10. Ajattelu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opetuksesta ja oppimisesta lentokoulutuksessa
Advertisements

3 Maantieteellisen maailmankuvan hahmottuminen ja mentaalikartat
OHJAAMINEN.
MOTIVAATIO.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Tiedonkäsittelyn biologinen perusta
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Matemaattiset oppimisvaikeudet
Kognitiivinen psykologia tutkii
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Oppimisorientaatioita
ASIANTUNTIJUUS (Hakkarainen, Palonen, Paavola 2002) ASIANTUNTIJUUS TIEDONHANKINTANA (mielensisäinen näkökulma) ASIANTUNTIJUUS KULTTUURIIN OSALLISTUMISENA.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Oivallus 1 Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
19 Psykoterapiat perustuvat psykologian eri suuntauksiin Ydinsisältö.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
TE3 TERVEYDEN, TOTTUMUSTEN JA TOIMINTAKYVYN ARVIOINTI JA SEURANTA Hurtig
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
12 Vaikeuksia voi ennaltaehkäistä ja niistä voi selvitä Ydinsisältö.
1. Tietoinen tiedonkäsittely
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
IHMISEN TOIMINTA - Tavoitteellista - Tiedostettua ja tiedostamatonta
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Psykologian perustiedot 1
TYÖNHAKU PROSESSINA Kimmo Salakka.
Sosioemotionaalinen kehitys
Alkoholiriippuvuuden kehittyminen ja hoito
2. Tiedonkäsittelyn tutkimus
Mitä taide on? Sari Toivakka, Kauhavan lukio.
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
11 Psyykkinen itsesäätely on puolustus- ja hallintakeinojen käyttöä
3 Minuudessa on kaksi puolta
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
AJATTELUN KEHITYS kaksi suurta teoreetikkoa A Lev Vygotsky
Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
Aikuisen Ajattelu.
Pelit opetuksen tukena
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
Pelaamisen vaikutus KONSTA JA VÄINÖ.
Mitkä tekijät vaikuttavat havaintoon?
Neuropsykologia.
Materialismi.
1. Mitä tiedonkäsittely on?
9. Oppimisen psykologinen perusta
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
7. Tarkkaavaisuus.
Lapsuus ja nuoruus.
4. Aivojen rakenne ja toiminta
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Itä-Suomen yliopisto – monialainen, kansainvälinen tiedeyliopisto
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Ongelmista selvitään Ihmiset selviävät vaikeista kokemuksista luultua paremmin. Menetystä ja kriisiä ei käsitellä erityisissä vaiheissa. Bonnano: jopa.
Sosiaalisten verkostojen analyysi (ja Web2.0)
Ydinsisältö Skeema Motivaation lähteet ulottuvat välittömistä tarpeista kauaskantoisiin päämääriin.
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä/Tiimi – Organisaatio
Skeema Älykäs osaa oppia ja soveltaa oppimaansa Ydinsisältö
Kisällioppiminen Perusoletus: kulttuuri määrittelee
2. Olio-ohjelmoinnin perusteita
1. Olio-ohjelmointi.
Esityksen transkriptio:

10. Ajattelu

Ajattelu monimutkaista kognitiivista toimintaa: käsitellään ja järjestetään havainto- ja muistitietoa muodostetaan erilaisia malleja todellisuudesta ajattelun muotoja: ongelmanratkaisu, päätöksenteko, päättely ajatteluun vaikuttavat monet tekijät, esim. valikoiva tarkkaavaisuus, tilanne, kulttuuri

Kaksoisprosessointi ihmisellä on kaksi tiedonprosessointitapaa: intuitiivinen ja analyyttinen ajattelu ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa intuitiivinen ajattelu: nopeaa, perustuu tiedostamattomaan tiedonkäsittelyyn analyyttinen ajattelu: hidasta, perustuu tietoiseen tiedonkäsittelyyn tunteet mukana kaikessa ajattelussa kaksoisprosessointi aiheuttaa ajattelun virheitä ja oikomisia

Intuitiivinen ajattelu intuitio = tiedostamattomasti syntynyt tietoinen vaikutelma jostain asiasta automaattiseen, tiedostamattomaan tiedonkäsittelyyn pohjaavaa ajattelua suoraan kytköksissä aistitoimintoihin hyvin nopeasti tapahtuvaa asioiden luokittelemista esim. samankaltaisuuden perusteella sekä ilmiöiden yhteen kytkemistä kehittynyt vastaamaan ympäristön haasteisiin ihmislajin kehittyessä

Analyyttinen ajattelu tietoiseen tiedonkäsittelyyn perustuvaa kielellistä ajattelua kehittyy iän ja koulutuksen myötä perustuu tietoon ja tiedon luotettavuuteen erotellaan tosiasiat epätosista keskeistä rationaalisuus eli järkiperäisyys irrottautuminen välittömistä aistihavainnoista, asioiden tarkasteleminen abstraktisti eli käsitteiden avulla

Ongelmanratkaisu ongelma = uudenlainen tilanne, jonka välittömään ratkaisuun henkilöllä ei ole olennaista tietoa tai välineitä ongelmanratkaisu: ajattelun muoto, jossa tähdätään tiettyyn päämäärään, lopputulokseen nojaa automatisoituneisiin toimintoihin ja kontrolloituihin prosesseihin

Ongelmanratkaisuun vaikuttavia biologisia tekijöitä: tärkeitä aivoalueita erityisesti otsalohkot sekä ne aivoalueet, jotka ovat keskeisiä työmuis- tijärjestelmän ja tarkkaavaisuuden kannalta mitä monimutkaisempaa ongelmaa ihminen ratkoo, sitä useammilla aivoalueilla esiintyy aktivaatiota vireystila

Ongelmanratkaisuun vaikuttavia psyykkisiä tekijöitä: tehtävään liittyvä tietoperusta ja skeemat henkilön käsitys omasta pystyvyydestään motivaatioon ja tunteisiin liittyvät tekijät metakognitiiviset taidot joustava ajattelu asiantuntijan kyky ratkaista oman alansa ongelmia eroaa huomattavasti vasta-alkajasta

Ongelmanratkaisuun vaikuttavia sosiokulttuurisia tekijöitä: eri kulttuurien edustajilla kognitiiviset toiminnot eroavat toisistaan esim. itäisissä kulttuureissa jatkuvuutta ja toistuvuutta pidetään tyypillisesti maailman perusominaisuuksina läntisissä kulttuureissa yleensä ajatellaan, että maailma koostuu erillisistä esineistä ja asioista tilannetekijät esim. ryhmäilmiönä tunnettu konformisuus