Voimansiirto
Kytkin Tehtävät Toimii moottorin ja vaihteiston välissä yhdistäen ja irroittaen voiman kulun Mahdollistaa joustavan liikkeellelähdön Mahdollistaa ajoneuvon pysäyttämisen moottoria sammuttamatta Mahdollistaa vaihteen vaihtamisen
Kytkin Pääosat 4 Kampiakseli Vauhtipyörä Kytkinlevy 6 3 Painelevy 5 Painejouset Kytkimen runko Irroitusvivut Kytkinakseli Painelaakeri Irroitushaarukka Käyttölaite 4 6 3 5 2 11 1 7 8 9 10
Kytkin Toiminta Kun kytkin on kytkeytyneenä, välittyy kampiakselilta (1) tuleva voima vauhtipyörän (2) kautta kytkimenrunkoon (6) ja edelleen painelevyn (4), kytkinlevyn (3) ja kytkinakselin (8) kautta vaihteistoon Painelaakeri (9) on irti irroitusvivuista (7) (n.2..5 mm välys) 4 6 3 2 1 7 8 9
Kytkin Toiminta Kun kytkin poljinta painetaan, liikuttaa käyttölaite (11) irroitushaarukkaa (10), joka työntää painelaakeria (9) kohti irroitusvipuja (7). Irroitusvivut vetävät painelevyä (4) vasten painejousia (5). Kytkinlevy ei enää puristu vauhtipyörää(2) eikä painelevyä vasten ja voima ei välity kytkinakselille 4 3 5 2 11 7 8 9 10
Toiminta Kytkimen ollessa kytkettynä on painelaakerin ja irroitusvipujen välissä oltava riittävä välys, jotta varmistetaan painejousien toiminta Välys on tarkastettava huoltoohjelman mukaisesti
Vaihteisto Pääosat Vaihteisto koostuu Kotelosta Kytkinakselista Ryhmäpyörästöstä (sivuakseli) Pääakselista ja sen hammaspyöristä Peruutusvaihteen akselista Vaihteensiirtäjistä
Vaihteisto tehtävä Pienentää moottorista saatavaa pyörintänopeutta laajentaa vääntömomenttialuetta sopivaksi eri ajo-olosuhteille
Toiminta Kun moottori on käynnissä ja kytkin kytkettynä ja vaihde on vapaalla Pyörivät vaihteistossa aina Kytkinakseli Ryhmäpyörästö Pääakselin hammaspyörät
Vaihteisto Toiminta Pääakselin hammaspyörät ovat laakeroitu pääakselille Pääakselin hammaspyörät pyörivät aina ryhmäpyörästön käyttämänä Pääakselilla on kiinteästi kytkentäholkin sisäpuolinen hammastus Pääakseli ja kytkentäholkit eivät pyöri vaihteen ollessa vapaalla
Vaihteisto Toiminta Kun vaihde kytketään Siirtyy kytkentäholkki pääakselin hammaspyörän kytkentähammastuksen päälle ja välittää voiman ryhmäpyörästön mukana pyörivältä pääakselin hammaspyörältä pääakselille Myös kytkentäholkit ja pääakseli pyörivät
Vaihteisto Toiminta Kun vaihde kytketään Siirtyy kytkentäholkki pääakselin hammaspyörän kytkentähammastuksen päälle ja välittää voiman ryhmäpyörästön mukana pyörivältä pääakselin hammaspyörältä pääakselille Myös kytkentäholkit ja pääakseli pyörivät
Vaihteisto Toiminta Kun vaihde kytketään Siirtyy kytkentäholkki pääakselin hammaspyörän kytkentähammastuksen päälle ja välittää voiman ryhmäpyörästön mukana pyörivältä pääakselin hammaspyörältä pääakselille Myös kytkentäholkit ja pääakseli pyörivät
Vaihteisto Toiminta, synkronointi Vaihteen kytkeminen on kuitenkin hankalaa, johtuen pääakselin ja ryhmäpyörästön erillaisista pyörintänopeuksista Synkronointi tasaa pääakselin ja sille sijoitettujen hammaspyörien pyörintänopeuksia vaihdetta kytkettäessä
Toiminta, synkronointi Synkronoidussa vaihteistossa on kytkentäholkin sisällä myös synkronointilaite joka koostuu synkronilaitteen rungosta synkronirenkaasta jousirenkaasta synkronipaloista kytkentäholkista
Vaihteisto Toiminta synkronointi Kun vaihde on vapaalla Ovat kytkentäholkin-, synkronirenkaan- ja pääakselin hammaspyörän kytkentähammastukset toisistaan erillään
Vaihteisto Toiminta, synkronointi Kun vaihdetta aletaan kytkeä painavat synkronipalat synkronirengasta pääakselin hammaspyörää vasten ja synkronirenkaan sisäpuolisen kartiokkuuden vuoksi se jarruttaa pääakselin hammaspyörän liikettä Jos hammastukset eivät ole kohdakkain vaihde ei vielä kytkeydy
Vaihteisto Toiminta, synkronointi Kun pyörintänopeudet pääakselilla ja pääakselin hammaspyörällä ovat samat asettuvat kytkentäholkin-, synkronirenkaan- ja pääakselinhammaspyörän kytkentähammastukset tasan ja vaihde kytkeytyy
Vaihteisto Toiminta, voimankulku 4 2 3 Toiminta, voimankulku 1 R Kun moottori käy, kytkin on kytkettynä ja vaihde vapalla Voima kulkee kytkinakseli ryhmäpyörästö pääakselin hammaspyörät
Vaihteisto Toiminta, voimankulku 1.vaihde kytkettynä 4 2 3 1 Toiminta, voimankulku R 1.vaihde kytkettynä Välityssuhde 1:4..1:9 Voima kulkee kytkinakseli ryhmäpyörästö 1vaihteen pääakselinhammaspyörä kytkentäholkki pääakseli
Vaihteisto Toiminta, voimankulku 2.vaihde kytkettynä Voima kulkee 4 2 3 Toiminta, voimankulku 1 R 2.vaihde kytkettynä Voima kulkee kytkinakseli ryhmäpyörästö 2. vaihteen pääakselinhammaspyörä kytkentäholkki pääakseli
Vaihteisto Toiminta, voimankulku 3.vaihde kytkettynä Voima kulkee 4 2 3 Toiminta, voimankulku 1 R 3.vaihde kytkettynä Voima kulkee kytkinakseli ryhmäpyörästö 3. vaihteen pääakselinhammaspyörä kytkentäholkki pääakseli
Vaihteisto Toiminta, voimankulku 4. vaihde (suora) kytkettynä 2 3 Toiminta, voimankulku 1 R 4. vaihde (suora) kytkettynä Välitysuhde 1:1 Voima kulkee kytkinakseli pääakseli
Vaihteisto Toiminta, voimankulku Peruutusvaihde kytkettynä 4 2 3 Toiminta, voimankulku 1 R Peruutusvaihde kytkettynä Voiman kulku kytkinakseli ryhmäpyörästö peruutusvaihteen hammaspyörä pääakselin perutuusvaihteen hammaspyörä pääakseli
Lisävaihteistot Jakajavaihteisto Ennen päävaihteistoa sijoitettu yksi hammaspyöräpari Tehtävänä jakaa päävaihteiston välityssuhteet puoliksi Käyttö erillisellä paineilma tai sähkökatkaisimella RH RH 1H 3H 5H RL 1L 3L 5L 6H 6L 5H N 5L 4H 4L 2H 4H 6H 3H 2L 4L 6L 3L 2H 2L 1H 1L
Lisävaihteistot Aluevaihteisto Päävaihteiston jälkeen sijoitettu planeettapyörästö Tehtävänä siirtää päävaihteiston välityssuhteet kokonaan uudelle välityssuhdealueelle Käyttö erillisellä paineilma tai sähkökatkaisimella 1 3 5 R 7 9 11 N 12 11 10 9 8 2 4 6 7 8 10 12 6 5 4 3 2 1
Nivelakselisto Tehtävä Välittää vaihteiston pääakselin pyörintäliikkeen vetävälle akselistolle Sallii vaihteiston ja vetävän akseliston liikkeen toisiinsa nähden Murrosnivel Uraliitos Nivelakseli
Nivelakselisto Rakenne Valmistettu suurihalkaisijaisesta ohutseinämäisestä teräsputkesta Hyvä kestävyys vääntörasituksille Kaksi niveltä Joustava tai ristinivel Nivelet mahdollistavat akselien välillä kulmavaihtelun yhdensuuntaisuuden eritasoissa akselin suuntaisen liikkeen
Nivelakselisto Tukilaakeri Pitkissä ajoneuvoissa käytetää kaksiosaista nivelakselia Suurempi maavara Ohuempi seinämärakenne ja halkaisija akselissa Kannatinlaakeri
Jakovaihteisto Tehtävä Jakaa päävaihteistolta saatava vääntömomentti kahdelle tai useammalle vetävälle akselille Muuttaa vaihteiston pääakselilta tulevaa pyörintänopeutta ja vääntömomenttia Voidaan sijoittaa päävaihteiston yhteyteen tai erikseen
Jakovaihteisto Tehtävä Jakaa päävaihteistolta saatava vääntömomentti kahdelle tai useammalle vetävälle akselille Muuttaa vaihteiston pääakselilta tulevaa pyörintänopeutta ja vääntömomenttia
Jakovaihteisto B A C A=päävaihteistolta B=taka-akselille Toiminta Ajettaessa pelkkä takaveto päällä voima kulkee suoraan ylemmän akselin läpi B A C A=päävaihteistolta B=taka-akselille C=etuakselille
B A C A=päävaihteistolta B=taka-akselille C=etuakselille Toiminta Kytkettäessä etuveto päälle, siirtämällä alemmalla akselilla olevaa kytkentäholkkia. Voima välittyy myös etuakselille B A C A=päävaihteistolta B=taka-akselille C=etuakselille
Jakovaihteisto B A C A=päävaihteistolta B=taka-akselille Toiminta Kytkettäessä myös maastovälitys päälle, siirtämällä ylemmän akselin kytkentäholkkia. Voima välittyy molemmille akseleille, mutta pyörintä nopeus on pienempi ja vääntömomentti on suurempi B A C A=päävaihteistolta B=taka-akselille C=etuakselille
Vetopyörästö Tehtävä Muuttaa voiman pyörintäsuunnan poikittaisesta pitkittäiseksi Suurentaa vääntömomenttia Pienentää pyörimisnopeutta
Vetopyörästö Pääosat 7 5 8 8 4 10 6 2 9 11 1 3 Tasauspyörästön kotelo Pieni vetopyörä akseleineen Iso vetopyörä (lautaspyörä) Takasilta Isot tasauspyörät Ristiakseli Pienet tasauspyörät Tasauspyörästön kotelo Vetoakselit Pyörän napa Tasauspyörästön lukko Jarrurumpu 5 8 8 4 10 6 2 9 11 1 3
Vetopyörästö 4 1 5 3 2 Toiminta Voima tulee nivelakselilta pienelle vetopyörälle (1) Pieni vetopyörä pyörittää lautaspyörää (2), välityssuhde 1:2...1:7 Lautaspyörän keskelle on sijoitettu vetoakselit (3), jotka välittävät voiman pyörännavoille /napavälityksille (4), jotka suurentavat vääntömomenttia ja pienentävät pyörintänopeutta Tasauspyörästö (5) sallii vetävien pyörien erillaiset pyörintänopeudet esim. kaarteessa ajettaessa 4 1 5 3 2
Vetopyörästö Toiminta Tasauspyörästön lukko helpottaa liikkeelle lähtöä esim. liukkaalla estäen tasauspyörästön toiminnan Tasauspyörästön lukkoa ei saa kytkeä vetävien pyörien pyöriessä eri nopeutta Eikä sitä saa käyttää turhaan, vain ainoastaan liikkeellelähdön helpottamiseksi + +
Voimansiirto Huolto Kytkimen vapaavälyksen tarkastus Vaihteiston ja vetopyörästön öljymäärän tarkastus / vaihto Napavälityksen öljymäärän tarkastus Nivelakseliston voitelu Kytkimen vivuston ja painelaakerin voitelu Kannatinlaakeri