Luentokurssi Hanna Tervanotko

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Viides etappi
Advertisements

Onpa outoa, miten asiat etenevät…
Teksti, taito ja tavoite
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Vanhan testamentin aikajana
Kaunis elämä – lapsena toisen maailmansodan jaloissa Toisen maailmansodan aikaisia alkuperäislähteitä Isosta-Britanniasta 1) Selvittäkää, mitä saamanne.
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Valittu kansa – Israel vai me?
Pyhiinvaellus Lainkuuliaisesta kansalaisesta Jumalan lapseksi
Viides etappi PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI.
Aamos Kirjan alku: Miten kirja voitaisiin ajoittaa? 7:10-15 Millainen oli Aamoksen suhde ”ammattimaisiin” kuninkaan profeettoihin? 8:4-8 Mitä tämä kohta.
Sankarit ja sankaruus Venäjällä Makula, kevät 2015 Tavoitteet, suorittaminen ja aikataulu.
VERSOLAn etusivu Työnhakukeskus 2.4. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt?/ Suomalainen pomo 2.5. Hiki laiskan syödessä?/ Tauolla työkavereiden.
EK102b Uuden testamentin teologia
Neljä evankeliumia Outi Ylinen
RAAMATTU Muistiinpanot 8. luokan oppikirjan 1. kappaleeseen
RAAMATUN TUTKIMUS.
Viisaus- eli opetuskirjat
Raamattu Ja mitä se sisältää. Mikä on Raamattu? Rautalangasta väännettynä: Raamattu on kristittyjen pyhä kirja kuten Koraani on muslimien pyhä kirja Tarkoituksena.
VANHA TESTAMENTTI UE1 LAJM. TEHTÄVÄ Lue oppikirjan sivut 104–106 Poimi Jaakobin ja Raakelin tarinasta nykyihmiselle (a) tutut ja (b) vieraat piirteet.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kahdestoista etappi
RAAMATTU JA ETIIKKA Luku 8 – Ydinsisältö. Raamattu ja etiikka Raamattu on –kristillisten kirkkojen pyhä kirja –kulttuurin kirja  vaikuttanut voimakkaasti.
JOHDATUS RAAMATTUTUTKIMUKSEEN UE1 LAJM. TEHTÄVÄ Opettaja jakaa luokan viiteen ryhmään Jokaisen ryhmän tulee muistella ilman apuvälineitä tehtävän mukaisia.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kahdeksastoista etappi
6. Pyhien kirjojen sisältö Ydinsisältö. Heprealaisen Raamatun sisältö Kertoo juutalaisten historian keskeisimmät tapahtumat. Monet juutalaisuuden opit.
? ? Avaruuden (ystävälliset) muukalaiset tarvitsevat Raamattua koskevan osion ”Telluksen käsikirjaan”. Tee se parin kanssa Power Pointtina: kuvien ja.
Luentokurssi Hanna Tervanotko
Luentokurssi Hanna Tervanotko
10. Kristinusko – ristin tie
Luku 14 – Raamatun tulkinta
RAAMATUN MAAILMAT JA SYNTY
Luentokurssi Hanna Tervanotko
Suomi 3A Torstai 19. toukokuuta 2016.
Luokan nimi, numero Opettaja Ryhmän jäsenten nimet
KPL 6. Juutalaisuuden kehitys ja pyhä kirjallisuus
Tieteellinen raamatuntutkimus ja Raamatun tulkinta
Luentokurssi Hanna Tervanotko
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Luku 18 – Viisautta, runoutta ja tarinaa
14. Lähi-idän uskontojen yhteiset piirteet
Tietoni Lähi-idän uskontojen pyhistä kirjoista
Raamattuprojekti Dia 1. OTSIKKO Dia 6
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
KRISTILLISEN KIRKON SYNTY (kpl 1)
Raamatun tutkimus ja vaikutus
Kappale 10 Raamattu Sara ja Ville.
Luku 15 – Vanhan testamentin syntymaailma
Luku 13 – Raamatun tutkimus
kaanon: virallisesti hyväksytyt Raama-tun kirjat
RAAMATTU Muistiinpanot 8. luokan oppikirjan 1. kappaleeseen
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Uuden testamentin tausta Luku 20 – Uuden testamentin maailma
5. Pyhien kirjojen tausta ja synty
Voiko Jumalan olemassaoloa todistaa ?
Kristinusko muotoutuu vanhalla ajalla
6. Pyhien kirjojen sisältö
Vanhan testamentin runokirjat
Tervetuloa Suomi 4B –kurssille!
Vanhan testamentin sisältö
Innokylän Verstas tutuksi
VANHAN TESTAMENTIN HISTORIAKIRJAT
Selkokieli.
VANHAN TESTAMENTIN SYNTY
Juutalaisuus: Faktat, oppi ja pyhät kirjat
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
Esitys Pirkanmaan pipliaseuran seminaarissa
Juutalaisuus ja kristinusko osana antiikin Välimeren maailmaa
Luku 17 – Historiankirjat
Kirkkohistoria Kirkon synty
Esityksen transkriptio:

Luentokurssi 5.4.2017 Hanna Tervanotko Vanhan testamentin teologisia kehityslinjoja (EK253B): Vanhan testamentin syntyprosessi: Mikä on kaanon? Luentokurssi 5.4.2017 Hanna Tervanotko

Kysymyksiä? Kommentteja?

Likaavat kädet?

Korvaavuuksista? Maanantain luento: Ks. Diat kurssialustalta, yhteenveto materiaalin merkityksestä valikoidun kirjakokoelman synnylle. (Apuna voi käyttää: Emanuel Tov, Scribal Practices and Approaches Reflected in the Texts Found in the Judean Desert) TAI Yhteenveto termien kirja/kirjakäärö esiintymisestä VT:n teksteissä Tiistain luento: Ks. Diat kurssialustalta, yhteenveto kirjakokoelmaan viittaavista tekstiviitteistä. Etsi UT:sta tekstiviitteet “Lakiin, Profeettoihin ja Kirjoituksiin”, laadi kooste.

Mitä teemme tänään? Case study: Qumranin yhteisö ja sen tekstit Miksi Qumran? Merkittävin ja laajin käsikirjoituskokoelma Mitä Kuolleenmeren kirjakääröt kertovat kaanonin synnystä? Mitä tekstejä oli käytössä? Miten niitä käytettiin? Tutustutaan muutamaan Qumranista löydettyyn tekstiin ja analysoidaan niitä

Aivoriihi: Mikä Qumran? Mitkä kirjakääröt? Parikeskustelu: Mitä olet aiemmin oppinut Qumranista

Mikä Qumran? Yksi vai monta? Lahko? Oman sosiaalisen identiteetin vahvistaminen? Kirjakääröjä Erilaisia sisältöjä, kopioita Raamatun teksteistä, muita tekstejä, sääntöjä Essealaiset? Muu juutalainen ryhmä? Kirjakääröjen säilyminen Kaikki Heprealaisen Raamatun kirjoituksista kopioita paitsi Esterin kirja

Qumranin löytöhistoria Khirbet Qumranin arkeologiset rauniot 12 luolaa jotka merkattu Q tunnuksella Löydetty 1947-1956 välisenä aikana Viimeisin 12Q löydetty helmikuussa 2017 Luolat erilaisia: 7Q papyrusluola, 1Q yhteisön kirjoitukset (pääosin aiemmin tuntemattomia kirjoituksia), 4Q ”Kirjastoluola” Yhteydet Jerikoon ja Jerusalemiin

Khirbet Qumran

Khirbet Qumran

Qumranin ruukuntuotanto

Qumranin erityispiirteet: rituaalinen puhtaus

Qumran – yhteisö, liike, lahko vai jokin muu? Alueelta löytynyt lasinpalasia, kolikoita jne Kyseenalaistavat kuvan ”eristäytyneestä” lahkosta Oliko kyseessä ”ryhmä”? ”liike”? Mahdollisesti jäseniä myös muualla Kuuluiko yhteisöön naisia, lapsia, perheitä jne?

Kirjallinen toiminta Qumranissa: kirjoitusvälineet

Kirjallinen toiminta Qumranissa: Luolat joihin käsikirjoitukset oli kätketty

Qumranin luolat: 4Q

Qumranin ”kirjasto” Noin 900 käsikirjoitusta Suurin osa pahasti fragmentaarisia 1/3 kopioita Raamatun teksteistä, kopioita kaikista muista kirjoituksista paitsi Esterin kirjasta 1/3 muita antiikin ajan juutalaisia kirjoituksia (esim. pseudepigrafit) 1/3 yhteisön ”omia” kirjoituksia tai muita aiemmin tuntemattomia tekstejä

Psalmit 39 5. Mooseksen kirja 33 1 Heenokin kirja 25 Mitä voidaan sanoa kirjakokoelman synnystä Qumranin tekstilöytöjen valossa? Myöhemmät kanoniset tekstit Psalmit 39 5. Mooseksen kirja 33 1 Heenokin kirja 25 1. Mooseksen kirja 24 Jesajan kirja 22 Riemuvuosien kirja 21 2. Mooseksen kirja 18 3. Mooseksen kirja 17 4. Mooseksen kirja 11

Ei kanoniset tekstit Yhdyskuntasääntö 11-12 Damaskon kirja 9 Sotakäärö 8 Arameankielinen Leevin testamentti 7 Amramin visiot 6-7

Mitä voidaan sanoa kirjakokoelman synnystä Qumranin tekstilöytöjen valossa? Qumranin tekstilöydöt avaavat uusia näkökulmia Toisen temppelin ajan juutalaisiin teksteihin. Mitä näiden tekstien perusteella voidaan todeta? Kaikkia tekstejä ei kopiotu yhtä lailla. Huomaa että esim. Heenokin kirjasta ja Riemuvuosien kirjasta on useita kopioita. Mitä ne kertovat näiden kirjojen statuksesta? Entä Aramealainen Leevi? Yhdyskuntasääntö? Suhteessa ”kanonisiin” teksteihin? Missä määrin Qumranin tekstilöydöt edustavat ajanlaskun alun juutalaisuutta? Huom! Ei termiä ”kaanon”.

Ryhmätyöt - kysymykset Valitse yksi seuraavista teksteistä ja tutustukaa siihen ryhmässä: Seurakuntasääntö (1Q28a) Pesher Habakkuk Ymmärtäväisyyden ohje ----- Pohtikaa tekstien ”raamatullista luonnetta”, sanastoa, tyyliä jne Mitä tekstit kertovat ”kirjoitusten” käytöstä? Pyrkivätkö nämä tekstit olemaan ohjeellisia jollain tapaa?

Yhteenveto

Luentopäiväkirjakysymyksiä ja tehtävä huomiselle: Luentopäiväkirjakysymys 1: Mitä voidaan sanoa kaanonin synnystä Qumranin tekstien valossa? Miten Qumran tutkimus selvittää kaanonin syntyä? Luentopäiväkirjakysymys 2: Viittaavatko Qumranin tekstit nähdäksesi jo olemassa olevaan kaanoniin? (mielipidekysymys!) Luentopäiväkirjakysymys 3: Miten kuvailisit Qumranin kokoelmaa? TEHTÄVÄ 1: Lue Tervanotko & Orpana: ”Mooseksen kirjan muokatut versiot” TAI Pajunen & Antin: ”Laululla tuntoni tilitän”