Filosofia ja kasvatustieteen metodologia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ohje kuunteluanalyysiin
Advertisements

Tutkimus- ja kehittämisprosesseja keväällä 2012 Heikki Hannula.
Development Association SEPRA How to involve youth into strategic rural development work? Budapest, 8th November 2011 Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto:
Tulevan ohjelmakauden ( ) suunnittelua Tiedonkulun tehostaminen ja koulutuksen kehittäminen B1.2 Siru Aura, ohjelmavirkailija, tiedotus ja koulutus,
Kirsi Peltonen Graduaiheita Syksy 2012 Kirsi Peltonen
E ”The future is already here— It is just unevenly distributed.” William Gibson.
Today’s Special ENA5 Fall älä jaa sanoja otsikon numero (älä muuta otsikkoa) sanamäärä ei saa ylittyä liikaa! sanaston monipuolisuus! ajattelun.
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
Today’s Special ENA5 Spring 2015 kirjoita paperiin nimesi kirjoita nimesi oikein älä jaa sanoja otsikon numero on oltava (älä muuta otsikkoa) kirjoita.
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Meri Koivusalo1 Social funds, social policy and social development.
ENG Masters, part 2, Citing
Kestävän kehityksen ja ympäristökasvatuksen didaktiikka Mauri Åhlberg FLS Biologian ja kestävän kehityksen didaktiikan professori Helsingin yliopisto.
INFRA ry Vastuuhenkilö Eija Ehrukainen Ottaa käsiteltäväkseen myös asfalttialan ympäristöasiat Seurataan, vaikutetaan ja ohjeistetaan: Lainsäädännön muutokset.
Natural Europe Winter School Yleisesittely. Keywords: natural history, environmental education, informal education, educational pathways, learning in.
Suomalaisen ammatillisen koulutusosaamisen vienti
Esityksen nimi Esityksen pitäjä / organisaatio tilaisuus, päivämäärä TFEIP 12 May 2015 Use of Point Source Data in the Emission Inventory Example Finland.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. IVETA International conference 2014 Helsinki 19 – 21 August 2014 St. Petersburg 22 – 23 August 2014.
Päivi Paukku Language Centre
By Learning for Integration ry. Immigration issues in Finland: Somalis  Until the 1980s Finland was very much a homogenous society with only a few foreigners.
NEGATION AS A MARKER OF PROFICIENCY LEVEL IN L2 FINNISH Maisa Martin CEFLING-project University of Jyväskylä.
Perhetutkimuksen Päivät Perhe teorioissa – Klassikoita ja Haastajia ”Ekologisen teorian jalanjäljillä” Kotitaloustiede – Home Economics Human.
-skenaarioiden kirjoittaminen 1. pilotointiin -trendikysely 2.pilotointiin -1. esipilotointi ja 1. pilotointi Suomessa.
Yhtäköyttä-hankkeen esittely Jouni Tuomisto THL, Kuopio.
1 UNIVERSITY EXAM L1 at 4.00 – 8.00 p.m. DO NOT ENTER the exam hall before you are allowed to. Use every second seat. A student can not participate.
Perustietoja Luokka-asteet 1 – 9 = yhtenäiskoulu NYT: 650 oppilasta, koulu kasvaa voimakkaasti Oppilasmääräarvio: syksy 2013/750, syksy 2014/> opettajaa.
Helsingin energiapäätös 2015 Jouni Tuomisto THL, Kuopio.
Ajankohtien merkitseminen Fennica / Viola EDTF, MARC 21
TOMY/H3-jakson artikkelit kl 2017 opetuskokeilun suunnitteluun (artikkelit myös Moodlessa liitetiedostoina) Tutustu johonkin tutkivan oppimisen lähestymistapaan.
Markkinoiden juridinen toimintaympäristö Luento 7
Major practical purposes Forms of research knowledge
IMMIGRATION TO RUSSIA / FINLAND
Kehittää skenaarioita tulevaisuuden oppimaisemista ja niiden mahdollisista vaikutuksista koulutukseen kansallisesti ja yleiseurooppalaisesti. Toimii ideapajana.
Healthy Cities konferenssi
PREPOSITIOT.
Tips for a good entry Kaisa Sibelius Forum Virium Helsinki
Tervetuloa Tietojenkäsittelytieteen laitokselle
Kestoperfekti Käyttö He has been writing that for half an hour.
MyData – asiakas keskiöön
Opening: Matti Hyvärinen
YLIOPISTOTENTTI / UNIVERSITY EXAM
Yhdessätekemistä yli rajojen
oulu. fi/tentti/rivitys/tenttilomake. php
Introduction to decision analysis
Risk analysis, risk attitudes
Exploratory Practice (Allwrigth 2000)
UNIVERSITY EXAM L4 at 4.00 – 7.00 p.m.
Vesikemian Professori
National Library of Finland and Digitized Collections for Researchers
" Opettajan näkemys korkeakoulujen IT-palvelusta "
Probability models and decision analysis
Hierarchical models Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
DIC and BMA in BUGS Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
Probability models and decision analysis
Introduction to decision analysis
Mikko Keränen Director RDI
Tieto, todiste ja tietäminen työnohjauksessa
APA-tyyli Petri Nokelainen
Anna Alftan Heikki Hannula
Hankalia (?) tilanteita Tammikuu 2014 Keke Tulomäki
Language proficiency requirements implementation in Finland
Investointipäätökset Investment Decisions (244)
QQML Qualitative and Quantitative Methods in Libraries
X-ROAD ENVIRONMENTAL MONITORING
Pedagoginen kehitys, tilasuunnittelu ja pedagoginen toimintasuunnitelma Marjo Kyllönen kehittämispalvelupäällikkö.
Taiteilijoiden kanssa työskentely Yhteisöprojekteissa
Information for teachers
Kari Systä Tampere University of Technology / Software Systems
Kartta tutkimusmenetelmien maastosta
Maailmanpolitiikan teoriasuuntaukset
KOMMENTTEJA ITÄ-SUOMEN MENESTYSTEKIJÖIHIN
Esityksen transkriptio:

Filosofia ja kasvatustieteen metodologia. Kasvatustieteen päivät Joensuu 25.-26.11 2004. Kartta maastosta. Filosofia ja kasvatustieteen metodologia. Hannu L. T. Heikkinen Jyväskylän yliopisto Koulutuksen tutkimuslaitos Rauno Huttunen Joensuun yliopisto Kasvatustieteen laitos Katrin Niglas Tallinn Pedagogical University Päivi Tynjälä Jyväskylän yliopisto Koulutuksen tutkimuslaitos

Methodological naivism quantitative qualitative

Methodological naivism

The roots of current debates Early debates: from 17th century to the first half of 20th centuries Prosperity of positivism and the domination of quantitative methods in social sciences: from 1930s to 1950s The debunking of logical positivism after World War II and the pervasiveness of the postpositivist position: the end of 1950s and beginning of 1960s The ascendance of interpretivism and constructivism, followed by the ‘paradigm wars’: from late 1960s onwards

Main distinctions seen between quantitative and qualitative ‘paradigms’ - The Conventional and Constructivist Belief Systems (Adapted from Guba and Lincoln 1989)

quantitative paradigm Main distinctions seen between quantitative and qualitative ‘paradigms’ - Different levels of research as seen by interpretivists/incompatibilists Epistemological level: positivism interpretivism/ constructivism Methodological level: quantitative paradigm qualitative paradigm Technical level: quantitative methods qualitative methods Data: quantitative data qualitative data

Main distinctions seen between quantitative and qualitative ‘paradigms’ - Common dichotomies in methodological literature

Guba & Lincoln – development of paradigm system 1989 1994 2000 Conventional (positivist) Positivism Constructivist Post-positivism Critical Theory Constructivism Participatory

Quantitative and qualitative methodologies as complementary approaches - Paradigmatic model does not fit the actual (research) practice (Eckeberg and Hill 1980, Freidheim 1979, McNamara 1979, Hammersley 1992, Niglas 1999, … ) - Qualitative and quantitative methodologies are not polar but constitute a continuum and the influence of different philosophical schools of thought to research methodology is much more diffuse as it has been depicted by the proponents of paradigmatic view (Hammersley 1992, Bryman 1988, Howe 1988, Newman & Benz 1998, Niglas 2001 & 2004, … )

Literature Heikkinen, H. 1997. Objektiivisuuskohtauksista relativismin suohon. Paradigmasiirtymän tarkastelua Guban ja Lincolnin vanavedessä. Teoksessa P. Nuutinen (Toim.) Tutkiva opettaja. Kokemuksista pedagogiikaksi. Joensuu: Joensuu University Press. Heikkinen, H., Kakkori. L. & Huttunen, R. 2001. This is my truth tell me yours. Educational Action Research 9 (1), 2001. http://www.triangle.co.uk./ear/content/pdfs/9/issue9_1.asp#1 Heikkinen, H. 2002. Whatever is narrative research? In: R. Huttunen, H. Heikkinen & L. Syrjälä. Narrative research. Voices of teachers and philosophers. Jyväskylä: SoPhi. Huttunen, R. 2003. Rationaalisuusteorian vaatimus indoktrinaation määrittelyssä. Teoksessa R. Huttunen: Kommunikatiivinen opettaminen. Indoktrinaation kriittinen teoria. Jyväskylä: SoPhi. Huttunen, R., Heikkinen, H. & Tynjälä, P. 2004. Voiko konstruktivisti olla realisti? Esitelmä aikuiskasvatuksen tutkijatapaamisessa 13.2.2004. http://joyx.joensuu.fi/~rhuttun/voiko.ppt Niglas, K. 2004. The Combined Use of Qualitative and Quantitative Methods in Educational Research. Tallinn Pedagigical University. Dissertations on Social Sciences. TPÜ Kirjastus, Tallinn. ISBN 9985-58-298-5. Short version: http://www.ear.ee/e-rmtk/sotsiaalt.htm Niglas, K. 2001. Paradigms and Methodology in Educational Research. Paper given at ECER2001; Available at Education Line http://www.leeds.ac.uk/educol/. Niglas, K. 2000. Combining Quantitative and Qualitative Approaches. Paper given at ECER2000; Available at Education Line http://www.leeds.ac.uk/educol/. Niglas, K. 1999. Quantitative and Qualitative Inquiry in Educational Research: is there a paradigmatic difference between them? Paper given at ECER1999; Available at Education Line http://www.leeds.ac.uk/educol/ Tynjälä, P., Heikkinen, H. & Huttunen, R. 2004. Konstruktivistinen oppimiskäsitys ohjaamisen perustana. Käsikirjoitus Aikuiskasvatuksen vuosikirjaan 2004. Toim. A. Malinen & P. Sallila (Painossa.)