Liukuluvut.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tietokonetekniikka 4 Tieto ja tiedon talletus
Advertisements

@ Leena Lahtinen Helia Ohjelman perusrakenteet 1. PERÄKKÄISRAKENNE 2. VALINTARAKENNE 3. TOISTORAKENNE.
ASK - Amplitude Shift Keying Timo Mynttinen1 ASK-Amplitude Shift Keying •Otetaan erikoistapauksena tilanne, jossa informaatiosignaalina s(t) on kantataajuinen.
Olio-ohjelmoinnin perusteet luento 3: Muuttujista ja funktioista Sami Jantunen LTY/Tietotekniikan osasto.
JavaScript (c) Irja & Reino Aarinen, 2007
Ohjelman perusrakenteet
MAA0 LUKUALUEET Luonnolliset luvut N = 0,1,2,3,…
1 Ehtolausekkeet Ehdot, valintalausekkeet Boolean-algebra.
Diskreetti matematiikka salausmenetelmien matematiikkaa
Rakenteinen ohjelmointi
Ohjelmointitaito (ict1td002, 12 op) Syksy 2008
TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ VARTEN.
LUKUJÄRJESTELMÄMUUNNOKSET
4. Tietokoneen rakenne ja toiminta
TMA.003 / L3 ( )1 3. Funktioista 3.1. Kuvaus ja funktio Olkoon A ja B ei-tyhjiä joukkoja. Tulojoukon A  B = {(x,y) | x  A, y  B} osajoukko on.
3. Funktioista 3.1. Kuvaus ja funktio
TyyppimuunnoksettMyn1 Tyyppimuunnokset Joskus kääntäjän on tehtävä itse päätöksiä, jos ohjelmoija ei ole ajatellut yksityiskohtia: int arvo1=10; long arvo2=25;
Toiston tekeminen Javalla  Mikä toistorakenne on?  while toistorakenne  do-while toistorakenne  for toistorakenne 1.
Binäärinen hakupuu Jokaisessa solmussa on yksikäsitteinen avain
Ohjelman perusrakenteet
Näkökulmia tilastojen tulkitsemiseen Käytä oikeita käsitteitä.
Funktion esittely eli prototyyppi tMyn1 Funktion esittely eli prototyyppi Funktion esittely (function declaration) kertoo funktion nimen, parametrien tyypit.
2) Kuinka monta prosenttia luku a on luvusta b
ict1td002 - Copyright Raine Kauppinen 1 Alkuarvot ja tyyppimuunnokset (1/5)  Aiemmin olemme jo antaneet muuttujille alkuarvoja, esimerkiksi: int.
2.4. Raja-arvo äärettömyydessä ja raja-arvo ääretön E.1.
TIEP114 Tietokoneen rakenne ja arkkitehtuuri, 3 op ALU.
Lukujärjestelmät ja lukujen esittäminen
Tietotyypit Tietotyyppi määrittää muuttujan sisältämän datan luonnetta, muistista tarvittavaa tilaa ja sitä, millaisia operaatioita siihen voidaan kohdistaa.
Algoritmi-harjoituksia…
Miksi osittaa ohjelmatMyn1 Miksi osittaa ohjelma C++ -kielessä funktiot voivat olla itsenäisiä tai luokkaan liittyviä funktioita. Funktio on ohjelma, jolla.
ARVOPAPERISIJOITTAMINEN KAPPALE 7: AKTIIVINEN SIJOITUSSALKUN HALLINTA
6. Muuttujat ja Java.
Ohjelmointitaito (ict1td002, 12 op) Kevät 2008 Raine Kauppinen
”Pieni haaste” (Myers 1979, mukailtu) Olkoon testattavana aliohjelma (tai metodi), joka on määritelty seuraavasti: ● Parametreinä annetaan kolme kokonaislukua,
@ Leena Lahtinen TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA:  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ.
Kymmenkantainen logaritmi
Tietokoneen rakenne matalalla tasolla KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU Jarkko Ansamäki, kevät 2002.
25. Noste Tavoitteet ja sisällöt Tiheys Noste
Liukulukulaskenta. Yleistä liukuluvuista Tarvitaan reaalilukujen esittämiseen tietokoneella  esim. matemaattiset mallit Kaikkia reaalilukuja ei ole mahdollista.
Aihe: J2ME Log4J Esittäjä: Lokki-projekti Pvm: Väliesittely.
Johdatus ohjelmointiin – lohkokaaviot ja algoritmit
Valintarakenne valintarakenne alkaa aina kysymyksellä eli ehdolla ehto tarkoittaa, että muuttujan sisältöä verrataan toisen muuttujan sisältöön tai vakioon.
MAB3 prosenttilasku.
Kiikuista jatkoa.
PROSENTTILASKUJA Prosenttimerkintää muunnellaan laskuissa murtoluvuksi ja desimaaliluvuksi!
PHP Muuttujien määrittely, sijoituslause ja aritmeettiset operaattorit Jouni Juntunen Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö.
LUKUSUORA JA LUKUVÄLIT
Opettajan esitysaineisto kurssi 1 kappaleet 1–4. 2 Arviointia ja laskemista.
Matematiikkaa 3a Lukualue 0– osa MATEMATIIKKAA 3A, LUKUALUE © VARGA–NEMÉNYI RY 2016.
Kuutio 7 1. Luvut ja laskutoimitukset Sarja 1 – Perustehtävät Sarja 2 – Haastavampi vaihtoehto.
6. Muuttujat ja Java.
Matematiikkaa 3a, Kertausjakso Lukuja © Varga–Neményi ry 2016
6. Muuttujat ja Java.
Opettajan esitysaineisto kurssi 1 kappaleet 1–3
8. Näppäimistöltä lukeminen
Palkka ja luontaisedut
Prosenttilaskennan kertausta
Tietokoneen toiminnasta ja rakenteesta
Tiivistelmä 6. Paine ja noste
9. Aritmeettiset operaatiot
8. Näppäimistöltä lukeminen
10. Javan ohjausrakenteet
9. Aritmeettiset operaatiot
1.4.2 Vektorien määräämä avaruus
Aakkosnumeerinen tieto
Toispuoleinen raja-arvot
7. Tiedon esittäminen 7.1. Tieto bittimuodossa 7.2. Binääriluvut
7. Näytölle tulostaminen
6. Muuttujat ja Java.
Ohjelman perusrakenteet
Esityksen transkriptio:

Liukuluvut

Desimaaliluvun desimaaliosan muutos binäärikseksi Olkoon meillä luku 0.110 = .1*2 = 0.2 (pienempi kuin yksi → 0) .2*2 = 0.4 (pienempi kuin yksi → 0) .4*2 = 0.8 (pienempi kuin yksi → 0) .8*2 = 1.6 (suurempi kuin yksi → 1) .6*2 = 1.2 (suurempi kuin yksi → 1) … = (0.00011001100110011001100110011001100110011…)2

Liukuluvut (floating point numbers) Float (Java, C#, etc.) 32-bittinen Double (64-bittinen) 0.110 = (0.00011001100110011001100110011001100110011…)2 = (1.1001100110011001100110011001100110011…*10-4) 2 = (00111101 11001100 11001100 11001101) binäärinen float http://www.binaryconvert.com/

Desimaaliluvun desimaaliosan muutos binäärikseksi Olkoon meillä luku 0.1562510 = .15625*2 = 0.3125 (pienempi kuin yksi → 0) .3125*2 = 0.625 (pienempi kuin yksi → 0) .625*2 = 1.25 (suurempi kuin yksi → 1) .25*2 = 0.5 (pienempi kuin yksi → 0) .5*2 = 1 (yhtä suuri kuin yksi → 1 ) = 0.001012 Mantissan normalisointi  = 1.012 * 10-3 Eksponentti lisätään lukuun 127 (127 + -3 = 124) ja saadaan float tallennetun binääriluvun exponenttiosa, eli (00111110 00100000 00000000 00000000) binäärinen float