € 11 233 750,90 € 19 997 957,28 € Myöntövaltuutta jäljellä 2 745 862,62 € 3 616 023,76 € 6 361 886,38 € 18.9.2018

Myöntövaltuuden käyttö 2/2 Pohjois-Savon tarkistettu myöntövaltuus ohjelmakaudella 2014-2020 on 41 681 000 €. Tavoitteena on käyttää 60 % yritystukiin ja 40 % hanketukiin. 31.12.2017 mennessä tukea on myönnetty seuraavasti: Tavoite Myönnetty Toteuma Yritystuki 60 % 25 008 600 € 7 891 325 € 31,55 % Hanketuki 40 % 16 672 400 € 12 105 632 € 72,61 € Tällä hetkellä myönnetyn yritystuen suhteellinen osuus on 39,5 % ja hanketukien 60,5 % käytetystä myöntövaltuudesta. 18.9.2018

Yritystuet

Hanketuet alueellisen suunnitelman painopisteille kohdennettuna Päätöksiä Myönnetty tuki 1 perusmaatalous 15 5 423 712 € 2 erikoismaatalous 4 1 218 956 € 3 elintarvikejalostus 2 1 010 000 € 4 metsäketju 3 403 378 € 5 monipuolinen maaseutuyrittäjyys 9 1 722 348 € 6 kestävä maaseudun aluerakenne 1 666 947 € 42 11 445 342 € 18.9.2018

Tilannekatsaus maakuntauudistuksesta

Valmistelussa edetty aikamatka Sote- ja maku-uudistus erillinen esivalmistelu Maakuntauudistus, pitkittynyt esivalmistelu PoSoTe II esivalmistelu 31.5.2017 Maakunta-uudistuksen esivalmistelu (Kilma) 31.5.2017 Hyvästä Parhaaseen 2009 PoSoTe I vaihe 30.6.2016 Sosiaali- ja terveys-palvelujen arviointiryhmän loppuraportti 2007 PoSoTe tuotanto-kuntayhtymä 2014 Maakunta-uudistuksen pitkittynyt esivalmistelu 31.5.2018 KICK-OFF 24.10.2017 Sote-uudistus Valmistelussa edetty aikamatka

Valtakunnallinen aikataulu Maakunta-, sote- ja valinnanvapauslait käsitellään eduskunnassa samanaikaisesti arviolta maaliskuussa 2018 Väliaikaishallinto eli väliaikainen valmistelutoimielin 1.6.2018 – 31.12.2018 Maakuntavaalit syksyllä 2018 Uusi maakuntavaltuusto aloittaa 1.1.2019 Uusi maakunta 1.1.2020

Pohjois-Savon uudistus 1.7.2017- 31.5.2018 Pohjois-Savon Tilannekeskus Muutosjohtajat ja assistentit sekä projektihenkilöstö Viestintä ja valmisteluhenkilöstö Maakuntavaltuusto Maakuntahallitus Poliittinen ohjaus Pohjois-Savon maakuntaliitto Valmistelun paikallinen hallinnointi ja ohjaus Ministeriöt Valtakunnallinen ohjaus Lainsäädäntö Rahoitus VATEPOS (ns. väliaikaishallinto) Tukee, ohjaa ja linjaa valmistelua Asiakkaat, 3.sektorin toimijat, hanketoimijat, kansalaiset Tukee, osallistaa, tiedonvälitystä Järjestäminen ja konsernijaosto Valmistelee esitykset etenemisestä ja toimeenpanee uudistusta Henkilöstöinfot, markkinavuoropuhelut, tapahtumat Tukee, osallistaa, tiedonvälitystä Paikalliset uudistusta koskevat organisaatiot ja sidosryhmät

Organisoituminen ja keskeiset tehtävät 1.7.2017-31.5.2017

Organisoituminen valmistelu-ajalla 9.1.18 Maakuntavaltuusto Maakuntahallitus Väliaikainen toimielin (VATEPOS) YT-elin TKI YTA HYTE Järjestäminen ja konsernirakenne -jaosto Viestintä Investoin-tien arviointi ja kiinteistöt Markkinointi Ympäristöpoliittinen Varautuminen ja riskienhallinta -alajaosto Liikelaitos, markkinat, yhtiöt -alajaosto Hallinto-,henkilöstö ja talousalajaosto ((ml. tukipalvelut) ICT ja Digi -alajaosto Maakunnan tuotanto (ml.yhtiöt) vastuuvalmistelijat Kokonais-turvallisuus Sote tuotanto Aluekehittäminen, kasvupalvelut, maaseutupalvelut Liikenne,infraalueiden käyttö Ympäristö- ja ymp.th palvelut Hallinto Talous Henkilöstö Tuki-palvelut Kokonaistur-vallisuus arkkitehdit SOTE-arkkitehdit Lomitus Liikennepalvelut Eläinlääkintä Sopimukset Tukipalvelu-selvitys Ensihoito Erillisselvitykset Julkisen liikenteen selvitys Poliittinen järjestelmä ja osallisuus Sote-tike Ikääntyvät I&O, palveluohjaus Konsernihal-linto ja johtaminen Työryhmät Työryhmät Perheiden työryhmä LAPE ja Yhdessä-hanke Tiedonhallinta, kehittäminen, kokonaisarkki-tehtuuri Työikäiset ja yh-teiset palvelut Arkistotoimen selvitys Lääkehuollon selvitys

Tuotannon vastuuvalmistelijoiden kokonaisuudet ja työryhmät SOTE- yhdistetty tuotanto Aluekehittäminen ja kasvupalvelut Liikenne-, infra- ja alueidenkäyttö Ympäristö- ja ympäristöterveydenhuollon palvelut Kokonaisturvallisuus Vastuuvalmistelijoiden ja työryhmien tehtävänä valmistella asioita jaostoille: toiminnan järjestäminen ja asiakaslähtöinen palvelupolku, organisoitumisen malli tehtäväalueella, järjestämistehtävän ja tuotantotehtävän eriyttäminen. Vastuuvalmistelijoiden tehtävä on vetää työryhmiä sekä koota maakunnan tuotanto ja yhtiöitettävä toiminta kokonaisuuksiksi.

Tehtäväksianto jaostot ja työryhmät Em. jaostojen tehtäväkokonaisuudet Vastuuvalmistelijoiden ja työryhmien tehtävänä valmistella asioita oman tehtäväkokonaisuuden osalta alajaostoille, josta edelleen asiat etenevät yt –elimelle ja/tai järjestäminen ja konsernirakenne jaostolle: Järjestämistehtävän ja tuotantotehtävän eriyttäminen organisaatiossa Tavoitetila – palvelustrategia peilaten siirtymäajan visioon ja strategiaan Toiminnan järjestäminen ja asiakaslähtöinen palvelupolku Uudenlaiset palvelujen tuottamistavat ja kokeilujen käynnistäminen (käyttöön jo ennen uuden maakunnan käynnistämistä) Palvelujen digitalisointi ja sähköisten palvelujen max. hyödyntäminen

Maakunnan palvelutuotanto Miten esim. Aluekehittäminen ja kasvupalvelut (ml. Maaseutupalvelut) organisoidaan tulevassa maakunnassa? Organisoitumiskaavio pohjaksi Sisäinen organisoituminen muiden palvelukokonaisuuksien kanssa –järjestäjän eriyttäminen/työkalu Maakunnan palvelutuotanto Palvelutuotanto mm.: Mitä tuotetaan itse? Mitä hankitaan markkinoilta? Mitä yhtiöitetään, jos yhtiöitetään? Mitä palveluja ja miten yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa (yritykset, yhteisöt, maakunnan muut palvelut, ylimaakunnallinen toiminta, valtio)? Tarvittavat henkilöstöresurssit ja toiminnan budjetointi (huom. myös yhtiöitettävän toiminnan liikevaihto)

Syksy 2017 – kevät 2018 Tavoitteet Aikataulut Valmistella tulevan maakunnan toiminta ja talous Luoda esitys uuden maakunnan pohjarakenteesta Aikataulut 21.11.2017 valmis suunnitelma etenemisestä 15.2.2018 tilannekatsaus 17.5.2018 klo 13.00 – 15.30 esitykset väliaikaishallinnolle Resurssit HTV:t nykyiset valmistelussa mukana olevat viranhaltijat ja henkilöt Talous: valtio ja hankkeet Erilliset asiantuntijapalvelut Riskit Lainsäädännön viivästyminen / toteutuminen Poliittisen tahtotilan muutokset Siiloutunut ja raskas hallintomalli Ulkopuolinen ohjaus

Kiitos www.pohjoissavo2019.fi