RAAMATUN TULKINTA UE1 LAJM.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sanan voimaa Intiassa Raamattu tavoittaa kansat. Raamatunkäännöstyön lähtökohta: Raamatun sana kuuluu kaikille, jotka sitä kaipaavat.
Advertisements

© R. Huttunen & H. Heikkinen 2003 Rauno Huttunen ja Hannu L. T. Heikkinen Filosofinen ihmistutkimus -kollokvio Jyväskylän yliopisto.
14. Erilaisia raamatuntulkintatapoja
Heikki Salomaa TYÖELÄMÄSEMINAARI –LUENTO 1 Heikki Salomaa
Dynaamista kristinuskoa Afrikassa Auli Vähäkangas
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
Vapaakirkollinen liike
EK102b Uuden testamentin teologia
BAPTISMI.
Ei-essentialistista semantiikkaa? Tommi Nieminen XXV Kielitieteen päivät, Tampere Essentialistinen semantiikka ja sen ongelmat 2. Ei-essentialistisen.
RAAMATTU Muistiinpanot 8. luokan oppikirjan 1. kappaleeseen
Raamattu Ja mitä se sisältää. Mikä on Raamattu? Rautalangasta väännettynä: Raamattu on kristittyjen pyhä kirja kuten Koraani on muslimien pyhä kirja Tarkoituksena.
VANHA TESTAMENTTI UE1 LAJM. TEHTÄVÄ Lue oppikirjan sivut 104–106 Poimi Jaakobin ja Raakelin tarinasta nykyihmiselle (a) tutut ja (b) vieraat piirteet.
EUROOPAN KIRKOT NYKYAIKANA UE2 LAJM. TEHTÄVÄ Tee ohjelmajulistus parisi/ ryhmäsi kanssa, jolla voitaisiin konkreettisesti tukahduttaa ja sensuroida opiskelijoitten.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 9. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
YHTEISÖLLISYYS USKONNOSSA UE1 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä uskonnollisia yhteisöjä muistat? Luokittele mainitut yhteisöt kirjan sivujen 42–45 tietojen avulla –
USKONNON MÄÄRITTELEMINEN UE1 LAJM. TEHTÄVÄ Tee oma määritelmä uskonnosta Yritä vastata omin sanoin kysymykseen: ”mitä uskonto on?”
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Opetusvinkki 2: Raamatun tulkintatapoja.
JOHDATUS RAAMATTUTUTKIMUKSEEN UE1 LAJM. TEHTÄVÄ Opettaja jakaa luokan viiteen ryhmään Jokaisen ryhmän tulee muistella ilman apuvälineitä tehtävän mukaisia.
KESKIAJAN KRISTILLISYYS UE2 LAJM. TEHTÄVÄ Lue kirjan sivut 38–41 ja merkkaa opettajan jakamaan karttaan nuolin ja vuosiluvuin alueet, joille kristinusko.
UUSI TESTAMENTTI UE1 LAJM. Uuden testamentin maailma.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
KRISTILLISEN OPIN KEHITTYMINEN ENNEN JA JÄLKEEN KONSTANTINOLAISEN KÄÄNTEEN UE2 LAJM.
ORTODOKSINEN KIRKKO PS2 LAJM. Sana ortodoksi Orthos (kr.) = oikea Doksos (kr.) = oppi Seitsemän ekumeenista konsiilia vuosien 325– 757 välillä määritteli.
KRISTILLINEN LÄHETYSTYÖ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Oletko sinä kohdannut Suomessa toimivia erilaisten ryhmien lähetystyön tekijöitä? Kuinka suhtaudut muiden uskontojen.
Kpl 9 hapot ja emäkset - tehoaineet Aineilla on PH-arvo Hapan Mikä on PH? Maistuu kirpeälle Mitä vahva happo tekee? Esim. Emäksinen Mikä on PH? Maistuu.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
AIKUISUUS PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Milloin ihminen on aikuinen? – (1) Juridinen näkökulma – (2) Biologinen näkökulma – (3) Psykologinen näkökulma Kierrä luokassa.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
12. Reformoidut kirkot Ydinsisältö.
Luku 14 – Raamatun tulkinta
RAAMATUN MAAILMAT JA SYNTY
Luku 11 – Nykyajan uskonnollisuuden kirjo
Kristinusko Etelä-Amerikassa
Uskonnot yhteiskunnassa
Tieteellinen raamatuntutkimus ja Raamatun tulkinta
KOKEESTA Kurssityön pisteet: Tehtävä 1: 10p Tehtävä 2: 10p
AINEELLISUUS USKONNOISSA
Tieteellinen raamatuntutkimus
1 MITÄ FILOSOFIA ON? FI1 LAJM.
IHMISEN ELÄMÄNKAARI JA KEHITYSPSYKOLOGIAN TUTKIMUSMENETELMÄT
Suuntia kriittiseen uskonnonopetukseen
Kristinusko nykyajalla
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Mielenterveys PS5 LAJM.
USKONTO JA KULTTUURI UE1 LAJM.
Luku 13 – Raamatun tutkimus
Runon ilmaisukeinojen erittelyä ja tulkinnan tekemistä
Hermeneuttisia näkökulmia
USKONNOLLINEN KOKEMUS
Kielen kehityksen avainkohdat
NUORUUS PS2 LAJM.
RITUAALIT UE1 LAJM.
vanhan testamentin etiikasta kristinuskon etiikkaan
Kappale 10 Raamattu Sara ja Ville.
Luku 13 – Raamatun tutkimus
OPIT UE1 LAJM.
Luku 11 – Nykyajan uskonnollisuuden kirjo
RAAMATTU Muistiinpanot 8. luokan oppikirjan 1. kappaleeseen
TIEDE JA KRISTINUSKO UE2 LAJM.
OPETUSVINKKI 1 – Yhteistoiminnallinen työskentely
1. Uskontojen maailma Ydinsisältö.
Kristinusko muotoutuu vanhalla ajalla
9. Kristinuskon yhteiskunnallisia tulkintoja
YDINSISÄLTÖ Luku 3 – Oppi.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Esitys Pirkanmaan pipliaseuran seminaarissa
AKVINOLAINEN.
Luku 12 – Raamattu kulttuurin kirjana
Yleinen suomalainen ontologia YSO
Esityksen transkriptio:

RAAMATUN TULKINTA UE1 LAJM

Raamattu ja kulttuuri Raamatun esiymmärrys Hermeneutiikka tulkitsemme Raamattua kielemme, elämänkokemustemme ja kulttuuritaustamme pohjalta Hermeneutiikka Raamatun tulkintaoppi

KERTAUS Mitkä olivatkaan nykyajan uskonnollisuuden neljä keskeistä virtausta ja mitkä olivat niiden ominaispiirteitä?

1. Fundamentalismi Raamattu on kaikilta osin erehtymätön taustalla sana-inspiraatio-oppi

2. Pelastushistoriallinen tulkinta Raamattu on aikaan sidottua tulkintaa uskon kokemuksista

3. Eksistentiaalinen tulkinta Raamattu vastaa olemassaolomme perimmäisiin kysymyksiin, mutta on muilta sisällöiltään ja kieleltään vanhentunutta

4. Kontekstuaaliset tulkinnat Korostavat tulkinnan riippuvuutta ympäristöstä eli kontekstista Vapautuksen teologia yhteiskunnallisesta sorrosta vapautuminen Feministinen teologia naisia alistavien rakenteiden korjaaminen

TEHTÄVÄ Täytä opettajan jakama moniste oppikirjan sivujen 100–103 avulla Mitä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia on juutalaisten ja kristittyjen Raamatulla?

Kuvalähteet https://en.wikipedia.org/wiki/Reading_(process)#/media/File:Japanese_Reading.jpg http://yle.fi/uutiset/rasanen_uskomushoitoja_rajoittavalla_lailla_on_kiire/6762089 http://www.wpclipart.com/world_history/Darwin_ape.png.html

Kuvalähteet http://www.ortodoksi.net/index.php/Bysantin_ikonitaide http://www.health.com/health/gallery/0,,20646990,00.html https://en.wikipedia.org/wiki/Óscar_Romero http://www.solveisraelsproblems.com/the-remarkable-revival-of-the-hebrew-language/