AISTIT *tehtävä: välittää tietoa ympäristöstä sopeu-

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Fysiikan ja kemian perusteet ja pedagogiikka Kari Sormunen Kevät 2012
Advertisements

-ilman valoa ei ole värejä.
Tietokoneen osat v.2.5 Ohjelman avulla perehdyt tietokoneen sisältämiin osiin. Liikuta hiirtä kuvien päällä. Osan löytyessä ja nimen tullessa näkyviin,
Tilkkuilijan värit Saana Karlsson.
Vuorovaikutus.
Vuorovaikutus.
Heijastuminen ja taittuminen
Tyypillinen esimerkki suorasta häikäisystä on suojaamaton ikkuna katsekohteessa. Opastekylttiä ei pysty lukemaan koska silmät sopeutuvat voimakkaaseen.
3. Hajuaisti Aistiva elin hajuepiteeli nenäontelon takaosassa.
Virtuaaliympäristöt Virtuaalitodellisuuden hyödyt
Havainto.
Valosta 1.
Optiikkaa silmähoitajille
Punainen Yksi pääväreistä.
Kappale 14 Näköaisti on ihmisen tärkein aisti.
Lyhyt oppimäärä väriopista ja suunnittelusta
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Valo ja ääni Valon ominaisuuksia heijastuminen värit taittuminen
Hyvä PowerPoint-esitys
Kappale 1.
Elimistön puolustusjärjestelmä
8. kurssikerta Työt ja DTVEE 22.
Lapsen toiminnallisen näön tutkiminen
Kappale 19 Iho on suurin elin. Ihon tehtävät:
BePolite -polkupyörävalot Pois pyöräilijän turha punainen valo.
Fysiikka2 Jouko Teeriaho syksy 2004.
Fysiikan ja kemian perusteet ja pedagogiikka Kari Sormunen Kevät 2014
Ääni ja kuuleminen Kuuloaisti toimii ihmisellä jo sikiövaiheessa.
Kuusela: Tietoaika Lähde: Kuusela 2000: 57.
Tulkinnan perusteita Fysiologiset perusteet
Havainto. Taivaalla näkyvistä kohteista tutuimpia on Otava, eli Ursa Major (Iso Karhu) Se kiertyy öisellä vaelluksella Pohjantähden ympärillä.
1. Probleema –Onko täysikuu yhtä korkealla ollessaan eteläisellä taivaalla sekä kesällä että talvella?
Pitkät sekunnit JH, MJ, EM & SK Lauantaiyön. Mitä tulee huomioida? Valotusaika Aukko ISO Tuki/seuranta.
Maailmankaikkeuden rakenne
9. AISTIT 9.3 Muut aistit.
Annariikka Hietala & Aino Lehtimäki
TÄHDENLENTO.
Teemakartta ja sen ominaisuudet
16. Aistit.
Sateenkaari. Mikä on sateenkaari? -Sateenkaari on spektrin väreissä esiintyvä ilmakehän ilmiö. -Spektri eli kirjo tarkoittaa yleisesti havaitun suuren.
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
Fysiikassa kaikkia aineellisia olioita sanotaan kappaleiksi Kappaleita voivat olla.
 Koulussa oli liikunta- ja rentoutumistila, jota kutsuttiin ”pommariksi”. Ankea ja virikkeetön huone muuttui projektin edetessä aisteja stimuloivaksi.
TE3 TEKNOLOGIA LÄÄKETIETEEN TUTKIMUKSISSA Hurtig
SILMÄ. NÄKEMINEN Valonsäteet tulevat silmään silmämunan etuosassa olevan kirkkaan, kaarevan sarveiskalvon läpi ja taittuvat siellä. Menevät mykiön läpi.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
PSYKOLOGIA JA KEHITYS LAJINKEHITYS eli FYLO-GENEESI
Määrällinen tutkimus.
HAVAITSEMINEN.
VÄRI.
HAVAITSEMINEN.
Sommittelu, muoto, värit ja rakenne
AISTIT Aistinelimissä ärsykkeisiin reagoivia reseptorisoluja (aistisolut), joissa fysikaaliset ja kemialliset ärsykkeet aikaansaavat impulsseja => impulssi.
9. Havaintojen lainalaisuuksia
Sp2-HYBRIDISAATIO.
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2016
15.Sukupuolikromosomien perintötekijät
HORMONIT Elimistön kemiallisia lähettejä (vrt. hermosto)
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Pisara 4 Ympäristö- ja luonnontieto
Ydinjäte Aleksi Nurminen.
Näköaisti Ihmisellä ns. kamerasilmä => kuva heijastuu verkkokalvolle ylösalaisin (tarkka + kehittynyt silmätyyppi)
Optinen vai haptinen skriini?
Tilavaikutelman luominen väreillä
PERISKOOPPI.
6. Havaitseminen.
Vuorovaikutus.
aihe tekstiä SmartArt-kuva, jossa on kuvia punaisella taustalla
Tilavaikutelman luominen väreillä
Autoilija saapuu liittymään valon ollessa punainen
Esityksen transkriptio:

AISTIT *tehtävä: välittää tietoa ympäristöstä sopeu- tuminen helpottuu *erikoistuneisuus -kaikki aistit ovat erikoistuneet tuomaan tietoa vain omasta alueestaan -eivät kykene toimimaan omien rajoitustensa ulkopuolella  monet asiat jäävät huomiotta (esim. radioaktiivinen säteily, häkä yms.) *herkkyys

-vaihtelee lajeittain ja yksilöittäin *adaptoituminen -kaikki aistit asentoaistia lukuunottamatta tot- tuvat ärsykeolosuhteisiin – korva meluun, silmä valaistukseen, nenä hajuun… Huom! aistit toimivat tiettyjen lainalaisuuksien mukaan  varsinkin näköaistia voi johtaa har- haan  illuusiot ja havaintoharhat

SILMÄ JA NÄKEMINEN -vain 10% silmään tulevasta valosta pääsee aistinsolu- tasolle, muut imeytyy ja ha- jaantuu silmän muihin osiin Näkyvän valon aallonpituus = n.400-700nm *aistinsolut 1)sauvat (n 120 milj/silmä) -ei värinäkemistä -500x herkempiä kuin tapit – pystyvät sopeutu- maan hämärään tehokkaasti esim. radopsiinin vaikutuksesta

2)tapit(n.7milj./silmä) -siniherkät, viherherkät ja punaherkät tapit -värisokeus on yleensä jonkin tappityypin vika -tarkan näön keskuksessa(foveassa) vain tappeja -yli 100 miljoonaa aistin- solua lähettää tiedot yhtä miljoonaa näköhermon säiettä pitkin  infon täytyy jäsentyä jo tässä vaiheessa

ILLUUSIOT http://www.michaelbach.de/ot/ http://www.opiskelijakirjasto.lib.helsinki.fi/eres/hum/psyk/havainto/sivu_03.htm www.cut-the-knot.org/Curriculum/Geometry/Illusion.shtml

Näköaistin lainalaisuuksia 1. solutyypit -3 tappisolutyyppiä hoitavat värien havainnoin- nin, sauvasolut vastaavat hämäränäkemisestä -värisokeus johtuu jonkin solutyypin puuttumi- sesta 2. Kontrasti-ilmiöt a.värikontrasti

-värikontrasti voi olla samanaikainen, jolloin vastakkaisväri herkentää toiselle vastakkaisvärille(sin-kelt, pun-vihr) -se voi olla jälkikontrasti, jolloin vastakkais- väri tulee esiin jälkikuvana -ilmiö johtuu siitä, että esim. punaista kat- sottaessa ”punaiset” vastinparit väsyvät ja kun punainen otetaan pois, vihreät jäävät vähäksi aikaa päälle b.vaaleuskontrasti -tumma lisää herkkyyttä vaalealle ja päinvas- toin

c.rajakontrasti -silmän hermoverkon toiminnan takia eri tum- muusasteen rajaviivat korostuvat ja kirkkauden kasvu ei näy havainnoissa niin suurena kuin todellisuudessa

3.Etäisyyden havainnointi -normaalisti ihminen näkee kahdella silmällä, binokulaarisesti. -molemmat silmät saavat erilaisen heijastuman katsotusta asiasta syntyy kolmiulotteinen ha- vainto

-lisävihjeinä toimivat silmien linssin muoto ja silmien välinen katselukulma -kaksiulotteisessa kuvassa käytetään lisäksi erilaisia vihjeitä, jotka tuovat kolmiulotteisen vaikutelman(vaikka katselisi yhdellä silmällä, monokulaarisesti) -osittainen peittyminen -viiva- ja ilmaperspektiivi -esineen sijainti horisontissa–korkealla oleva kuu näyttää olevan kauempana -valot, varjot ja värit -tuttuus (skeemat)

-pintagradientit 4. Optiset hahmolait -olemme oppineet havainnoimaan tietyllä tavalla opittujen skeemojen mukaan -kuvion ja taustan laki -samankaltaiset kuviot kuuluvat yhteen -lähekkäin sijaitsevat kuviot kuuluvat yhteen -yhtenäinen, jatkuva viiva koetaan kuvioksi -yhteistä liikettä tekevät muodostavat kuvion -tutut muodot koetaan yhteiseksi kuvioksi

5. Konstanssi-ilmiöt -konstanssi-ilmiöt ovat pysyvyysilmiöitä, jotka koskettavat kaikkia aisteja -väri,vaaleus, muoto, koko ja äänikin koetaan samanlaisena, vaikka ärsykeolosuhteet muut- tuvat

                              <>

http://www.youtube.com/watch?v=vhoSqSHMIAc