6. Pyhien kirjojen sisältö

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Advertisements

”Kutsu seuraamaan” Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan,
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Perusevankeliumia tähän päivään Opetussarja. Jeesus parantaa sairaita Matt. 8: Reino Saarelma.
MIKSI JAPANISSA TEHDÄÄN LÄHETYSTYÖTÄ? Kuva: Philippe Gueissaz.
RAAMATUN TUTKIMUS.
Kirkkohistoria Kirkon syntyhetkestä tähän päivään
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
KRISTUS 9lk/UO2.
Luonto ja Raamattu. Peruskysymyksiä ja syytöksiä Miten ihminen on osa luomakuntaa? Miten uskonkäsityksemme vaikuttaa siihen, miten kohtelemme luontoa?
ELM04 RAAMATUN- KÄÄNNÖSTYÖ Jokaisella ihmisellä on oikeus lukea Raamattua äidinkielellään.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kolmastoista etappi
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kahdestoista etappi
Miehen haavat Gordon Dalby – The healing of the masculine soul.
Lähetysopetus rippikoulussa Esimerkkejä lähetysoppitunnilla käsiteltävistä asioista.
JAETUT EVÄÄT Jyväskylä. KOHTAAMINEN ! Inhimillinen lämpö – Hengellinen syvyys, Pyhä Nimeltä kutsuttu Tervetuloa.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Yhdeksästoista etappi
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kahdeksastoista etappi
KAKSI ERILAISTA ADSL-VERKKOA. ADSL-liittymä Tyypillinen liittymä sisältää 5 kpl IP-numeroita – Verkko on 29/3 (3 asiakasbittiä) – Asiakkaalla 2^3=8 kpl.
6. Pyhien kirjojen sisältö Ydinsisältö. Heprealaisen Raamatun sisältö Kertoo juutalaisten historian keskeisimmät tapahtumat. Monet juutalaisuuden opit.
Kissa Onni Salminen.
Arkipäivän automaatiota ja robotiikkaa
Mitä Raamattu opettaa oikeasta ja väärästä
Luku 14 – Raamatun tulkinta
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Kirjallisuus.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Käyttötapoja Puheen tai kirjoituksen lainaukset
Tietoni Lähi-idän uskontojen pyhistä kirjoista
Islamin synty ja Koraani
HISTORIAN *.
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Raamattuprojekti Dia 1. OTSIKKO Dia 6
Liisa ja Jaska olivat nauttimassa iltapäivästä läheisellä niityllä
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Oppilaiden näkemyksiä tehokkaista työtavoista Elsi Torn
Finský intensivní Titta Hänninen.
Historia2 Eurooppalainen Ihminen
Kappale 10 Raamattu Sara ja Ville.
Luku 13 – Raamatun tutkimus
6. Pyhien kirjojen sisältö
Juutalaisten ja kristittyjen pyhä kirja
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Lähetysopetus rippikoulussa
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Kristinuskon oppi usko yhteen, kolmiyhteiseen Jumalaan : Isä (kaikkivaltias Luoja) – Poika (Jeesus Kristus, pelastaja) – Pyhä Henki (Pyhittäjä) pelastushistoria:
Kristinuskon oppi.
6. Pyhien kirjojen sisältö
Kielitietoisuus.
UUDEN TESTAMENTIN KIRJAT
YKSI EVANKELIUMI – NELJÄ EVANKELISTAA
LUKU Lukemisen ja kirjoittamisen oppikirja aikuisille maahanmuuttajille Kaisa Häkkinen & Anna Nylund.
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
Tajua mut! –toimintamalli koulutus
PELI-IPPO INNOKAS PELI STEP 5
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
Viisi asiaa, mitä jokaisen opettajan tulisi tietää laadusta
Case: ”Ruoka-listalla kaali-kääryleitä”
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
GDPR:n hyvää syksyn alkua
”Kadulla me ollaan niiden nuorten paikoilla”
OTA TÄMÄ VIESTI VAKAVASTI!
Opettajan pedagoginen ajattelu
Pirstoutunut kristikunta ja uusi maailmankuva
Kuka määrää, Sinä tai pomo?.
Asiatyylin ominaisuudet
Lähetysopetus rippikoulussa
Blackout This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No
Esityksen transkriptio:

6. Pyhien kirjojen sisältö Motivointi 2: Raamattua huumorilla

Raamattua huumorilla Raamatun kertomuksista on tehty lukuisia erilaisia versioita kirjoihin, elokuviin, maalauksiin sarjakuviin. Osa tulkinnoista on sangen humoristisia esim. Suomessa Pentti Jarlan Fingerpori -sarjakuvat ja Juban ”Älä bingota Paavo! Ota viinirypäleitä” - raamattusarjakuva-albumi Seuraavalla dialla on otteita Olli Seppälän toimittamasta kirjasta Da Vitsi - koodi, johon on koottu erilaisia uskonnollisiin aiheisiin liittyviä vitsejä ja oikeasti sattuneita kommelluksia Suomessa julkaistiin 2000-luvulla evakeliumitekstejä eri murteilla. Dialla on pieni näyte Luukkaan evankeliumin stadin slangilla kirjoitetusta versiosta. Nämä esimerkit voivat toimia pohjana perusteellisemmalle keskustelulle pyhien kirjojen tai uskonnon sisällön humoristisen käsittelyn sopivuudesta. Saako siis uskonnollisista aiheista tehdä vitsejä, sarjakuvia tai muita humoristisia tulkintoja vai loukkaavatko ne pyhiä arvoja?

Selitä parin kanssa, mitä seuraavat vitsit tarkoittavat ja mitä muistatte Raamatun kertomuksista, joista ne kertovat. Silicon Valleyn fundamentalistialueen raamattupiirissä pidetään totena, että Aatamilla ja Eevalla oloi Paratiisissa käytössään tietokone. Ettäkö miksi? – Koska Raamatun mukaan Eevalla oli kädessään Apple. Mitä kokoa oli Nooan arkki? -? – A4-kokoa Miksi Mooses vaelsi erämaassa 40 vuotta? -?- Hänellä ei ollut GPS- laitetta. Kuinka monta kristittyä tarvitaan vaihtamaan lamppu? -?- Ei yhtään, sillä Jeesus on jo sytyttänyt valon. Joosefilla oli Kaanan häitten jälkeisenä aamuna hirveä päänsärky. Hän kutsui Marian luokseen ja pyysi tältä: Tuo minulle vettä, sillä päätäni särkee... mutta älä päästä sitä poikaa kaivolle! Ja Jeesus kysyi: Kenen te sanotte minun olevan? Paikalla olleet tutkijat vastasivat: Sinä olet ontologis-soteriologisesti verifioitu inkarnaation manifestaatio. Ja Jeesus sanoi: -Täh?

Jeesus pyytää Pietarii ja muit megeen = Jeesus kutsuu opetuslapsia (Luuk. 5: 1–11) Ku Jeesus yhtenä päivänä staijas Gennesaretinjärven rantsussa ja jengi surras sen ympärillä, ku ne halus kuulla Jumalan sanaa, nii se hokas ratsussa kaks botskii. Fisujannut oli noussu niist ja duunas niitten verkkoi kondikseen. Jeesus pomppas toiseen botskiin ja pyys Simonia, kenen botski se oli, soutaan snadisti ulommas. Se rupes opettaa jengii samalla ku se tsittas siin botskissa. Ku Jeesus oli lopettanu puhee, se sano Simonille: ”Melo tää botski tonne syvemmälle ja nappaa teijän verkot vodaan.” Tähän Simon tuumas: ”Venttaas vähän Ope, me ollaan puskettu duunii koko yö eikä olla saatu sinttiikää. Mut okei, mä lasken verkot viel kerran, kerta sä käsket. ” Näi ne duunas ja niitten onnistu piirittään sellanen fisuparvi, et niitten verkot alko spragaileen. Ne huito niitten frendejä toisesta botskista tuleen jeesaan. Ne tuli ja ne kauho molemmat botskit nii täyteen fisuja, et ne meinas pludaa. Ku Simon Pietari näki tän, se dyykkas Jeesuksen klabbeihin ja sano: ”Mee veks mun luota Herra! Mä oon täys syntisäkki.” Se ja koko sen boskipoppoo oli ihan studiksessa ja hepnaadissa niitten fisujen takii, ja nii oli kans Jaakob ja Johannes, Sebedeuksen kundit, ketä oli Simonin fisufrendejä. Mut Jeesus sano sille: ”Älä studaa. Täst eespäin susta tulee ihmisten fisustaja. ” Ne roudas botskit maihin ja jätti niitten hommat siihen ja alko seuraan Jeesusta. (Luukkaan evankeliumi slangiks skrivattuna, toim. Olli Seppälä, Kirjapaja 2001)