Voimansiirto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Jäykän kappaleen dynamiikkaa
Advertisements

makramee-tekniikalla
Hyvässä seurassa on ilo liikkua! ® TUOMARIPALAVERI ”SÄÄNTÖPRIIFFI”
Tehtävä 3: PowerPoint Heli Lämsä.
OH-SRH : GPS & Autopilotti Malmin Ilmailukerho, Tuomas Kuosmanen.
Mekaaninen energia voimatarinoita
JH Kiekonheittosuorituksen pääkoordinaatit •Tukivaiheitten kriittiset tasapainopisteet •Hartia- ja lantiolinjojen ristikkäisvaiheet •Kiekkokäden.
Resistanssi ja Ohmin laki
Seite 1 Sonntag, 28. Februar 2010 Alois Pöttinger Maschinfabrik GmbH JUMBO Muotoilu UUSI.
Pisteellä ei ole ulottuvuutta. Sitä merkitään isolla kirjaimella.
Paine p.
Paine p.
Prof. Matti Juhala, TKK Mitä keinoja ajoneuvotekniikka voi tarjota liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen ?
Työ, teho ja yksinkertaiset koneet
Nopeus s t v nopeus = matka: aika v = s :t
Kuinka rakentaa tietokone itse
Henkiset ominaisuudet Fyysiset ominaisuudet
SÄHKÖKONEET Nopeuden säätö Muuntajat Sähkökoneet Yksivaihemuuntajat
Projekti A: Iskunvaimennindynamometri
RC-auton mekatroniikan ja käyttöliittymän kehitys Loppuraportti Otso Saarentaus Valter Sandström Valvoja: Mika Matilainen Automaatio- ja systeemitekniikan.
Tehtävä 3: PowerPoint Harjoitus.
Tehtävä 3: PowerPoint Toni Kääpä.
Tehtävä 3: PowerPoint Ville Julkunen.
Jäykän kappaleen dynamiikkaa
Jos pelivara käy vähiin
Biddle Technology Presentation Biddle-ilmaverhon toiminta verrattuna perinteiseen ilmaverhoon Perinteinen kone-ON Perinteinen kone-OFF BIDDLE- OFF BIDDLE.
Mitä kitka on?. Mitä kitka on? Kitka Kitka vastustaa liikettä. Miksei tämä toimi?
BePolite -polkupyörävalot Pois pyöräilijän turha punainen valo.
Virtapiiri.
Hiilihydraatit Monosakkarideillä on sekä suoraketjuinen että rengasrakenteinen muoto Renkaat voivat liittyä toisiinsa polykondensaatioreaktiolla, jossa.
ELECTRONIC STABILITY PROGRAM VAG/BOSCH 1998 Mikko Aules, Olli Koistinen, Janne Lukumies, Alexandre Mourine.
Tehtävä 3: PowerPoint Ilkka Huttunen. Tämän tulee olla DIA 2. Tämä dia on nyt dia 1. ◦ Siirrä tämä dia siten, että siitä tulee dia 2. ◦ Lisää tähän esitykseen:
Hyvän ja huonon esityksen piirteitä
Tehtävä 3: PowerPoint Tomi Ilmonen. Ohjeistus Tämä on tehtävä 3: Power Point Etene tässä olevien ohjeiden mukaan. ◦ Älä ”hypi” eli käy kohta kohdalta.
Tehtävä 3: PowerPoint Jarmo Lautamäki. Tämän tulee olla DIA 2. Tämä dia on nyt dia 1. ◦ Siirrä tämä dia siten, että siitä tulee dia 2. ◦ Lisää tähän esitykseen:
Solukalvon tarkka rakenne ja toiminta
Ti LÄHIVERKOT -ERIKOISTYÖKURSSI SAN: Storage Area Network Mikko Hellstén Ville Pesonen.
Muuttuva suoraviivainen liike
Joakim Majander. Spinaakkerit VPP vaihtaa aiemmin fokkaan/genuaan Suomen submission 2009 (GRE 2010) Uudet kertoimet AWA
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (1 – Liikenteen pysäyttäminen) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun liikenne joudutaan pysäyttämään tietyissä tapauksissa.
13. Nopeus kuvaa liikettä Nopeus on suure, joka kertoo kuinka kappaleen paikka muuttuu ajan suhteen. Nopeus on vektorisuure. Vektorisuureen arvoon liittyy.
T y ö h v i n o t a s A j e l ONGO®School – Aktiivista oppimista liikkeessä Ihminen on luotu liikkumaan. Samaa voidaan sanoa ihmisen aivoista. Liike lisää.
Tiivistelmä 2. Vuorovaikutus ja voima
Tiivistelmä 5. Sähkömagneettinen induktio
Paperikoneen sähkökäytöt
SOLUN AINEENVAIHDUNTA
Tehtävä 3: PowerPoint Maria Rahkola.
Suurjännitetasasähkönjakelu
465102A Konetekniikan materiaalit, 5op
19. Liikettä vastustavat voimat
Männän vaihto mopoon.
Mopot/Mopoilu.
28. Lamppu vastustaa sähkövirtaa
Katalysaattori & turboahdin
Minä kuljettajana Mikko Rautio.
POLKUPYÖRÄ Polkupyörä on lihasvoimalla käytettävä ajoneuvo.
Tutki miten voima saa aikaan vastavoiman
Castor Bot Moottorit 2 Runko 1 3
Hydrokopteri Fysiikan ilmiö teknisen käsityön aihepiirinä luokka
AUTOMOBILE -itsestään liikkuva
Tasaisen liikeen malli
VÄKIPYÖRÄ ja RATTAISTO
Tehtävä 3: PowerPoint Jouni Koski.
LuK vianmääritys ja huolto vinkkejä henkilöautojen kytkin
MOOTTORIN VOITELUJÄRJESTELMÄ
Tiedolla johtaminen - työryhmä
Faradayn laki Muuttuva magneettivuon tiheys B aiheuttaa ympärilleen sähkökentän E pyörteen. Sähkökentän voimakkuutta E ei voi esittää skalaaripotentiaalin.
Esityksen transkriptio:

Voimansiirto

Kytkin Tehtävät Toimii moottorin ja vaihteiston välissä yhdistäen ja irroittaen voiman kulun Mahdollistaa joustavan liikkeellelähdön Mahdollistaa ajoneuvon pysäyttämisen moottoria sammuttamatta Mahdollistaa vaihteen vaihtamisen

Kytkin Pääosat 4 Kampiakseli Vauhtipyörä Kytkinlevy 6 3 Painelevy 5 Painejouset Kytkimen runko Irroitusvivut Kytkinakseli Painelaakeri Irroitushaarukka Käyttölaite 4 6 3 5 2 11 1 7 8 9 10

Kytkin Toiminta Kun kytkin on kytkeytyneenä, välittyy kampiakselilta (1) tuleva voima vauhtipyörän (2) kautta kytkimenrunkoon (6) ja edelleen painelevyn (4), kytkinlevyn (3) ja kytkinakselin (8) kautta vaihteistoon Painelaakeri (9) on irti irroitusvivuista (7) (n.2..5 mm välys) 4 6 3 2 1 7 8 9

Kytkin Toiminta Kun kytkin poljinta painetaan, liikuttaa käyttölaite (11) irroitushaarukkaa (10), joka työntää painelaakeria (9) kohti irroitusvipuja (7). Irroitusvivut vetävät painelevyä (4) vasten painejousia (5). Kytkinlevy ei enää puristu vauhtipyörää(2) eikä painelevyä vasten ja voima ei välity kytkinakselille 4 3 5 2 11 7 8 9 10

Toiminta Kytkimen ollessa kytkettynä on painelaakerin ja irroitusvipujen välissä oltava riittävä välys, jotta varmistetaan painejousien toiminta Välys on tarkastettava huoltoohjelman mukaisesti

Vaihteisto Pääosat Vaihteisto koostuu Kotelosta Kytkinakselista Ryhmäpyörästöstä (sivuakseli) Pääakselista ja sen hammaspyöristä Peruutusvaihteen akselista Vaihteensiirtäjistä

Vaihteisto tehtävä Pienentää moottorista saatavaa pyörintänopeutta laajentaa vääntömomenttialuetta sopivaksi eri ajo-olosuhteille

Toiminta Kun moottori on käynnissä ja kytkin kytkettynä ja vaihde on vapaalla Pyörivät vaihteistossa aina Kytkinakseli Ryhmäpyörästö Pääakselin hammaspyörät

Vaihteisto Toiminta Pääakselin hammaspyörät ovat laakeroitu pääakselille Pääakselin hammaspyörät pyörivät aina ryhmäpyörästön käyttämänä Pääakselilla on kiinteästi kytkentäholkin sisäpuolinen hammastus Pääakseli ja kytkentäholkit eivät pyöri vaihteen ollessa vapaalla

Vaihteisto Toiminta Kun vaihde kytketään Siirtyy kytkentäholkki pääakselin hammaspyörän kytkentähammastuksen päälle ja välittää voiman ryhmäpyörästön mukana pyörivältä pääakselin hammaspyörältä pääakselille Myös kytkentäholkit ja pääakseli pyörivät

Vaihteisto Toiminta Kun vaihde kytketään Siirtyy kytkentäholkki pääakselin hammaspyörän kytkentähammastuksen päälle ja välittää voiman ryhmäpyörästön mukana pyörivältä pääakselin hammaspyörältä pääakselille Myös kytkentäholkit ja pääakseli pyörivät

Vaihteisto Toiminta Kun vaihde kytketään Siirtyy kytkentäholkki pääakselin hammaspyörän kytkentähammastuksen päälle ja välittää voiman ryhmäpyörästön mukana pyörivältä pääakselin hammaspyörältä pääakselille Myös kytkentäholkit ja pääakseli pyörivät

Vaihteisto Toiminta, synkronointi Vaihteen kytkeminen on kuitenkin hankalaa, johtuen pääakselin ja ryhmäpyörästön erillaisista pyörintänopeuksista Synkronointi tasaa pääakselin ja sille sijoitettujen hammaspyörien pyörintänopeuksia vaihdetta kytkettäessä

Toiminta, synkronointi Synkronoidussa vaihteistossa on kytkentäholkin sisällä myös synkronointilaite joka koostuu synkronilaitteen rungosta synkronirenkaasta jousirenkaasta synkronipaloista kytkentäholkista

Vaihteisto Toiminta synkronointi Kun vaihde on vapaalla Ovat kytkentäholkin-, synkronirenkaan- ja pääakselin hammaspyörän kytkentähammastukset toisistaan erillään

Vaihteisto Toiminta, synkronointi Kun vaihdetta aletaan kytkeä painavat synkronipalat synkronirengasta pääakselin hammaspyörää vasten ja synkronirenkaan sisäpuolisen kartiokkuuden vuoksi se jarruttaa pääakselin hammaspyörän liikettä Jos hammastukset eivät ole kohdakkain vaihde ei vielä kytkeydy

Vaihteisto Toiminta, synkronointi Kun pyörintänopeudet pääakselilla ja pääakselin hammaspyörällä ovat samat asettuvat kytkentäholkin-, synkronirenkaan- ja pääakselinhammaspyörän kytkentähammastukset tasan ja vaihde kytkeytyy

Vaihteisto Toiminta, voimankulku 4 2 3 Toiminta, voimankulku 1 R Kun moottori käy, kytkin on kytkettynä ja vaihde vapalla Voima kulkee kytkinakseli ryhmäpyörästö pääakselin hammaspyörät

Vaihteisto Toiminta, voimankulku 1.vaihde kytkettynä 4 2 3 1 Toiminta, voimankulku R 1.vaihde kytkettynä Välityssuhde 1:4..1:9 Voima kulkee kytkinakseli ryhmäpyörästö 1vaihteen pääakselinhammaspyörä kytkentäholkki pääakseli

Vaihteisto Toiminta, voimankulku 2.vaihde kytkettynä Voima kulkee 4 2 3 Toiminta, voimankulku 1 R 2.vaihde kytkettynä Voima kulkee kytkinakseli ryhmäpyörästö 2. vaihteen pääakselinhammaspyörä kytkentäholkki pääakseli

Vaihteisto Toiminta, voimankulku 3.vaihde kytkettynä Voima kulkee 4 2 3 Toiminta, voimankulku 1 R 3.vaihde kytkettynä Voima kulkee kytkinakseli ryhmäpyörästö 3. vaihteen pääakselinhammaspyörä kytkentäholkki pääakseli

Vaihteisto Toiminta, voimankulku 4. vaihde (suora) kytkettynä 2 3 Toiminta, voimankulku 1 R 4. vaihde (suora) kytkettynä Välitysuhde 1:1 Voima kulkee kytkinakseli pääakseli

Vaihteisto Toiminta, voimankulku Peruutusvaihde kytkettynä 4 2 3 Toiminta, voimankulku 1 R Peruutusvaihde kytkettynä Voiman kulku kytkinakseli ryhmäpyörästö peruutusvaihteen hammaspyörä pääakselin perutuusvaihteen hammaspyörä pääakseli

Lisävaihteistot Jakajavaihteisto Ennen päävaihteistoa sijoitettu yksi hammaspyöräpari Tehtävänä jakaa päävaihteiston välityssuhteet puoliksi Käyttö erillisellä paineilma tai sähkökatkaisimella RH RH 1H 3H 5H RL 1L 3L 5L 6H 6L 5H N 5L 4H 4L 2H 4H 6H 3H 2L 4L 6L 3L 2H 2L 1H 1L

Lisävaihteistot Aluevaihteisto Päävaihteiston jälkeen sijoitettu planeettapyörästö Tehtävänä siirtää päävaihteiston välityssuhteet kokonaan uudelle välityssuhdealueelle Käyttö erillisellä paineilma tai sähkökatkaisimella 1 3 5 R 7 9 11 N 12 11 10 9 8 2 4 6 7 8 10 12 6 5 4 3 2 1

Nivelakselisto Tehtävä Välittää vaihteiston pääakselin pyörintäliikkeen vetävälle akselistolle Sallii vaihteiston ja vetävän akseliston liikkeen toisiinsa nähden Murrosnivel Uraliitos Nivelakseli

Nivelakselisto Rakenne Valmistettu suurihalkaisijaisesta ohutseinämäisestä teräsputkesta Hyvä kestävyys vääntörasituksille Kaksi niveltä Joustava tai ristinivel Nivelet mahdollistavat akselien välillä kulmavaihtelun yhdensuuntaisuuden eritasoissa akselin suuntaisen liikkeen

Nivelakselisto Tukilaakeri Pitkissä ajoneuvoissa käytetää kaksiosaista nivelakselia Suurempi maavara Ohuempi seinämärakenne ja halkaisija akselissa Kannatinlaakeri

Jakovaihteisto Tehtävä Jakaa päävaihteistolta saatava vääntömomentti kahdelle tai useammalle vetävälle akselille Muuttaa vaihteiston pääakselilta tulevaa pyörintänopeutta ja vääntömomenttia Voidaan sijoittaa päävaihteiston yhteyteen tai erikseen

Jakovaihteisto Tehtävä Jakaa päävaihteistolta saatava vääntömomentti kahdelle tai useammalle vetävälle akselille Muuttaa vaihteiston pääakselilta tulevaa pyörintänopeutta ja vääntömomenttia

Jakovaihteisto B A C A=päävaihteistolta B=taka-akselille Toiminta Ajettaessa pelkkä takaveto päällä voima kulkee suoraan ylemmän akselin läpi B A C A=päävaihteistolta B=taka-akselille C=etuakselille

B A C A=päävaihteistolta B=taka-akselille C=etuakselille Toiminta Kytkettäessä etuveto päälle, siirtämällä alemmalla akselilla olevaa kytkentäholkkia. Voima välittyy myös etuakselille B A C A=päävaihteistolta B=taka-akselille C=etuakselille

Jakovaihteisto B A C A=päävaihteistolta B=taka-akselille Toiminta Kytkettäessä myös maastovälitys päälle, siirtämällä ylemmän akselin kytkentäholkkia. Voima välittyy molemmille akseleille, mutta pyörintä nopeus on pienempi ja vääntömomentti on suurempi B A C A=päävaihteistolta B=taka-akselille C=etuakselille

Vetopyörästö Tehtävä Muuttaa voiman pyörintäsuunnan poikittaisesta pitkittäiseksi Suurentaa vääntömomenttia Pienentää pyörimisnopeutta

Vetopyörästö Pääosat 7 5 8 8 4 10 6 2 9 11 1 3 Tasauspyörästön kotelo Pieni vetopyörä akseleineen Iso vetopyörä (lautaspyörä) Takasilta Isot tasauspyörät Ristiakseli Pienet tasauspyörät Tasauspyörästön kotelo Vetoakselit Pyörän napa Tasauspyörästön lukko Jarrurumpu 5 8 8 4 10 6 2 9 11 1 3

Vetopyörästö 4 1 5 3 2 Toiminta Voima tulee nivelakselilta pienelle vetopyörälle (1) Pieni vetopyörä pyörittää lautaspyörää (2), välityssuhde 1:2...1:7 Lautaspyörän keskelle on sijoitettu vetoakselit (3), jotka välittävät voiman pyörännavoille /napavälityksille (4), jotka suurentavat vääntömomenttia ja pienentävät pyörintänopeutta Tasauspyörästö (5) sallii vetävien pyörien erillaiset pyörintänopeudet esim. kaarteessa ajettaessa 4 1 5 3 2

Vetopyörästö Toiminta Tasauspyörästön lukko helpottaa liikkeelle lähtöä esim. liukkaalla estäen tasauspyörästön toiminnan Tasauspyörästön lukkoa ei saa kytkeä vetävien pyörien pyöriessä eri nopeutta Eikä sitä saa käyttää turhaan, vain ainoastaan liikkeellelähdön helpottamiseksi + +

Voimansiirto Huolto Kytkimen vapaavälyksen tarkastus Vaihteiston ja vetopyörästön öljymäärän tarkastus / vaihto Napavälityksen öljymäärän tarkastus Nivelakseliston voitelu Kytkimen vivuston ja painelaakerin voitelu Kannatinlaakeri